Scrisoarea unui părinte anonim către ministrul David: Știți de ce părinții nu își înscriu copiii la grădiniță acolo unde există infrastructură? Infrastructura nu înseamnă doar spațiul grădiniței / Republica Moldova a reușit să asigure mâncarea gratuită pentru toți copiii, investind în cantine

121.537 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Domnule ministru, în primul rând apreciez apelul dvs pentru ca noi părinții, să ne înscriem copiii la creșă sau grădiniță. Nu-mi aduc aminte de un alt ministru al educației care să le vorbească părinților pe acest ton de importanța de a aduce copiii într-un mediu benefic pentru ei încă din educația timpurie. 

Dar știți de ce părinții nu își înscriu copiii acolo unde există infrastructură? Pentru că infrastructura nu înseamnă doar spațiul grădiniței.

În mediul rural, unde locuiesc eu, grădinița cu program prelungit s-a deschis abia de un an. O veste bună pentru părinți care au în sfârșit unde să îi lase pe copii, cât timp ei muncesc. 

Doar că această grădiniță, ca multe altele chiar și de la orașe, nu are cantină, nu asigură mâncarea copiilor la niște standarde pe care le dorim cu toții: o mâncare caldă gătită într-un mediu controlat și ușor de supravegheat, unde copiii pot mânca prânzul proaspăt zilnic la ore corespunzătoare. 

Mai mult, pentru că nu există cantine, mâncarea este plătită de părinți prin firme de catering, pentru că primăria ridică din umeri, spune că nu are bani, deși legal poate să facă asta. Are însă doar dreptul, nu și posibilitatea să o facă și nimeni nu e de partea părinților. 

Și nu e o sumă mică pentru o familie, peste 400 de lei pe lună. Ce fac familiile cu doi copii sau mai mulți, așa cum bine știm că există în mediul rural? Cum ar putea părinții cu venituri reduse, care câștigă un salariu minim pe economie dar pentru care sunt plecați de acasă 8 ore pe zi, să facă față cheltuielilor? 

Programul normal de grădiniță 4 ore până la ora 12 nu este o soluție, deși la prima vedere ar putea să pară că este, pentru că acești copii primesc lapte, fructe și corn pe parcursul unei săptămâni. O fi destul? 

Însă ce fac părinții care lucrează și nu se pot întoarce la ora 12:00 să ia copilul de la grădiniță pentru că nu au bani să plătească mesele copiilor? Am văzut multe discuții pe grupuri între părinți ca să vă spun că sunt și astfel de cazuri de familii, multe monoparentale, care nu-și permit să îi ducă pe copii la grădiniță cu program prelungit din cauza costurilor mâncării. 

Pe acești părinți trebuie să îi convingeți că acele 4 ore sunt importante pentru socializare și educare. Când au de dat și bani ca să lași copilul într-un loc în care „doar se joacă”, alegerea e simplă: lasă copiii cu bunicii sau cu un vecin, în loc să îi ducă doar câteva ore într-un mediu ale cărui beneficii încă nu le cunosc.

Acești părinți nu vor înțelege importanța mersului la grădiniță dacă nu au asigurate mai întâi nevoile primare la creșe și grădinițe: un învățământ gratuit real în care copilul nu doar să fie educat, ci și îngrijit din toate punctele de vedere. 

Citesc că Republica Moldova a reușit să asigure mâncarea gratuită pentru toți copiii, inclusiv de gimnaziu, și nu stând la mila primăriilor, ci investind în cantine. Poate să găsește o soluție și la noi. Una mai rapidă. 

Sigur că avem de muncă cu mentalitatea, așa cum sugerați și dumneavoastră, dar înainte de a repara mentalitatea oamenilor, haideți să o reparăm pe cea a autorităților locale și a statului, în general. Să nu mai cerem fără să oferim sprijin, alternative. 

Mai există apoi multe situații în care copiii sunt înscriși doar pe hârtie, dar în realitate părinții nu îi aduc decât în prima zi de grădiniță. Din aceleași motive enumerate de mine mai sus, dar și de cele menționate de dvs: educația sau, mai bine zis, lipsa ei. 

Ce pot face educatoarele în aceste cazuri? Să reclame la protecția copilului? Nu cred că un educator va face acest lucru, când știe nivelul de trai și de înțelegere al părinților. Ce face statul pentru a-i convinge pe părinți mai departe decât a scrie într-o lege că sunt obligați să înscrie copiii? 

