Sindicatele din învățământul preuniversitar îi acuză de minciună pe președintele Nicușor Dan și pe ministrul educației, Daniel David: Revoltător e că măsurile au fost luate în spatele ușilor închise și când am cerut explicații – atât Președintelui României, cât și ministrului educației – ni s-a spus «să nu ne luăm după zvonuri». «Zvonurile» au devenit realitate

8.274 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Cele două sindicate din educație reprezentative pentru învățământul preuniversitar îi acuză pe președintele Nicușor Dan și pe ministrul Educației, Daniel David, de minciună. Într-un apel comun semnat de liderii sindicali din educație Simion Hăncescu și Marius Nistor, FSLI și FSE „Spiru Haret” acuză următoarele: „Revoltător este faptul că aceste măsuri au fost luate în spatele ușilor închise, iar atunci când au apărut anumite informații și am cerut explicații – atât Președintelui României, cât și ministrului educației – ni s-a spus «să nu ne luăm după zvonuri». Iată că «zvonurile» au devenit realitate”.

„Toate măsurile vor avea un efect negativ asupra salariaților din sistemul educațional și a beneficiarilor primari, unele dintre acestea extrem de grave. De departe, cea mai iresponsabilă măsură este aceea de a mări norma didactică”, spun sindicatele din învățământul preuniversitar, care contrazic Guvernul Bolojan și afirmă că „norma de predare la gimnaziu și liceu în România este peste media Uniunii Europene”.

„Nici elevii și nici cadrele didactice nu sunt de vină pentru dezmățul bugetar”, avertizează cele două sindicate din învățământul preuniversitar. FSLI și FSE „Spiru Haret” îi cer ministrului educației Daniel David „să realizeze un studiu de impact la nivelul fiecărui județ/al municipiului București pentru a vedea impactul real al” măsurilor anunțate de premierul Ilie Bolojan „și pentru a le putea stopa”.

„Actualul Guvern, în loc să recupereze bani de unde se face risipă și din uriașa evaziune fiscală, lovește în educație – domeniu strategic în orice țară normală, unde ar trebui să se aloce fonduri suplimentare, nu să fie diminuate cele deja insuficiente. Efectele acestor măsuri sunt mai grave decât cele luate în perioada tandemului Băsescu-Boc”, avertizează Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE Spiru Haret).

Liderii celor două sindicate din învățământul preuniversitar românesc spun că „Revoltător este faptul că aceste măsuri au fost luate în spatele ușilor închise, iar atunci când au apărut anumite informații și am cerut explicații – atât Președintelui României, cât și ministrului educației – ni s-a spus «să nu ne luăm după zvonuri». Iată că «zvonurile» au devenit realitate. Iar discuțiile avute cu conducerile partidelor care susțin actualul Guvern și cu prim-ministrul, Ilie Bolojan, nu au avut niciun rezultat, argumentele aduse de noi fiind ignorate.
Toate măsurile vor avea un efect negativ asupra salariaților din sistemul educațional și a beneficiarilor primari, unele dintre acestea extrem de grave. De departe, cea mai iresponsabilă măsură este aceea de a mări norma didactică”.

În final, cele două sindicate din educație, preuniversitar, îl amenință pe ministrul Daniel David că „nemulțumirile justificate  ale salariaților din învățământ se vor transforma în scurt timp în furie și revoltă și nu trebuie să surprindă că i se va cere demisia domnului ministru chiar în fața sediului MEC” (Ministerul Educației și Cercetării), în cazul în care oficialul va lua măsuri împotriva sectorului pe care îl conduce.

Comunicatul comun al FSLI și FSE Spiru Haret:

Măsurile care vizează învățământul preunivesitar vor conduce la un haos general!

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”, în numele salariaților ale căror interese le apără,  își exprimă profunda nemulțumire față de măsurile pe care Ministerul Educației și Cercetării urmează să le ia, măsuri care vor afecta nu doar angajații din învățământul preuniversitar, ci și sute de mii de copii. În goana pentru diminuarea deficitului bugetar, se iau măsuri haotice și chiar iresponsabile. Revoltător este și faptul că actualul Guvern, în loc să recupereze bani de unde se face risipă și din uriașa evaziune fiscală, lovește în educație – domeniu strategic în orice țară normală, unde ar trebui să se aloce fonduri suplimentare, nu să fie diminuate cele deja insuficiente. Efectele acestor măsuri sunt mai grave decât cele luate în perioada tandemului Băsescu-Boc.

