Sindicat al profesorilor: Din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, 49 își pierd personalitatea juridică, în contextul aplicării Legii Bolojan / Școlile vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi

52.957 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Din cele 51 de școli din mediul rural din județul Hunedoara, 49 dintre acestea își pierd personalitatea juridică, în noile condiții, potrivit a unei informări a Sindicatului Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara. Conform sursei citate, vineri, 11 iulie, „s-a derulat la sediul Instituției Prefectului – Județul Hunedoara o discuție informală având ca temă impactul măsurilor fiscal-bugetare preconizate de Guvernul României în domeniul educației.”

„Concluzia pe care ne încumetăm să o desprindem (și în baza informațiilor dobândite în cursul discuțiilor) este că situația reală din sistemul educațional nu este cunoscută, iar măsurile adoptate în ceea ce privește învățământul sunt nefundamentate, lipsind orice studiu de impact al acestora (nici măcar instituțiile abilitate să furnizeze date reale asupra învățământului preuniversitar, precum inspectoratele școlare, nu au fost consultate)”, se arată în documentul sindicatului.

Ce înseamnă școli cu personalitate juridică, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023: „Unitatea de învățământ cu personalitate juridică este unitatea de învățământ acreditată sau autorizată să funcționeze provizoriu, care este parte din sistemul național de învățământ preuniversitar, având ca elemente definitorii: actul de înființare, actul de menținere a acreditării, patrimoniu, cod de identificare fiscală, sigiliu cu stema României și denumirea Ministerului Educației, precum și cont deschis la Trezoreria Statului, pentru unitățile de învățământ de stat, respectiv cont bancar, pentru unitățile de învățământ preuniversitar particulare și confesionale.”

Efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare, potrivit Legii Bolojan, și există riscul desființării claselor care n-au limita minimă de elevi. Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan.

Pachetul legislativ de măsuri fiscal-bugetare modifică semnificativ cadrul legal pe o serie de domenii, inclusiv în educație și cercetare. Efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare:

  • gimnaziu: până la 28 elevi/clasă,
  • liceu: până la 30 elevi/clasă,
  • învățământ primar: până la 24 elevi/clasă.

Unitățile de învățământ de stat vor avea personalitate juridică doar dacă ating praguri mai mari de elevi:

  • cel puțin 500 de elevi sau 250 de preșcolari,
  • 200 de antepreșcolari în cazul creșelor.

Reorganizarea rețelei școlare este lăsată la latitudinea Ministerului Educației și Cercetării, care trebuie să emită un ordin în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a legii cu noile reguli după care școlile.

O directoare de școală din mediul rural a semnalat, pentru Edupedu.ro, că sunt părinți care o întreabă dacă vor merge copiii să învețe în alte comune, având în vedere că efectivele maxime de elevi per clasă sunt majorate cu până la 6 elevi față de limitele anterioare, potrivit Legii Bolojan.

„Sunt părinți care și-au pus problema «ce va trebui să fac? Va trebui să-mi trimit copilul la trei comune distanță? Și cu ce? Cu microbuze școlare? Dacă copilul meu deja se trezește la ora 6:00 de dimineață, ca să vină la școala din localitate, ca să poată să facă microbuzul turele și să-i aducă, atunci la cât va trebui să se trezească?». Părinții au spus foarte clar că «noi nu-i mai trimitem la școală»”, a precizat aceasta.

Citește și:
Sunt părinți care și-au pus problema «va trebui să-mi trimit copilul la trei comune distanță? Dacă copilul meu deja se trezește la ora 6:00 de dimineață, ca să vină la școala din localitate, atunci la cât va trebui să se trezească?», semnalează o directoare de școală din rural: Părinții au spus foarte clar că noi nu-i mai trimitem la școală

15 comments
  1. Va fi un haos total iar profesorii nu își vor mai da interesul. Pt. ce să muncești mai mult pe bani mai putini? ( nu uitați, salarizarea va fi mai mică,se va împărți în loc de 72=18×4,la 80= 20×4,indemnizația de hrana va dispărea, la fel vaucherele de vacanță deja dispărute din acest an, precum și prima de cariera didactică ; in plus pt noi prof cu grd I și vechime peste 25 de ani vor fi 4 ore in plus / săptămână,nu doar 2). Ca să acoperim jaful făcut de cei cu bani? Că să plătim in continuare pensiile speciale,salariile și avantajele nesimțite ale unora? Vb de performanță? Eu nu am primit niciodată 1 leu in plus pt că mi- au luat toți copiii( accentuez toți care au intrat în bac ,vara) bacul,uneori și cu 10.00.Parintii chiar nu s- au sesizat,dar învățământul ( așa cum e el,dar in unele școli chiar se învață) va fi pus pe butuci….asta se vrea….de mult…dar acum este deja vizibil rău

