Liviu Moise, profesor de Istorie și directorul Școlii Gimnaziale nr. 1 din comuna Unirea (județul Călărași), a vorbit ce înseamnă creșterea normei didactice și a afirmat că „a fost un moment prost ales”. „Suntem deja cu toate normele organizate, cu cadrele care ar trebui să intre la ore din 8 septembrie, adică avem totul pregătit, doar că, în momentul asta, schimbăm oarecum regula jocului”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, PrimaNews, de pe 25 iulie.
Amintim că Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan, iar norma de predare crește pentru profesori și pentru personalul de conducere.
„Într-adevăr, dacă plecăm de la definiția reformei, ea înseamnă o schimbare în bine. Acum trebuie să vedem și pentru cine este acel bine. Noi ne-am aștepta să fie pentru elevi, pentru cadrul didactic, pentru școală, pentru organizație. Acum, din ce am observat, toate schimbări au venit ca să facă bine economiei, nu pentru partea aceasta de unitate școlară, de instituție”, a precizat directorul.
Liviu Moise a adus în atenție faptul că normele sunt deja organizate, doar că regulile sunt schimbate „în timpul jocului”:
„Din punctul meu de vedere – și este strict punctul meu de vedere – a fost un moment prost ales. Suntem deja cu toate normele organizate, cu cadrele care ar trebui să intre la ore din 8 septembrie, adică avem totul pregătit, doar că, în momentul asta, schimbăm oarecum regula jocului. Bănuiesc că s-au gândit că noi suntem învățați să trecem prin reforme și prin schimbări de atâția ani. Când am intrat în învățământ, salariul meu s-a tăiat cu 25% după două luni și, totuși, am rezistat. În momentul acesta, încă rezistăm în sistem. Cred că nu avem o rezistență la schimbare așa de mare, ci ne adaptăm foarte ușor”.
Directorul Școlii Gimnaziale nr. 1 din comuna Unirea a precizat că le-a transmis colegilor să aibă încredere în el, pentru că o să fie găsite soluții pentru fiecare dintre ei:
„Referitor la colegii mei, eu le-am trimis un mesaj pe grupul școlii, încă de la început, i-am rugat frumos să aștepte baza legală, să nu punem urechea la toate informațiile care vin pe surse neoficiale, să aibă încredere în mine, că pentru fiecare dintre ei o să găsim o soluție optimă, astfel încât, din septembrie, să putem să reintrăm în clase cu elevii noștri și să ne facem menirea pentru care am venit la școală, că, până la urmă, oricine este liber la un moment dat să zică pas, să găsească o altă soluție în viață și să muncească orice altceva. (…)”
Despre norma didactică
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Această măsură se aplica din toamnă și până la începutul anului școlar 2029-2030.
Documentul prevede că profesorii care predau elevilor de gimnaziu și de liceu vor avea norma didactică de predare de 20 de ore, adică vor fi 2 ore în plus. De asemenea, norma didactică va crește cu 4 ore pentru profesorii cu gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat, ajungând la 18 ore.
Tot din toamnă, norma didactică crește cu două ore și pentru profesorii din învățământul special. Aceștia vor avea 18 ore pe săptămână de predare-învățare-evaluare, nu 16 ca în prezent.
Din anul școlar 2025-2026, profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori vor avea norma didactică de predare 26 de ore pe săptămână, după cum se arată în document. În prezent, norma pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori este de 24 de ore pe săptămână.
Potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, degrevarea pentru directorii de școli și licee va fi de până la 50% din norma de predare, adică vor avea obligația să predea 10 ore din cele 20 din normă. În prezent, au derogare și predau 6 ore. De asemenea, directorii de CCD, CJRAE și Centre de activități extrașcolare au obligația de predare de 14 ore, adică o derogare de 30% din normă.
Art. LIX. – „(1) Prin derogare de la prevederile art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2025-2026, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control poate fi degrevat de norma didactică de predare, după cum urmează:
a) personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi;
b) personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului prevăzută la lit. a)
c) parțial, pentru persoanele desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ. Numărul persoanelor desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și atribuţiile acestora se stabilesc în hotărârea de Guvern prevăzută la lit. a).
(2) Personalul didactic degrevat așa cum este prevăzut la alin. (1) nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), se poate aproba efectuarea de activități în regim de plată cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.”
11 comments
Ce mi se pare interesant este subînțelesul mesajului d-lui director…nu îți convine….liber sa pleci si să-ți cauți altceva in alta parte. După ani de examene si inspecții. Unde sa mai plece un cadru didactic cu ani de experienta, studii superioare si gradul 1, la vârsta de 50 de ani? Adică, taci si înghite ( înțelesul lui ,,ne adaptam”) sau pleacă dacă nu-ți convine! Dacă asta este viziunea, atunci ne meritam soarta!
Deci să dormim liniștiți…domnii care guvernează lucrează pentru noi…
nu facem reforma, și dacă rămânem fără salarii prin decembrie-ianuarie ce facem?
ne plătesc liderii sindicali care o dau înainte cu greva?
