Alianța Organizațiilor Studențești: Dizolvarea CNATDCU nu își regăsește raționamentul în sistemul educațional românesc / Întâlnim regulat universități cazuri de plagiat în formă continuată, unde nu se pedepsește sub nicio formă conduita necinstită

1.699 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) „nu dorește anestezierea mecanismelor de verificare de la nivel național și solicită rigurozitate și coerență în deciziile care gravitează în jurul acestui subiect”. Poziția ANOSR vine după ce Consiliul Național al Rectorilor le-a propus tuturor universităților un referendum pentru a întreba comunitățile academice dacă vor eliminarea Ministerului Educației și, implicit, a CNATDCU din procesul de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare.

Într-un comunicat remis Edupedu.ro, studenții avertizează că „întâlnim regulat universități și cazuri de plagiat în formă continuată, unde, în mod paradoxal, nu numai că măsurile luate nu se dovedesc a fi mai drastice, ci, de cele mai multe ori, nu se pedepsește sub nicio formă conduita necinstită a celui în cauză”.

„Constatăm că întregul proces de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare necesită multe amendări prealabile și putem dezvolta, în timp, mecanisme și instrumente clare, apte să contureze o vocație de internalizare a rolului în universități, însă menționăm că o dizolvare completă a acestei structuri nu își regăsește raționamentul în sistemul educațional românesc. Mai exact sub rezerva unui demers coerent, se pot da mai multe atribuții universităților în acordarea titlului de doctor, iar rolul CNATDCU poate crește exponențial spre orientarea universităților și monitorizarea procesului de acordare a titlului de doctor”, susține ANOSR.

Comunicatul integral al ANOSR:

În urma propunerilor adresate întregii comunități academice din România eliminare a Ministerului Educației și Cercetării din procesele de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) nu dorește anestezierea mecanismelor de verificare de la nivel național și solicită rigurozitate și coerență în deciziile care gravitează în jurul acestui subiect. 

Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) este un organism consultativ la nivel național, iar una dintre atribuțiile acestuia reprezintă chiar validarea propunerii de acordare a titlurilor de doctor și acordarea atestatelor de abilitare. Nu de puține ori, activitatea CNATDCU a fost adusă în atenția societății din cauza tezelor de doctorat ale unor persoane din mediul politic și nu numai, dovedite a fi plagiate. Repercusiunile acordării titlului de doctor se răsfrâng în întreaga societate, așadar considerăm că atenția acordată acestui subiect ar fi trebuit să câștige întâietate în prioritățile decidenților. De asemenea, întâlnim regulat universități și cazuri de plagiat în formă continuată, unde, în mod paradoxal, nu numai că măsurile luate nu se dovedesc a fi mai drastice, ci, de cele mai multe ori, nu se pedepsește sub nicio formă conduita necinstită a celui în cauză. Există un interes public legitim ca, în următoarea perioadă, să se întreprindă acțiuni pentru a crea, în adevăratul sens al cuvântului, o cultură a integrității academice în instituțiile de învățământ superior din România, în care să fie respectată autonomia universitară, dar care să contrabalanseze în permanență responsabilitatea publică.

Un alt aspect omis în polemica publică îl reprezintă acreditarea pur formală a școlilor doctorale din universitățile românești. Structuri absolut fundamentale pentru al treilea ciclu de studii, școlile doctorale au fost acreditate prin intermediul OUG nr. 96/2016 și OUG nr.79/2019, fără a beneficia până în prezent de un filtru calitativ al unei evaluări externe concrete. Așadar, valențele propunerilor ar trebui sincronizate cu așteptările scontate de către actorii interesați doar după o evaluare pertinentă a școlilor doctorale existente la momentul actual.

Mai mult decât atât, nici măcar în prezent, sistemul de învățământ superior din România nu funcționează în baza unor principii punitive clare pentru cei care încalcă cu rea-credință integritatea academică. Chiar dacă ANOSR a solicitat în nenumărate rânduri introducerea unui sistem de sancțiuni clar și ușor de aplicat, sancțiunile sunt fie blânde, fie inexistente. Încă din analiza realizată în 2016, „Universitățile „copy-paste”: fenomenul plagiatului și impostura academică în învățământul superior românesc – perspectiva studenților”ANOSR a enunțat necesitatea introducerii cu celeritate a unor sancțiuni aspre pentru astfel de abateri. 4 ani mai târziu, remarcăm faptul că aceste solicitări au rămas încă la stadiul  de deziderat. Și de această dată facem  apel la introducerea acestora, de urgență și în mod transparent, în toate universitățile românești:

  1. Pentru școlile doctorale, printre propunerile noastre se regăsesc: suspendarea dreptului de a înmatricula noi studenți doctoranzi pentru orice școală doctorală în care a fost depistat un caz de plagiat, până la clarificarea situației, desființarea școlilor doctorale în care au fost înregistrate cel puțin trei cazuri de plagiat dovedite sau excluderea definitivă din comunitatea academică a celor care au fost găsiți vinovați că au plagiat, precum și a coordonatorilor care au supervizat și girat redactarea lucrărilor.
  2. Pentru persoanele în privința cărora se dovedește că au plagiat în redactarea unor lucrări științifice, solicităm: retragerea titlului academic obținut prin fraudărestituirea tuturor sumelor bănești obținute din sporuri sau promovare profesională datorată unei lucrări academice plagiate și eliminarea posibilității de a renunța din proprie inițiativă la un titlu academic obținut.
  3. Pentru cadrele didactice care coordonează lucrări plagiate, este obligatorie armonizarea legislației în vigoare și excluderea definitivă din comunitatea academică a coordonatorilor care au supervizat și girat cu bună știință redactarea unor lucrări plagiate.

