Copiii noștri nu sunt medii de admitere, sunt oameni în formare – Corina Stoicescu, membru fondator Liceul Teoretic Școala Mea, într-o expunere despre Evaluarea Națională, elitism și ce înseamnă cu adevărat o educație bună (P)

3.579 de vizualizări
Foto: Liceul Teoretic Școala Mea
Într-o societate care își măsoară educația în medii de admitere și scoruri între 9,50 și 10, puțini lideri școlari aleg să vorbească despre ce pierdem cu adevărat: copilul. Gândirea critică. Direcția personalizată.

Corina Stoicescu conduce Liceul Teoretic Școala Mea, o instituție de top între școlile private din România, aflată an de an în fruntea clasamentului școlilor particulare după Evaluarea Națională. În loc să transforme performanța într-o carte de vizita, alege să o contextualizeze cu onestitate: un rezultat bun nu spune totul, iar sistemul de evaluare actual nu măsoară ceea ce contează cu adevărat.

Liceul Teoretic Școala Mea – în top, dar cu ochii pe esență
  • TOP 3 la Evaluarea Națională 2025
  • LTSM, una dintre cele mai performante școli private din România:
  • 100% promovabilitate
  • 83% Medii între 9,00 și 10,00
  • Elevi premiați la olimpiade și competiții naționale

Rezultate reale, dar mereu însoțite de o întrebare esențială: Îl ajută acest rezultat pe copil să meargă în direcția potrivită pentru el?

Corina Stoicescu, CEO Liceul Teoretic Școala Mea – una dintre cele mai performante școli private din România – despre Evaluarea Națională, elitism și ce înseamnă cu adevărat o educație bună:

Fiecare furnizor de educație își propune – sau, la modul ideal, ar trebui să-și propună prin misiunea sa – educarea gândirii critice. Un scop nobil, greu de atins, care presupune multă măiestrie didactică. Din păcate, acest obiectiv devine din ce în ce mai des utopie…

Concluzia? E timpul să schimbăm perspectiva.

Succesul sau insuccesul la acest examen nu se traduce prin note sau prin înscrierea la un liceu de prestigiu, ci prin accesul la ruta de studii liceale corectă, potrivită abilităților elevului.

Un copil cu 9,50 nu e cu nimic mai puțin motivat si mai puțin valoros decât unul cu 10. Dar diferența dintre ei e una de sistem, nu de valoare.

Despre Liceul Teoretic Școala Mea

O școală care nu vânează note, ci dezvoltă elevi. Cu un program de evaluare cognitivă aplicat tuturor elevilor, LTSM își propune să personalizeze educația în funcție de profilul fiecărui copil – fie că vorbim despre performanță academică, despre sprijin pentru tulburări de învățare sau despre orientare vocațională.

Aveți o experiență de 26 de ani în sectorul de învățământ național privat. Care este după părerea dvs. misiunea pe care fiecare furnizor de educație ar trebui să și-o asume?

Corina Stoicescu: Fiecare furnizor de educație își propune sau la modul ideal, ar trebui să-și propună prin misiunea sa, educarea gândirii critice. Un scop nobil greu de atins, care presupune multă măiestrie didactică.

Din păcate acest obiectiv devine din ce în ce mai des utopie. De multe ori conceptul de gândire critică este greu de înțeles chiar de profesor și din acest motiv identificarea de strategii care să conducă la cultivarea acestei gândiri în rândul elevilor este compromisă.
În asemenea situații, furnizorul de educație nu face decât să proiecteze niște imagini de promovare.


Cum apreciați evaluarea națională din perspectiva eficienței sale ca sistem de evaluare?

Corina Stoicescu: Este primul examen major pentru un copil de 14–15 ani, dar e mai degrabă un exercițiu de branding decât un test relevant al performanței. Pregătirea intensivă din clasa a VIII-a le permite elevilor cu rezultate slabe în anii anteriori să învețe „rețetele de succes” și să obțină note bune – dar fără să înțeleagă profund conceptele. În același timp, elevi foarte buni sau olimpici nu reușesc să ia nota 10. Asta arată cât de puțin ne spune examenul despre potențialul real al copiilor.

Fiind o școală privată și activând într-un sistem în care părinții aleg școala copilului și în funcție de rezultatele obținute la examenele naționale, înțelegem nevoia de a comunica rezultatele obținute de către elevii LTSM. Ne-am situat întotdeauna în topul școlilor particulare, fie pe locul 1, locul 2 sau locul 3. Diferența dintre pozițiile pe care le-am ocupat a fost întotdeauna nesemnificativă și nu neaapărat meritorie în comparație cu competitorii noștri.

Spun acest lucru pentru că Evaluarea Națională este un maraton de pregătire la Română și Matematică, care durează un an de zile. În acest interval, elevi cu performanțe reduse în primii 3 ani de gimnaziu pot recupera și pot avea un rezultat care să le permită poziționarea  în ierarhia pentru un liceu bun, pe un loc favorabil.

