Directoarea Magdalena Dorcioman: Degrevarea nu este un privilegiu, ci un instrument de eficiență instituțională, mai ales în școli care administrează sute de elevi și reforme în derulare

14.456 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
„Degrevarea nu este un privilegiu, ci un instrument de eficiență instituțională, mai ales în școli care administrează sute de elevi, infrastructură extinsă, activitate în două schimburi și reforme în derulare”, spune Maria Magdalena Dorcioman, directoarea Colegiului Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung, într-un mesaj transmis redacției. 

Pentru directori, „vara nu înseamnă vacanță, ci activitate continuă: lucrări, recepții, admiteri, raportări, planificări. Iar în cazul proiectelor europene pe care le coordonăm, nu suntem remunerați, nu ni se echivalează efortul, dar ne asumăm această muncă din pasiune și responsabilitate”, a declarat directoarea Magdalena Dorcioman.

„În 2025, Colegiul a avut prima medie din județul Argeș, atât la Evaluarea Națională, cât și la Bacalaureat, iar în ceea ce privește parcursul școlar al elevilor, promovabilitatea este de 100%. În același timp, Colegiul Național „Dinicu Golescu” este școală-pilot, pe două direcții esențiale: noua arhitectură curriculară și catalogul electronic, iar în paralel derulăm un proiect european dedicat acestor reforme, care presupune un volum semnificativ de muncă – administrativă, educațională și logistică. Astfel că, propunerea de reducere a degrevărilor de normă pentru funcțiile de conducere pare să ignore realitățile din școli”, spune Magdalena Dorcioman.

„Dacă, în trecut, se discuta despre degrevări integrale, pentru a susține un act managerial eficient, și chiar despre posibilitatea unui concediu în timpul anului școlar, ca formă de echilibrare a efortului, iată că, în mod paradoxal, direcția actuală tinde spre contrariul acestora – reducerea sprijinului și accentuarea presiunii asupra echipelor de conducere.

Degrevarea nu este un privilegiu, ci un instrument de eficiență instituțională, mai ales în școli care administrează sute de elevi, infrastructură extinsă, activitate în două schimburi și reforme în derulare”, susține directoarea Colegiului Național „Dinicu Golescu” .

Redăm integral mesajul directoarei Maria Magdalena Dorcioman:

„Stimați participanți,

Vă vorbesc în calitate de director și profesor al unei instituții de tradiție – Colegiul Național „Dinicu Golescu” din Câmpulung, o școală cu 131 de ani de existență, care funcționează în condiții complexe: în două schimburi,  cămin, cantină și club sportiv, gestionând o activitate administrativă și educațională intensă, zi de zi.

Dincolo de aceste aspecte organizatorice, esența activității noastre rămâne misiunea educativă. Rezultatele vorbesc de la sine: în 2025, am avut prima medie din județul Argeș, atât la Evaluarea Națională, cât și la Bacalaureat. Iar în ceea ce privește parcursul școlar al elevilor noștri, promovabilitatea este de 100% – nu avem corigenți, repetenți sau cazuri de abandon școlar.

Fiecare elev este sprijinit, îndrumat și încurajat să își finalizeze anul cu succes.

Suntem școală-pilot, pe două direcții esențiale: noua arhitectură curriculară și catalogul electronic, iar în paralel derulăm un proiect european dedicat acestor reforme, care presupune un volum semnificativ de muncă – administrativă, educațională și logistică.

În acest context, propunerea de reducere a degrevărilor de normă pentru funcțiile de conducere pare să ignore realitățile din școli.

Dacă, în trecut, se discuta despre degrevări integrale, pentru a susține un act managerial eficient, și chiar despre posibilitatea unui concediu în timpul anului școlar, ca formă de echilibrare a efortului, iată că, în mod paradoxal, direcția actuală tinde spre contrariul acestora – reducerea sprijinului și accentuarea presiunii asupra echipelor de conducere.

Degrevarea nu este un privilegiu, ci un instrument de eficiență instituțională, mai ales în școli care administrează sute de elevi, infrastructură extinsă, activitate în două schimburi și reforme în derulare.

Pentru noi, vara nu înseamnă vacanță, ci activitate continuă: lucrări, recepții, admiteri, raportări, planificări. Iar în cazul proiectelor europene pe care le coordonăm, nu suntem remunerați, nu ni se echivalează efortul, dar ne asumăm această muncă din pasiune și responsabilitate.

Am ales această profesie din vocație. M-am pregătit temeinic, inclusiv cu un doctorat în management, pentru a performa în slujba elevilor și a colegilor mei.

Ceea ce solicităm este menținerea criteriilor obiective de degrevare, în acord cu realitatea și complexitatea activității manageriale.

Este, în fond, o chestiune de respect pentru educație și pentru oamenii care muncesc din convingere.

Vă mulțumesc!”

