Vizualizarea lucrării la Bac 2025: candidații au la dispoziție 10-15 minute în fața propriei lucrări, intră cu părintele doar dacă sunt minori și pot avea la ei baremul, dacă vor, spune președintele Comisiei naționale de examen, Kallos Zoltan, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării

19.469 de vizualizări
Kallos Zoltan / Foto: Facebook.com
Pentru prima dată în România, elevii pot decide în cunoștință de cauză dacă merită sau nu să depună contestație. Pe marginea procedurii de transparentizare a Bacalaureatului au apărut însă și abuzuri din partea celor care administrează procesul în școli, potrivit mai multor părinți care au reclamat sub protecția anonimatului că elevii nu sunt lăsați în sală cu baremul sau cu o foaie și un pix, ori că timpul de vizualizare e foarte scurt. Secretarul de stat Kallos Zoltan, de la Ministerul Educației și Cercetării a declarat pentru Edupedu.ro că timpul nu este unul standardizat, e decis de fiecare centru de examen, dar că recomandarea sa a fost de 10-15 minute pentru fiecare candidat.

Încă nu există o centralizare a numărului de cereri de vizualizare a lucrărilor la nivelul ministerului, a precizat Kallos, dar va cere luni o situație cu acestea.

Solicitările de vizualizare au trebuit depuse în ziua anunțării rezultatelor, în intervalul orar 14:00–17:00, potrivit lui Kallos Zoltan, secretar de stat în Ministerul Educației și președinte al Comisiei Naționale de Bacalaureat. Candidatul putea trimite cererea prin e-mail, o putea depune personal în centrul de examen sau o putea înmâna unei alte persoane care deținea procură legală, a mai spus oficialul.

Calendarul oficial de Bac prevede că după cele câteva ore de vineri pentru vizualiarea lucrărilor, luni, pe 23 iunie și marți, pe 24 iunie continuă vizualizarea lucrărilor și contestațiile, în intervalul orar 9:00 – 17:00.

Federația Părinților și Aparținătorilor Legali a publicat mai multe mesaje de la părinți care descriau nerespectări ale procedurii și chiar abuzuri în centrle de examen unde deja vineri candidații au putut să-și vadă lucrările.

Durata efectivă de vizualizare a lucrării nu este clar scrisă în procedură n unele centre, elevii au fost lăsați doar 5 minute să consulte lucrarea, un timp considerat insuficient de cei implicați. Kallos Zoltan a declarat că „5 minute mi se pare puțin”, recunoscând că timpul de vizualizare nu este fixat clar prin procedură, dar că a existat o recomandare către președinții comisiilor de examen să stabilească durata în funcție de numărul de solicitări primite în fiecare centru.

Undeva la maximum 15 minute. Eu cred că în 10-15 este timp rezonabil pentru vizualizarea unei lucrări”, a declarat Kallos pentru Edupedu.ro.

În ceea ce privește obiectele permise în sala de vizualizare, candidaților nu li se permite să intre cu mijloace audio-video sau orice alt dispozitiv care ar putea înregistra. Însă, potrivit aceleiași surse, este permis accesul cu baremul de corectare, cu condiția ca timpul de vizualizare să rămână în intervalul considerat rezonabil. Elevii pot avea la ei și un pix și o foaie, dacă doresc să își noteze anumite aspecte.

Pe durata vizualizării, interacțiunea cu profesorii supraveghetori este interzisă, la fel ca și prezența altor persoane în sală. Singurele excepții sunt candidații minori, care pot fi însoțiți de un părinte sau reprezentant legal.

Chiar dacă cererea de vizualizare poate fi depusă de către o altă persoană împuternicită, vizualizarea propriu-zisă se face doar de către candidat. „Vizualizarea este despre ca elevul să constate că lucrarea este a lui și să decidă dacă are motive întemeiate să conteste”, a subliniat reprezentantul ministerului.

Procedura Nr. 27728/20.05.2025 privind vizualizarea de către candidați a lucrărilor proprii susținute în cadrul examenului național de Bacalaureat 2025, obținută de Edupedu.ro.

Redăm declarațiile lui Kallos Zoltan:

Kallos Zoltan, secretar de stat in Ministerul Educației și Cercetării, președintele comisiei naționale de Bacalaureat: „Solicitările de vizualizare a contestațiilor trebuiau transmise ieri în intervalul orar 14-17, putea să transmită candidatul solicitarea pe mail, să o depună personal în centrul de examen sau să o depună cineva care avea o procură din partea lui. 

