Noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar includ obligatoriu o componentă didactică, conform proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educației

26.620 de vizualizări
Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com
Noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar includ obligatoriu o componentă didactică, conform propunerilor CNATDCU de standarde minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, puse în dezbatere publică de Ministerul Educației.
  • Standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor și a atestatului de abilitare se aplică începând din anul universitar 2025-2026.

Proiectele inițiale privind standardele minimale naționale au stârnit critici, inclusiv legate de perioada scurtă a consultărilor și absența unei „dezbateri reale” pe subiect, astfel că Ministerul Educației le-a retras și a organizat o serie de dezbateri publice privind standardele minimale.

Eliminarea totală a contribuției activității didactice din proiectul inițial privind standardele minimale a fost criticată de profesori ai Facultății de Chimie de la Universitatea din București.

Exemplu, modificarea standardelor minimale și introducerea activității de predare pentru titlul de conferențiar, Comisia de Matematică:

Standardele minimale inițiale pentru titlul de conferențiar 

Noile standarde minimale pentru titlul de conferențiar 

Alte noutăți privind standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, anunțate de Ministerul Educației

„Comisiile de specialitate ale CNATDCU au analizat observațiile și sugestiile primite în perioada de consultare publică (martie 2024) și în cadrul ședințelor de dezbatere publică (martie-mai 2024) cu privire la propunerile CNATDCU de standarde minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor”, a anunțat Ministerul Educației.

„Au fost avute în vedere următoarele direcții:

  • noile standarde să nu fie mai coborâte decât cele în vigoare în prezent;
  • noile standarde să țină seama de realitățile sistemului național de învățământ superior și de criteriile de acreditare a programelor de studii stabilite de ARACIS;
  • noile standarde de abilitare, conferențiar și profesor universitar, să includă obligatoriu o componentă didactică. (Nota redacției: este vorba de noile standarde privind conferirea titlului didactic de conferențiar și profesor universitar. Abilitarea reprezintă certificarea calității unei persoane de a conduce lucrări de doctorat, conform legii învățământului superior).

De asemenea, revizuirea a presupus și următoarele:

  • detalierea unora dintre definițiile existente/adăugarea unora noi, după caz, pentru claritate;
  • modificarea ponderii unor criterii;
  • criteriile de publicare să încurajeze performanța în cercetare;
  • uniformizarea standardelor aferente unor domenii (ex. domeniul medical)”, conform anunțului.
Standarde minimale naționale pentru Diploma de Doctor
Standarde minimale naționale pentru Conferențiar universitar
Standarde minimale naționale pentru Profesor universitar
Standarde minimale naționale pentru atestatul de Abilitare

Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
CALENDAR Ministerul Educației anunță dezbateri publice, pe specializări, privind Standardele minimale naționale pentru titlurile de profesor și conferențiar, atestatul de abilitare și diploma de doctor, după o perioadă scurtă de consultări, care a stârnit critici până în ultima clipă
Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare, puse în dezbatere publică de Ministerul Educației, cu întârziere
Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare în domeniul chimie, contestate de profesori ai Facultății de Chimie – Universitatea din București
Noile standarde minimale propuse pentru titlurile de conferențiar și profesor în domeniile Sociologie, Științe Administrative și ale Comunicării nu includ indicatori pentru componenta didactică / Era nevoie de o dezbatere mult mai largă – Memoriul unei Facultăți a Universității Al. I. Cuza din Iași

6 comments
  1. Adică „sa fi ținut un curs de un semestru la o universitate din țară” numiți voi standard? De fapt, domnii cercetători vor sa-si păstreze ușa deschisa la universitate oricând. Standardele pt conf/prof la Matematică se refera doar la partea de cercetare, cea didactica e pusa din pix…

    1. Exact! Pentru ca salarizarea este aceeasi, indiferent de domeniu! Daca standardele de la inginerii ar fi aceleasi cu cele de la Matematica, nu prea am mai avea profesori si abilitati pe la departamentele de inginerie si nici prea multi conferentiari! Este nedrept si as spune chiar anticonstitutional, dar se pare ca nimeni nu a observat sau nu a vrut sa observe asta!

