BREAKING Congruența notelor de la clasă ale elevilor cu cele de la examenele naționale – exemplu de criteriu de performanță în evaluarea pentru veniturile profesorilor prevăzut în programul de guvernare Bolojan

[jp_post_view]
Foto: INQUAM Photos/ Octav Ganea
Salariile competitive între profesori și evaluările bazate pe performanță sunt prevăzute în planul de guvernare propus de premierul desemnat Ilie Bolojan. În document este menționată congruența dintre notele elevilor în școală și la examenele naționale.

Amintim că luni, 23 iunie, au loc audieri accelerate pentru votarea Guvernului Bolojan, iar cabinetul ar urma să fie instalat până luni noaptea, potrivit G4media.ro. La Educație a fost nominalizat ca ministru Daniel David.

„De asemenea, se va urmări consolidarea statutului profesorilor prin susținerea formării și dezvoltării profesionale a acestora, intrarea în sistem pe bază de merit, prin salarii competitive și evaluări bazate pe performanță (inclusiv, spre exemplu, privind congruența dintre notele elevilor în școală și la examenele naționale)”, se arată în document.

La începutul lunii mai, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în emisiunea Starea Nației, că „trebuie mărit salariul” profesorilor. „Evident că mărirea salariului nu vine pur și simplu. Trebuie să vină cu standarde minimale de performanță, trebuie să vină cu indicatori de performanță, cu asumarea responsabilității”, a precizat acesta.

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a declarat, la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „un copil care ia 2 la matematică, la evaluarea națională, are media 10 la niște obiecte la care nu s-ar fi putut descurca fără matematică”. „Nu cred că poți să fii de 2 la matematică și să fii de 10 la fizică, la geografie, poate la chimie, dacă lucrezi cu niște procente”, a precizat acesta.

În 2024, mediile între 1 și 3 obținute de elevii care au susținut Evaluarea Națională au fost, în cele mai multe cazuri, mai mici cu 4 puncte decât mediile din clasele V-VIII, arată o analiză făcută de Edupedu.ro pentru 7 județe. Este îngrijorător că elevii cu medii mai mici de 3 la examenul de final de clasa a VIII-a au medii gimnaziale peste 6. În Arad, un absolvent cu media anilor de gimnaziu 9.23 a obținut media 2.20 după susținerea celor 2 probe. Este o diferență de peste 7 puncte.

În 2022, mediile din clasele V-VIII obţinute de elevii care au fost notați cu medii sub 3 la examenul de Evaluare Națională 2022 au fost, în peste 90% din situațiile analizate, mai mari cu cel puțin 4 puncte. Edupedu.ro a analizat rezultatele din 8 județe din România.

În 2020, mediile din gimnaziu ale elevilor care au luat 3 la Evaluarea Națională au fost și cu 4-5 puncte mai mari, conform unui analize Edupedu.ro

Informații de context

Miercuri, 2 aprilie, Marcel Ciolacu, prim-ministru la acea vreme, a anunțat că profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii.

Raluca Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „un profesor poate să își dea sufletul în clasă, să explice și să nu aibă rezultate”. Aceasta a spus că este legat de intrarea elevilor la unele licee cu medii foarte mici.

Maria Lidia Șorop, directoarea Colegiului Național „Matei Basarab” din București, a spus că „e foarte greu să stabilești cine face performanță”. Aceasta a menționat că „performanță se face și de la nota 5 spre nota 6. Și acolo e muncă multă cu acel elev. Performanță e și de la 9 la 10”.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a dat replică anunțului premierului Marcel Ciolacu în privința salarizării profesorilor pe bază de performanță. Într-o declarație transmisă de TVR Info, oficialul a respins ideea evaluării pentru componenta salarială, pentru care a explicat că ar trebui să existe standarde minime. Tototdată, Daniel David a cerut ca astfel de standarde să fie pentru toți funcționarii publici. Ministrul a spus că venituri diferențiate pe bază de performanță pot exista, dar nu salarii.