Edupedu.ro: Cât timp au elevii pentru vizualizarea lucrării, pentru că există reclamații ale părinților pe care și noi le-am primit care arată că au fost lăsați doar 5 minute. 

Kallos Zoltan: 5 minute minute mi se pare puțin. Timpul de vizualizare nu este stabilit prin procedură, dar le-am comunicat președinților de Comisii de examen să-l stabilească ei la nivel de centru, în funcție de numărul de solicitări din centrul respectiv. 

Edupedu.ro: A fost și o recomandare din partea ministerului?

Kallos Zoltan: Da, undeva la maxim 15 min. Eu cred că în 10-15 este timp rezonabil pentru vizualizarea unei lucrări. 

Edupedu.ro: Și ca să fie clar pentru copii, pentru că li s-a spus că nu au voie să intre cu absolut nimic în sală, adică cu mâna goală, fără nimic, e permis să aibă la ei un pix, o foaie, baremul? 

Kallos Zoltan: Scrie în procedură că mijloacele audio-video care se pot folosi pentru a se face înregistrări nu sunt permise, dar le-am spus președinților comisiilor de Bac faptul că un candidat poate intra în sala de vizualizare a lucrării și cu baremul, dacă dorește. Repet, dacă nu depășește acel interval de timp rezonabil de 10-15 minute. 

Edupedu.ro: Poate interacționa cu profesorul supraveghetor de acolo, din sala de vizualizare? 

Kallos Zoltan: Categoric nu. Și încă ceva ce a apărut la nivel de la nivel de întrebare dacă poate să intre cu părintele sau cu altcineva. În procedură scrie foarte clar că se vizualizează doar de către candidați. De altfel și titlul procedurii spune clar – vizualizarea de către candidați a propriilor lucrări, deci nu, nu sunt părinții admiși. Doar candidații minori au dreptul să fie însoțiți de către părinte sau de către reprezentant legal. Era o confuzie referitoare la faptul că se putea depune solicitare de vizualizare și de către o altă persoană care avea o procură, dar ca să fie clar vizualizarea și în acest caz o face tot candidatul, altfel își pierde sensul această procedură, adică el trebuie să constate că într-adevăr este lucrarea lui”. 

Pe baza procedurii si a răspunsurilor secretarului de stat, Edupedu.ro a făcut și un ghid Q&A util:

Vizualizarea lucrărilor la Bacalaureat 2025 – principalele întrebări și răspunsuri

1. Ce înseamnă vizualizarea lucrărilor la Bacalaureat 2025?

Vizualizarea lucrărilor este o etapă nouă în care candidații au dreptul să își vadă lucrarea evaluată, înainte de a depune contestație. Aceasta are caracter strict informativ și nu echivalează cu recorectarea sau furnizarea de explicații suplimentare.

2. Cine poate vizualiza lucrarea?

Lucrarea poate fi vizualizată de candidatul însuși. În cazul candidaților minori, aceștia pot fi însoțiți de un părinte sau reprezentant legal.

3. Cum se depune cererea de vizualizare?

Cererea se depune la unitatea de învățământ care a fost centru de examen, în prima zi a intervalului stabilit (20 iunie 2025, 14:00–17:00, sau 18 august 2025 pentru sesiunea toamnă). Se poate trimite cererea și prin e-mail, pe adresa afișată la avizierul școlii sau pe site-ul inspectoratului.

4. Ce se întâmplă după depunerea cererii?

Candidatul va primi programul și locația pentru vizualizare. Lucrarea va fi proiectată pe un ecran, iar candidatul va semna o declarație de confirmare după vizualizare.

5. Pot folosi telefonul sau să fac înregistrări în timpul vizualizării?

Nu, este interzisă introducerea în sală a oricărui mijloc de înregistrare audio/video, inclusiv a telefoanelor mobile.

6. Pot avea la mine baremul sau o foaie și un pix?

Da, candidații pot avea la ei baremul de corectare și notare sau o foaie și un instrument de scris.

7. Ce fac dacă constat că lucrarea nu este a mea sau lipsesc pagini?

În acest caz, comisia de bacalaureat va verifica situația. Dacă se confirmă eroarea, lucrarea va fi scanată și încărcată corect în platforma digitală, iar candidatul va fi informat și va putea vizualiza lucrarea reală.

8. Vizualizarea obligă la depunerea unei contestații?

Nu, vizualizarea nu obligă la depunerea unei contestații. Candidatul poate alege dacă depune sau nu contestație după ce a văzut lucrarea.

9. Cum se depune contestația după vizualizare?

Contestația se depune la centrul de examen, în intervalul orar stabilit, completând și semnând o declarație prin care confirmă că a luat cunoștință că nota poate crește sau scădea după contestație.