  2. Domnule Ministru,

    Vă aduc la cunoștință volumul real de muncă dintr-o unitate de învățământ cu personalitate juridică, în special în cele care funcționează cu un efectiv de aproximativ 300 de elevi.

    Deși funcția de administrator de patrimoniu există în aceste unități, în multe cazuri este ocupată doar cu jumătate de normă. Acest lucru determină ca o parte semnificativă a atribuțiilor care țin de patrimoniu, logistică și gestiune să fie preluate, în practică, de secretarul unității de învățământ, pe lângă responsabilitățile deja numeroase pe care acesta le are.

    Este important de subliniat că secretariatul nu lucrează doar pentru elevii activi, ci pentru întreaga comunitate educațională:
    – pentru personalul angajat (indiferent de norma de lucru: 2, 4, 6 sau 8 ore),
    – pentru foști elevi care solicită documente școlare,
    – pentru foști angajați care cer adeverințe de pensionare sau alte documente din dosarele personale.

    Totodată, o sarcină esențială, dar adesea trecută cu vederea, este gestionarea diferențelor salariale rezultate din recalculări sau hotărâri judecătorești, incluzând actualizările cu indicele de inflație și calculul dobânzilor legale. Toate acestea presupun muncă minuțioasă și atenție la legislația în vigoare – sarcini care revin în cele mai multe cazuri secretarului, fără sprijin tehnic sau personal suplimentar.

    În acest context, dorim să ne exprimăm îngrijorarea în legătură cu intenția de a majora pragul minim de elevi pentru acordarea personalității juridice, de la 300 la 500. O astfel de măsură ar afecta grav unitățile mai mici, care – deși au un număr mai redus de elevi – se confruntă cu același volum de muncă administrativă și aceleași cerințe legale ca școlile mari. Pierderea personalității juridice ar însemna desființarea unor funcții-cheie, diminuarea eficienței administrative și, inevitabil, scăderea calității serviciilor educaționale.

    Vă rugăm să luați în considerare aceste realități atunci când analizați reorganizarea unităților de învățământ. Funcționarea eficientă a unei școli nu depinde exclusiv de numărul de elevi, ci de resursele administrative și umane alocate corespunzător complexității activității.

    1. ministrul este un politruc,care pt funcție calcă în picioare profesia,iar consilierii,secretarii de stat sunt niste lași,care pt funcție nu vor să supere ministrul!! Oricum,educația trebuie redusa la algoritmi de supraviețuire și de exercitare a meseriei( spre asta se tinde)!

  3. Știrea este eronată! nu dispar 49 din 51, ci 49 nu îndeplinesc condiția numărului minim de elevi, dar prin comasarea a 2-3 școli se va ajunge la acest număr, astfel din 49 de directori, vor rămâne 24, restul se întorc la catedra. Astfel din 51 de școli cu personalitate juridică vor rămâne maxim 26, dar nu 2 cum indică titlul.

  4. Sindicatele emit fake-news-uri pt a simula implicarea în rezolvarea problemelor și pentru a menține ura , revolta împotriva deciziilor luate. Nu se închide nici un PJ acolo unde este unul singur in UAT. Dacă sunt 2 în UAT și ambele sunt sub 500 de elevi atunci ele se vor comasa și nu vor mai fi 2 directori ci unul singur. Asta e miza Se pierde o funcție de director și cei care nu au fost eficienți și au dormit pe banii țării acum se trezesc ca poate ar trebui sa lase pe alții la conducere și sa nu mai fie strigați,,doamna Director sau șefa,, ori domn’ director sau șefu.

    1. Si daca intr-o comuna este un singur PJ cu mai multe structuri pe sate si toate adunate nu dau 500 de elevi,se mai comaseaza? Cu cine? Ca urmatoarea localitate e la 50 km si resedinta de judet la 80 km.

