BREAKING Planuri-cadru liceu 2025 – proiectele rezultate în urma dezbaterii au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării. Descarcă documentul integral

15.486 de vizualizări
Screenshot
Noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost puse în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării luni, 16 iunie. Documentul care conține propunerile de număr de ore la fiecare disciplină și specializare de liceu poate fi descărcat mai jos din articol.

Noile planuri cadru se vor aplica „în anul școlar 2026-2027, pentru clasa a IX-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi. Se aplică planurile-cadru aprobate prin anexele 2-38 ale prezentului ordin, iar pentru clasele a X-a, a XI-a și a XII-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, respectiv clasele a X-a și a XIa, învățământ profesional, rămân în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025″, potrivit documentului pus în consultare publică.

„Pentru învățământul liceal, trunchiul comun se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, astfel: un număr de 15 discipline la fiecare dintre clasele a IX-a și a X-a, cu buget cumulat săptămânal de 19 ore la clasa a IX-a și de 20 de ore la clasa a X-a, respectiv dintr-un număr de 12 discipline la clasa a XI-a și 11 discipline la clasa a XII-a, cu buget cumulat săptămânal de 14 ore la clasa a XI-a și de 13 ore la clasa a XII-a.

Documentul integral publicat de Ministerul Educației și Cercetării:


Majoritatea disciplinelor din TC sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere).

Planurile-cadru de învățământ liceal păstrează elemente structurale ale planurilor-cadru pentru învățămâmtul primar și gimnazial și adaugă o serie de elemente specifice acestui nivel de învățământ.

Se menține gruparea disciplinelor/modulelor de studiu pe ariile curriculare Limbă și comunicare, Matematică și științe ale naturii, Om și societate, Arte, Educație fizică, sport și sănătate, Tehnologii, respectiv Consiliere și orientare.


Planurile-cadru pentru învățământul liceal cuprind următoarele segmente curriculare: trunchi comun (TC), curriculum de specialitate (CS), curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).

Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, disciplinele pot fi și de tip modular, în sensul în care o disciplină școlară modulară reprezintă acea disciplină al cărei studiu se poate desfășura pe o perioadă de timp mai mică de un an școlar.
Planurile-cadru stabilesc numărul de ore alocat pentru fiecare disciplină/modul pentru o săptămână.


În planurile-cadru pentru învățământul liceal, filiera tehnologică, se asociază și numărul total de ore/an școlar alocate stagiilor de pregătire practică”.

În urma feedback-ului primit ministerul a realizat noile proiecte de planuri cadru, iar varianta finală este cea pusă în dezbatere publică.

Potrivit estimărilor ministerului, prima promoție cu clasa a IX-a pe noile planuri-cadru va intra în anul școlar 2026-2027, dacă aceste lucruri merg conform planificării. Asta ar însemna că prima generație ar da noul BAC în anul școlar 2029-2030.

Ce sunt planurile-cadru și ce prevăd proiectele din 2025

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost publicate în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) vineri seară, 31 ianuarie 2025. Documentul care conține propunerile de număr de ore la fiecare disciplină și specializare de liceu a fost prezentat de Edupedu.ro aici.

Este vorba despre proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 la filiera teoretică, adică profil real (matematică-informatică și științe ale naturii) și profil uman (filologie și științe sociale), pentru clasele IX, X, XI și XII. Au fost puse de asemenea în consultare publică și planurile-cadru pentru învățământul vocațional (pedagogic, artistic, militar) și pentru învățământul tehnologic și cel profesional.

  • În prezent, sunt în vigoare planurile-cadru din 2004 și 2009, în funcție de filieră. Reforma curriculară trebuia să fie făcută încă din 2020 pentru tinerii care între timp au terminat liceul în 2024. Reforma a fost însă oprită succesiv de politicieni, sub diverse pretexte, cel mai recent la finalul anului trecut, cu 4 rânduri de alegeri.

Planurile-cadru din 2025 vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării, din anul școlar 2026-2027. Dacă va fi așa, elevii care termină în anul 2025 clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru. Aceștia vor fi cei care, atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.