10. Pot primi o copie a lucrării mele după vizualizare?

Nu, nu se eliberează copii ale lucrărilor scrise, nici în format tipărit, nici digital.

11. Ce se întâmplă dacă nu reușesc să vizualizez lucrarea în intervalul stabilit?

Perioada recomandată pentru vizualizare este de 10-15 minute. Nu există prevederi pentru extinderea perioadei de vizualizare.


21 comments
  1. Teoretic lucrările pot fi vizualizate până azi la ora 17. Copilul meu încă nu a fost contactat sa i se comunice unde și când poate vedea lucrarea. E bătaie de joc sau incompetență.

  2. Eu nu am putut vizualiza lucrarea decât 3 minute, nici nu am putut citi ce a scris copilul. Fără un profesor care să privească obiectiv lucrarea, vizualizările sunt degeaba, copilul e subiectiv, el crede ca făcut corect. Corect ar fi fost să vezi borderoul și atunci știi concret ce contești.

  3. cea mai mare prostie, elevul nu poate să își de-a seama unde a greșit! după părerea lui personală este ok lucrarea, dar profesorul de specialitatea respectiva are alte criterii de evaluare. oricum tot examenul de bac de anul asta este o porcărie.

  4. De ce elevii nu pot vedea borderoul de notare?
    Consider că această limitare contravine principiilor transparentei si echitatii procesului de evaluare si se incalcă dreptul elevului la informare completă asupra modului in care i-a fost evaluata lucrarea.
    Solicit Ministerului Educatiei sa dispuna masurile necesare pentru ca elevii sa aiba acces nu doar la lucrari, ci si la baremele de corectare aferente, inainte de expirarea termenului de depunere a contestatiilor. Aceasta modificare ar contribui la cresterea increderii în sistemul de evaluare si ar sprijini o relatie corectă si echilibrată între elevi, profesori si institutiile de învatamant.

  5. Nu am nici o cunoștință care a dat BAC-ul zilele acestea dar adaug ceva:
    1. aceste 15 min să nu fie 10 sau 4
    2. procedura e generalista si nu tine cont de starea celui care contestă (persoana care are niste dubii asupra subiectivismului corectarii, că nu oricine contestă
    3. minorul ar trebui sa poată intra cu orice adult delegat de părinții, nu doar cu părintele, deci și cu un mentor atent sa se uite țintit la ce ii spune elevul in avans; procedura e praf in ochi
    4. minutele sunt decise arbitrar și nu diferențiază între nevoi obișnuite și nevoi speciale ale unui copil devenit major în luna aprilie, de ex., sau ale unui elev de 18 ani cu CES (al cărui părinte poate avea, de asemenea, CES sau nevoie de a fi sfătuit de către un mentor in exact acele 15 min. de ANALIZĂ, nu de lecturare rapidă). Așadar, nu se oferă acel time-allowance, timp in plus necesar unora.
    5. procedura e ipocrită pentru că lucrarea nu poate fi văzută oricând, oricât timp de un elev și oricine dorește el, un mentor, un părinte, un profesor, de oriunde, online; au legat vizualizarea de un anumit loc fizic ca scuză pentru incapacitatea de a evalua și a inventa încă un stat la coadă pentru felia de 15 min.
    6. procedura nu e standardizată, deci elevul nu va putea fi „comparat” cu un elev din UE, ceea ce ii face pe mulți să migreze direct acolo la studii, unde europenii vor face serios munca de a-i evalua și a le echivala corespunzător studiile, vor identifica bine și particularitățile speciale ale elevului, vor oferi și sprijin.
    7. etc.
    Protestele oamenilor sunt îndreptățite.
    Așa iubește Romania copiii deocamdată. Știm.

  6. Elevii ar trebui sa aiba acces la propria lucrare, pe baza codului, de oriunde. Chiar si de acasa. De pe laptopul personal. Sa aiba acces in platforma, sa isi poata vizualiza lucrarea si cum a fost punctata. Timp nelimitat. De ce e asa secret, atata timp cat e propria lui lucrare?

  7. Edupedu – corectați răspunsul la prima întrebare, copiii nu au acces la lucrarea CORECTATĂ, ci exact la ceea ce au scris ei.
    Nu este afișat borderoul cu punctajul primit pentru fiecare subiect, doar lucrarea goală… adică exact ce a scris candidatul respectiv.
    Și atunci care e rolul vizualizării??
    ASTA ar fi trebuit să clarificați cu secretarul de stat care a semnat această procedură incompletă de vizualizare.