Feedback de la directori: pe ce bază? Dacă ”răspunzi” la cereri și sarcini, care sunt sau nu sunt treaba ta și care sunt sau nu cuprinse în fișa postului?”, întreabă retoric Șerban Iosifescu, expert în educație și fost președinte al Agenției Române de Asigurare a calității în școli (ARACIP), într-un comentariu publicat pe pagina sa de Facebook

Este aberant să evaluezi activitatea unei persoane pe baza rezultatelor obținute de altcineva”, este de părere profesoara Iuliana Șefan, într-un punct de vedere trimis Edupedu.ro. „Rezultatele elevilor pot fi influențate de o mulțime de factori (pregătirea anterioară, condițiile familiale și sociale, probleme de sănătate, nivel de inteligență, influența mediului, etc)”, a spus aceasta.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, că „profesorii n-au nimic împotrivă să fie evaluați, numai că această evaluare să fie extrem de obiectivă și bine cuantificată”.

Propunerea de a remunera sau recompensa în funcție de performanță profesorii (…) ridică probleme de formă și de fond”, ce țin de cultura școlară, lipsa unor criterii uniforme de performanță și birocrația „nefuncțională” din educație, apreciază Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Liceul de Arte „Dimitrie Cuclin” din Galați.

Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate „Unirea” din Pașcani, a spus că „noi nu avem standarde naționale de evaluare (pentru elevi – n.red), adică nota 8 de la un liceu din Pașcani să fie egală, ca performanță, cu nota 8 de la un liceu din București”. Declarația a fost făcută pentru știrile ProTV.

În luna martie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a precizat, la Euronews România, că este foarte important să dăm valoare notelor, dar trebuie să avem standarde de evaluare pentru acest lucru.

„Al doilea lucru pe care putem să-l facem – și este foarte, foarte important – este să dăm valoare notelor. Pentru a putea da valoare notelor obișnuite, trebuie să avem standarde de evaluare, pentru ca notele să fie comparabile. Din nou, dacă facem o comparare între mediile la Evaluarea Națională și mediile la nivelul claselor V-VIII, vedem o diferență foarte mare”, a spus Bogdan Cristescu.

Edupedu.ro a scris că niciun profesor nu va mai pune note ca în prezent, din septembrie 2025, ci pe baza noilor standarde de evaluare pentru fiecare disciplină, inexistente momentan. Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 prevede că din septembrie 2025 vor fi folosite „standardele naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire” în notarea elevilor.

În decembrie 2024, noul ministru al Educației, Daniel David, a vorbit, într-o intervenție telefonică la emisiunea Info Edu de la TVR Info, despre salarizarea profesorilor: „Nu-i vorba de a înlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe bază de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri, dincolo de un salariu decent pe care îl asigurăm pentru acei profesori care obțin performanță (…).”

Citește și:
Trebuie mărit salariul profesorilor, spune ministrul Educației: Evident că mărirea salariului nu vine pur și simplu. Trebuie să vină cu standarde minimale de performanță, trebuie să vină cu indicatori de performanță, cu asumarea responsabilității
VIDEO Ministrul Daniel David: Nu poți aduce tineri buni în sistem la un salariu de debutant care nu le permite să trăiască de pe o lună pe alta
Un copil care ia 2 la matematică, la evaluarea națională, are media 10 la niște obiecte la care nu s-ar fi putut descurca fără matematică, spune secretarul de stat Bogdan Cristescu: Nu cred că poți să fii de 2 la matematică și să fii de 10 la fizică, la geografie, poate la chimie

17 comments
  1. Cred că e important să aducem în discuție și faptul că, la clasă, evaluarea se face prin minimum trei metode diferite, nu doar sub forma testelor standardizate (mă refer la materiile de examen)… Evaluezi competențe diferite prin strategii diferite, așa că nu întotdeauna media de la clasă și nota la un examen coincid; dacă te raportezi la ce știe elevul, la progresul lui, la nivelul clasei, rezultatele diferă (bineînțeles, într-un anumit interval – un elev de 9 la clasă nu va lua 5 la examen dacă standardele de evaluare se respectă).

  2. Membrii guvernului, parlamentarii, președintele să fie plătiți în funcție de performanțe, adică de starea de bine, de mulțumire a cetățenilor. Și putem continua cu angajații din celelalte domenii.