Degeaba le cerem educatorilor să le explice părinților importanța educației timpurii, dacă nu le dăm instrumente pentru a le vorbi pe înțelesul acestor părinți. Cum poți convinge un părinte cu 4 clase sau 8 că este importantă și obligatorie grădinița, când ei înșiși n-au avut parte de ea?   

Pe acești oameni pe care îi chemați să își înscrie copiii la creșă și grădiniță nu îi puteți convinge doar cu argumentul „educația este importantă și contează”. Nu așa și nu acum, cel puțin. 

___

Scrisoarea deschisă a părintelui anonim a fost trimisă pe adresa redactie@edupedu.ro
Citește și:
Apel către părinți al ministrului Daniel David, ca să-și înscrie copiii la creșă și grădiniță: Vă încurajez pe toți să vă mobilizați pentru a le putea oferi tuturor copiilor eligibili ai țării posibilitatea de a intra măcar în sistemul obligatoriu de educație, unde avem deja infrastructura necesară
Copiii de grădiniță din Republica Moldova primesc mâncare gratuit și au program zilnic de 9 sau 10 ore, chiar și în mediul rural, spune ministrul Educației, Dan Perciun – VIDEO
Alimentație gratuită pentru toți elevii din Republica Moldova la gimnaziu și primar, anunțată de ministrul moldovean al Educației, Dan Perciun
PISA 2022: România este la polul opus față de țările-exemplu în ce privește echitatea în educație / Analistă OCDE: Investiții mai mari nu înseamnă automat succes la învățare, dar pentru elevii români resurse mai multe ar însemna rezultate mai bune la Matematică
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
România în PISA – rezultatele la cele 6 testări, din 2006 până în 2022, arată ca o pâlnie inversată care conservă mediocritatea într-o zonă a analfabetismului funcțional
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
Cercetătorul Dacian Dolean – Rezultatele PISA 2022, primele concluzii: România iese în evidență clasându-se pe ultimul loc dintre toate țările participante la capitolul echitate educațională. Acest lucru poate însemna și că performanța multor elevi e dependentă de măsura în care părinții își permit să plătească meditații
Rezultate PISA 2022. Aproape un sfert din elevii din România nu ascultă ce spune profesorul la clasă

15 comments
  1. Buna ziua! Eu am fetita inscrisa la o gradinita unde sunt multumit de implicarea cadrelor didactice. Excluzand mesele, noi avem problema cu zilele libere pe care si le insusesc cadrele didactice periodic pe diverse motive, cum ar fi: Se inchide gradinita pentru ca este consiliu, sau ca este un eveniment in care sunt implicate cadrele didactice ( ex: parada costmelor populare) desi pe programul scolar acestea apar ca zile lucratoare. Astfel, eu sau sotia suntem obligati sa luam concediu pentru a sta acasa fiinca nu avem alt ajutor.

  2. „Dar la ce bun sa ridcam natalitatea…” – doar nu ați făcut copii ca să ridicați natalitatea? Și în țările despre care vorbiți natalitatea este în scădere. Nu statul e de vină că oamenii nu mai fac copii, ci așteptările noastre de la viață. Nu mai suntem dispuși să facem sacrificiile pe care le-au făcut părinții noștri.
    Oricum, prea multe așteptări de la un stat sărac și corupt. Copilul meu, responsabilitatea mea. Corect?

  3. Bine ca pentru pușcăriași aveți bani de mâncare și cazare, dar pentru copii, viitorul acestei țări, țara nu are bani, deși taxează pe parinti sub tote formele. Nu mai zic de câte diurne…. parlamentare si pensi speciale avem (tot pe la anumiți oameni)!

