Trebuie să vă pregătim să utilizați etic și corect inteligența artificială în învățare, le-a transmis tinerilor ministrul Educației din Republica Moldova / Dan Perciun: Dacă vrem să facem față dezinformării trebuie să știm în creierul nostru niște adevăruri

185 de vizualizări
Dan Perciun / Foto: Captură video – Vocea Basarabiei
Ministrul Educației din Republica Moldova spune că instituția este „în proces de explorare” privind cum poate fi folosită inteligența artificială în învățare. Întrebat de un tânăr dacă aceasta ar putea ușura viața tinerilor și dacă ar putea fi introdusă în procesul educațional, Dan Perciun a spus că va avea un răspuns în următoarele 6 luni: „Trebuie să căutăm plusurile și să vă pregătim să o utilizați corect, să o utilizați etic (…) și tare important în școală e să ținem minte niște lucruri, ca să putem face față dezinformării”.  Declarațiile au fost făcute în conferința „Inovație în educație: Erasmus+ și STEAM fără frontiere în Moldova„, din data de 10 iunie, la care a participat și Roxana Mînzatu, vicepreședinta executivă a Comisiei Europene.

Ministrul Educației din Republica Moldova a fost întrebat de un tânăr despre cum poate fi folosită inteligența artificială în procesul educațional. Dan Perciun a spus că în prezent instituția analizează acest aspect și că trebuie să „căutăm plusurile”, deși a recunoscut că este un pic „îngrijorător la capitolul teze pentru că e cam greu să verificăm dacă utilizăm corect sau nu”.

Dan Perciun a spus că „valul (n. red inteligenței artificiale) vine oricum peste noi, nu putem să ne închidem în căsuța noastră și pretindem că trăim într-o lume în care asta nu se întâmplă”.

Ministrul Educației din Republica Moldova a subliniat că în același timp e importantă învățarea și memorarea în școală: „Dacă vrem să facem față dezinformării, trebuie să știm aici, în creierul nostru, niște adevăruri că atunci când suntem confruntați cu falsuri, când suntem confruntați cu informații despre vaccinuri, când suntem confruntați cu, nu știu, cu informații despre cum să învârte soarele sau nu, să știm dacă e adevărat sau nu, pentru că dacă de fiecare dată o să mergem pe internet pentru a căuta răspunsuri, n-o să putem să filtrăm suficient”.

Redăm răspunsul integral al ministrului Educației din Republica Moldova

Student: Bună ziua mă numesc Andrei, dumneavoastră ați menționat despre chat GPT și eu aș vrea să întreb cum ar putea să facă viața studenților mai ușoară în învățătură sau ar putea fi cumva introdusă? Sau și asta are numai un impact negativ? 

Dan Perciun, ministrul Educației din Republica Moldova: Întrebare foarte bună la care noi planificăm să răspundem în următoarele șase luni de zile. Sincer, nici noi încă nu știm. Suntem în proces de explorare și o să mai învățăm și de la alte țări care poate și-au pus întrebarea asta mai din timp și au răspunsuri. Pe noi un pic ne îngrijorează la capitolul teze, în mod special la capitolul lucrări scrise pentru că știm că mai utilizăm și ne cam greu să verificăm dacă utilizăm corect sau nu. Clar, ca oricare tehnologie sunt lucruri pozitive sunt negative. Trebuie să căutăm plusurile și să vă pregătim să o utilizați corect, să utilizați etic și acolo unde putem optimiza să o facem

O să aibă de câștigat toată lumea acum, eu n-am să zic lucruri noi, mai bine să ascultați oameni mai pregătiți decât mine și o să-i găsiți pe internet, dar toată lumea spune că marea diferență o să fie între cei care știu să utilizeze AI și nu. Cei care o să știe cum să-și crească propria productivitate de zeci de ori înțelegând cum poate fi utilizat bine, Chat GPT și Gemini și toate celelalte. Și acum noi nu prea avem de ales dacă nu vrem să rămânem în urmă, că valul vine oricum peste noi, adică noi nu putem să ne închidem în căsuța noastră și pretindem că trăim într-o lume în care asta nu se întâmplă. Trebuie să ne învățăm să utilizăm bine și să creștem productivitatea, pentru că altfel ne va fi greu tare greu să recuperăm acest decalaj. 

Așa că trebuie să vă pregătim să utilizați etic și să utilizați corect și să fiți cât mai productivi. (…) În același timp, tare important în școală e să ținem minte niște lucruri, să memorăm niște lucruri. Este o discuție foarte interesantă despre dezinformare și despre faptul că dacă vrem să facem față dezinformării, trebuie să știm aici, în creierul nostru, niște adevăruri că atunci când suntem confruntați cu falsuri, când suntem confruntați cu informații despre vaccinuri, când suntem confruntați cu, nu știu, cu informații despre cum să învârte soarele sau nu, să știm dacă e adevărat sau nu, pentru că dacă de fiecare dată o să mergem pe internet pentru a căuta răspunsuri, n-o să putem să filtrăm suficient. Așa că ne tehnologizăm, dar în același timp punem și accent pe lucruri care trebuie să le cunoaștem noi înșine, în afara calculatorului și în afara internetului”.