Acum este legal ca un profesor sau învățător titular și cu grade didactice obținute la o anumită specialitate,sa făca un an reconversie pentru ce disciplina dorește ,fara sa se țină loc că noua disciplina sa fie de aria curriculara și iși poate schimba titulatura și să i fie recunoscute gradele didactice și pe disciplinata obținută după reconversie.
Pentru situatia care este legală de ani buni nu a făcut niciun profesor sau învățător proteste,nimeni nu a ieșit public sa spună că nu este bine ,că nu va pricepeți ,că nu sunteți bine pregătiți,că habar nu aveți la disciplinele obținute pe repede înainte .Situația asta va avantajează mult și nu ați refuzat aceasta aberație și elevii sunt victimele nepriceperii și neștiinței voastre. de carte.Exemple absolvenți de colegiu de însoțitori desen titulara pe post învățătoare,apoi ,,s a facut” profesoara de lb.romana,de lb.franceza și de ed.plastica 😡,super oferta 4 in unu ,dar de fapt nu știe și nu face nimic,are și 2 norme că are și multe specializări .Multe hârtii făcute de secretariat și confirmate de director au fost trimise la universitati iar studiile de scurta durata v au fost schimbate fara școală, doar cu dosare ,devenind beneficiari de studii de lunga durata ,pe baza așa ziselor,,echivalări”.Sunt sute de mii de cazuri asemănătoare ,de asta nu zice nimeni nimic ,nici directorii,nici profesorii,nici sindicatele.Atunci n ați făcut proteste că par aberante și anormale și la limita legii aceste situații și că nu este in interesul elevilor.
Cei care dau examen și au protestat si-au luat-o repede peste bot și de la inspectorat și de la directori.Cunoastem situația, sute și sute de posturi au fost ocupate prin reconversie fără un examen de Titularizare la care sa ia măcar 5. Ministerul este complice.Il doare la bască. Mulți au renunțat la Titularizare tocmai din aceasta cauză pentru ca lipsa de posturi era artificiala ,erau posturi sute de posturi dar nici nu ajungeau sa intre în sistem ca libere ca erau luate de cei cu reconversie.Cat de greu este examenul de Titularizare și ei luau fără!Pomană!
Doamnă Coca, NU ESTE LEGAL TRANSFERUL DE DE PE O SPECIALITATE/PROFIL pentru care S-A DAT CONCURS NAȚIONAL DE TITULARIZARE, pe o altă specialitate MAI AVANTAJOASĂ (învățătoare>ROMÀNĂ) pentru care nu a dat concurs!!
Potrivi Codului penal, este un ABUZ comis de director și de organele superioare care l-a validat. Toate legile învățământului anterioare din secolul XX, inclusiv 1/2011, în timpul căreia s-au comis probabil aceste abuzuri, prevăd că titularizarea se face prin concurs național, pe profilul catedre pentru care se susține concursul!
Nici consiliul de administrație, nici directorii nu titularizează profesori în învățământ.
Doamnă Coca,
Transferarea de pe un profil/o specialitate, obținută prin concurs național de titularizare pe alt profil/specialitate, fără concurs, este ilegală.
Potrivit Legii 1/2010, titularul pe un profil se poate transferă pe alt profil numai prin concurs național.
Ar fi bine să se facă publice astfel de situații, care complică reașezarea încadrării pe posturi și catedre didactice, pentru că, în bulversarea de față, s-ar putea să în între în restrângere de activitate profesori care au susținut concursul național de titularizare în specialitate și să rămână pe o catedră aflată în dispută cel transferat fără concurs național, ci numai la nivelul consiliului de administrație al unități școlare.
Cum este cazul relatat de dv., în care o învățătoare, numai printr-o reconversie profesională, să devină profesoară de limba română.
Felicitări! Sunteți fruntași pe țară în întrecerea socialistă de a duce învățământul românesc pe noi culmi de cultură și civilizație!
Le-ați și comunicat colegilor: „Stați pe loc, tovarăși!
Problema este că dv. aveți numai 175 de elevi, 97 învățământ primar, 78 gimnaziu și 43 de preșcolari.
Cu cine vă comasați, ca să ajungeți la 500 de elevi? Cea mai apropiată școală este în comuna Jegălia, care are 304 elevi, dar tot nu ajungeți la 500.
Iar școlile Borcea și Roseti sunt deopotrivă la 13- 14 km de Unirea și numai Liceul Tehnologic Rosetti are un număr mai mare de elevi. Borcea, cu numai 272 de elevi, cu cine își compensează numărul de până la 500.
La toate acestea se adaugă câte o bancă de 2 elevi în fiecare clasă (!?).
Director cine va fi?
Bravo domnule!!!
de ce nu începe școala pe 15 septembrie ??
Pe ce se bazează că va găsi soluții din moment ce nu există norme de aplicare?
De unde le știe?
Și da pe actuala lege in rural (apropo de calitatea educației) poți preda si sport si matematică dar in urban NU.
Deci nici pe departe NU vor fi soluții si nu trebuie că profesorii sa stea liniștiți la locurile lor.