Absențele mai multor elevi au ajuns să fie motivate de Consiliul de Administrație la Colegiul Național Gheorghe Șincai, deși această atribuție îi revine dirigintelui

18.490 de vizualizări
Foto: Grigore Popescu – Agerpres Foto
Consiliul de administrație (CA) al Colegiului Național Gheorghe Șincai din București ar fi fost implicat în procesul de motivare a absențelor unor elevi, conform hotărârii CA din data de 14.10.2024, publicată pe site-ul colegiului. Potrivit ordinului Ministerului Educației nr. 6423, care reglementează funcționarea Consiliilor de Administrație, nu este specificat nicăieri că motivarea absențelor elevilor intră în competențele consiliului de administrație, ci această atribuție îi revine dirigintelui.

Conform legii și normelor stabilite, solicitările privind motivarea absențelor sunt adresate dirigintelui, care are autoritatea să le soluționeze, fără implicarea Consiliului de Administrație. Cazul relatat pare a fi o deviere de la procedura obișnuită.

În documentul cu hotărârile CA nu este clar cine a cerut Consiliului de Administrație motivarea absențelor pentru elevi.

Cele două hotărâri care vizează absențele elevilor apar pe lista din 14.10.2024 publicată de Colegiul Național Gheorghe Șincai:

  • H. 34 Aprobarea motivării absențelor elevei O. R. D. de la clasa a X-a C, în perioada 30.09.2024 – 08.10.2024 (cererea nr. 4101/25.09.2024).
  • H. 36 Aprobarea cererii nr. 4212/01.10.2024, în care se solicită motivarea absențelor elevului C. M. A. de la clasa a XI-a D.

Aprobarea motivării absențelor în CA ridică întrebări legate de conformitatea cu atribuțiile ce revin consiliului.

De menționat că, potrivit legii, pentru orice hotărâre luată de Consiliul de Administrație, directorul instituției de învățământ se va asigura că este pusă în aplicare – în acest caz ar trebui sa motiveze absențele elevilor, conform celor două hotărâri, deși acest lucru nu este în atribuțiile sale.

Conform Ordinului Ministerului Educației nr. 6423, care reglementează funcționarea Consiliilor de Administrație, CA-ul are atribuții foarte specifice legate de organizarea și gestionarea activităților administrative și educative din școală, însă nu este specificat nicăieri faptul că ar trebui să se implice în motivarea absențelor​.

În cazul elevilor de clasele a X-a și a XI-a, aceasta este o atribuție a dirigintelui, care poate decide cu privire la motivarea absențelor pe baza documentelor justificative prezentate de elevi sau părinți, conform procedurilor pe care trebuie să le respecte școlile.

Implicarea Consiliului de Administrație în motivarea absențelor elevilor nu doar încalcă procedurile, dar complică în mod inutil procesul de motivare a absențelor.

Metodologia-cadru de organizare și funcționare a consiliilor de administrație o puteți citi mai jos:

Procedura de motivare a absențelor elevilor

Procedura de motivare a absențelor elevilor este următoarea, potrivit noului regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP 2024):

Art. 94 – „(2) Motivarea absenţelor se face de către educatorul/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte în ziua prezentării actelor justificative.

3) În cazul beneficiarilor primari minori, părinţii sau reprezentanţii legali au obligaţia de a prezenta personal învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte actele justificative pentru absenţele copilului său.

Conform ROFUIP (art. 94 alin. 4), actele medicale pe baza cărora se face motivarea absenţelor sunt, după caz:

  • adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar, de medicul de familie sau medicul de specialitate
  • adeverinţă/certificat medical/foaie de externare/scrisoare medicală eliberat(ă) de unitatea sanitară în care elevul a fost internat.

Actele medicale trebuie să aibă viza cabinetului şcolar sau a medicului de familie care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale beneficiarilor primari.

Părinții au voie să justifice până la 40 absențe ale copiilor pe an școlar, potrivit RegulamentuluI de funcționare și organizare a unităților de învățământ, dar nu mai mult de 20% din numărul orelor la o disciplină

„În limita a 40 de ore de curs pe an şcolar, fără a depăşi 20% din numărul orelor alocate unei discipline, absenţele pot fi motivate doar pe baza cererilor scrise ale părintelui sau reprezentantului legal al elevului sau ale elevului major, adresate învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte al clasei, avizate în prealabil de motivare de către directorul unităţii de învăţământ.” – art. 94 (5).

Noutatea este că pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an şcolar. Nu trebuie să depășească 40% din numărul orelor alocate unei discipline

Art. 94 – „(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an şcolar, fără a depăşi 40% din numărul orelor alocate unei discipline.

(7) Educatorul/educatoarele/profesorul pentru educație timpurie/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte păstrează la sediul unităţii de învăţământ, pe tot parcursul anului şcolar, actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor, prezentate în termen de 7 zile calendaristice de la reluarea activităţii elevului.

(8) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (7) atrage declararea absenţelor ca nemotivate.

(9) În cazul beneficiarilor primari reprezentanţi, absenţele se motivează pe baza actelor justificative, conform prevederilor statutului elevului.”


8 comments
  1. Credeți ca ISMB nu stia?
    Poate chiar ei le-au recomandat cum să salveze ocolind legea, niște beizadele.

    Asta dacă nu cumva dirigintii au refuzat samovalnic sa aplice regulamentul si CA a fost obligat să intervină pt corectarea abuzului.