Revoltător este faptul că aceste măsuri au fost luate în spatele ușilor închise, iar atunci când au apărut anumite informații și am cerut explicații – atât Președintelui României, cât și ministrului educației – ni s-a spus „să nu ne luăm după zvonuri”. Iată că „zvonurile” au devenit realitate . Iar discuțiile avute cu conducerile partidelor care susțin actualul Guvern și cu prim-ministrul, Ilie Bolojan, nu au avut niciun rezultat, argumentele aduse de noi fiind ignorate. 

Toate măsurile vor avea un efect negativ asupra  salariaților din sistemul educațional și a  beneficiarilor primari, unele dintre acestea extrem de grave.

De departe, cea mai iresponsabilă măsură este aceea de a mări norma didactică de predare cu 2 ore, iar pentru profesorii cu gradul didactic I și o vechime de 25 de ani, cu 4 ore. Din păcate, ministrul educației a căzut în capcana unor funcționari  care i-au  prezentat niște calcule matematice simpliste, asigurându-l – probabil – că se poate mări norma de predare fără nicio problemă, având în vedere că sunt peste 30000 de posturi la plata cu ora. Calculul matematic nu are nicio legătură cu realitatea. Corect era dacă, înainte de a se propune această măsură cinică, se făcea un studiu pentru a vedea situația reală. Un argument vânturat în spațiul public este acela că norma de predare la gimnaziu și liceu în România este cea mai mică din Uniunea Europeană – considerăm că această afirmație este FALSĂ deoarece, din datele noastre, norma de predare la gimnaziu și liceu în România, este peste media Uniunii Europene! 

 Și mai grav este că se dorește a se opera creșterea normei după ce aproape s-a încheiat mișcarea de personal, când mai sunt mai puțin de două luni până la începerea noului an școlar. A face o nouă mișcare de personal acum înseamnă a bulversa total învățământul preuniversitar. Este evident că vor fi foarte mulți profesori titulari cărora nu li pot asigura cele 20 de ore de predare în unitățile unde sunt acum, o mare parte dintre aceștia având norma deja chiar în două sau trei școli. În aceste condiții, va crește numărul navetiștilor. Legat de acest aspect, declarația domnului ministru a provocat stupoare și revoltă în rândul cadrelor didactice. Domnia sa a afirmat că: „O să găsim ore în sistem. Dacă dorești să fii titular al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat numai de o școală”. Altfel spus, dacă nu se poate completa norma în școala unde ești, atunci inspectoratul școlar îți poate oferi 2 ore la o școală de la 40-50 de km. Asta este reformă și eficientizare în sistemul de învățământ? Ce se va întâmpla la școlile izolate, unde va fi imposibil să se asigure 20 de ore și nici alternative de completare în altă școala. Angajații vor avea salariile diminuate?

De asemenea, domnul ministru trebuie să aibă în vedere că fiecare angajat calificat disponibilizat – fie el și suplinitor  – reprezintă o lovitură dată viitorului școlii românești. Aceste cadre didactice sunt bine pregătite,  obligate anual să dea concurs de titularizare; multe dintre acestea au luat constant note foarte mari, dar nu au găsit posturi titularizabile. Profesorii suplinitori calificați, ca și cei titulari, au ales să se pregătească pentru o carieră didactică, iar acum, când se vor lua aceste măsuri și poate unii dintre ei își vor pierde locul de muncă, vor migra spre alte domenii. Ne întrebăm ce va face Ministerul Educației peste un an sau doi, când va avea nevoie de un nou val de cadre didactice și nu va avea de unde să le ia. Același lucru îl putem spune și despre personalul didactic auxiliar și administrativ. Odată plecați din sistem, cu greu vom mai putea găsi alții la fel de profesioniști.

Ministerul Educației – și implicit ministrul – ar fi trebuit să apare sistemul, nu să ia decizii care vor afecta atât elevii (prin comasări de clase) cât și angajații din învățământ. 

Nici elevii și nici cadrele didactice nu sunt de vină pentru dezmățul bugetar, iar ministrul educației ar fi trebuit să spună acest lucru, nu să decidă mai multe măsuri pur contabile dintr-un birou. 