  2. Si noile standarde sunt o gluma proasta – de exemplu pentru a fi conf. pe zona informatica conteaza doar 10% (maxim) partea de dezvoltare software efectiva ( dezvoltarea de biblioteci open source pe platformele specializate ). Atunci ce conteaza ? Nr. de citari ale colegilor ? Coordonarea de proiecte pe hartie ? Mebru in comisiile prietenilor ?

  3. Pentru standardele minimale de conferentiar. Nu la toate comisiile a fost introdus acest criteriu didactic. Sunt diferențe foarte mari între cerințele comisiilor de pe ramuri diferite, analizați cerințele comisiei 14 (INGINERIA RESURSELOR VEGETALE …) cu cerințele comisiei 15 (CALCULATOARE SI…). NU PAR CORECTE DIN PUNCT DE VEDERE AL EGALITATII, SALARIUL UNUI CONFERENTIAR DIN COMISIA 14 ESTE EGAL CU SALARIUL UNII CONFERENTIAR DIN COMISIA 15.

    1. Ca să faci o lucrare ISI în domeniul vegetal ai nevoie de 3 perioade de vegetație (3 ani). O grindină sau altă calamitate poate să-ți compromită în 10 minute munca din anul respectiv, ceea ce înseamnă că trebuie să o iei de la capăt. Fiind vorba de ființe vii pot apărea multe alte surprize. Ca să faci un program pe calculator nu depinzi decât de curentul de la priză și de cheful de muncă. Asta e una dintre diferențele între Comisia 14 și 15, domnule.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Glume și ironii academice de 1 aprilie, între Universitatea din București și Universitatea Babeș Bolyai. Prima „anunță” că și-a descoperit în curte originile – o școală secretă din 1460, înrudită cu Hogwarts. UBB îi răspunde: Începem să înțelegem de ce UB era mai reticentă când criticam astrologia și numerologia

Ziua de 1 aprilie, cunoscută universal drept ziua păcălelilor, nu a ratat să fie prilej de ironii și glume pentru două cele mai mari universități din țară. Universitatea din București…
Vezi articolul

Ingineria este singurul domeniu de studii superioare de licență cu scădere constantă și semnificativă a numărului de studenți în ultimul deceniu, iar sănătatea – singurul cu o creștere notabilă / Spor important pentru Științele educației – Raport

Domeniul fundamental „Inginerie, prelucrare și construcții” este singurul care, în ultimul deceniu, a înregistrat o scădere notabilă a numărului de studenți la nivel de licență, în universitățile românești, potrivit „Raportului…
Vezi articolul

Numărul total al studenților din România – din nou în scădere, după doi ani de creștere /  Mai mulți absolvenți în 2021 decât în anul anterior, dar o bună parte termină studiile în domenii unde universitățile locale au prezență slabă sau nu au deloc în rankinguri internaționale

Numărul studenților din România a scăzut din nou în ultimul an universitar, după doi ani de creștere, potrivit datelor publicate recent de Institutul Național de Statistică. Acestea arată că scăderea…
Vezi articolul

Clasamentul QS Universități din Europa 2025: 17 universități din România sunt incluse în rankingul condus de Universitatea ETH Zurich, urmată de Imperial College London și de Oxford

În clasamentul QS World University Rankings: Europe 2025 sunt 17 universități din România, potrivit organizației care realizează acest top. Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Universitatea Alexandru Ioan…
Vezi articolul

Criza Covid-19 pune frână „internaționalizării” universităților – se așteaptă scăderea cererii din partea străinilor pentru România, încă o lovitură după scăderea abruptă a numărului de studenți autohtoni

Universitățile românești, confruntate în ultimul deceniu cu o scădere acută a numărului de studenți, încearcă să compenseze această scădere prin diverse măsuri și strategii, între care un loc aparte îl…
Vezi articolul

Recorduri de înscrieri la admitere au fost anunțate anul acesta de mai multe universități din țară / Psihologia, studiile economice, medicina și IT&C, cele mai căutate domenii

Universitatea din București, Academia de Studii Economice sau Universitatea Transilvania din Brașov se numără printre instituțiile de învățământ superior care au anunțat, în ultima săptămână, recorduri de înscrieri la admitere,…
Vezi articolul