Care este procentul de analfabetism funcțional în România în 2018?

31.826 de vizualizări
analfabetism funcțional
SURSA: România Educată
Analfabetismul funcțional este prezentat la un nivel de 42% în România, de către specialiștii care au realizat proiectul prezidențial România Educată, deși în interiorul rapoartelor tehnice valorile sunt altele. Rapoartele OCDE după testele PISA 2015 arată și ele alte procente față de cel promovat, de 42%. Care este până la urmă adevărul?

Singurele rapoarte internaționale care scot la iveală analfabetismul funcțional sunt cele ale OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), făcute în urma testărilor PISA (Program for International Student Assessment). Aceste testări au loc o dată la 3 ani, se fac asupra tinerilor de 15 ani din peste 70 de state și analizează tot felul de aspecte ale sistemului de educație, inclusiv acesta al analfabetismului funcțional.

În prezentarea Raportului România Educată, în anunțul conferinței de prezentare chiar, specialiștii care au realizat comunicarea pentru canalul de Facebook al Președintelui României și al proiectului România Educată au publicat un poster în care scrie ”42% dintre copiii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional! Nu pot folosi o hartă. Nu pot folosi informația citită într-un manual pentru a rezolva probleme apărute în viața de zi cu zi”. În descrierea acelei fotografii, postarea de pe Facebook explică mai pe înțelesul oamenilor următoarele, reluând procentul dat pe poster: ”42% dintre copiii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional. Acest lucru înseamnă că deși pot citi, ei nu reușesc să folosească informația dobândită pentru a rezolva probleme de zi-cu-zi. De exemplu, nu pot înțelege instrucțiunile dintr-un manual sau nu pot alege ruta optimă de deplasare, folosind o hartă. Proiectul #RomaniaEducata adresează inclusiv această problemă și propune soluții pentru reducerea analfabetismului funcțional.”

Nu este citată sursa acestor date, dar în raportul oficial, analfabetismul funcțional este tratat pe larg. Iar la un moment dat specialiștii chiar explică rezultatele testărilor PISA.

Analfabetism funcțional: testările PISA

Studiul PISA, realizat de OECD în 2015, plasează România pe penultima poziţie între cele 28 de state UE, la indicatorul performanţe de citire, cu o pondere de 38,7% din persoanele cu vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul 2 (mai puţin de 407,47 puncte la test). De asemenea, la performanţele în matematică, România se situează pe antepenultima poziţie între cele 28 de state UE, cu o pondere de 39,9% din persoanele cu vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul 2 (mai puţin de 420,7 puncte la test). Şi în cazul indicatorului performanţă în ştiinţe, România se plasează pe penultima poziţie între cele 28 de state UE cu o pondere de 38,5% din persoanele cu vârsta de 15 ani care se situează sub nivelul 2.”

Dacă facem o medie a acestor procente, rezultă un procent de 39,033 analfabetism funcțional. Nicidecum 42%. Dacă vorbim doar despre cei care sunt în această situație la capitolul citire, atunci procentul este chiar cel din raport – 38,7%.

Președintele Klaus Iohannis, în alocuțiunea pe care a avut-o la prezentarea proiectului, a folosit un procent mai aproape de realitate: ”40% din absolvenții ciclului gimnazial sunt ceea ce se numește analfabeți funcțional. Dacă le dai un text, ei îl citesc și nu înțeleg nimic sau aproape nimic.

De unde vine 42%?

În urmă cu doi ani un studiu al Centrului pentru Evaluare și Analize Educationale publica acest procent de 42, citând rapoartele OCDE si testările PISA din 2012, pentru că la acea vreme (2016) probabil încă nu erau disponibile rezultatele detaliate ale PISA 2015.

Studiul citat exemplifica conceptul de analfabetism funcțional printr-o problemă din testarea PISA 2012 la care doar 58% dintre elevii de 15 ani testați au știut răspunsul, restul de 42% fiind cei care au obținut rezultate sub nivelul PISA 2, nivel considerat pragul analfabetismului funcțional.

Rezultatele PISA 2015 au fost publicate pe 6 decembrie 2016. Între timp, în 2018 a avut loc o nouă testare PISA, la care a participat și România pe lângă alte 78 de state, ale cărei rezultate vor fi publicate pe 3 decembrie 2019.

FOTO: Facebook/România Educată


9 comments
  1. Cam cât de analfabet funcțional să fii, măi autorule Peticilă, dacă scrii „procentul de 42%” sau „un procent de 39,033%”?? Tu când citești „procent” și „%”, nu înțelegi ce citești?

    1. Complet analfabet funcțional, domnule anonim Sorin Acela. Mulțumesc pentru sesizarea fără jigniri și profesionist făcută! O zi bună și fără greșeală!

