Universitatea din București (UB), prin Senatul său, protestează oficial față de forma actuală a masteratului didactic și critică în termeni severi standardele propuse recent de ARACIS privind organizarea studiilor universitare de master, aflate în consultare publică din 13 iunie 2025. Într-un memoriu adoptat în unanimitate în ședința Senatului din 18 iunie 2025, reprezentanții tuturor facultăților UB reclamă că modelul actual al formării pentru cariera didactică, așa cum este prevăzut de Legea învățământului superior Deca-Iohannis nr. 199/2023, compromite atât pregătirea de specialitate, cât și cea psihopedagogică a viitoarelor cadre didactice din învățământul preuniversitar.
- Documentul, publicat până la ora publicării acestei știri de către facultățile de Litere, Istorie, Chimie, Biologie, [actualizare] Limbi și literaturi străine și Matematică pe site-urile lor și paginile de Facebook, avertizează că un profesor competent trebuie să stăpânească profund domeniul său de specialitate pentru a putea forma elevilor nu doar cunoștințe, ci și aptitudini și valori.
„Cei 3 ani de licență nu sunt suficienți”, subliniază facultățile în memoriu, care reclamă că accentul pus în prezent pe practica didactică, în detrimentul unei pregătiri teoretice temeinice, nu garantează calitatea viitorilor profesori. Se denunță faptul că formarea de specialitate este tot mai defavorizată, iar rezultatele sunt vizibile în scăderea nivelului de cunoștințe al absolvenților în toate domeniile – științifice, umaniste și exacte. În plus, faptul că 48 din cele 60 de credite ale masteratului didactic sunt dedicate practicii face ca formarea universitară să piardă din rigoarea sa tradițională.
În plus, Universitatea din București critică separarea netă dintre filierele de master – didactică și cercetare/profesională – considerând-o „lipsită de logică economică” și „ineficientă”. În opinia instituției, această separare consumă resurse, limitează flexibilitatea academică și încalcă principiile sistemului Bologna, care presupune un parcurs de minimum 300 de credite pentru licență și masterat.
- În condițiile în care masteratul didactic presupune un total de 240 sau 270 de credite împreună cu ciclul de licență, iar sistemul Bologna urmat de România prevede cel puțin 300 de credite, Universitatea avertizează că diplomele astfel obținute riscă să nu fie recunoscute internațional și limitează dreptul de a profesa exclusiv în învățământul preuniversitar.
Senatul Universității recurge și la o paralelă culturală severă, citându-l pe Titu Maiorescu: „Primejdioasă în această privință nu e atât lipsa de fundament în sine, cât este lipsa de orice simțire a necesității acestui fundament în public, este suficiența cu care oamenii noștri cred și sunt crezuți că au făcut o faptă atunci când au produs […] numai o formă goală”. Acest tip de abordare, denunță instituția, riscă să genereze efecte ireversibile pentru mai multe generații de elevi, întrucât responsabilitatea socială a profesorilor este uriașă.
Având în vedere aceste critici, Universitatea din București cere expres modificarea legislației în vigoare.
- În primul rând, solicită introducerea în Legea învățământului superior a obligativității ca studenții care vor să devină profesori să urmeze nu doar un program de licență, ci și un masterat de cercetare sau profesional în domeniul de specialitate.
- În al doilea rând, cere regândirea completă a structurii actuale a masteratului didactic, întrucât forma sa actuală „nu răspunde exigențelor specialiștilor în științele educației”.
- În al treilea rând, Universitatea atrage atenția că în prezent este posibilă urmarea gratuită a unui masterat didactic după un masterat profesional, dar nu și invers, ceea ce creează o inechitate în accesul la formarea completă. Prin urmare, solicită ca și masteratul de cercetare/profesional să poată fi urmat gratuit după cel didactic.
Memoriul Universității din București se încheie cu un apel ferm la revizuirea întregului cadru normativ privind formarea inițială a cadrelor didactice. În opinia reprezentanților facultăților UB, modelul actual este nu doar ineficient, ci și periculos prin efectele sale pe termen lung asupra calității învățământului.