  3. Au profesorii salarii decente?
    Isi permit profesorii din salariul actual sa plateasca o rata la casa, utilitati, carti si haine.
    Ati facut o analiza inainte sa va apucati sa taiati?

  4. Congruența rezultatelor la lb. franceză, ed. plastică sau istorie din cl.V-VIII cu rezultatele de la EN cum presupun ” deștepții” din minister că se poate face? Adunăm mere cu pere și ne iese compot de ananas.

  5. De la 9,23 la 2,20 e nepermis de mult. 10 la desen, muzică, sport, purtare nu justifică diferența. Întrebarea este pe cine tragi la răspundere pentru lipsa de congruență? Pe care dintre profesori?
    Sau poate ar trebui să înceapă prin a nu mai organiza materiile de studiu în esențiale și neesențiale. Apoi, să își facă și inspectoratele treaba, adică îndrumare și control, nu doar să plimbe hârtii. N-am mai văzut un inspector la ora mea de la inspecția de grad 1. Vin doar să vadă hârtii, cu noi și cu copiii nu au nicio legătură.
    Să croiește în halul ăsta de strâmb un sistem și apoi să acuzi profesorii că nu fac din …. bici e maximă ipocrizie.

  6. dar congruenta dintre ceea ce promiteti si ceea ce facetri de 35 de ani, politrucilor? nu v-ar fi rusine sa va fie!

  7. Așa da, excelent! Bate la ochi și nu crede nici o curcă acest 9.50 pe linie la clasă și 7.50 la EvNaț. Bravo premierului! Curaj, profesori!

    1. Bă ej prost. Ăla ia 9.50 cu pagina a doua a catalogului doar de 10 (religie, desen, muzică, sport, tehnologică, etc) – și e evaluat doar la română și matematică. Bașca poate e copil care chiar învață dar are o cădere nervoasă în ziua aia sau e pur și simplu bolnav. Chiar azi am avut un copil care a luat o pastilă că îl durea ceva și i se făcu rău la evaluare. El e de vină că ia (poate) o notă mai mică decât putea de fapt, nu?

      Ia mai du-te bre de-aici.

  8. O idiotenie.
    Nici nu merita vreun alt comentariu.

    Zici ca nu stiu ce sa mai inventeze pentru a face meseria aceasta si mai putin dezirabila.

  9. Performanta elevului de la clasa poate sa nu aiba legatura cu performanta profesorului de la clasa, ci cu orele de pregatire in particular pe banii parintilor. Pe urma sa nu vizam 1, 2 elevi care sunt foarte buni, ci media clasei. Aici sa judecam performanta profesorilor: abilitatea de a ridica nivelul unei clase.

  10. Sunt elevi foarte buni la muzica, la sport, la arte plastice,la științe umane și nu sunt testați la examenele finale. Aceștia au rezultate modeste la matematica sau limba română. După idioții din minister, acești elevi trebuie să aibă note apropiate de matematică și limba română, media de absolvire sa fie la același nivel cu EN.

  11. In sfârșit vom avea o corecție impusă intre ceea ce reprezinta nota la clasă si la evaluări naționale.
    In fiecare an elevii au fost supraevaluati la clasă pentru ca profesorii să nu aibă probleme cu părinții, directorii …apoi la examene se releva adevărul.
    Sper să se reușească!

  12. >> congruența dintre notele elevilor în școală și la examenele naționale
    Este sigur o congruenta cu prostia celui care a debitat abominatia asta.

  13. Mă scuzați, acești idioți (termen medical, nu insultă) sunt conștienți că elevii dau examene la 2 discipline (EN) sau 4-5 (bac) și că în parcursul lor școlar au între 15-17 discipline anual?

    Chiar ne luați pe toți de proști?

    Tăiați pensiile speciale și sinecurile, acolo sunt banii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Autoritățile să spună dacă au existat interferențe străine în alegerile prezidențiale din România și ce măsuri au luat pentru prevenirea lor – cererea Federației studenților în Drept către Președinție, Guvern, servicii de informații

Președinția, guvernul, serviciile de informații, dar și CNA sunt chemate să spună „ferm și clar” dacă au identificat „interferențe străine” în alegerile prezidențiale din România, într-o serie de solicitări transmise…
Vezi articolul