Noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar includ obligatoriu o componentă didactică, conform proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educației

[jp_post_view]
Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com
Noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar includ obligatoriu o componentă didactică, conform propunerilor CNATDCU de standarde minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, puse în dezbatere publică de Ministerul Educației.
  • Standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor și a atestatului de abilitare se aplică începând din anul universitar 2025-2026.

Proiectele inițiale privind standardele minimale naționale au stârnit critici, inclusiv legate de perioada scurtă a consultărilor și absența unei „dezbateri reale” pe subiect, astfel că Ministerul Educației le-a retras și a organizat o serie de dezbateri publice privind standardele minimale.

Eliminarea totală a contribuției activității didactice din proiectul inițial privind standardele minimale a fost criticată de profesori ai Facultății de Chimie de la Universitatea din București.

Exemplu, modificarea standardelor minimale și introducerea activității de predare pentru titlul de conferențiar, Comisia de Matematică:

Standardele minimale inițiale pentru titlul de conferențiar 

Noile standarde minimale pentru titlul de conferențiar 

Alte noutăți privind standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, anunțate de Ministerul Educației

„Comisiile de specialitate ale CNATDCU au analizat observațiile și sugestiile primite în perioada de consultare publică (martie 2024) și în cadrul ședințelor de dezbatere publică (martie-mai 2024) cu privire la propunerile CNATDCU de standarde minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor”, a anunțat Ministerul Educației.

„Au fost avute în vedere următoarele direcții:

  • noile standarde să nu fie mai coborâte decât cele în vigoare în prezent;
  • noile standarde să țină seama de realitățile sistemului național de învățământ superior și de criteriile de acreditare a programelor de studii stabilite de ARACIS;
  • noile standarde de abilitare, conferențiar și profesor universitar, să includă obligatoriu o componentă didactică. (Nota redacției: este vorba de noile standarde privind conferirea titlului didactic de conferențiar și profesor universitar. Abilitarea reprezintă certificarea calității unei persoane de a conduce lucrări de doctorat, conform legii învățământului superior).

De asemenea, revizuirea a presupus și următoarele:

  • detalierea unora dintre definițiile existente/adăugarea unora noi, după caz, pentru claritate;
  • modificarea ponderii unor criterii;
  • criteriile de publicare să încurajeze performanța în cercetare;
  • uniformizarea standardelor aferente unor domenii (ex. domeniul medical)”, conform anunțului.
Standarde minimale naționale pentru Diploma de Doctor
Standarde minimale naționale pentru Conferențiar universitar
Standarde minimale naționale pentru Profesor universitar
Standarde minimale naționale pentru atestatul de Abilitare

Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
CALENDAR Ministerul Educației anunță dezbateri publice, pe specializări, privind Standardele minimale naționale pentru titlurile de profesor și conferențiar, atestatul de abilitare și diploma de doctor, după o perioadă scurtă de consultări, care a stârnit critici până în ultima clipă
Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare, puse în dezbatere publică de Ministerul Educației, cu întârziere
Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare în domeniul chimie, contestate de profesori ai Facultății de Chimie – Universitatea din București
Noile standarde minimale propuse pentru titlurile de conferențiar și profesor în domeniile Sociologie, Științe Administrative și ale Comunicării nu includ indicatori pentru componenta didactică / Era nevoie de o dezbatere mult mai largă – Memoriul unei Facultăți a Universității Al. I. Cuza din Iași

6 comments
  1. Adică „sa fi ținut un curs de un semestru la o universitate din țară” numiți voi standard? De fapt, domnii cercetători vor sa-si păstreze ușa deschisa la universitate oricând. Standardele pt conf/prof la Matematică se refera doar la partea de cercetare, cea didactica e pusa din pix…

    1. Exact! Pentru ca salarizarea este aceeasi, indiferent de domeniu! Daca standardele de la inginerii ar fi aceleasi cu cele de la Matematica, nu prea am mai avea profesori si abilitati pe la departamentele de inginerie si nici prea multi conferentiari! Este nedrept si as spune chiar anticonstitutional, dar se pare ca nimeni nu a observat sau nu a vrut sa observe asta!

  2. Si noile standarde sunt o gluma proasta – de exemplu pentru a fi conf. pe zona informatica conteaza doar 10% (maxim) partea de dezvoltare software efectiva ( dezvoltarea de biblioteci open source pe platformele specializate ). Atunci ce conteaza ? Nr. de citari ale colegilor ? Coordonarea de proiecte pe hartie ? Mebru in comisiile prietenilor ?

  3. Pentru standardele minimale de conferentiar. Nu la toate comisiile a fost introdus acest criteriu didactic. Sunt diferențe foarte mari între cerințele comisiilor de pe ramuri diferite, analizați cerințele comisiei 14 (INGINERIA RESURSELOR VEGETALE …) cu cerințele comisiei 15 (CALCULATOARE SI…). NU PAR CORECTE DIN PUNCT DE VEDERE AL EGALITATII, SALARIUL UNUI CONFERENTIAR DIN COMISIA 14 ESTE EGAL CU SALARIUL UNII CONFERENTIAR DIN COMISIA 15.

    1. Ca să faci o lucrare ISI în domeniul vegetal ai nevoie de 3 perioade de vegetație (3 ani). O grindină sau altă calamitate poate să-ți compromită în 10 minute munca din anul respectiv, ceea ce înseamnă că trebuie să o iei de la capăt. Fiind vorba de ființe vii pot apărea multe alte surprize. Ca să faci un program pe calculator nu depinzi decât de curentul de la priză și de cheful de muncă. Asta e una dintre diferențele între Comisia 14 și 15, domnule.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea condusă de Tudorel Toader își acuză studenții că „proiectează o imagine falsă asupra activității” instituției. În replică, LS Iași acuză „presiuni și amenințări asupra studenților care îi cer demisia”

Conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași acuză Liga studenților din Iași că proiectează o imagine falsă asupra activității instituției de învățământ superior. Acuzația vine după ce studenți din LS…
Vezi articolul

Tranziția de la online la predarea față în față, în universități, nu intră în responsabilitatea și competența ARACIS, instituția responsabilă cu asigurarea calității în învățământul superior – președintele Agenției, Mădălin Bunoiu

ARACIS, agenția care evaluează calitatea în învățământul superior, “nu are responsabilitate vizavi de o perioadă intermediară” pentru revenirea de la predarea online la predarea față în față, în universitățile românești,…
Vezi articolul

Burse de performanță de 1.200 de lei și burse sociale de 1.050 de lei pentru studenții de la Universitatea din București, din anul universitar 2023-2024. Instituția a publicat metodologia de acordare, calendarul etapelor și modele de cereri – documente

Bursele de performanță vor fi de 1.200 de lei și bursele sociale de 1.050 de lei pe lună, pentru studenții Universității din București, după ce instituția de învățământ superior a…
Vezi articolul

Studenții critică dur noile reguli de evaluare a studiilor doctorale: Este alarmant că dispar experții internaționali, metodologia periclitează suplimentar credibilitatea universităților

Noile reguli de evaluare a studiilor doctorale, stabilite de Ecaterina Andronescu și publicate ieri în Monitorul Oficial, pun „în pericol întreg procesul de evaluare”, „periclitează suplimentar credibilitatea” universităților și aduc riscul…
Vezi articolul