Universitatea Babeș-Bolyai își reorganizează facultățile sub umbrela unor școli academice, pentru a evita irosirea resurselor

[jp_post_view]
Universitatea Babeș-Bolyai / Foto: Facebook.com – UBB
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a anunțat, miercuri, că se organizează în școli academice/școli de știință. Acestea vor reuni, fiecare, mai multe facultăți și au drept scop să crească nivelul de integrare așa încât să se evite „suprapunerile, fragmentarea și irosirea resurselor academice”.

Aceste școli sunt urmăresc „să stimuleze coordonarea și cooperarea academică în cele 21/22 de facultăți ale UBB (și zecile de alte unități academice)”, potrivit unui comunicat UBB.

Noile Școli academice/de știință ale UBB sunt organizate având în vedere domeniile mari de cercetare, fiecare școală fiind coordonată de un consiliu al decanilor facultăților/programelor (sau al reprezentanților acestora):

Școala de arte și științe umaniste  (School of arts & humanities/School of liberal arts) va cuprinde Facultatea de Litere, Facultatea de Istorie și Filosofie, Facultatea de Teatru si Film, precum și programele de arte din facultățile de teologie ale UBB.

Școala de științe sociale (School of social sciences) va reprezenta Facultatea de Drept, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, Facultatea de Studii Europene, Facultatea de Business, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Facultatea de Educație Fizică și Sport, Facultatea de Geografie (prin geografia umană și turism), respective Facultatea de Istorie și Filosofie (prin Departamentul de Studii Internaționale și Istorie Contemporană). 

Școala de științele naturii și ale vieții (School of sciences and life sciences) va include Facultatea de Matematică și Informatică, Facultatea de Fizică, Facultatea de Chimie și Inginerie Chimică, Facultatea de Biologie și Geologie, Facultatea de Știința și Ingineria Mediului și Facultatea de Geografie (prin geografia fizică și tehnică și prin planificarea teritorială).

Școala de inginerie și tehnologie (School of engineering and technology) va concentra Facultatea de Chimie si Inginerie Chimică (prin componenta de inginerie: domeniul de inginerie chimică/biochimică), Facultatea de Știința și Ingineria Mediului (prin componenta de inginerie: domeniul ingineria mediului), Facultatea de Fizică (prin componenta de inginerie: programul de fizică tehnologică), Facultatea de Biologie și Geologie (componenta de inginerie: programele de biotehnologii industriale/biotehnologie moleculară/inginerie geologică), dar și Facultatea de Inginerie (Extensia Reșița).

Școala de sănătate (School of health) va fi formată din Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației (prin Departamentul de psihologie clinică și psihoterapie – programele de clinică/sănătate), Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (prin Departamentul de sănătate publică), Facultatea de Fizică (prin programul de fizică medicală), Facultatea de Biologie și Geologie (prin programul de managementul calității în laboratoare medicale/științele nutriției/biologie medicală), Facultatea de Educație Fizică și Sport (prin programul de kinetoterapie), Facultatea de Știința și Ingineria Mediului (prin sănătatea mediului), respective Facultatea de Chimie și Inginerie Chimică (prin programele de chimie alimentară și chimie clinică).

Școala de studii teologice (School of theology/divinity) are în vedere cele patru facultăți de teologie din cadrul UBB: Facultatea de Teologie Ortodoxă, Facultatea de Teologie Greco-Catolică, Facultatea de Teologie Reformată, Facultatea de Teologie Romano-Catolică.
 
Rectorul UBB, Daniel David:

  • „„UBB are un profil complex, de la arte și științe umaniste, la științe sociale și ale naturii/vieții/exacte, până la inginerie și tehnologie. Dincolo de încurajarea diversității, urmând modelul marilor universități americane, organizarea în Școli academice/de știință urmărește să  concentreze resursele UBB pentru a ne oferi avantaje competitive și pentru conectarea cu alți actori relevanți din domeniile reprezentate de Școli. Așadar, fără a interfera cu autonomia actuală a facultăților, Școlile academice/de știință coordonează și concentrează diversitatea programelor din UBB, diversitate importantă și încurajată, pentru dezvoltări de anvergură națională și internațională.  Așa cum se vede dacă analizăm Școlile apărute în UBB, atunci când concentrăm resursele existente în UBB – unele resurse luate individual fiind poate mai puțin cunoscute-, Școlile capătă consistență  și forță academică sporită, fiind o platformă de excelență în competiția și/sau cooperarea națională și internațională””.

1 comment
  1. Excelentă idee, de urmat si de alte universitati.
    Cu o condiție : sa nu mărească numărul de prorectori, decani, directori de departamente, secretare samd ci sa reducă birocrația.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Daniel Funeriu

Verificarea de plagiat a tezelor după ’89 și sancționarea favorurilor sexuale cerute studentelor – printre condițiile anunțate de Daniel Funeriu, pentru a-l susține pe Marian Preda în alegerile la funcția de rector al Universității din Bucureşti

„O mulțime de oameni îmi sugerează/mă roagă/mă somează să îl sprijin pe Marian Preda în turul doi al alegerilor pentru a deveni rectorul Universității din Bucureşti”, scrie fostul ministru al…
Vezi articolul

Daniel David, rectorul Universității Babeș Bolyai, despre proiectul legii învățământului universitar, varianta Deca: Lucrurile arată bine, acceptabil, legea este bine conectată cu reformele europene / Cere Parlamentului decuplarea legilor și adoptarea mai rapidă a celei pentru universități

Rectorul Universității Babeș Bolyai de la Cluj-Napoca a declarat că, din perspectiva universității pe care o reprezintă „lucrurile arată bine, acceptabil” în privința proiectului de lege a învățământului superior. Profesorul…
Vezi articolul

Rectorul universității care verifică teza de doctorat a premierului Nicolae Ciucă, generalul Dorin Pleșcan, este fostul șef de cabinet al acestuia, propus pentru avansarea în grad chiar de Ciucă / A ajuns rector printr-o modificare a regulilor solicitată indirect de Ministerul Apărării, condus atunci tot de Nicolae Ciucă

Rectorul Universității Naționale de Apărare Carol I, generalul Dorin Corneliu Pleșcan (57 de ani), este fostul șef de cabinet al premierului Nicolae Ciucă (54 de ani), pe vremea când acesta…
Vezi articolul

Universitatea Al. I. Cuza din Iași anunță „două realizări științifice de excepție” ale reprezentanților săi, cu articole publicate în reviste internaționale de prestigiu / Anunțul – făcut în aceeași zi în care a fost dezvăluit cazul major de fraudă cu citări într-o revistă a instituției

Doi reprezentanți ai Facultăților de Chimie, respectiv de Fizică din cadul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași semnează articole publicate săptămâna trecută în două publicații științifice de prestigiu – „Science”,…
Vezi articolul

Criza Covid-19 pune frână „internaționalizării” universităților – se așteaptă scăderea cererii din partea străinilor pentru România, încă o lovitură după scăderea abruptă a numărului de studenți autohtoni

Universitățile românești, confruntate în ultimul deceniu cu o scădere acută a numărului de studenți, încearcă să compenseze această scădere prin diverse măsuri și strategii, între care un loc aparte îl…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a înființat o nouă facultate, de Științe Medicale și ale Sănătății. Aceasta vizează programe în engleză și gândite în paradigme educaționale de tipul case-based

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca are din toamnă o nouă facultate: Facultatea de Științe Medicale și ale Sănătății, anunță instituția de învățământ superior. „În lume nu prea există universități comprehensive de…
Vezi articolul