    1. Aceea este lucrarea corectată. Niciodată, în istoria recentă, nu s-au făcut semne pe foaie, ci doar se notează în borderou. Lucrarea corectată înseamnă lucrarea care a fost evaluată.

      1. Asta ar însemna să fie afișat și punctajul obținut, nu?
        Ori ei pot vizualiza doar lucrarea scrisă de ei, fără punctaj. Corectat înseamnă să vezi corecțiile, ori ele nu apar.
        DEX.ro Corectat= îndreptat.
        Nu mai induceți oamenii în eroare, luați-i la întrebări pe ministeriabilii care au emis o procedură goală de conținut, cât timp nu include punctajul obținut de candidat.

  8. In era tehnologiei, nimanui din minister nu ii trece prin cap sa inceteze cu scanatul. Exista platforme private pentru testare. Testare standardizata pe calculator. Punct. Toti odata in centrele de examen.
    Este hilar ce se intampla. Patria proștilor. Vizualizarea lucrarii, pentru ce? Copilul stie ce a scris. Scanarea se face de față cu el, i se arata fiecare pagina scanata, folderul numit, tot.
    Standardizati tot, grilati si asta e. Chinezii cum dau examenul? Japonezii cum? Finlandezii cum? Nu sunteti in stare de nimic de 35 de ani. Din rau in mai rau. Asta va spune Europa sa faceti? Sa distrugeți de la an la an tot??
    Ne-ati pus societatea, parintii in cap, noi, profesorii obligati sa aplicam ineptiile voastre. Si tot noi suntem vinovati pentru toti. Dezbinați, urâți, umiliti.

    Sincer m-am cam saturat de bataia asta de joc. Sunt unul din aia care chiar isi fac treaba la școală. Cu vocatie. Am ramas putini prin pleava fara valori morale.

    Cu noi ce faceti? Ca noi rezistam eroic pentru ca ne iubim meseria. Numai leprele si pilele nu se streseaza si sunt acoperiti de directori la cate prostii fac.

  9. Mare atenție, atenționez pe aceasta cale că la chimie organică este greșit în barem rezultatul pt subiectul E subiectul 3 punctul 4. Ala cu „intr-un mol de sare de calciu”.

    Acidul cerut este formic și conform cerinței are un atom de carbon iar în barem scrie N= 2 atomi de carbon ceea ce ar corespunde acidului etanoic. Deși întradevăr sunt 2 moli sau 2 grupări formiat in structura formiatului de calciu, exprimarea cerinței din exercițiu este confuză sau chiar greșită sau inadecvata in raport cu rezultatul din barem. Cu alte cuvinte conform cerinței corect gramatical formulată: „determinați Nr de atomi de C din molecula acidului”, răspunsul corect este: acidul formic are un singur atom de C în moleculă. Nu 2 ca in barem.

  10. Bună ziua! La română totul este înterpretativ! Nu există o prezentare standard la subiectul III.
    In funcție de ce a scris elevul, se notează după ureche! Corecția cu creșterea puntajului de maxim 1punct,este o prostie! Poate s-a greșit cu 2,3,4 puncte,ceea ce nu se vor acorda niciodată!
    Reexaminare cu mai mulți examinatori și acordarea corectă a lucrării!
    Cred că cel mai corect ar fi ca subiectul III,să fie sub format grilă cu întrebări din subiecte comune! Răspunsurile corecte demonstrează că au trecut prin materie și cunosc acele opere!
    Dacă se dorește eseu,să-i lase să facă fiecare dintr-o carte preferată!

    1. Este atât de subiectiv subiectul III!!!
      Nimeni nu ține cont dacă elevul a atins toate cerințele. Dacă nu a scris eseul ca un ‘critic’ nu este punctat, uităm ca sunt lucrări scrise de copii de la real care, ce să vezi, nu pot memora critica literară pentru ca ei gândesc altfel, nu se ține cont de acest lucru. Bine ar fi fost să vizualizam borderoul de corectare al lucrării și atunci avem imaginea clară pentru o eventuală contestație.

  11. „Le-am spus ca…10-15 minute”, „le-am spus ca…ok cu pix si foaie”. Asa pe spuse se face treaba acum? Pe spuse? Cu asa „indicatii”, asa aplicare in centre, fiecare dupa cum l-a taiat capul sau bunavointa. Un simulacru de procedura, mai mult frustreaza elevii decat ii ajuta. Si „de ce nu imi pot fotografia lucrarea corectata?. De ce aceasta secretomanie comunistoida? Cine e prejudiciat daca imi vad propria creatie, buna, proasta, cum e ea? Eliminati aceste absurditati. Lasati elevii sa isi consulte PROPRIA lucrare, online, cu user si parola, cu parintii si meditatorii langa ei. Doar asa iau o decizie in cunostinta de cauza. Altfel e doar un joc al transparentei prost mimat de minister si inspectorat.