De ce? Pentru ca pe durata clasei a VIII-a, sunt exersate modele de exercitii, retete de rezolvare pe care unii dintre copii le aplica mecanic fara a intelege cu adevarat utilitatea conceptului matematic predat de profesor.

Elevi cu performanțe foarte bune pe parcursul gimnaziului nu reușesc întotdeauna ca la Evaluarea Națională să performeze pe măsura disponibilităților lor cognitive.

Exemple concrete? Elev premiat cu mențiune la Olimpiada Națională de Limba și literatura română nu reușește să obțină nota 10 la Evaluarea Națională.

Elev care a obținut al doilea punctaj la Olimpiada Națională de Limba și literatura română, nu reușește să obțină nota 10 la Evaluarea Națională.

Putem înțelege de aici că nu sunt elevi meritorii? Că nu sunt elevi de 10? În niciun caz. Înțelegem cât de puțin relevante sunt aceste rezultate. Nu poți compara rezultatele unor elevi care trec prin mai multe faze la olimpiadele școlare, ajung la Națională și obțin rezultate fabuloase, cu rezultatele obținute la Evaluarea Națională.

Putem avea garanția că un elev între 9,50 și 10 va face față cu brio în clasa de olimpici a unui colegiu de top? Cu siguranță nu, sau îi va fi foarte greu.

Ce ar trebui schimbat?

Corina Stoicescu: În primul rând, perspectiva. În gimnaziu, rolul școlii nu este să antreneze copiii pentru un examen, ci să le dezvolte gândirea, exprimarea clară, logica. Trebuie să învățăm copiii să-și formuleze idei, nu să memoreze șabloane. La LTSM, orientăm elevii în funcție de profilul lor cognitiv, nu de o notă unică. Un copil cu 9 poate fi la fel de motivat ca unul cu 10 – dar diferența dintre ei în sistem este majoră: unul ajunge într-un liceu din top 5, altul în top 20.

Ce face LTSM diferit?

Corina Stoicescu: Refuzăm să definim succesul prin notele de 10. Avem un program intern de evaluare a abilităților cognitive care ne permite să personalizăm educația. Lucrăm cu vârfuri de excelență, cu copii cu performanțe scăzute, cu TSA, dislexie, discalculie, disgrafie. Le oferim tuturor o șansă reală. De exemplu, un copil cu TSA are dreptul la persoană suport și timp suplimentar la examen, dar dacă suportul e un necunoscut sau dacă acel copil are ADHD, timpul extra nu ajută. Asta nu e adaptare reală. Asta e bifare formală.

Oferim elevilor noștri varianta de a alege să-și continue studiile în sistem național îmbogățit cu certificări Cambridge sau în sistem internațional, LTSM International fiind membru al British School Overseas.

Ce presiune pune acest examen pe elevi?

Corina Stoicescu: Uriașă. Clasa a VIII-a devine o cursă epuizantă, iar după examen mulți copii „intră în vacanță” mintal pentru doi ani. Spun deschis: trebuie să renunțăm la ipocrizie. Să construim o evaluare echitabilă, care ține cont de diversitatea copiilor. Să evaluăm motivația, potențialul, gândirea – nu doar abilitatea de a urma o rețetă.

Ce părere aveți despre inițiativa ministrului Daniel David?

Corina Stoicescu: Reforma curriculară propusă e promițătoare: mai mult timp pentru consolidare, aplicabilitate practică, coerență pe verticală.

Reforma despre care vorbim de atâția ani nu mai este demult opțională dacă dorim să scădem rata abandonului școlar, al analfabetismului funcțional și să creștem niște adulți valoroși care să-și identifice corect traseul profesional.

Suntem deschiși la dialog cu Ministerul și să participăm activ în a contribui la reformarea acestui sistem, dar reușita depinde nu doar de programe, ci de schimbarea mentalităților.  

Dacă nu renunțăm la paradigma „toți elevii în același plan-cadru”, nu vom avea progres real. Avem nevoie de timp, toleranță și curajul de a recunoaște: fiecare copil are ritmul lui.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Ghidul pentru gimnaziu și liceu

Elevii din clasa a VIII-a, întrebați de Ministerul Educației la ce școală vor să meargă mai departe și dacă au auzit că primesc 400 de lei pe lună în cazul în care aleg învățământul dual. Chestionarul oficial și lista celor 155 de școli duale din toată țara

Elevii de clasa a VIII-a din toată țara sunt întrebați oficial de Ministerul Educației, printr-un chestionar publicat pe site-ul edu.ro, la ce școală și la ce profil vor să meargă…
Vezi articolul

Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică 2019, un total de 10 medalii pentru elevii români. Aurul a fost câștigat de David Corneliu Turturean de la Colegiul Ștefan cel Mare din Suceava și de Robert Gabriel Pășcălău de la Colegiul Mircea cel Bătrân din Constanța

România a participat cu două echipe de elevi la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică 2019 și a obținut în total zece premii: două medalii de aur, patru medalii de…
Vezi articolul