Cele mai bune universități românești: Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Politehnica București – Metarankingul Național 2024, clasamentul oficial publicat de Ministerul Educației și Cercetării

22.670 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Universitățile Universitatea Transilvania din Brașov intră în top 5 universități din România, alături de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea din București, Politehnica București și UMF Carol Davila din București, în cea mai nouă ediție a Metarankingului Național, publicat de Ministerul Educației și Cercetării. Clasamentul universităților din România, realizat pe baza prezenței lor în rankingurile internaționale, suferă mici modificări față de ediția de anul trecut sau față de ultima ediție a unui metaranking independent, publicată în toamnă de experți universitari.

Metaranking Național 2024 include 32 de universități din România. Față de metarankingul anterior, cele mai multe schimbări față de ediția anterioară constau în permutări între universități apropiate ca punctaj, inclusiv cea dintre Universitatea Transilvania, care urcă pe poziția 5, cu UMF Iuliu Hațieganu din Cluj-Napoca, care coboară pe 6.

  • În Top 10 mai intră Universitatea Al.I. Cuza din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, ASE București și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.
  • Primele 3 universități – UBB, UB și UNST Politehnica București – sunt și singurele care au punctaj de peste 20.000, conform procedurilor de evaluare ale autorilor metarankingului.
Metaranking Național 2024, publicat de Ministerul Educației și Cercetării:
  1. Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
  2. Universitatea din București
  3. UNST Politehnica București
  4. UMF „Carol Davila” din București
  5. Universitatea „Transilvania” din Brașov
  6. UMF „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca
  7. Universitatea Al. I. Cuza din Iași
  8. Universitatea de Vest din Timișoara
  9. Academia de Studii Economice din București
  10. Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
  11. Universitatea din Oradea
  12. Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași
  13. Universitatea Politehnica Timișoara
  14. USAMV din Cluj-Napoca
  15. UMF „Grigore T. Popa” din Iași
  16. Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați
  17. UMFST „George Emil Palade” din Târgu Mureș
  18. UMF din Craiova
  19. Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
  20. Universitatea din Craiova
  21. Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
  22. UMF „Victor Babeș” din Timișoara
  23. Universitatea „Ovidius” din Constanța
  24. USAMV din București
  25. Universitatea „Titu Maiorescu” din București
  26. Universitatea „Valahia” din Târgoviște
  27. Universitatea de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara
  28. Universitatea Tehnică de Construcții din Bucureșți
  29. Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca
  30. Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad
  31. Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești
  32. Universitatea pentru Științele Vieții „Ion Ionescu de la Brad” din Iași

De notat că, până în acest moment, MEC a publicat doar clasamentul propriu-zis al universităților, aferent anului 2024. Nu a publicat și raportul aferent metarankingului, elaborat de grupul responsabil cu realizarea clasamentului. Or, Metodologia de finanțare a cercetării științifice din universități în 2025, publicată acum o săptămână, include printre documentele-referință „raportul de metaranking pentru anul 2024”.

  • Edupedu.ro a semnalat, pe de altă parte, că aceeași metodologie folosește două referințe – raportul de metaranking pentru anul 2024, inclus printre documentele de fundamentare, respectiv metarankingul anterior, pe 2023, folosit pentru alocarea către universități a 50% din fondul de 100.000.000 de lei pentru cercetare științifică.

Metarankingul este o ierarhie a universităților bazată pe rezultatele acestora în diverse rankinguri internaționale. El este realizat atât la cererea Ministerului Educației – cum este cel de mai sus – cât și separat, de un grup independent de experți din mai multe instituții de învățământ superior. Acest grup independent a realizat ultimul raport în toamna anului trecut, când rectorul UBB Daniel David, actualmente ministru al Educației, spunea că ia în calcul întreruperea acelui exercițiu, după 10 ani de funcționare: „Vom analiza continuarea sau necontinuarea lui în viitor”.

