Surse: Universitățile cu domenii de licență în științe și inginerie vor primi cu 33% mai mulți bani pentru burse și protecție socială, prevede proiectul Legii Deca, în care apare și un „Program Național” de sprijin pentru educație în științe exacte și inginerie / Cîmpeanu anunța „susținere privilegiată” pentru domeniile STIM

[jp_post_view]
Foto: © Andrea De Martin | Dreamstime.com
Un “Program Național de sprijinire a învățării științelor exacte, a ingineriei și matematicii” (PNSTIM) urmează să se înființeze în baza viitoarei Legi a învățământului superior, în continuarea unui program similar în învățământul preuniversitar, potrivit unei versiuni foarte recente a proiectului de Lege, consultată de Edupedu.ro. Totodată, proiectul prevede un cost standard mai mare pentru fondul de burse și protecție socială, în cazul studenților care urmează studii de licență în domeniile STIM (științe, tehnologie, inginerie, matematică). 
  • Prevederile apar în condițiile în care, în urma unor negocieri “între prieteni”, fostul ministru Sorin Cîmpeanu și rectorul Universității Politehnica din București anunțaseră, în septembrie, un acord pentru o “susținere privilegiată” pentru “pentru domeniul științe, tehnologie, matematică, atât pentru partea de inginerie cât și pentru partea de profesori de care avem nevoie în învățământul preuniversitar, respectiv științe și matematică”.
  • Anterior, în august, după discuții cu studenții înaintea încheierii consultărilor de atunci pe proiectele de legi ale educației, Ministerul Educației anunțase „Creșterea cu cel puțin 30% a finanțării de bază” pentru studenții înmatriculați în domeniile STIM (științe-tehnologie – inginerie – matematică), corelat cu preluarea propunerii transmise de Alianța Română a Universităților de Tehnologie (ARUT) privind înființarea Programului Național pentru Educația în domeniul Științelor, Ingineriei, Tehnologiei și Matematicii PN-STIM (Science, Technology Engineering and Mathematics – STEM) cu scopul stimulării tinerilor în vederea participării la programe de studii universitare în domenii aferente STIM, care va fi sprijinit prin creșterea alocațiilor bugetare per student.

Acele înțelegeri se regăsesc în proiectul de lege al învățământului superior pe care urmează să-l prezinte noul ministru al Educației, Ligia Deca, conform versiunii foarte recente consultate de Edupedu.ro. Astfel:

Art. 120 (6) prevede că „se înființează Programul Național de sprijinire a învățării științelor exacte‚ a ingineriei și matematicii (PNSTIM) în completarea programului similar din sistemul de învățământ preuniversitar. În cadrul programului‚ Ministerul Educației și instituțiile de învățământ superior pot sprijini unitățile de învățământ preuniversitar pentru dotarea laboratoarelor din domeniile STIM‚ definite în învățământul preuniversitar‚ sprijinirea inclusiv financiară a cadrelor didactice și a elevilor în vederea creșterii competențelor în domeniile STIM”. 

Totodată, Art. 148, ce abordează tema fondurilor pentru burse și protecție socială a studenților, prevede, la punctul (21): “În cazul studenţilor înmatriculaţi în cadrul programelor de studii de licenţă din domeniile aferente STIM‚ costului standard pentru fondul de burse și protecţie socială i se aplică un coeficient de 33%”.

Același articol precizează, la punctul 19, că, pentru anul universitar în curs, costul standard pentru fondul de burse și protecție socială este de 300 lei/lună/student. Altfel, pe baza noii legi, acest cost trebuie stabilit anual prin ordin al ministrului. Același articol menționează: “Costul standard pentru constituirea fondului de burse și protecție socială a studenţilor se alocă pentru 12 luni‚ pentru studenții de la învățământul cu frecvență‚ fără taxă de studii”.

Foto: © Andrea De Martin | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Universitatea Politehnica din București domină managementul învățământului superior din România: reprezentanții săi – prezenți la vârful tuturor organismelor centrale cu decizie administrativă sau financiară în domeniu


2 comments
  1. Ce traznaie! Facem praf economia tarii sustinand inginerii! Noi avem nevoie de filozofi, filologi, experti in stiinte ale educatiei, nu stiinte matematice, fizice, chimice. Unde am ajuns?!… Ah, uite ce fac „prietenii”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpici naționali de liceu au creat un site unde îi ajută pe elevii de a VIII-a să învețe pentru Evaluarea Națională: Scopul este de a ajuta copiii cu mai puține resurse sa își atingă obiectivele educaționale, în contextul pandemiei

Șase olimpici au pornit un proiect inedit pentru a-i ajuta pe elevii mai mici care trebuie să susțină în vara viitoare Evaluarea Națională. „Ne dorim să ajutăm elevii de clasa…
Vezi articolul

DOCUMENT Peste 1.700 de școli ar putea primi până la 200.000 de euro, în prima rundă a programului de combatere a abandonului școlar, cu aproape 700 mai multe decât în estimarea inițială. Depunerea de proiecte a început și durează până pe 13 martie

A început sesiunea de depunere de proiecte pentru școlile care vor granturi prin care să reducă abandonul școlar. Ghidul solicitantului – condiții specifice de accesare a Schemei de Granturi –…
Vezi articolul

Măsuri de sprijin pentru copiii din medii dezavantajate să fie introduse în legea Educației, solicită World Vision România / 85% dintre copiii familiilor cu educație slabă au lipsuri materiale – Eurostat

„Prin noua Lege a Învățământului, sprijinită de o finanțare adecvată, trebuie implementate prioritar măsuri de sprijin pentru copiii din mediile dezavantajate precum programe de tip școală după școală și ore…
Vezi articolul