Pe parcursul consultări publice, care a inclus și dezbateri în marile centre universitare din BucureștiCluj-NapocaIași și Timișoara, au apărut mai multe propuneri de modificare pe care reprezentanții MEC au declarat public că le-a agreat. Includerea lor în proiectele de planuri-cadru din 31 ianuarie 2025 va putea fi însă confirmată doar când MEC publică variantele finale de planuri-cadru, cu care vom reveni.

În perioada consultării, au fost primite diverse propuneri și observații. Dintre acestea:

Elevii au solicitat o reducere a numărului de ore obligatorii și o creștere a ponderii orelor opționale, pentru a personaliza parcursul educațional.

Profesorii Merito au propus reducerea numărului de discipline, integrarea Istoriei comunismului și a Holocaustului ca unități de învățare în disciplina Istorie și modificarea statutului Religiei, propunând ca aceasta să fie o oră la două săptămâni.

Uniunea Internațională de Geografie a cerut menținerea Geografiei ca materie obligatorie în toți cei patru ani de liceu, avertizând asupra riscului de analfabetism spațial în rândul viitoarelor generații.

Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO) a subliniat că reducerea numărului de ore la Limba română contravine eforturilor de combatere a analfabetismului funcțional și a solicitat menținerea a trei ore pe săptămână pentru această disciplină.

Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a sugerat amânarea aplicării noilor planuri-cadru până în septembrie 2027, pentru a permite formarea adecvată a profesorilor și a minimiza impactul asupra normelor didactice.

Universitățile de profil muzical au exprimat îngrijorări privind reducerea orelor de Educație muzicală și au solicitat menținerea acesteia în trunchiul comun, subliniind importanța formării culturale a elevilor.

Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a propus menținerea a trei ore pe săptămână pentru Limba și literatura română în trunchiul comun, indiferent de profilul liceului, și alocarea a două ore pentru Limba modernă 2, subliniind importanța acestor discipline în formarea competențelor lingvistice ale elevilor.

Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR) a avertizat că introducerea a prea multe discipline cu o oră pe săptămână poate avea efecte negative asupra învățării limbilor străine, reducând șansele elevilor de a dobândi competențe solide în aceste limbi.

Peste 200 de profesori au semnat o scrisoare adresată Ministerului Educației, solicitând menținerea disciplinei „Educație antreprenorială” în trunchiul comun la liceu, argumentând că eliminarea acesteia ar putea duce la reducerea normei didactice pentru profesorii titulari și la inechități sociale.

Profesorii de biologie din județul Sibiu au propus includerea disciplinei Biologie în trunchiul comun la filiera teoretică, profil real, și introducerea unor discipline opționale pentru aprofundarea cunoștințelor elevilor.

Informații de context

Noile planuri-cadru de liceu 2025 sunt în varianta finală și vor fi publicate în următoarele două săptămâni, spunea ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, pe 23 mai. El preciza că documentele „sunt gata” și că așteaptă un „moment rațional” pentru a le publica, în contextul în care guvernul este interimar și unul cu puteri depline va fi numit de președintele Nicușor Dan după ce este învestit în funcție luni, 26 mai.

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. 

Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.


9 comments
  1. De ce Ministerul a anunțat termen de consultare privind noile planuri cadru până pe 26 iunie și au fost adoptate pe 20 iunie? Se respectă în acest caz art. 7 din Legea 52/2003, care impune un termen minim de 10 zile pentru consultare publică? Care a fost graba, stimați specialiști din ME?

  2. Foarte bună ideea cu filosofia în clasa a XI-a! Elevii spun că e o materie foarte frumoasă și interesantă, dar nu ii pot acorda timp suficient din cauza pregatirii pentru bac. Și mai bine ar fi dacă la bac această materie ar avea o importanță mai mare, ca la bacul francez. Sau macar logica/ gandirea critică- la profil real. E cumva firesc ca cei care dau bacul la matematică să poata alege măcar și logica sau filosofia la examen(dacă nu ar fi obligatorii). Sunt materii care solicită gandirea cu mintea proprie, raționamentul logic, problematizarea. Mă tot întreb ce caută logica la bac la uman. La uman elevii au dificultăți reale la logică, nefiind o materie speculativă, creativă, reproductivă. Ei o preferă la bac (si se mediteaza pt asta!) pentru că evaluarea este obiectivă(spre deosebire de alte materii…), nu pentru că le place, sau ar vrea să stie mai multă logică. Cu adevărat formativă ar fi logica la real, ca opțiune de examen la bac.

