Simulare BAC Anatomie umană 2025. Opt din zece elevi nu au reușit să explice rolul pleurei în ventilația pulmonară / Mai mult de o treime nu au știut să caracterizeze o disfuncție endocrină

398 de vizualizări
Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.com
Aproape 79% dintre elevii care au susținut simularea la Anatomie și fiziologie umană – Bacalaureat 2025 au fost notați cu zero la cerința care le solicita să explice rolul pleurei în ventilația pulmonară, iar 84% nu au reușit să construiască patru enunțuri științifice corecte despre capacitatea vitală și schimbul de gaze la nivel pulmonar, arată datele pe itemi analizate individual.
  • Analiza completă pe itemii fiecărui subiect, subiectele primite de elevi și baremele de corectare pot fi consultate mai jos în articol.

Datele pe itemi publicate de ministerul Educației și Cercetării (MEC) arată că cerințele care au presupus formularea de enunțuri științifice, redactarea unor texte structurate sau formularea unor cerințe proprii au generat cele mai multe punctaje zero. De exemplu, 78,88% dintre candidați nu au reușit să explice rolul pleurei, iar 65,77% nu au putut caracteriza o disfuncție endocrină. La redactarea unui minieseu despre analizatori, 44,11% dintre elevi au obținut punctaj zero, iar 38,27% doar punctaj parțial.

În schimb, exercițiile care au presupus răspunsuri scurte, precum alegerea variantei corecte sau enumerarea unor elemente, au fost rezolvate mai ușor: peste 59% au numit corect cele trei volume respiratorii care compun capacitatea pulmonară, iar aproape 73% au indicat corect antigenele din sângele unei persoane cu grupa AB. Distribuția punctajelor indică o dificultate majoră în mobilizarea limbajului științific în contexte de redactare sau explicație, în contrast cu performanța mai bună la întrebările factuale sau de alegere.

Subiectul I – Simulare BAC Anatomie umană 2025

În cadrul Subiectului I din proba de Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană – simulare Bacalaureat 2025, elevii au avut de parcurs patru tipuri de cerințe: completare, asociere, alegere unică și reformulare de afirmații științifice. Mai jos este analiza detaliată a fiecărui item, în raport cu ceea ce li s-a cerut elevilor și cu rezultatele obținute.

La itemul A, elevii trebuiau să completeze spațiile libere dintr-o afirmație legată de sistemul osos: „Falangele, carpienele și… sunt oase ale scheletului membrului…”. Doar 8,60% dintre respondenți au obținut punctaj maxim, 15,87% au fost notați cu punctaj parțial, iar 75,53% nu au reușit să formuleze un răspuns corect, primind punctaj zero.

La itemul B, candidații au avut de numit două componente ale sistemului nervos vegetativ și de asociat fiecare componentă cu un efect al stimulării acesteia. 36,99% dintre elevi au reușit să obțină punctaj maxim, 28,33% au primit punctaj parțial, iar 34,68% au fost notați cu punctaj zero.

Itemii C1–C5 au fost de tip alegere unică, fiecare cu patru variante de răspuns, iar elevii trebuiau să marcheze litera corespunzătoare răspunsului corect. La C1, care viza identificarea unui mușchi scheletic al spatelui și cefei, 20,04% dintre elevi au avut punctaj zero, iar 79,96% au răspuns corect. La C2, legat de glanda care secretă STH, 17,45% dintre elevi au fost notați cu punctaj zero, iar 82,55% au bifat corect răspunsul. La C3, privind componenta rinichiului unde se formează urina, 23,14% au fost punctați cu zero, iar 76,86% au oferit răspunsul corect. La C4, despre conducerea sensibilității tactile grosiere, 40,93% nu au răspuns corect, în timp ce 59,07% au obținut punctaj maxim. La C5, care se referea la produșii finali ai digestiei glucidelor, 36,81% au avut punctaj zero, iar 63,19% au răspuns corect.

La itemul D, elevii trebuiau să analizeze trei afirmații științifice, să indice dacă sunt adevărate sau false, iar în cazul celor false, să le modifice astfel încât să devină corecte, fără a folosi negația. La afirmația 1, referitoare la anexită, doar 8,24% dintre elevi au fost notați cu punctaj zero, iar 91,76% au răspuns corect. La afirmația 2, despre transformările alimentelor la nivelul cavității bucale, 42,93% au avut punctaj zero, iar 57,07% au răspuns corect. La afirmația 3, privind ovarele, 39,27% nu au oferit un răspuns corect, în timp ce 60,73% au obținut punctaj maxim. În ceea ce privește cerința suplimentară de reformulare a unei afirmații false, 31,37% dintre respondenți au fost notați cu punctaj zero, 25,46% au primit punctaj maxim, iar 43,17% au reușit parțial cerința.

Subiectul al II-lea – Simulare BAC Anatomie umană 2025

În cadrul Subiectului al II-lea din proba de Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană – simulare Bacalaureat 2025, elevii au avut de răspuns la două seturi mari de cerințe: primul despre structura și funcționarea acizilor nucleici, al doilea despre sistemul ABO și compatibilitatea transfuzională. Mai jos este prezentarea performanței elevilor pe fiecare item, în raport cu cerințele formulate.

La Subiectul II A a), candidații au trebuit să precizeze cele două tipuri de baze azotate din structura unei nucleotide și să ofere câte un exemplu pentru fiecare tip. 29,77% dintre elevi au fost notați cu punctaj zero, 23,70% au primit punctaj parțial, iar 46,52% au oferit răspuns complet și corect, obținând punctaj maxim.

