Universitățile europene ar trebui să-și reducă dependența de serviciile companiilor americane de tehnologie, atrag atenția specialiști din învățământul superior

[jp_post_view]
Foto: © Ratz Attila | Dreamstime.com

Universitățile din Europa ar trebui să-și reevalueze dependența față de serviciile IT oferite de companiile de tehnologie din SUA, potrivit mai multor experți din mediul universitar european, citați de Times Higher Education. Aceștia invocă riscurile și nesiguranța pe care le determină politicile Administrației Trump în privința cercetării într-o serie de domenii, de la climă la sănătate sau diversitate.

Publicația amintește că, în cele doar câteva luni de când a revenit la Casa Albă, sute de articole de cercetare și seturi de date au fost eliminate deja de pe website-urile guvernului SUA. Un alt aspect semnalat: dependența instituțiilor de servicii IT și infrastructura de cloud oferită de mari companii precum Microsoft, Amazon sau Google.

  • Este citat Simran Munot, cercetătoare doctorală la Institutul Max Planck, potrivit căreia „Dependența de furnizori mari de servicii cloud centralizate poate fi problematică din cauza aspectelor legate de volatilitatea serviciilor, schimbările politice, jurisdicția asupra datelor”. Iar posibilitatea autorităților federale americane de a accesa datele stocate de furnizorii de cloud din SUA „determină îngrijorări substanțale privind suveranitatea asupra datelor, confidențialitatea și controlul instituțional”, arată specialista citată.

Times Higher Education arată că problema este una ce se făcea simțită încă dinainte de revenirea lui Donald Trump la Casa Albă și îl citează și pe un coleg al acesteia de la Institutul Max Planck, Tobias Fiebig, potrivit căruia există diferențe mari în gradul de dependență a universităților față de serviciile americane: Dacă aceasta este mai redusă în țări precum Germania sau Franța, ea este mult mai mare în Olanda sau Marea Britanie.

O expertă olandeză, Fleur Zeldenrust, este citată de THE arătând că serviciile oferite de marile companii de tehnologie sunt mult mai accesibile, fapt pentru care au fost atractive chiar dacă „dorim să păstrăm autonomia asupra datelor”, o temă ignorată mult timp. 

  • Iar Fiebig apreciază, citat de aceeași publicație, că deși riscurile, existente anterior, asociate dependenței de furnizori americani nu s-au schimbat, „s-a schimbat disponibilitatea oamenilor de a vedea că aceste riscuri sunt reale și tot mai posibil să se materializeze”.

Foto: © Ratz Attila | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației abuzează de GDPR ca să-i protejeze pe plagiatori și mediocri: tezele de doctorat din 2016 până în prezent vor fi făcute publice doar dacă autorul e de acord / Legea educației: „Teza de doctorat este un document public”

Ministerul Educației invocă în mod abuziv reglementările privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR) și își încalcă propria Lege de funcționare, pentru a stopa publicarea integrală a tezelor de doctorat.…
Vezi articolul

Universităţile din Australia cer guvernului de la Canberra să se alăture programului european de cercetare „Horizon Europe”: „Pentru o economie prosperă, avem și noi nevoie de un loc la masă”

Principala organizaţie care reprezintă interesele universităţilor australiene a solicitat Guvernului federal de la Canberra să se alăture unui program major de finanţare al Uniunii Europene pentru cercetare şi inovaţie, informează…
Vezi articolul