Protestul tuturor facultăților din una din cele mai vechi universități din țară vine după multiple solicitări nesoluționate trimise Ministerului Educației între 2023 și 2025, potrivit documentului adoptat oficial în data de 18 iunie 2025.
DOCUMENT Memoriul facultăților UB aprobat în Senatul universitar miercuri, 18 iunie:


Foto: © Jerome Cid | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
11 comments
Ca viitor profesor pot spune ca am rămas de piatra… este puțin spus, suntem într un adevărat declin, unul ce se îndreaptă sub nivelul marii, dacă educația și familia nu se mai susțin și apreciem maxim pe cei care nu muncesc, nu invata ,trăiesc doar din ajutoare sociale, analfabeți funcționali ce nu înțeleg mai nimic despre ei ,viata etc…unde vom ajunge!!!
Ma simt….nu știu…parca suntem prea mici sa schimbam ceva , un om de educație, știință , nu este apreciat.
Sper ca atat masterul didactic plus modulul pedagogic sa fie suficiente pentru dânșii….scop de a demonstra de capacitatea de a gestiona o lecție ,clasa și diverse probleme…
Ajutorul social un beneficiu ce au parte prea mulți de el și uneori nici nu știi ca ai depus acte pentru …
ori ,,votul celor decedati,,
Dar asta e ….nu strigam prea mult …..caci se aude!!!!
V-ati prins, da? Cu inflorituri, vi se spune clat, stati potoliti ca meseria asta nu va mai exista. Nu va putem spune cu subiect si predicat sa nu va mai faceti profesori, dar va punem suficiente obstacole, incat sa stați cuminți. Noi avem acum directiva sa imputinam profesorii. Oricum natalitatea a scazut.
Cum facem noi sa va determinam sa plecați de buna voie? Marim norma, marim numar elevi in clase, debandada fara disciplina oricum am creat. Parintii i-am invrajbit împotriva profesorilor. Presa cauta senzațional. Hai ca suntem in grafic. Inca ne mai miram cum rezistați de parca aveti 10 vieti. Daca bagam si baubaul cu pensionarea la 70 ani deja va facem nemuritori.
In traducere libera stimatii profi de la UB zic asa:
Ne este frica ca toti studentii vor merge la master ul didactic ca sa aiba o meserie si sa nu moara de foame dupa ce si au distrus tineretea in institutia noastra de 3 lei care produce someri si vrem sa ii obligam pe acesti iobagi sa faca pe timpul si energia lor un master de asa zisa cercetare ca sa manance si gura la restu de profi nu numai gura alora de la master ul didactic.
Cine o plati atatea mastere vad ca nu zice nimeni.
Populatia din Romania l-a votat pe Johannis de doua ori la rand. Asa cum l-a votat si pe Basescu de doua ori la rand (alt mare „prieten” al educatiei). Nu va plangeti, aveti fix ceea ce ati votat.
Scuzați, care e masterul acela didactic gratuit și de ce nu știu de el?? Prin ce legislație e ascuns? Sincer vreau să aflu. Mulțumesc!
Gratuit nu e, decât dacă iei o licență și imediat după mergi la masterul ăsta. Dacă iei licența, faci un master normal și apoi pe ăsta, e pe bani.
Foarte bun acest protest, in linie cu sesizările pe care le tot fac de 2 ani (inclusiv la Min Edu, care din 22 iun. întârzie cu răspunsul,punându-se in probleme sub aspect de contencios administrativ) legate de felul în care practica pedagogică e atât de umflată in importanță în raport cu cea de specialitate.