  4. Mda. Exista Centre de zi gratuite unde nu se plateste mâncarea. Peste tot în tara, dar e omor pe locuri, asa e. Copiii ajung acasă în jur de 17.00. Exista After school atât la școlile de stat cât și cele private. La una privata mi-am ținut și eu copilul și noi ca părinți ne încăltam de la magazine chinezești, dar copilul avea ce e mai bun.
    Ca au câte 2 sau mai mulți copii și ca vai ce scump e. Pai de ce făcuși atâția. Eu am renunțat sa mai fac unul, tocmai ca să aibă ce e mai bun actualul.
    Asa , și problema natalității.
    Eu sunt de părere ca mai bine calitate decât cantitate. Mai bine câteva milioane de calitate, educati, harnici, cu loc de munca și adaptați evolutiei societății decât mulți și unii fără scoala, fara job, cu o inflatie de bătrâni chinuiți prin Azile ….. mai bine 15 copii în clasa, ca să nu zic chiar 12, decât 30 cum am făcut eu scoala, mai bine o societate informatizata și cu un personal cât e nevoie, nu o armata de plictisiti care băteau la masina de scris sau care acum se pierd în hățișul birocratic. Adica ce are nevoie societatea, asta nasti, crești și educi, nimic în plus. Nu e statul dator sa-ti crească armata de copii și alternative pentru îngrijire pana vin părinții acasă, deja exista, inclusiv un număr din ce în ce mai mare de copii care primesc gratis o masa calda la prânz (2/3 feluri), tot pe criterii financiare alese scolike si Programul e in extindere…….
    Se strânge latzul, asta e problema, ca unii nu-si mai găsesc locul în lume….. pana și căpșunile se vor culege cu o masina specializata sau robotei. Hai, la SCOALAAAAA, in domenii care se cer ca sunt multe unde inca e lipsa și numai omul poate lucra, niciodată AI.. Ex, mecanic auto, bona, da, faceti-va bone la bebelusi de bogați dar reziști sa nu furi ?

  5. Sunt de acord cu doleanțele părinților,cu precizarea ca unii părinți consideră că gradinita este o pensiune unde părinții își aduc copiii doar ca să mănânce și sa se joace.Aici greșesc foarte mulți părinți.Pe aceștia nu îi interesează ce învață copiii la grădiniță,ci doar dacă au mâncat și dacă s-au jucat cu colegii.
    Gradinita este o instituție unde copilul primeste educație și își însușește cunoștințe de matematică, limba și comunicare, cunoașterea mediului,om și societate,muzica,desen,educație fizică, activitati practice,etc.
    Educatoarea este plătită de stat sa transmită copiilor aceste cunoștințe,nu este îngrijitoare,asa,cum consideră unii dintre părinți.Asa ca părinții ar trebui sa se intereseze mai întâi ce rol are grădinița in dezvoltarea copiilor ,nu sa o considere pensiune unde sa aducă copiii atunci când nu au cu cine sa ii lase.

    1. Doamna „Cadru didactic” nu ați înțeles ideea:
      „Educatoarea este plătită de stat sa transmită copiilor aceste cunoștințe,nu este îngrijitoare,asa”…..
      Nu la asta se referea doamna cu ” doleanțele….se referea la faptul ca nu sunt bani de mâncare….😱🤦‍♂️tot asa predați la clasa pe lângă subiect?

  6. As dori și eu sa adaug la aceasta scrisoare mențiunea ca programul prelungit la grădinițele de stat din municipiul în care locuiesc este doar pana la ora 15.30-maxim ora 16.00, si ca masa zilnica se achita de parinti (gustarea de dupa-amiaza este pusa la pachet acasa, iar activitatile care ar trebui sa fie facute pana la ora 18 nu exista pentru ca parintii sunt chemati mai devreme cu doua ore si jumatate sa isi ia copiii). Ce ar trebui sa faca părinții care lucrează pana la orele 17-18, părinți care nu au bunici pentru copiii lor și nici nu pot găsi o bona de încredere? De ce a fost scurtat programul grădinițelor cu program prelungit? În contextul metodologiei de lucru din învățământ si a legislatiei in vigoare, care este de fapt ora pana la care trebuie sa stea copiii la grădinițele de stat cu program prelungit? Se întâmplă asta în toată tara sau doar unde locuiesc eu?

  7. Imi inaintez demisia la finalul anului scolar. La sedinta cu parintii am fost acuzata ca nu fac ora mai interesanta, ca sunt elevi care sunt extrem de plictisiti de informatiile primite si ca refuza sa accepte un profesor ” plictisitor „. Aduceti TikTok-ul la catedra sa fie multumiti si acesti parinti.

  8. Bănuiesc că ținându-i acasă le plătiți bonă cât timp sunteți la serviciu. Cu siguranță mai mult decât prețul mesei.😉
    Dezavantajul major al programului prelungit, al afterschoolului și al programului step by step este faptul că părintele nu mai consideră că e nevoie să se implice în educația copilului.

  9. Și mai mult decat atât, grădinițele nu au dotările necesare ,nu există materiale didactice ,jucăriile sunt vechi și deteriorate, spațiile de joacă lipsesc cu desăvârșire și multe alte lipsuri.

    1. E greu sa le faceți pachet de acasă? Eu mereu am avut sandvis si gustari la mine si m-am descurcat, nu se utilizau firme de katering si nu se cheltuiau atâția bani.