  12. O prostie și vizualizările astea. Dacă vede doar elevul lucrarea, de unde să înțeleagă de ce nu a primit punctajul maxim la eseul de la Literatură sau Istorie? De fapt, dacă nu vede punctajele defalcate nici măcar nu bănuiește unde și cu cât a fost depunctat. Pare evident că cei care au stabilit regulile le-au făcut doar ca să bifeze încă o „apropiere” de elev, când pe ei nu-i interesează nici elevii, nici orice altceva legat de educație.

  13. Oricum, și-au bătut joc de copii cu subiectele de la bac, în special la matematică. Mulți dintre ei, probabil nici nu au făcut prea multă materie, din cauza, în special, a profesorilor, care au trecut prin materie foarte rapid sau nu au făcut deloc, în speranța că vor face meditații cu elevii de la clasă. Oricum, matematica din liceu, nu îi ajută pe copii, la absolut nimic în viață, poate doar pe cei care vor să dea la facultatea de matematică sau de inginerie

  14. Bună ziua!
    Ar trebui rezolvată problema cu accesul în sală pentru a vizualiza lucrarea , în ceea ce privește baremul si un pix. În toate centrele din Galați nu se permite.
    Nu e corectă abordarea celor din comisie.
    Vreau să știu dacă se constată o greșeală în corectarea lucrărilor copilului meu, unde mă adresez să pot introduce o cerere pentru ca am suferit un soc, chiar este nevoie de o intervenție clara.
    În momentul în care a vazut rezultatul, copilul meu aproape că i-a stat inima( am înregistrat momentul pe aplicație). Este a doua oară când îmi provoacă această durere, prima fiind la EN , cand dupa contestatie a primit aproape un punct , la ambele lucrari). De ce oare i se poate intampla asa unui copil bun, muncitor, exemplar?!? E o intrebare retorică, nu cred ca voi avea posibilitatea să primesc vreun răspuns.

  15. Sa intre elevul sa isi vada propria lucrare, 15 minute ca sa ce?
    Cand s-a introdus aceasta vizualizare de lucrare, ma asteptam si eu sa poata vede elevii, intr un mod normal, cu profesorul de la clasa lucrarea.
    Intrii cu baremul ca sa ce, credeti ca elevii sunt incapabili sa nu stie ce au scris, majoritatea oamenilor ar fi avut nevoie de parerea unui profesor, nu de 15 minute si un barem, jale…
    Romania lucrului bine facut!

  16. Este irelevanta vizualizarea lucrarii daca nu se poate vedea si baremul de corectare pentru ca tot nu stim unde a aparut depunctarea. Mai ales la limba romana unde nu exista greseli clare cindoar subiectivism in corectare, fara consultarea baremului nu afli nimic nou. In procedura scrie “lucrarea corectata” dar nu vedem partea “corectata”. In plus am fost lasati doar 4 min si cu precizarea din minut in minut a timpului ramas, cat sa te intrerupa din citit si sa nu mai intelegi nimic. Si chiar am avut sperante ca vom avea si noi parte de o procedura normala si corecta in care sa intelegem ce am gresit si sa nu ramanem cu frustrari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Doru Căstăian: Subiectele de la ştiinţe socio-umane şi ȋn special cele de logică nu reușesc să verifice atingerea de către elevi a competenţelor. Trebuie să ȋncetăm să facem lucrurile aşa / Elevul a ajuns să nu vrea să ştie şi să poată, ci doar să ia bacul şi să scape mai repede

Subiectele date la Bacalaureat, la disciplinele socio-umane, nu verifică exact ceea ce ar trebui să verifice: atingerea competențelor de către elevii care au parcurs liceul. Asta susține profesorul Doru Căstăian,…
Vezi articolul

Simulările de la Evaluarea Națională 2022 și Bacalaureat 2022 încep la ora 9:00, iar elevii pot intra în săli până la ora 8:30, anunță Ministerul Educației, care pune la dispoziție un număr de telefon la care elevii să poată afla detalii

Ministerul Educației a publicat pe site-ul propriu, edu.ro, câteva detalii organizatorice despre desfășurarea, în lunile martie și aprilie, a simulărilor pentru examenele de la Evaluarea Națională 2022 și Bacalaureat 2022.…
Vezi articolul