Universitățile trebuie să încurajeze creativitatea și gândirea critică, două competențe vitale pentru studenți și angajatori, dar realitatea le pune bețe în roate – Trei recomandări de schimbare din partea OCDE

[jp_post_view]
Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com
Politicile aplicate de guverne pentru a susține calitatea educației pot, adesea, să se transforme în obstacole în calea inovației pedagogice, în cazul învățământului superior, atunci când vine vorba despre competențe considerate cheie, în prezent, de angajatori, cum sunt creativitatea și gândirea critică. Așa argumentează Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OCDE) într-o analiză pe această temă, publicată în urma unor dezbateri desfășurate la începutul acestui an. OCDE propune trei posibile măsuri pentru a încuraja inovația pedagogică în învățământul superior.

Discuția pleacă de la faptul că, pe măsură ce crește nivelul de digitalizare și automatizare, pentru actualii studenți devine tot mai important să-și dezvolte competențe ce nu pot fi “copiate” de roboți și calculatoare, în centrul acestora aflându-se creativitatea și gândirea critică, aflate în top 10 al competențelor căutate de angajatori, la nivel internațional.

Dar politicile guvernelor și ale autorităților nu se potrivesc încă, de multe ori, cu nevoia dezvoltării acestor competențe. Un exemplu dat de OCDE: unele sisteme de asigurare a calității și legi naționale limitează autoritatea instituțiilor și profesorilor în dezvoltarea curriculumului și pot, în plus, să impună o povară administrativă ce împiedică încercările de îmbunătățire a predării.

În plus, formulele de finanțare publică a învățământului superior, bazate pe numărul de credite, de exemplu, nu încurajează instituțiile să experimenteze cu noi metode pedagogice, în timp ce politicile de avansare în carieră, în universități, sunt adesea concentrate pe performanța în cercetare, neîncurajându-i pe profesori să se concentreze asupra metodelor de predare. 

Drept urmare, potrivit unei sinteze semnate de analistul Shizuka Kato pe pagina platformei OCDE pentru educație, organizația propune trei metode prin care decidenții politici și liderii universitari pot susține inovația pedagogică:

1. Creșterea stimulentelor pentru ca profesorii să se concentreze mai mult pe predare și învățare 

Dintre participanții la un proiect OCDE de consultare pe această temă, opt din zece au apreciat că performanța în cercetare este factorul determinant pentru avansul în carieră, în instituțiile lor. În aceste condiții, pentru ca predarea să capete prioritate, e nevoie de măsuri de politici publice și instituționale.

În acest sens, este dat drept exemplu Programul Comenius din Olanda, prin care 25 de milioane de euro sunt alocați pentru a sprijini inovația în educație. Un alt exemplu: Universitatea Națională din Singapore a creat un traseu de carieră în educație în care personalul academic ce se concentrează asupra excelenței în predare au oportunități de avans în carieră și de remunerație similare celor asociate excelenței academice

2. Sprijin pentru comunitățile universitare, în ceea ce privește predarea și învățarea

Aceeași evaluare OCDE constată că inovația în predare și învățare pare să prindă mai multă viteză când sunt implicate eforturi colective, decât în cazul eforturilor individuale. De aceea, spune pledoaria organizației, guvernele, asociațiile universitare și organizațiile internaționale pot juca propriul rol pentru a întări cultura colaborării în domeniu.

În această privință, este dat drept exemplu o platformă organizată în Irlanda, Forumul Național pentru Întărirea Predării și Învățării în Învățământul Superior, ce aduce laolaltă profesori din universitățile din țară pentru a împărtăși practicile pedagogice pe care le folosesc. Un alt exemplu: organizația Universities Australia premiază eforturile profesorilor de a îmbunătăți predarea și a creat o comunitate prin care profesorii din țară să poată învăța unul de la altul. 

3. Includerea diverselor părți interesate în dezvoltarea de politici

OCDE arată că dialogul între autorități și instituțiile de învățământ superior este esențial atunci când guvernele stabilesc sau schimbă politicile de finanțare publică sau de asigurare a calității în domeniu. Organizația insistă că o consultare deschisă și transparentă la nivel instituțional este importantă pentru a permite profesorilor din diverse discipline să se exprime.

În această privință, astfel de practici tind să devină, din fericire, un standard internațional, dar e important ca el să nu fie respectat doar formal, ci să se vadă în luarea deciziilor, afirmă OCDE.

Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Moldova unește biblioteca digitală cu portalurile de înscriere online la grădiniță și școală. Cum se înscriu online copiii la grădiniță cu 3 ani înainte de a merge în grupa mică

Autoritățile de la Chișinău anunță că vor uni cele 3 platforme digitale pe care le-au creat în educație. Părinții își înscriu copiii la școală prin escoala.md și la grădiniță prin…
Vezi articolul
finanțarea cercetării în universități

Ministerul Educației solicită Guvernului 30 de milioane de lei pentru a acoperi cheltuieli din proiecte PNRR pe digitalizarea universităților și construcția de cămine și dotarea atelierelor de practică din școlile profesionale – proiect

Ministerul Educației solicită Guvernului 30 de milioane de lei din fondul de rezervă pentru a acoperi cheltuieli cu proiecte finanțate prin PNRR pe digitalizare și infrastructură universitară și dotarea laboratoarelor…
Vezi articolul

Alianța Organizațiilor Studențești din România le cere tuturor universităților să se poziționeze împotriva oricăror acțiuni care pun la îndoială rezultatele cercetării științifice sau promovează ignoranță față de acestea

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România anunță că susține parcursul euroatlantic al României și le cere tuturor universităților să se poziționeze împotriva oricăror acțiuni care pun la îndoială rezultatele…
Vezi articolul

Alegerile din universități, afectate de noua Lege a învățământului superior. Unele instituții organizează scrutinul după vechile reguli, deși trebuie respectate noile norme. Apar însă portițe / Studiu de caz: Universitatea din Craiova

Prevederi care se suprapun, se completează și chiar se anulează, practic, una pe alta produc, anul acesta, un nivel ridicat de confuzie cu privire la alegerea structurilor de conducere din…
Vezi articolul
Mircea Miclea, Gabriel Liiceanu, Lazar Vlasceanu, Andreo Cornea, Nicolae Manolescu si Radu Vancu / Foto: Inquam Photos și Arhive personale

BREAKING Scrisoare deschisă semnată de 100 de intelectuali, printre care Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea, Lazăr Vlăsceanu, Andrei Cornea, Nicolae Manolescu, Radu Vancu, care îi cer ministrului Educației „consultarea reală a intelectualilor României, a corpului profesoral și a părinților”, reanalizarea proiectelor de legi ale educației și prelungirea perioadei de dezbateri

O scrisoare deschisă semnată de 100 de intelectuali, printre care Gabriel Liiceanu, Mircea Miclea, Lazăr Vlăsceanu, Andrei Cornea, Nicolae Manolescu, Radu Vancu, a fost adresată public ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu,…
Vezi articolul