De ce și-a păstrat Bistrița școlile deschise, când infectările au trecut de 3 la mia de locuitori? Stelian Dolha, prefect aflat în izolare: A fost o doleanță din partea lor. Fiecare școală era acoperită de lege

[jp_post_view]
Stelian Dolha / Foto: Facebook.com
În premieră, școlile și grădinițele dintr-un municipiu au rămas deschise, deși numărul total de cazuri noi de COVID-19 din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori a depășit limita de 3. S-a întâmplat la Bistrița, ca urmare a deciziei Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Bistrița-Năsăud. Contactat de Edupedu.ro, prefectul Stelian Dolha – aflat în izolare după ce soția sa, medic, a fost depistată pozitiv – a declarat că „ieri am avut ședința Comitetului pe tema școlilor, era o doleanță din partea lor… se va face o analiză pe fiecare școală în parte. S-a luat decizia care trebuia să se ia, fiecare școală era acoperită de lege”.
  • Ordinul comun al miniștrilor Educației și Sănătății prevede că acest Comitet Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) poate decide suspendarea temporară a activităţilor didactice faţă în faţă atunci când se ajunge la o rată a incidenţei cumulate peste limita de alertă de 3/1.000 locuitori, dar nici acest act și nici HG 856 din 14 octombrie 2020 privind prelungirea stării de alertă nu prevăd obligativitatea închiderii școlilor

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Bistrița-Năsăud a decis pe 27 octombrie 2020 ca școlile să rămână deschise în municipiul Bistrița, deși acolo s-a depășit incidența de 3 la mia de locuitori.

Întrebat de Edupedu.ro de ce Comitetul pe care l-a convocat în ședință a luat decizia ca școlile să rămână deschise, prefectul Stelian Dolha a răspuns că a existat „o doleanță din partea lor” și că s-a decis realizarea unui raport de către Direcția de Sănătate Publică și Inspectoratul Școlar Județean până la finalul săptămânii.

Astfel, „în urma raportului decidem dacă școlile trec direct pe scenariul roșu”, a declarat Dolha, menționând că asta s-a stabilit în urma discuției pe care a avut-o cu inspectorul școlar general. Practic, decizia privind școlile va fi luată lunea viitoare.

În municipiu, incidența este 3,13, sunt școli unde nu avem încă niciun caz de infectare, dar avem și școli unde există cazuri de infectare în rândul elevilor și profesorilor, e clar că acolo deja s-a luat o hotărâre. Ieri am avut ședința comitetului pe tema școlilor, era o doleanță din partea lor… se va face o analiză pe fiecare școală în parte. S-a luat decizia care trebuia să se ia, fiecare școală era acoperită de lege și pe incidența din interiorul clasei, nu numai a școlii. În oraș rămân deschise cele unde nu există practic infectare în școală”, a spus pentru Edupedu.ro prefectul județului Bistrița-Năsăud, Stelian Dolha.

Acesta este în prezent izolat la domiciliu după ce soţia sa, care este medic, a fost confirmată cu noul coronavirus. Dolha s-a testat la rândul său, iar rezultatul primului test este negativ, potrivit News.ro. El a adăugat pentru Edupedu.ro că se simte bine, dar rămâne izolat până când medicii îi voi spune că poate ieși din casă.

Ce prevede legislația – sunt Comitetele obligate să închidă școlile la o incidență de peste 3 la mie?

Ordinul comun Nr. 5487/1494/2020 al Ministerului Educației și Cercetării și al Ministerului Sănătății prevede că:

  • La o rată a incidenţei cumulate peste limita de alertă de 3/1.000 locuitori, DSP judeţene şi a municipiului Bucureşti va prezenta CJSU/CMBSU o analiză a situaţiei epidemiologice din localitate. În funcţie de existenţa transmiterii comunitare în localitate şi numărul de focare existente în unităţile de învăţământ din localitate, precum şi alte criterii de risc, CJSU/CMBSU poate decide, prin emiterea unei hotărâri, suspendarea temporară a activităţilor didactice care presupun prezenţa faţă în faţă din unităţile de învăţământ (scenariul 3), cursurile desfăşurându-se online. În absenţa unei astfel de decizii, unităţile de învăţământ din localitatea respectivă vor funcţiona în scenariul 2„.