O altă măsură cu impact negativ asupra salariaților și a elevilor este cea prin care aproximativ 700 de unități de învățământ vor fi comasate în perioada imediat următoare, lucru care va conduce la desființarea unui număr considerabil de posturi, la disponibilizări, mutări forțate și la instaurarea unei incertitudini profesionale deosebite pentru mii de oameni. Aceste comasări de unități vor conduce și la comasări de clase, efectivele acestora crescând considerabil. De asemenea, elevii vor fi și ei afectați, când vor constata că vor face parte din alte colective și având alți profesori, ceea ce, din punct de vedere psihologic, va avea un impact negativ asupra rezultatelor învățării și a stării de bine. Din informațiile noastre, urmează să fie comasate și structuri ale unor unități cu personalitate juridică din mediul rural. Au Ministerul Educației și Guvernul garanția că acelor elevi, care vor merge la distanțe apreciabile, li se vor asigura mijloace de transport? Sau li se aplică principiul  se descurcă fiecare cum poate? Sau nu ne va păsa că alți copii vor abandona școala?

De asemenea, creșterea efectivelor de elevi/preșcolari la grupe/clase va avea efecte negative evidente asupra calității actului educațional. 

Toată această instabilitate nu doar că afectează viețile angajaților și ale familiilor lor, ci, din punct de vedere psihologic, erodează și moralul colectiv, esențial pentru un mediu educațional sănătos.

Având în vedere cele de mai sus, solicităm ministrului educației ca, înainte de a lua orice măsuri, să realizeze un studiu de impact la nivelul fiecărui județ/al municipiului București pentru a vedea impactul real al acestora și pentru a le putea stopa.

Facem un apel public către Ministerul Educației și Cercetării să sprijine educația și să nu ia măsuri care să o afecteze iremediabil! 

În caz contrar, nemulțumirile justificate  ale salariaților din învățământ se vor transforma în scurt timp în furie și revoltă și nu trebuie să surprindă că i se va cere demisia domnului ministru chiar în fața sediului MEC.

       PREŞEDINTE       PREŞEDINTE

             F.S.L.I.                        F.S.E. „SPIRU HARET”

               Simion HANCESCU                          Marius Ovidiu NISTOR

București, 10 iulie 2025

Citește și:
Legea Bolojan, forma completă pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament. Ce prevede legea fiscal-bugetară pentru școli, universități și cercetare


23 comments
  1. Stela Ember
    nu vă lăsati,,sunt profesor pensionar,,,, .. VORBA marelui povestitor,,,* așa eram eu la vărsta fără griji,,, dar nici sărac ca anul acesta și de cănd sunt, n-am fost niciodată *….. am 73 de ani, ,,pensia mea a fost pănă anul acesta, cănd a fost mărită,jumătate din salariu, iar acum ne amenință cu revenirea la aceeași situatie, recalculare in defavoarea noastră..,, iar iar licenta fiicei mele cu postliceala obținută cu taxe va deveni inutilă,, la Postliceala BARTOLOMEU CLUJ NAPOCA….fiica poate eventual să meargă la cersit,sau să lucreze la munca de jos deoarece..a apărut decizia guvernului, care șterge din istoria medicinei pe asistenți,,,, ar trebui să ieșim in stradă ,toată dăscălimea și toți tinerii, elevii, studentii,,,,,asta e deja iobăgie,,,, nu democrație,,,am ieșit la pensie la vărsta legală cu toate că am certificat de persoană cu dizabilități, am gradul 1 în invățămînt,, ,,sunt sigură că fostii mei elevi o duc mai bine decăt ,,,,doamnă profesor…!
    32min

  2. vă lăsati, sunt profesor pensionar,, abia anul trecut mi s-a mărit pensia,, am iesit la penszia stabilită de băsescu, sau ponta, de la 5000 lei, am avut pănă in anul trecu t 2,500 pensia, ,iar acum se aude că iar o taie ,,, cei noi, ,,iar fiica mea are licenta in postliceală. dar guvernul a dat legea disparityiei asistentelor medicale,, iar eu mai trebuie să o sustin pe fiica la facultatea de medicină,,,,,,,,,,,,, tot ce se îmntămplă în invățîmănt e de domeniul ,,,,,,, incredibilului….. postliceala a fost la taxă,,,acum de unde să mai am eu bani de facultatea de medicină…..,,,, ne-au distrus și vcopiii, de noi , pensionarii,, așteptă să scape,,,,,,,,mereu am fost sindicalistă,, era singura formă necompromisă, o vreme, dar acum e apogeul ,,distrugerii învățămăntului,,,,,,,? scuze,, poate mai am greșeli

  3. Voi ca lideri trebuie sa aveti viziune,sa va orientati pentru a va face treaba cum trebuie ,nu sa ne aruncati la lupi sa ne sfasie!
    Am vazut si noi cum sunt.
    Ce plan si viziune aveti acum?Sa ne cantati prohodul?