    1. E frumoasă și interesantă, dar nici unul din elevii respectivi n-ar putea descrie câteva curente filosofice sau numi unul sau doi filosofi cunoscuți.

      Totul e frumos și interesant când iei zece pentru că ai stat cuminte cu fundul pe scaun toată ora, toate disciplinele sunt grele și urâte când efectiv ți se cere să raționezi și nu doar să cauți răspunsurile pe net.

      1. ….depinde de liceu si de profesor. Sa nu generalizam. La liceele bune se face carte, probabil nu ați avut acces la un astfel de liceu. Filosofia e o materie agreată la astfel de licee tocmai pentru specificul ei rațional. Pentru nota 10 avem religia, muzica, desenul, sportul…nu filosofia.

        1. Intr-adevar, noi la arte, lasam onoarea de a delimita altor discipline, pentru ca in nicio interactiune umana, reconcilierea ideilor diverse, nu se face atat de bine ca in arta, printr-o imaginative artistica fascinanta. Creativitatea impinge, pe de-o parte, la absorbtie, reconciliere, la legi ancestrale, dominand idiologia, este ca o marturie a revenirii la spiritul uman.

  3. 3 ore/saptamana de romana la uman
    2 ore de romana la real, în cls a 12-a 3 ore/saptamana.
    1 ora chimie la real
    2 ore chimie la uman, 3 ore în cls a 12-a
    La fel fizica.
    1 ora pe săptămână, un modul, indiferent de profil, despre Uniune Europeana: componenta, istoric, situația actuala, nr. si persoane europarlamentari romani, politicile UE, România în UE.
    2 ore pe săptămână la real istorie, geografie, logica, biologie, psihologie….. la cei care aleg aceasta disciplina pt BAC. Ceilalți tot real 1 ora. Vor fi întrebați în cls a 11-a. ce vor optional. Dacă au studiat pana atunci 1 ora, li se va permite prezenta la curs la clasele mici sau pentru ei se va face ora separat.
    2 ore la Uman la ce am enumerat anterior
    3 ore engleza/franceza/germana și a doua limba de circulație internationala sau limbi rare, opțional. Deci o singura limba straina studiata intensiv 4 ani dar cu ia ies din liceu vorbind-o. Obligatoriu disciplina introdusa la BAC, ca si Romana.
    4 ore matematica la real
    2 ore matematica la uman
    4 ore informatica la real dar schimbata programa de urgenta;
    2 ore informatica la uman; idem
    2 ore educație fizica uman/real
    Evident unde am enumerat si omis sa mentionez, ma refer pe săptămână.
    1 modul 1 ora/saptamana desen tehnic și aplicații practice în informatica, cumva un curs comun cu informatica
    1 modul latina 1 ora/saptamana numai la uman.
    1 modul sociologie și aplicații practice grafice, sondaje opinie, …. cu informatica, deci tot un curs comun. 1 ora/saptamana
    1 modul Holocaustul, tot 1 ora/săptămână
    1 modul istoria comunismului, tot 1 ora/săptămână
    1 modul optional de Arte, la alegere, nu știu, găsiți ceva mișto. Muzica clasica cu auditii si studiu compozitori, curs de dans, pictura, instrument muzical…. , tot 1 ora pe săptămână. Aveți Scoli Populare de Arta în orașe, faceți parteneriate.
    Deci puteți introduce studiu pe un modul, nu 1 an ca la unele domenii chiar e exagerat sa studiezi 1 an aceeași tema.
    1 modul astronomie, 1 ora pe săptămână.
    1 modul anual cu 1 ora/săptămână, Religie.
    1 modul optional anual cu 1 ora/săptămână educație tehnologica. Băieții habar n-au sa schimbe o clanta sau un butuc, iar fetele habar n-au sa mai gătească ori sa coase un fermoar. Orice femeie ar trebui sa aibă în casa o micuța masina de cusut. Mereu e un tiv, ceva desprins sau se desface ceva la o lenjerie. Totul aruncam și apoi ne vaitam de bani ca sunt scumpe de înlocuit…..