Ordinul comun prevede că „în funcţie de situaţia epidemiologică generală, de particularităţile regionale şi de infrastructura şi resursele umane ale fiecărei unităţi de învăţământ în parte, autorităţile implicate în gestionarea prevenirii îmbolnăvirilor vor pune în aplicare unul dintre următoarele scenarii de funcţionare a unităţilor sau a instituţiilor de învăţământ preuniversitare, astfel cum sunt descrise în anexa nr. 1A la prezentul ghid”.

În anexa nr. 1A se face referire, însă, la situații intitulate „Risc redus”, „Risc mediu” și „Risc major”, fără ca ele să fie definite în cuprinsul ordinului ca aparținând vreunui scenariu.

Nici Hotărârea de Guvern nr. 856 din 14 octombrie 2020 privind prelungirea stării de alertă nu introduce obligativitatea închiderii școlilor și grădinițelor la o rată de 3 la mie, ci face doar trimitere la ordinul comun MEC-MS.

Nici Legea nr. 55 din 15 mai 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 nu obligă Comitetele să închidă școlile, la o incidență de 3 la mie.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


3 comments
  1. Felicitări!!! Scolile trebuie sa fie deschise, nu trebuiesc închise școlile sa ne plimbam noi pe strada. Închideți școlile doar unde este cazul.
    Jos pălăria în fata celor di Bistrița!!!

  2. Ăștia de la PNL nu au respectat și nu vor respecta niciodată legea. Ne vor morți pe cât mai mulți dintre noi? Câte teste s-au făcut elevilor? Dar profesorilor? Cine naiba se crede acest individ, încât să hotărască in numele atâtor oameni? De fapt realitatea este că vor alegeri în decembrie… și nenorociții de la PSD dar și hoții de la PNL. Să le dea Dumnezeu lor și familiilor lor, covid de să nu le mai ardă de politică niciodată. Probabil vor frauda alegerile așa cum s-a văzut la tv. Halal țară, vai de ea națiune….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Principalii indicatori pentru Educația din România

ULTIMA ORĂ Educația din România ocupă cel mai rău loc în UE la aproape toți indicatorii de calitate și trage în jos statisticile europene în domeniu, la sfârșitul mandatelor Iohannis-Deca. Noul Monitor al Educației și Formării a fost publicat de Comisia Europeană

România, țară situată pe ultimul loc sau printre ultimele din Uniunea Europeană la toți indicatorii privind calitatea educației, a reușit performanța ca, în momentul intrării în vigoare a noilor Legi…
Vezi articolul

HARTA Cum se deschid școlile în marile orașe din România. Bucureștiul și majoritatea reședințelor de județ sunt în galben. Patru mari municipii rămân în roșu, iar șase în verde / Orașele aflate la limită

Bucureștiul și majoritatea reședințelor de județ se încadrează în scenariul galben pentru redeschiderea școlilor, potrivit ratei de incidență COVID-19 de la acest moment, cu trei zile înainte de reluarea cursurilor.…
Vezi articolul

Argumentele științifice și evidențele educaționale prezentate de IȘE în răspunsul necenzurat, obținut de Edupedu.ro, îl contraziceau pe ministrul Daniel David și declarațiile sale referitoare la măsurile din Legea Bolojan. Cum a dispărut 80% din răspunsul cercetătorilor pentru presă la „peer review”-ul ministrului – ANALIZĂ

Cercetătorii Institutului de Științe ale Educației contraziceau, în analiza lor făcută la solicitarea Edupedu.ro, prin datele și studiile prezentate, prin argumentele științifice și evidențele raportate, declarațiile publice ale ministrului Daniel…
Vezi articolul

Educația – unul dintre principalele sectoare afectate de corupție în România, în condițiile în care sectorul are nevoie de resurse suplimentare, pentru întărirea oportunităților de muncă și reducerea sărăciei – Raport OCDE privind situația economică a României

Sistemul de educație din România este, alături de sănătate, achiziții publice și întreprinderile de stat, un sector major afectat de corupție, potrivit raportului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)…
Vezi articolul

În Iași, Brașov sau Ploiești, școala poate începe cu revenirea parțială la clase, la Constanța, Cluj sau Timișoara se aplică scenariul verde, potrivit datelor oficiale / 43 de localități mici sunt în scenariul roșu

Jumătate dintre orașele mari și mijlocii ale României vor începe școala după primul scenariu, cel în care toți elevii sunt așteptați la clasă, iar celelalte urmează să înceapă școala după…
Vezi articolul