Vacanțele lungi conduc la pierderi de învățare pentru elevii vulnerabili, spune ministra Educației din Franța, care anunță că din 2026 ar putea tăia din cele 8 săptămâni de vacanță de vară

[jp_post_view]
Foto: EPA/ Teresa Suarez via AGERPRES Foto
Ministrul Educației Naționale din Franța, Élisabeth Borne, a anunțat în fața senatorilor lansarea unei „mari consultări privind timpul școlar”, reluând dezbaterea sensibilă despre durata vacanțelor de vară. Potrivit declarațiilor acesteia, pentru vara anului 2025 nu se prevede nicio schimbare, însă situația ar putea evolua din 2026 în funcție de concluziile discuțiilor.

Într-un interviu acordat cotidianului Le Parisien, citat de BFM TV, Élisabeth Borne a justificat necesitatea unei analize: „Vacanțele lungi conduc la pierderi de nivel pentru elevii mai vulnerabili”. Aceasta a subliniat că o reducere a vacanțelor de vară ar putea îmbunătăți performanțele școlare ale celor mai afectați de pauzele extinse. „De aceea, vacanțele de vară din 2025 nu se vor schimba, dar, pentru 2026, acest lucru va depinde de rezultatul discuțiilor”.

Pe de altă parte, propunerea a atras critici din partea sindicatelor și a asociațiilor de părinți. Grégoire Ensel, vicepreședintele Federației Consiliilor Părinților Elevilor (FCPE), a declarat: „Este surprinzător să ne gândim la scurtarea vacanțelor de vară în contextul încălzirii globale, când școlile nu sunt pregătite să facă față temperaturilor ridicate”. El a adăugat că Franța nu se situează în fruntea clasamentului european în ceea ce privește durata vacanțelor de vară, menționând că Italia are până la 12 săptămâni, iar Suedia, 11 săptămâni.

Vacanțele de vară în Europa: cum se poziționează Franța?

Un infografic realizat de Le Parisien, bazat pe datele furnizate de platforma Touteleurope.eu, arată că elevii francezi beneficiază de 8 săptămâni de vacanță de vară. Acest număr este mai mic decât în Spania, unde vacanțele variază între 11 și 14 săptămâni, sau în Grecia, care oferă 12 săptămâni. În Germania, însă, vacanța de vară este mult mai scurtă, de doar 6 săptămâni.

  • Amintim că timpul de școală din România este sub media OCDE, iar vacanțele elevilor români – printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale”, arată un raport privind organizarea anului școlar în diverse țări. Rezultatele la matematică ale elevilor români sunt mult sub medie, în pofida unui număr semnificativ de ore de predare. Citește analiza pe larg aici.
O dezbatere recurentă

Durata vacanțelor școlare, în special a celor de vară, reprezintă un subiect controversat în Franța de zeci de ani. În 2023, fostul președinte Emmanuel Macron a propus avansarea începutului anului școlar pentru elevii cu dificultăți, iar în 2013, Vincent Peillon, ministru al Educației, a încercat fără succes să reducă vacanțele la 6 săptămâni, mai scrie BFM TV.

Sindicatele profesorilor, precum SNUipp-FSU, consideră că elevii au nevoie de un timp de readaptare la începutul fiecărui an școlar, indiferent de durata vacanței. „Chiar dacă vacanțele ar avea doar patru săptămâni, tot ar fi necesară o perioadă de reacomodare”, a declarat Guislaine David, purtătoarea de cuvânt a sindicatului.

Dezbaterea continuă să polarizeze părerile, ridicând întrebări despre impactul asupra elevilor, dar și despre condițiile din școli, mai ales în contextul schimbărilor climatice. Rezultatul acestei „mari consultări” ar putea avea un efect semnificativ asupra viitorului sistemului educațional din Franța.

Citește și:
Timpul de școală din România – sub media OCDE, vacanțele elevilor români – printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale” / Rezultatele la matematică sunt mult sub medie, în pofida unui număr semnificativ de ore de predare – Raport privind organizarea anului școlar în diverse țări
Al patrulea ministru al Educației în Franța, în 2024: Elisabeth Borne, ingineră de poduri și șosele, prim-ministră demisă în ianuarie, preia Învățământul și Cercetarea
Ministra Educației din Franța recunoaște că a făcut „o greșeală” când a întors spatele profesorilor sinistrați de pe insula Mayotte: Regret că nu le-am explicat că trebuia să plec
VIDEO Noua ministră a Educației din Franța, criticată dur după ce a întors spatele unor profesori afectați de uraganul care a măturat insula Mayotte. Elisabeth Borne: Secvența este trunchiată

1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ghinea: Proiectul România educată va fi reprezentat în PNRR pe cinci direcții, fiecare va avea o alocare consistentă / Pentru digitalizare vom avea alocări la nivel de școală pentru a îmbunătăți formarea profesorilor / Vom finanța parteneriate între liceele agricole și ferme model

Proiectul România educată va fi reprezentat în PNRR pe cinci direcții, a declarat ministrul proiectelor europene, Cristian Ghinea, la Radio România Actualități. Acesta a repetat faptul că Educația va primi…
Vezi articolul

Rezultatele elevilor de la probele de competențe în limbi străine Bacalaureat 2025 au fost „șterse administrativ”, așa că liceele trebuie să le introducă din nou, după ce aplicația a fost actualizată, potrivit ISJ Mureș – document

Liceele au de reintrodus în aplicația Bacalaureat 2025 rezultatele de la evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională (proba C), potrivit unei adrese a Inspectoratului Școlar Județean Mureș. „Vă…
Vezi articolul

„Anul acesta am văzut adoptate măsuri ferme de consolidare a eticii universitare” – spune Iohannis în ultimul discurs ca președinte la inaugurarea anului universitar, după două mandate fără nicio decizie relevantă în cazurile răsunătoare de plagiat și în care instanțele și Legile promovate de el prin Ligia Deca au diluat puternic reglementările de etică

Președintele Klaus Iohannis a salutat măsurile din ultimul an în domeniul eticii în învățământul superior, în cadrul unui discurs rostit, marți, la Universitatea Națională de Muzică din București, cu ocazia…
Vezi articolul

Daniel David, despre temele pentru acasă: Profesorii trebuie să se coordoneze între ei, dar în același timp este nevoie și de flexibilitate. Până la urmă, temele sunt date de profesori în interesul și în beneficiul copiilor

Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, că „profesorii trebuie să se coordoneze între ei, dar în același timp este nevoie…
Vezi articolul