ISMB, prin dept. său juridic nu e deocamdată în stare să înțeleagă eroarea comisă prin OMEd pe care ei o aplică în admiterea ca eligibili la un concurs național a candidaților. Există niste OMEd care discriminează retroactiv candidați care au această pregătire psihopedagogică inclusă in studiile de licență (de lungă durata, 4 și 5 ani, aceiași având și o riguroasă pregătire de specialitate, cu cursuri anuale de metodologie a cercetării și micro-cercetări de an 2, 3, plus cursuri de an de cercetare propriu-zisă, cu statistică mai mult sau mai puțin avansată). Aceștia au, o parte dintre ei, și studii masterale de 2-3 semestre, deci s-ar califica și pentru a preda in licee. Acești absolvenți ieșiți până în 2002 sunt la vârsta unor alegeri mature, valori și convingeri stabile, de o etică demult cristalizată, deja validați profesional, unii în mediul privat și au oferit servicii in mediul privat și public de 20 de ani. Ar dori să predea pentru că deja au avut totul și sunt rejectați de o legislație înțepenită in stereotipii de formă, in care MEC zice că practica „de specialitate” nu ar fi practică „pedagogică”, deși în fapt e făcută într-un liceu și într-un centru educațional, 120 de ore in total.
Nu e destul, nu e bine, că se încurcă ei in forme și cuvinte, „in interesul învățământului” (tulai Doamne, ce limbaj de lemn!)
LEGISLATIA LA PURICAT! SUSȚIN!
Recomand candidaților a se muta in EU, a-și face acolo practica și pregătirea psihopedagogică și a veni la echivalare cu ea in România. Va trebui de jure echivalată. Arunci să vedem pe unde scot cămașa politrucii. Duceti-va fraților, acolo puteti munci, copiii dumneavoastră au educație bună, suport la nevoie, orar până la ora 14 cel puțin și masă caldă după buzunarul fiecăruia dar la fel în fiecare farfurie de la masa aceleiași cantine.
Când terminăm și noi ca stat cu excepționalismul ăsta?
Bologna a fost o pacaleala
Pe lângă toate observațiile de mai sus, care sunt de bun simt și legitime… Vă rog sa faceți un mic exercițiu de imaginație… În secolul vitezei… Pentru un tânăr sa facă 3/4 ani de licență, după aceea să mai facă 1/2 ani de master didactic și după probabil înca un master de specialitate în domeniu + doctorat(pt nivel univ) de 4 ani mai nou… Este enorm de mult. Când o sa vadă tineretul ce i se urzeste pentru a deveni profesor și văzând calitatea modulelor pseudopedagogice… Și chiar dacă ar ajunge sa zicem profesor la 28 dr ani… Well… Ori o sa vina tinerii care chiar nu au nicio soluție sau Ai… Și chiar și aia… Își vor lua talpasita după 1-2 ani când vor vedea cu ce au de furca… Directori politruci… Elevi cu CES agresivi cu cuțitul la beregata, părinți agresivi etc. Soluția pe care o propun: Formarea psihopedagogică să fie integrata în facultățile de profil ca pe vremuri cu experti din mediul preuniversitar… Însă asta înseamnă o legislație pusă bine la punct și flexibila și combaterea serioasă a corupției, așa e doar gargara și birocrație!
Pe lângă faptul că încep școala efectiv la 7 ani și fac 13 ani de școală obligatorie până să termine doar liceul… După aceea 3/4+2 facultate, deci au 25/26 de ani minim, la final, fără doctorat, poate au familie și copii, până să poată oficial profesa în meseria pentru care s-au antrenat.
La care se adaugă 40 de ani de muncă obligatorie (dacă n-au nicio întrerupere), evidenta creștere a vârstei de pensionare cât de curând, și îi vezi fresh la vreo 70 de ani, buni de intrat în mormânt.
Nu și politicienii. Ăia vor trăi 100 de ani.
V-ati dat in final si voi seama ca Johannis si ai lui ministri ai educatiei n-au vrut decat distrugerea invatamantului sub masca Romaniei educate. Ca si actualul ministru care propune scoala intre orele 8-17. Sloganul lor:Este mai usor de condus o tara de prosti! Prin urmare dragi elevi si studenti daca vreti sa va realizati in plan profesional si personal plecati din aceasta … colonie. Candva poate va veti putea intoarce intr-un loc care s-a numit Romania.