  10. Subscriu parerea autorului acestei scrisori. Suntem mii de familii educate in orasele universitare mari, care nu avem bunici/rude in aceste orase, in care ambii parinti lucreaza pana la ora 18, caci au invatat urmand o universitate, nu s-au dus la cules capsuni si spart seminte, si au reusit sa obtina joburi bine platite. Dar la ce bun sa ridcam natalitatea daca nu avem cu cine sa-i lasam, 4 ore cat parintii lucreaza, cand gradinita si scoala primara dureaza 4 ore. Stiti cat este o bona pentru un copil in orasele mari care sa stea cu ei 5 ore? 2500-3000, unde nu punem la calcul masa sau ajutorul la teme, ci doar supravegheat. Credeti voi ca un copil singur acasa, fara supraveghere isi face temele? Chiar nu se poate urma modelul oraselor vestice , care asigura after school pentru elevi in scolile publice, penrru familiile in care ambii parinti lucreaza? chiar nu se poate asigura invatamant de dimineata pentru clasele gimnaziale? Copiii mei invata dupa-amiaza, caci nu sunt locuri pentru ei dimineata, in scoala. Ajung acasa la ora 19, iar la 20:00 se apuca teme, pe care le termina la 22-23, si continua dimineata. Caci fiecare profesor da teme. As vrea sa vad si eu adulti care fac matematica, stiinte, literatura la ora 23:00. De asta pleaca familiile educate, pentru un inavatamant de calitate si un sistem mai putin corupt!!!!

    1. Acum va dati si voi seama cum e cu bonele? Nu voi strigati ca aveam inainte de greva salarii mari? Inainte de greva aveam 2600 lei, profesor titular cu 15 ani vechime. Si aducem tot de acasa si naveta nu ni se deconteaza si EDUCAM , nu doar pazim niste copii. Cate 35 de copii care cu CES, care violenti, care cu urlete, care cu lovit, izbit, tantrumuri etc.

    2. Din ce scrieți înțeleg ca ati făcut mai multe scoli…nu cred ca parintii/bunicii au stat cu dvs sa va faceti teme. Cu mine nu a stat nimeni și nici cu copiii mei. Și eu și ei mâncam la prânz din termosul pentru mâncare și apoi la teme…
      Iar când învățăm după-amiaza, învățam pana noaptea și dimineața la 7,30 continuam. Copiii mei nu prea au programul asta acum…ca la cât se mai învață…dar seara, după școală, merg la sport.
      Iar despre cum e în străinătate…nu știu de unde se interesează lumea…prietena mea din Olanda are copilul la grădiniță doar 3 zile pe săptămână, ca nu-si permit. O zi lucrează unul de acasa, o zi celalalt…și asa se face săptămână…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Toți elevii revin luni la școală și toți copiii revin la grădiniță, fără testare sau alte măsuri suplimentare de protecție, pentru ultima săptămână din semestrul I

Luni, 10 ianuarie 2022, încep cursurile și activitățile pentru elevii din ciclul primar și pentru copiii de grădiniță, potrivit structurii modificate a anului școlar 2021-2022. Este momentul în care, pentru…
Vezi articolul

26 de ani de excelență sărbătoriți la Grădinița Mea / Carmen Jacqueline Dan, director LTSM: Provocarea pentru părinți și copii este de a descoperi ce îi individualizează și de a accepta diversitatea naturii umane (P)

Evenimentul va cuprinde o serie de activități ludice dedicate preșcolarilor, precum și un dress-code pe măsura temei alese. „Provocarea adresată atât părinților, cât și copiilor pentru evenimentul de sărbătorire a…
Vezi articolul

Ultima zi de cursuri din primul modul. Vineri, după terminarea programului, elevii intră în vacanța de toamnă. Modulul al doilea durează 7 săptămâni

Primul modul de cursuri pentru elevi se încheie vineri, 27 octombrie, potrivit structurii anului școlar 2023-2024. Elevii din București au început vacanța mai devreme cu o zi decât ceilalți, pentru că vineri…
Vezi articolul

Educatorii sunt obligați să completeze raportul descriptiv de evaluare pentru copiii care termină grupa mare în 2025 – Adresă CNCE / Părinții plimbă documentul de la grădiniță la școala unde este înscris copilul la pregătitoare, deși la aplicația care generează raportul au acces și învățătorii

Grădinițele de stat sau private sunt obligate să întocmească anual Raportul descriptiv de evaluare pentru copiii de grupa mare, în perioada mai-iunie, dar nu mai târziu de ultima zi a…
Vezi articolul