    Toate acestea derivă și din secretizarea discuțiilor din CA si prin neafișarea minutelor întâlnirii din ședințele CA.
    E valabil in toate școlile. 99% dintre profesori NU știu ce se discută in CA ul din școala lor.

    1. Dacă CA a intervenit peste diriginți pentru că aceștia nu respectau regulamentul, unde-s comisiile și unde-s sancțiunile pentru cei care nu și-au făcut treaba?

      Cred că știți foarte bine cine abuzează aici.

  2. Asemenea compromisuri pot fi determinate de situații aparent obiective, precum schimbarea/decesul dirigintelui, pierderea documentelor justificative, participarea elevilor la activități desfășurate de școală, pentru care nu se eliberează adeverințe sau scutiri care să justifice motivarea absențelor. La fel de bine, pot fi abuzuri, când transferații preferențial (cu medii mai mici decât ale clasei) nu se adaptează nivelului clasei, preferă să evite stresul procesului de adaptare, sau deja sunt obișnuiți să lipsească, iar părinții, învățați să folosească sistemul PCR (pile, cunoștințe, relații) sau pur și simplu mituind, revendică încălcarea legii, iar politicienii care conduc școlile, vreun inspector, vreun director, se execută grabnic. Cât timp nu se investighează suplimentar, toate ipotezele rămân posibile.

    1. Comentarii dumneavoastră îmi demonstrează că nu sunteți cunoscător in ale educației.
      1. decesul a 2 diriginți in 15 zile?
      2.pierderea actelor justificative? exista duplicate
      3. niciun diriginte nu e atât de rău încât să nu motiveze absente daca elevii au fost prelevați cu trupa de teatru sau daca au fost plecați Intr un Erasmus

  3. mai bine CA și-ar face cu responsabilitatea toate sarcinile pe care le are și mai ales să gândească desfășurarea procesului de învățământ, administrarea resurselor financiare și nevoile reale ale copiilor in prezent și viitor .

  4. Ce atâta mirare, e probabil vorba de doi elevi privilegiați, care au avut acordul conducerii ca să lipsească, n-au adus documente valabile pt motivarea absențelor, diriginții respectivi n-au dorit să le motiveze în baza unor vorbe, pentru că răspund de catalog, așa că și-a asumat cineva să le treacă în mod excepțional prin CA (unde-s oamenii directorului) și s-a rezolvat!

    O românească. Elevii sunt viitorii oameni de frunte ai țării, pregătiți de alți oameni de frunte!

    (Dacă se întâmpla asta la o școală din fundul muntelui, o lună stăteau inspectorii în RODIS peste ei!)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Subiectele de la etapa națională a Olimpiadei de Limba română pentru minorități 2024, de la Arad, nepublicate la o săptămână de la încheiere / Inspectorul Marius Gondor: Vor fi publicate curând. Nu există vreun termen, nu l-am depășit

Subiectele de la etapa națională a Olimpiadei de Limba și literatura română pentru elevii aparținând minorităților și din diaspora 2024, organizată pe 11-14 aprilie la Arad, nu au fost încă…
Vezi articolul

Ligia Deca le cere studenților din Regie să trimită la minister dovezile că Universitatea Politehnica mușamalizează cauzele incendiilor și situația precară a rețelei electrice din cămine

Ligia Deca, ministra Educației, le cere studenților cazați în campusul Regie să trimită la minister dovezile că Universitatea Politehnica din București (UPB) mușamalizează cauzele incendiilor și situația precară a rețelei…
Vezi articolul
Acces la învățarea online

Odată cu terminarea stării de alertă, orice posibilitate de predare în online va înceta până când aceste forme de predare nu vor fi evaluate, mai apoi autorizate și mai apoi acreditate, potrivit ministrului Educației: Predarea online este un compromis, nu este recunoscută de lege

Predarea online este un compromis, nu este recunoscută de lege, spune ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, care a declarat în cadrul dezbaterii online „Adolescența fără filtre: importanța încrederii în sine în…
Vezi articolul

VIDEO Premierul Ciolacu: Și fiul meu a făcut meditații. E normal să aibă acces la aceste meditații toată lumea. Pentru cei care câștigă mai puțin și pentru clasa medie vor fi deduceri din impozitul anual pentru meditații

Premierul Marcel Ciolacu a explicat, la sfârșitul săptămânii trecute, ideea aplicării unor deduceri de impozit pentru părinții care plătesc meditațiile copiilor lor, idee vehiculată în presă de la începutul acestei…
Vezi articolul
cimpeanu TVR teste

Ministrul Educației dă vina pe angajații din minister care „nu cunosc legea” în chestiunea testelor Brio neomologate, aplicate pilot în 329 de școli începând de luni. Acesta susține că testele nu ar fi trebuit omologate din start pentru că nu ar fi mijloace de învățare / Nici testele PISA nu sunt omologate, spune Sorin Cîmpeanu

Întrebat la TVR despre faptul că testele de evaluare standardizată la materia istorie pentru liceu au primit decizie de neomologare, în ianuarie 2022, ministrul Educației a spus că: „Legea educației…
Vezi articolul

Profesorii înțeleg diferit față de elevi violența verbală, spune ministrul Educației, Ligia Deca, care interpretează un chestionar în care de trei ori mai mulți elevi au fost martori la agresiuni decât cadrele didactice

Ligia Deca spune că rezultatele chestionarului realizat de Consiliul Național al Elevilor, privind respectarea Statutului Elevilor, arată o diferență mare de procente mare între profesorii și elevii care au răspuns…
Vezi articolul