Informații de context

„Cunoașterea autentică, dobândită prin efort și reflecție, este singura apărare reală împotriva manipulării și dependenței de tehnologie„, spunea recent Mircea Miclea la Conferința „Dialoguri pentru Viitor: Educație între Algoritm și Umanitate”, organizată în cadrul Săptămânii Educației de ministerul Educației și Cercetării (MEC) din Republica Moldova.

În acest context de reconfigurare generală, Miclea susține că școala are o funcție esențială, aceea de a produce autonomie mentală prin cunoaștere solidă. „Funcția principală a școlii este de a ne face din ce în ce mai autonomi prin faptul că ne oferă cunoaștere. Cu cât știm mai mult, cu atât suntem mai autonomi, mai autodeterminați, mai capabili de gândi liber”. În epoca în care tehnologia furnizează informații instant, școala trebuie să devină un spațiu de formare a gândirii autonome. „Pentru a deveni liber, pentru a deveni autonom, avem nevoie de cunoaștere la purtător, de cunoaștere în capul nostru, nu cunoaștere pe care să o accesăm prin internet sau ChatGPT”, spunea fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească.

Tot Mircea Miclea sublinia că „să știi să întrebi devine o abilitate esențială pentru elevi, într-un viitor suprasaturat în tehnologii. Dar ca să știu cum să pun întrebarea, trebuie să am o grămadă de cunoștințe”.  Vezi aici discursul VIDEO

Profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească și ministru al Educației în perioada 2004-2005, Mircea Miclea a explicat că „primul răspuns la întrebarea despre ce competențe sunt necesare pentru elevi pentru a face față unui viitor saturat în tehnologii digitale? Să știe să întrebe. Ceea ce acum în inteligența artificială se numește prime engineering. Adică dacă nu știi ce să întrebi, nu primești un răspuns bun. Nu se poate da un răspuns bun la o întrebare proastă. Prin urmare, eu ca elev trebuie să am competența de a ști cum să întreb ChatGPT-ul sau alt sistem de inteligență artificială pe care îl am la dispoziție”.

Citește și:
Mircea Miclea: Să știi să întrebi devine o abilitate esențială pentru elevi, într-un viitor suprasaturat în tehnologii. Dar ca să știu cum să pun întrebarea, trebuie să am o grămadă de cunoștințe – VIDEO discurs integral

Csaba Asztalos: Părinții fac multe nenorociri în sistemul de educație – foarte multe presiuni, intervenții, ceea ce are efect negativ asupra calității actului de educație / Respectul față de profesori este afectat extrem de puternic, prin persiflarea și subminarea autorității lor, ceea ce aduce indisciplină în școli
VIDEO Profesorii vor construi Școala din viitor și au un rol esențial în folosirea strategică a tehnologiei în educație
Pregătiți pentru viitor, program pentru elevii de gimnaziu: implicațiile inteligenței artificiale, ale realității augmentate și biotehnologiilor în meseriile viitorului, în 12 activități de învățare, cu ghid didactic gratuit
GHID didactic pentru profesori și activități fascinante pentru elevii lor: drone, roboți, senzori, programare, cloud computing, ioT și mașini electrice / Resursele educaționale digitale sunt gratuite și ușor de folosit cu roboțelul V pe post de asistent didactic
Lecții digitale de Mediu și Ecologie, care pot fi folosite pentru elevii de gimnaziu la clasă și în programele Școala Altfel și Săptămâna Verde lansate de Fundația Vodafone / Care sunt competențele și obiectivele fiecărei activități
Inteligența digitală explicată pe înțelesul elevilor de gimnaziu, în 12 resurse multimedia lansate în programul Școala din viitor ce pot fi folosite la orele de T.I.C, Dirigenție și în Școala Altfel. Ce este identitatea online, cum sunt colectate și folosite datele distribuite în noile media, ce este phishing-ul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sindicatele FSLI: Dacă s-ar impozita 300 de pensii speciale consistente, cu 50% într-o lună, suma adusă la bugetul de stat ar fi egală cu cea obținută prin șomajul tehnic aplicat secretarelor și contabililor din educație

Șomajul tehnic în educație pune în pericol siguranța angajaților, a elevilor și chiar a unităților de învățământ, susține Federația Sindicatelor Libere din Învățământ într-un comunicat primit de Edupedu.ro. Sindicatul condus…
Vezi articolul

Concurs despre implicarea în comunitate a tinerilor, leadership și vorbit în public pentru elevii de liceu, lansat de Comisia Europeană. Înscrierile sunt deschise până pe 9 octombrie la Lider european 2023

Înscrieri deschise pentru elevii de liceu până pe 9 octombrie la concursul „Lider european” 2023, anunțate de reprezentanța Comisiei Europene în România. Competiția „își propune să dezvolte abilitățile de leadership…
Vezi articolul