    2. ce fake news???? voi de la guvern sunteti fake news. daca , de exemplu, vreau sa iau diploma copilului , ca termina 8 clase, ce fac, umblu zecibde km pana la centrul scolar respectiv, la fel si cu celelalte acte??? ati innebunit??? daca se desfiinteaza secretariatele si directiunile, cei de la tara vor face zeci de km zilnic pt. tot felul de acte! faceti un mare k.t! economii zero00000000!

      1. nu mi se pare, ca părinte, un efort deosebit, deplasarea 50-80 km, o singura data in câțiva ani, pentru a ridica o diploma de la secretariatul unei școli.

  5. Nu cred că localnici ori alți cetățeni pot fi împiedicați să păstreze școlile | profesorii prin diverse stimulente
    – bani dar nu numai (primirea gratuită în spațiu etc.). Sigur că trebuie atunci desființată ponderea notelor în diverse avantaje ale elevilor (burse, admitere în alt ciclu de studii etc.) ca să nu existe presiuni fanteziste nici asupra lor nici asupra profesorilor.

  6. Un exercițiu de imaginație:
    Un interviu cu David in care ne povestește cum e viață după o lună de lucru ca director cu 20 și ceva de „foste” scoli în subordine, dar și norma de predare în plan.
    Chiar sunt curios ce ne povestește!

  7. Prin legea Bolojan a fost modificat doar alineatul (1) de la Articolul 16 din Legea 198/2023, la alineatul (2) avem o grămadă de excepții, depinde doar de Primării dacă vor să comaseze școlile sau nu, dacă nu vor pot foarte simplu să invoce o excepție:
    (2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în unitățile administrativ-teritoriale în care numărul total al beneficiarilor primari nu se încadrează în prevederile alin. (1), se organizează o singură unitate de învățământ cu personalitate juridică.
    (3) Prin excepție de la prevederile alin. (1), unitățile de învățământ liceal care școlarizează pe filiera vocațională cu profil pedagogic, profil artistic sau profil sportiv pot funcționa cu personalitate juridică și cu efective mai mici de elevi.
    (4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), unitățile de învățământ care școlarizează pe filiera vocațională cu profil teologic, la cererea cultelor recunoscute de stat, precum și unitățile de învățământ special, la cererea părinților/ reprezentanților legali, pot funcționa cu personalitate juridică și cu efective mai mici de elevi.
    (5) Prin excepție de la prevederile alin. (1), unitățile de învățământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, la cererea ministerului/instituției de resort, pot funcționa cu efective mai mici de elevi și cu menținerea personalității juridice.
    (6) Autoritățile administrației publice locale, în baza avizului conform al DJIP/DMBIP, aprobă organizarea, funcționarea și, după caz, desființarea unor structuri ale unității de învățământ, fără personalitate juridică.
    (7) Antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din zonele izolate, în care nu pot fi organizate structuri de învățământ, au dreptul la orar adaptat posibilității de deplasare a acestora la unitatea de învățământ preuniversitar cea mai apropiată, cu respectarea interesului superior al copilului/elevului.
    (8) Pe raza unei unități administrativ-teritoriale unde funcționează mai multe unități de învățământ cu predare în limba română sau în limba unei minorități naționale, cel puțin una dintre acestea, pentru fiecare limbă de predare, are personalitate juridică și cu efective mai mici de elevi, în conformitate cu o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.
    (9) Prin excepție de la prevederile alin. (1), unitățile de învățământ de nivel gimnazial sau liceal, cu predare în limba română sau cu predare în limbile minorităților naționale, unice în municipiu, oraș sau comună, funcționează cu personalitate juridică indiferent de efectivul de elevi

    1. am citit că numărul de elevi se modifică ,,până la 28″ ,de ex.

      asta înseamnă,că poate fi o clasă cu mai puțin de 28 ,daca este singura,dar nu mai puțin de Nr minim de elevi. Ce faci,însă,daca sunt doua clase paralele cu un număr total de 32-35??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii care intră în clasa a VII-a în septembrie 2023 sunt prima generație care va da Bacalaureatul reformat, în anul 2029 / Ligia Deca: O să avem niște discipline cu un număr mic de ore și axate pe cunoștințe de bază la materiile la care se va da proba complementară

Elevii care, în septembrie 2023, încep clasa a VII-a, vor fi cei care vor susține noul Bacalaureat, reformat după prevederile din noua lege a învățământului, după cum spune ministrul Educației,…
Vezi articolul