    1. Ce așteptări să avem de la sindicatele care pe 16 mai făceau campanie electorală lui nd?
      Au trimis prin toate scolile informări cu privire la faptul că pentru binele nostru s-au întâlnit cu posibilii președinți, iar nd este alături de noi și alte baliverne.
      Cine să-i mai creadă?

  4. Domnii de mai jos au primit ordin pe unitate să denigreze profesorii, sigur, ca în orice domeniu sunt şi uscături. E păcat că trebuie să susțină partidul, dar la ce politicieni avem nu ne miră….
    Pe de altă parte uită că cineva i-a învățat să scrie,că cineva a vb cu ei, că cineva i-a învățat să facă diferenţe între una ṣi alta, că cineva le-a transmis sentimente….este vb de familie ṣi profesori. Lipseşte respectul!!! Mai observ că sunt bani pentru postaci…..dar la profesori tăiem. Este trist…

    1. Limbajul este nepotrivit pentru cineva care reprezintă invatamantul… Amenințările sunt rușinoase pentru cineva care se vrea respectat Toată viața mi-am respectat învățătorii și profesorii săraci,dar demni și a toate stiutori.Le-am retinut fetele ,îmbrăcămintea era neutra, fara decolteuri ,fara. bijuterii nepotrivite in fata elevilor…Ne ofereau „meditații” că sa parcurgem materia,sa încheiem anul împăcați !De dragul misiunii acceptate. Mai sunt asemenea dascăli,dar ei cu siguranță nu sunt bătăuși,furioși, și nu vorbesc urat.

  5. dacă se face un studiu de impact pe bune, zboară 80-90% din așa-zișii profesori! dacă vreți să vă îngroziți unde am ajuns cu acești iresponsabili care au zeci de generații pe mână, duceți-vă câteva săptămâni în școli: NU SE FACE NIMIC! N I M I C

    1. Exact! Chiar nu se face nimic în școli. Se plâng că elevii stau pe rețelele de socializare, în timpul orelor, dar nici profesorii nu fac nimic pentru a-și schimba modul de predare, vin la clasă și mulți dintre ei citesc și dictează din manual sau fac ora cu 2-3 elevi care fac meditații cu ei, restul sunt marginalizați. Dacă s-ar face testările pe performanță așa cum trebuie, mulți profesori, indiferent dacă e titular sau suplinitor, ar zbura din învățământ și uite cum se face economie la bugetul de stat și nu ne-ar mari nouă, celor care lucrăm în privat și avem niște firme, taxele și impozitele, ca să trăiască „stimații” bugetari bine

      1. Comentariile de mai sus nu sunt critici constructive, ci ieșiri emoționale, bazate pe frustrări personale, prejudecăți și o lipsă profundă de informare. Reforma educației e necesară, dar nu prin linșaj public și demonizarea dascălilor, ci prin dialog, sprijin real, investiții și colaborare între profesori, elevi, părinți și societate.
        Un sistem educațional performant nu se construiește cu ura celor care n-au mai trecut printr-o școală de ani de zile, ci cu respect, soluții și implicare.

      1. NU GENIALO!!! nu sunt de la niciun minister, dar nici orb nu sunt

        în mintea voastră largă și plină de viziune nu e loc decât pentru conspirații, bârfe, să vă supărați ca vaca pe sat și să vă victimizați la nesfârșit! să priviți realitatea în față și să spuneți lucrurilor pe nume, NICI GÂND!

        nu faceți nimic în școli și la ore, drept dovadă copiii și nivelul sunt unde sunt!

        sunteți primii responsabili și cei mai condamnabili vinovați!!! dar doar atâta știți: să căutați motive și să aruncați vina pe alții

      2. Nu sunt de la niciun minister. Sunt părintele unui copil care s-a lovit de inechitate și nedreptate la școala de stat din partea „stimaților” profesori și din partea anumitor părinți, pentru că refuzam să facă meditații, cum insistau profesorii de matematică și de limba și literatura română și din partea anumitor părinți, pentru că nu voiam să dăm bani pentru cadouri, așa că l-am mutat la o școală privată și copilul meu este foarte fericit și am ajuns la concluzia că școala de stat este un mare 💩, că nu se acordă interes și echitate tuturor elevilor. Profesorii știu doar să cerșească bani, că vezi Doamne, nu au din ce trăi. Vrăjeala! Sunt o specie de bugetari foarte bine plătită, așa că să lase ciocu’ mic și să își facă treaba extrem de bine la clasă, dacă vor salarii mari, dacă nu, DEMISIA!!!!!
        Până și sindicatele și-au bătut joc de voi, așa că nu mă mai miră nimic🤣🤣🤣🤣

  6. Nu cred că dezbinarea este bună, sigur că liderii ar mai trebui schimbați, dar la ce vremuri ne așteaptă, trebuie să fim uniți! O primă reacție ar putea fi la titularizare sau bacul de toamnă. Uniți am demonstrat că suntem o forță!!!