    Deci Ca idee, pentru Colegii/Liceu.

    Mediile se vor aplica la module, ca la un an normal de studiu.

    Fiecare liceu/colegiu sa aiba o Revista proprie si post intern de Radio în pauze.
    Reintroduceți concursurile interne si intre licee/Scoli la diverse discipline sportive și din 2% impozit direcționat de părinți organizati vizite muzee mari din tara și alte obiective, macar o data pe an.
    Permiteți Fondul Clasei intr-o limita de 10-500-1000 lei, fiecare cum dorește și sponsorizări părinți. Dacă parintii vor de ce va opuneți voi. Se da o declarație în acest sens.

    Sa auzim numai de bine.
    Al meu e deja student și cumva am vorbit și cu „gurița” lui.

    1. Religia este la cerere, lasă să fie studiată tot anul de cei care își doresc, așa cum a fost până acum. Nu poți într-un singur modul să incluzi tot ceea ce se predă, uită-te în programa pentru liceu. Chiar și Istoria comunismului în România ca materie de sine stătătoare mi se pare binevenită.

  4. Nu există, în Uniunea Europeană, un stat în care limba și literatura națională să fie studiate doar 2 ore pe săptămână în liceu (plan cadru), indiferent de profil. Toate sistemele naționale alocă cel puțin 3–4 ore pentru limba maternă. În România, în schimb, limba română este pe cale de dispariție. 2 ore în planurile cadru la clasele a XI-a și a XII-a…

  5. Felicitări celor care au propus și susținut reorganizarea disciplinelor socio-umane. În felul acesta, competențele economice și antreprenoriale vor putea fi valorificate rapid în mediul economic, după absolvire, iar Filosofia nu va mai fi sacrificată pe altarul pregătirii pentru examenul național de Bacalaureat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ghid de Admitere la liceu 2021. Cum se completează fișa de admitere, cum se face calculul mediei pentru repartizarea computerizată, care este calendarul pentru perioada următoare și ce noutăți au fost introduse anul acesta

În perioada 16-22 iulie 2021, candidații și părinții lor pot completa fișele pentru admiterea la liceu 2021, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educației. Primul pas în alegerea opțiunilor este identificarea…
Vezi articolul

Sorin Ion, Ministerul Educației: Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și-a cam pierdut sensul. În fiecare an, în mediul educațional, aud „admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră“

Secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion a spus în comisia de învățământ din Senat, vineri, că Evaluarea Națională și-a pierdut din sens și asta a dus la „derapaje…
Vezi articolul

World Vision România: Noile planuri-cadru aduc autonomie, învățare practică și mai puțin stres academic, dar avem nevoie de profesori care ştiu să predea opţionalele noi cu empatie, dialog şi deschidere, iar școlile să fie sprijinite egal și în mediul rural

Noile planuri-cadru pentru liceu aduc autonomie, învățare practică și mai puțin stres academic, afirmă tinerii din Consiliul Consultativ World Vision România, potrivit unui comunicat de presă. Reprezentanții organizației salută reforma…
Vezi articolul

Bursele stART pentru liceeni talentați la desen, pictură, muzică, dans, vlogging, scriere creativă, fotografie și actorie: câte 8.000 de lei pe an pentru 60 de tineri. Înscrierile pentru a X-a ediție se încheie pe 20 noiembrie / Mesaj pentru profesori (P)

Bursele stART, program desfășurat de Școala de Valori în parteneriat cu Provident Financial România, cu sprijinul Ministerului Educaţiei, susține de 10 ani dezvoltarea talentelor elevilor de liceu. În acest an,…
Vezi articolul