Constatăm că întregul proces de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare necesită multe amendări prealabile și putem dezvolta, în timp, mecanisme și instrumente clare, apte să contureze o vocație de internalizare a rolului în universități, însă menționăm că o dizolvare completă a acestei structuri nu își regăsește raționamentul în sistemul educațional românesc. Mai exact sub rezerva unui demers coerent, se pot da mai multe atribuții universităților în acordarea titlului de doctor, iar rolul CNATDCU poate crește exponențial spre orientarea universităților și monitorizarea procesului de acordare a titlului de doctor. Nu în ultimul rând, dorim să subliniem faptul că anul 2020 reprezintă un veritabil an electoral. Suntem conștienți de miza existentă și de uzualele atitudini care servesc interesului public, însă atragem atenția asupra  faptul că nu ar trebui să fie permise modificări fundamentale ale sistemului educațional, în contextul unui mediu politic fluctuant, care determină, în general, serioase incoerențe legislative și decizionale. Astfel de decizii pot fi luate doar în urma unor dezbateri publice consistente, cu implicarea tuturor actorilor interesați și a beneficiarilor direcți.

Integritatea academică universitară din România a fost constant zguduită în ultimii ani, iar astfel de modificări spontane erodează mai mult imaginea sistemului educațional; solicităm prioritizarea, în ceea ce privește acest subiect, a modificărilor ce solicită celeritate, pentru conturarea unui proces de acordare a titlului de doctor și a atestatului de abilitare transparent, echitabil și obiectiv.”

 

 

 


4 comments
  1. @Ella
    Un asemenea comentariu nu va onoreaza, scuze. Nu cred ca aveti vreo dovada pentru ceea ce sustineti. Si sub pavaza anonimitatii jigniti organizatiile de studenti.
    Daca nu sunteti de acord cu opiniile lor, nu va impiedica nimeni sa veniti cu argumente.
    Pacat !

  2. Domnul Liviu Marin care a facut parte din comitetul de selectie de la matematica are urmatoarele doua calitati:
    a) Foia matricola de la studiile de licenta indica faptul ca nu ar fi putut face anul V inainte de ’89, deci nu ar fi avut drept de acces in universitate sau cercetare. Vrem sa vedem foaia matricola!
    b) Nu are nici un articol ISI incadrat la categoria Matematica. Sa mearga dansul sa selecteze ingineri, mecanicieni, matematicieni aplicati etc!

  3. Felicitari studentilor !
    Am mari dubii insa ca propunerile concrere pe care le fac vor fi tratate serios de catre factorii de decizie.
    E insa reconfortant sa vezi ca sunt tineri care stiu ce trebuie facut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Stresul dinaintea examenului

Stresul dinaintea examenului de licență – cum poate fi gestionat? Oana David, directorul Clinicii Universitare de Psihologie Babeș-Bolyai PsyTech: „Modul în care gândesc și mă raportez la examen îmi determină reacțiile, și nu examenul în mod direct”

Studenții trec în această perioadă printr-o etapă extrem de solicitantă cognitiv și emoțional, pentru mulți dintre ei: susținerea examenului de licență. Cum se pot raporta la emoțiile lor ca la…
Vezi articolul
Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iasi -Studenţii rămaşi în camine au fost mutaţi în camere de mai multe persoane

Studenții vin cu propuneri pentru salvarea anului universitar. Orele on-line sunt de formă, iar propunerile Ministerului Educației sunt slabe și dezamăgitoare, susține LS Iași

Liga Studenților Iași propune Ministerului Educației Naționale (MEN), Consiliului Național al Rectorilor (CNR) și universităților românești o serie de măsuri punctuale, în urma unei consultări realizate cu studenţii și cadrele…
Vezi articolul

Leonard Azamfirei, rectorul UMFST Târgu Mureș, despre concurența record la Medicină de anul acesta: Au contat investițiile, modernizarea, prestigiul facultății și școala de vară pentru elevi

Număr record de candidați la Facultatea de Medicină din cadrul Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu Mureș. Cel mai important factor este organizarea unei școli de vară,…
Vezi articolul

EXCLUSIV Softurile antiplagiat nu înlocuiesc comisiile de experți în analizarea plagiatelor. Vor fi acceptate sesizări de plagiat și pe teze de doctorat evaluate in integrum. CNATDCU poate propune modificarea calificativului acordat de către comisia de doctorat – Noile reguli de analizare a plagiatelor

Forul care analizează plagiatele din tezele de doctorat va accepta sesizări de plagiat depuse inclusiv la tezele deja evaluate in integrum, cu condiția ca aceste noi sesizări să aducă probe…
Vezi articolul

Universitatea Cuza din Iași plănuiește proiecte comune cu Universitatea din Kazan, Rusia / Rectorul Tudorel Toader și alți profesori au participat la sesiuni organizate de ruși pe tema „Pregătirea profesorului-educator în secolul XXI”

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) anunță că intenționează să încheie un parteneriat cu Universitatea Federală din Kazan, Rusia, pentru derularea de proiecte de cercetare comune și înființarea unui…
Vezi articolul
Total
0
Share