      1. Ar fi bine sa corectati titlul articolului.
        Nu este „PROCENT de analfabetism” ci „PROCENTAJ” !
        procent = doar 1 singur procent (scris si 1%).
        procentaj = proportia din 100 (ex. 0,1 procente = 0,1%, 3,05 procente=3,05%).
        42% se numeste procentaj = 42 de procente (adica 1 procent + 1 procent + 1 procent + ….. si tot asa inca 39 de procente).
        Da, confuzia intre procent si procentaj este semn de analfabetism functional.

        Un alt exemplu se gaseste in comentariul de mai jos al d-nei Andreea Esanu:
        „Astfel, PROCENTUL de 42% reprezinta PROCENTUL elevilor de 15 ani din Romania… ” inseamna: „1% de 42% ESTE 1% al elevilor de 15 ani.”
        In plus, aici apare nonsensul „REPREZINTA” (cuvant folosit cu pretiozitatea specifica analfabetismului functional, generalizat deja in Romania) care inseamna cu totul altceva decat copulativul „a fi”. Doamna vrea sa spuna doar ca procentajul 42% este proportia elevilor de 15 ani care ….

        1. Bună seara,

          Aveți dreptate, este o crasă dovadă de analfabetism funcțional să-i spui cuiva cum să-și facă meseria. Mult succes în redefinirea cuvintelor!

  2. Doua precizari: 1) Documentul Centrului de Evaluare si Analize Educationale a pornit de la datele PISA din 2012, nu de la cele din 2015, care nu erau publicate inca. Apoi 2) a folosit drept concept al alfabetizarii functionale constructul propus de Eric Hanushek (in Universal Basic Skills, 2015) care se refera in principal la incapacitatea realizarii unor rationamente simple pornind de la situatii concrete (precum incapacitatea de a rezolva o problema prin rotirea unei figuri intuitive). Astfel, procentul de 42% reprezinta procentul elevilor de 15 ani din Romania care in 2012 se aflau sub nivelul 2 pe scala PISA combinata pentru matematica si stiinte, adica se aflau in cazul nefericit de mai sus (exemplul cu figura este doar ilustrativ). Mai mult, constructul acesta nu acoperea si dimensiunea citirii/ intelegerii unui text. Felul in care a fost preluata aceasta informatie in alte documente este o alta problema.

  3. Un exemplu prost ales în sprijinul analfabetismului funcțional, așa cum este el definit de către președintele României. În acest test este verificat mai degrabă simțul orientării, capacitatea de a înțelege transpunerea unui model tridimensional în spațiul bidimensional decât capacitatea de înțelegere a semnificației unui text scris.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

HARTĂ Tinerii de 15-29 de ani reprezentau 16,3% din populația Uniunii Europene, la 1 ianuarie 2021. Ponderea lor va scădea la sub 15% până în 2050 / Regiunile care vor întineri și cele unde îmbătrânirea se va accentua

La 1 ianuarie 2021, tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani reprezentau 16,3% din populația totală a Uniunii Europene. Până în 2050, tinerii vor reprezenta 14,9% din populația…
Vezi articolul

Mircea Cărtărescu va preda la Universitatea Columbia din New York, anunță Ambasada Statelor Unite la București. Scriitorul va ține timp de o lună cursuri despre literatura română din anii 1980

Scriitorul român Mircea Cărtărescu a devenit scriitor rezident la Universitatea Columbia din New York, anunță Ambasada Statelor Unite la București și Ambasada României în SUA pe Facebook. Cărtărescu va preda…
Vezi articolul

Noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să „rupem pisica în două” și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, fără să mai punem o presiune imposibilă pe copii – apelul profesorului Viforel Dorobanțu pentru schimbarea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a

Viforel Dorobanțu, profesor de TIC și director al Școlii Gimnaziale Nr 1 din Curcani, județul Călărași, face un apel către colegii săi profesori în privința schimbării actualului sistem de evaluare…
Vezi articolul

Guvernul: Premierul a cerut Ministerului Afacerilor Interne anchetarea de urgență a cazului semnalat de publicația G4Media/ Ciucă: Nu voi tolera niciodată astfel de încercări de intimidare la adresa jurnaliștilor

Prim-ministrul Nicolae Ciucă a cerut ministrului Afacerilor Interne anchetarea de urgență a cazului semnalat de publicația G4Media, privind amenințarea soției jurnalistului Cristian Pantazi, se arată într-un comunicat transmis G4Media.ro. Potrivit…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației în țara europeană cu cele mai multe școli care au latrine: Toaleta, chiar dacă este în curte, ea poate să fie conformă. Cu toții am fost la festivaluri, cu toții mergem la plajă și sunt toalete conforme

„Este o problemă exagerată, pentru că de multe ori lor legăm digitalizarea și calitatea educației de toaletă. Toaleta, chiar dacă este în curte, ea poate să fie conformă. Cu toții…
Vezi articolul