  7. Alegeri generale in sindicate.
    Toți liderii județeni și naționali.
    Și cei de pe unitatea școlară unde e necesar.

  8. Ne-au turnat gogosi cum ca sunt doar zvonuri, ne-au mintit, s-au razbunat pe clasa sociala care i-a adus la putere: oamenii educati, intelectuali, cu carte. Si ne-au tradat si au tabarat pe noi ca pe cel mai rau dusman din toate partile. Suntem singurii carora ne-au taiat tot ce s-a putut si au si marit norma si efectivele de elevi si comasat scoli. Si toate astea in conditiile in care si pentru bruma ce ne-au luat-o am mers la scoala fara sa fim platiti la greva si am ramas cu hotarari judecatoresti si de la greva neaplicate. Sa va fie rusine si sa aveti parte de ce ne dati!

  9. 1. Directorii care isi luau la plata cu ora ore „fara numar” acum trebuie sa faca in norma 9 ore și nu mai au dreptul la plata cu ora! Cat de dureros pentru sindicate, ai caror lideri au fost mana in mana cu iubitii directori!
    2. Insasi liderii de sindicat nu vor mai fi scutiti 100 % de norma didactica, cum erau obisnuiti de atat de mult timp. Sa ajunga la catedra in fata elevilor si sa munceasca ca un profesor normal cred ca ii doare rau!
    Concluzie: In invatamant ca peste tot in institutiile administrate de stat a functionat un sistem feudal, cu vatafi platiti regeste si cu argati ce le asigurau spatele.

  10. De asta erati voi liderii sindicatului, sa reactionati la orice zvon, orice initiativa, nu sa va duceti pe ascuns si sa semnati ca 200.000 profesori nu vor mariri salariale in urmatorii 2 ani – nici macar pe cele restante de la ultima greva!

    Tradatori fara coloana ce sunteti!

    Art 3
    „(2) Drepturile salariale ale angajatilor se stabilesc prin lege în limita bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate și nu pot constitui obiect al negocierilor în contractele colective de muncă.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cătălin Zaman, profesor și director de școală: Birocrația ne doboară. E efectiv îngrijorător și epuizant ritmul în care ni se cere întocmirea unui anumit raport sau termenele care vin

„Birocrația ne doboară”, spune Cătălin Zaman, profesor și director al Școlii Gimnaziale „Înv. Nicolae Ispas” Clondiru, Buzău, în cadrul emisiunii „Educația la putere” (TVR 2). Cadrul didactic a precizat că „e…
Vezi articolul
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Evaluare Națională 2025. Consilier școlar, către părinți: Evităm să facem comparații cu alți copii, cu frații mai mari, cu verișorii, cu copiii prietenilor noștri / Transmitem așteptările și intențiile noastre, dar nu creăm presiune asupra copilului

Mirela Barbu, consilier școlar la Școala Gimnazială “Traian” din Craiova, a vorbit despre cum ar putea părinții să le explice elevilor de clasa a VIII-a importanța Evaluării Naționale, dar fără…
Vezi articolul

Raport internațional: Diaspora românească, a cincea cea mai numeroasă din lume / Aproape jumătate dintre românii cu studii universitare care lucrează în străinătate au locuri de muncă destinate muncitorilor necalificați

Diaspora românească este a cincea cea mai numeroasă diasporă din lume, raportat la numărul total al populației, se arată într-un raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), comandat…
Vezi articolul

Kitul educațional care i-a făcut pe 90% dintre părinții care l-au primit să se joace mai mult cu copiii lor și care le-a dezvoltat celor mici abilitățile cognitive și creative / Rezultatele unuia dintre cele mai ample studii realizate vreodată în educația timpurie din România: 45% dintre părinți invocă lipsa banilor, ca motiv pentru care nu își trimit copiii la grădiniță, iar 37% spun că discută lunar sau mai rar cu copiii lor

La începutul anului școlar trecut, în septembrie 2022, în peste 700 de comunități defavorizate din 40 de județe a început derularea proiectului „Start în educație“. Timp de un an școlar,…
Vezi articolul