La Subiectul II A b), cerința a presupus mai multe calcule și interpretări pe baza unui fragment de ADN bicatenar: determinarea numărului de nucleotide cu adenina, calculul legăturilor duble și triple, precum și transcrierea secvenței complementare. 7,49% dintre respondenți au obținut punctaj zero, 33,59% punctaj parțial, iar 58,92% au fost notați cu punctaj maxim.

La Subiectul II A c), elevii trebuiau să formuleze o cerință proprie pornind de la fragmentul de ADN analizat anterior și să o rezolve, folosind informații științifice corecte. 28,87% au fost notați cu punctaj zero, 10,64% au primit punctaj parțial, iar 60,49% au reușit să formuleze și să rezolve corect cerința, obținând punctaj maxim.

La Subiectul II B a), candidații au trebuit să stabilească aglutinogenele/ antigenele prezente în sângele unei persoane cu grupa AB. 25,72% au avut punctaj zero, 1,36% punctaj parțial, iar 72,92% au răspuns corect.

La Subiectul II B b), li s-a cerut să ofere două exemple de grupe de sânge compatibile, motivația fiind obligatorie. 6,72% dintre elevi au fost notați cu punctaj zero, 40,54% au obținut punctaj parțial, iar 52,74% au reușit un răspuns complet.

La Subiectul II B c), cerința se referea la explicarea consecinței unei transfuzii cu sânge de la un donator incompatibil. 27,92% dintre elevi au avut punctaj zero, iar 72,08% au oferit explicații corecte, fiind notați cu punctaj maxim.

La Subiectul II B d), elevii au fost invitați să formuleze o cerință proprie pornind de la problema transfuziei de sânge și să o rezolve în mod corect, folosind termeni de specialitate. 27,64% au obținut punctaj zero, 10,03% punctaj parțial, iar 62,33% au primit punctaj maxim.

FOTO DOCUMENT Subiect simulare BAC 2025 – Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană (sursa) – articolul continuă după imagini:
FOTO DOCUMENT Barem simulare BAC 2025 – Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană (sursa):
Subiectul al III-lea

În Subiectul al III-lea din proba de Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană – simulare Bacalaureat 2025, elevii au avut de răspuns la două cerințe compuse, fiecare având câte trei subpuncte, grupate tematic pe respirația pulmonară și funcțiile de relație ale organismului. Mai jos sunt prezentate rezultatele în raport cu cerințele formulate.

La Subiectul III.1 a), elevii au trebuit să numească trei volume respiratorii care sunt componente ale capacității pulmonare totale. 24,99% dintre elevi au fost notați cu punctaj zero, 15,57% au primit punctaj parțial, iar 59,43% au obținut punctaj maxim.

La Subiectul III.1 b), cerința a vizat explicarea rolului pleurei în realizarea ventilației pulmonare. 78,88% dintre elevi nu au oferit un răspuns corect, obținând punctaj zero. Doar 21,12% au reușit să răspundă corect.

La Subiectul III.1 c), candidații au fost solicitați să construiască patru enunțuri afirmative, câte două pentru fiecare conținut: capacitatea vitală și schimbul de gaze la nivel pulmonar, utilizând un limbaj științific adecvat. 39,10% dintre respondenți au fost notați cu punctaj parțial, 45,17% cu punctaj zero, iar 15,73% au obținut punctaj maxim.

La Subiectul III.2 a), elevii trebuiau să caracterizeze o disfuncție endocrină, precizând numele, o cauză și o caracteristică a acesteia. 65,77% nu au reușit să răspundă corect și au fost notați cu punctaj zero. Doar 20,07% au obținut punctaj maxim, iar 14,15% punctaj parțial.

La Subiectul III.2 b), cerința a fost de a formula un argument care să susțină afirmația: „Sistemul muscular participă la realizarea funcțiilor de relație ale organismului uman”. 34,23% dintre respondenți au fost notați cu punctaj maxim, iar 38,27% cu punctaj zero. Diferența a fost completată de 27,50% cu punctaj parțial.

La Subiectul III.2 c), candidații trebuiau să alcătuiască un minieseu intitulat „Segmentele unui analizator și rolul lor”, respectând etapele cerute: enumerarea a șase noțiuni relevante și redactarea unui text coerent. 44,11% dintre elevi au fost notați cu punctaj zero, 38,27% cu punctaj parțial, iar 17,62% au obținut punctaj maxim.

FOTO DOCUMENT Analiza gradului de reușită pe itemi la proba obligatorie – Biologie vegetală și animală, simulare BAC 2025:
DOCUMENT DESCARCĂ Analiza gradului de reușită pe itemi la proba la alegere – simulare BAC 2025:

Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raport: Taxele pentru facultate și master au crescut cu peste 25% în ultimii doi ani. Universitățile cer mai mulți bani de la studenți, în condițiile scăderii numărului de plătitori și prezenței tot mai slabe în clasamentele internaționale

Numărul de studenți plătitori din ciclul de licență tinde să scadă, dar universitățile aplică taxe considerabil mai mari decât în anii anteriori, reiese din datele centralizate de rețeaua Eurydice și…
Vezi articolul

Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie cum e acum

În 2030 va avea loc prima sesiune a examenului național de Bacalaureat organizată după noile planuri-cadru de liceu din 2025, dacă documentele vor fi aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.…
Vezi articolul