Citește și:
Cele mai bune universități din România: Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Politehnica București ocupă primele trei locuri în Metaranking 2023 – clasamentul oficial publicat de Ministerul Educației
BREAKING Cele mai bune universități din România în 2024: Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București, UMF „Carol Davila” și Politehnica București  – Metaranking universitar / Clasamentul a fost publicat cu discreție totală pe un site al UBB / Rectorul David spune că ia în calcul întreruperea metarankingului, după 10 ani de funcționare
Metodologia privind finanțarea cercetării în universități – adoptată pentru al doilea an de Ministerul Educației înaintea publicării Metarankingului universitar, folosit ca referință pentru repartizarea acestor fonduri / Ordinul invocă două metarankinguri diferite în fundamentarea ordinului și în calcule



3 comments
  1. De fapt, acest metaranking nu reflecta realitatea invatamantului superior romanesc. Metaranking-ul rasplateste, mai degraba, pe cei care au un departament specializat in completarea informatiilor solicitate de diferitele asa-zise ranking-uri. Daca ai un astfel de departament, probabil ai mai multe prezente, adica un meta-punctaj mai mare.

    Nicio legatura cu cercetarea adevarata. La fel de bine, putea fi un metaranking care sa se bazeze pe prezenta pe retele sociale: cu cat esti mai prezent, cu atat mai bine. Cu siguranta UBB ar fi iesit tot prima, pentru ca, prin guralivul ministru, este cea mai vizibila in aceast moment.

  2. Dacă vedeți criteriile atunci sigur înțelegeți despre ce este vorba!! Un clasament făcut în scop de marketing, fără nici o relevanță științifică.
    Problema gravă, lipsită de logică și sens, este aceea că la finanțarea cercetării în universitățile românești se ține cont 50% de acest clasament.
    Să explice ministru, ce legătură are un clasament de marketing cu rezultatele efective ale cercetării???
    Poți să ai rezultate f bune la cercetare: brevete de invenții f multe, articole științifice ISI f multe, nu primești finanțare pe cercetare pentru că nu ești în clasamentul de marketing!!
    Unde, în această lume, mai există o asemenea aberație ???!!!!
    Toată lumea tace!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Coincidență sau licitație cu dedicație? Specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației, similare cu cele ale unei platforme private

Ministerul Educației a lansat acum două zile specificațiile-cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată pentru examenele școlare și pentru evaluările de la clasă ale elevilor. Mai multe pasaje din descrierile…
Vezi articolul
Examenele pentru admiterea la Medicină Carol Davila

VIDEO Profesoară suspendată și cercetată disciplinar la Universitatea de Medicina din București, după ce și-a umilit studenții și le-a cerut să i se adreseze cu „doamna Doctor” la orele online, făcându-i „proști” și „răi”

O profesoară de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București a fost suspendată din activitate și este supusă unei anchete interne a univesității după ce a apărut…
Vezi articolul

Universitățile pot de acum să finanțeze din fonduri proprii proiecte de mobilitate academică a studenților, iar aceștia vor beneficia cel puțin o dată pe an de prezentări ale programelor de mobilitate disponibile / Fonduri de la buget pentru creșterea numărului de mobilități – Metodologie nou aprobată

Instituțiile de învățământ superior „pot finanța, cofinanța și/sau avansa fonduri din venituri proprii pentru a susține implementarea proiectelor de mobilitate”, potrivit noii Metodologii privind mobilitatea academică a studenților, aprobată printr-un…
Vezi articolul

Universitățile trebuie să încurajeze creativitatea și gândirea critică, două competențe vitale pentru studenți și angajatori, dar realitatea le pune bețe în roate – Trei recomandări de schimbare din partea OCDE

Politicile aplicate de guverne pentru a susține calitatea educației pot, adesea, să se transforme în obstacole în calea inovației pedagogice, în cazul învățământului superior, atunci când vine vorba despre competențe…
Vezi articolul

Burse între 1.100 și 2.000 de euro pentru stagii de masterat și doctorat, postdoctorale și de cercetare în străinătate – domeniile de interes și cuantumul burselor, stabilite prin ordin al Ministerului Educației

Cuantumul și domeniile de interes ale României în cazul burselor pentru stagii de studii universitare de masterat și de doctorat, pentru stagii postdoctorale și de cercetare în străinătate, în anul…
Vezi articolul