Citește și:
Directoarea Manuela Matits, apel la solidaritate către managerii din școli din țară: Consider inuman să fim obligați să predăm 14 ore. Mii de profesori tineri riscă să fie disponibilizați, nu putem rămâne tăcuți
Directorul Dan Ion Ionici: Dacă va trebui să predau 14 ore, îmi voi bate joc de două școli. Îmi dau demisia dacă măsurile din educație sunt adoptate
Directorul Sorin Hagiu: Munca noastră este o responsabilitate continuă. Dacă voi fi nevoit să predau și să fiu director simultan, nu voi face niciun lucru bine / Vom pune în pericol exact puținul care mai funcționează bine în sistem
900 de directori vor fi dați afară din funcții prin comasarea școlilor în unități mai mari cu personalitate juridică, conform ministrului Daniel David: Ei nu rămân pe drumuri, că sunt profesori și se întorc la predare
Risc iminent ca deciziile actuale să nu corecteze, ci, din contră, să adâncească inechitățile din educație. Școala trebuie să fie mai întâi o stare de spirit și doar apoi o instituție – Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău
Directorii de școli și licee, ai CCD și CJRAE nu mai au dreptul la plata cu ora și trebuie să predea minimum 14 ore pe săptămână din 1 septembrie 2025 – proiect
Un director de școală va avea normă de predare de 14 ore, din 1 septembrie, după degrevările și creșterea normei didactice din proiectul Legii Bolojan / „Așa ies calculele”, spune Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Vom parcurge procedurile deja începute de mobilitate a profesorilor, le vom adapta și completa ulterior
Critici sindicale pentru tăierea banilor de la plata cu ora. Simion Hăncescu: Premierul și ministrul Educației afirmă că până acum ar fi fost o dublă plată. Nimic mai fals / Marius Nistor: Guvernul face niște calcule matematice care nu au nicio legătură cu ceea ce se va întâmpla în școli

8 comments
  1. Cine vă pune să stați directori ?! Sunt destui care vor. Să nu aveti impresia că sunteti de neînlocuit . Din contră….

  2. Cred ca dvs faceti ceea ce trebuie, dar sunt multi directori care considera ca scoala este a lor și se comporta ca un patron. Mici mafii in ceea ce privește posturile, atitudini arogante și multe altele. Cred ca abia așteaptă alții sa ia locul celor existenți. Nimeni nu este de neînlocuit. Apoi, conducerea unei școli este responsabilitatea unui consiliu de administrație. Membrii consiliului de administrație nu sunt degrevați de nicio oră. Ceea ce m a frapat mereu este ca directorii nu își fac nici măcar acele câteva ore, iau plata cu ora și elevii stau singuri în clasă ca dna director ,, are treaba’’. Cum să ceri profesorilor să fie corecți si responsabili, dacă directorul, în 90 la sută din cazuri, nu și face orele?
    Masurile sunt foarte bune pentru a destrăma încrengăturile din școli. Abia aceste măsuri vor aduce normalitatea în mediul educational. Tinerii nu mai pot intra în învățământ, fiindcă directorii țin posturile pentru plata cu ora.

    1. Foarte corect punctat. Au cate 6-8 ore peste cele 6 obligatorii și nici pe alea nu le fac,se înconjoară de o mică camarilă obedienta și multe hotărâri din CA sunt împotriva intereselor scolii așa că,foarte bine procedează guvernul,la fel și cu bursele acordate la foc automat.

  3. În prezent, directorii pot, cu degrevare cu tot, să aibă până la 0,5 normă (9 ore) plată cu ora. cu noile măsuri, aceste până la 9 ore se bagă în obligația de predare (se scade degrevarea). Parcări, cele 14 ore pe care le va preda în viitor un director se predau și acum, doar că în viitor nu vor mai fi plătite în regim de plată cu ora. deci, până la urmă, nu la efortul predării se ajunge, ci tot la bani.

  4. Demisionati in masa, stimati colegi directori! Nu va dati seama ca sunteti la mana unor nebuni?
    sper ca penele sa dispara din politica!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bulgaria demarează un program de burse pentru tinerii care vor să studieze în străinătate/ Până la 100 de mii de euro pe an, condiția să se întoarcă în țară timp de cel puțin trei ani după absolvire

Cu ocazia praznicului Sfinților frați Chiril și Metodie, începe oficial Programul Național „Fondul Ștefan Stambolov”, creat la inițiativa premierului bulgar, Kiril Petkov, a informat Serviciul de presă al guvernului, transmite…
Vezi articolul

Alianța universităților tehnice face apel la creșterea locurilor bugetate și la majorarea finanțării pe student în domeniul ingineriei, în condițiile în care aceste instituții au deja printre cele mai mari finanțări publice

Universitățile tehnice din România solicită autorităților, printr-o rezoluție adoptată la Cluj-Napoca, să crească numărul de locuri bugetate alocate lor și să majoreze finanțarea pe student „pentru toate specializările din domeniul…
Vezi articolul

UPDATE Anchetă a Inspectoratului Școlar Județean Vaslui, după ce subiectele la Bacalaureat – proba scrisă de Limba și literatura română au apărut pe Internet, fotografiate la Liceul Ștefan Procopiu, la puțin timp după începerea probei

Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Vaslui face o anchetă după ce subiectele de la bacalaureatul de toamnă 2024, proba scrisă de limba și literatura română, au apărut pe internet la puțin…
Vezi articolul

Președinta consiliului ARACIP, Mariana Dogaru, lider sindical al FSLI, a avut degrevare integrală de normă în anul școlar trecut – document / Reprezentanții sindicatelor vor putea participa la evaluarea externă a școlilor, conform proiectului de lege Deca

Reprezentanții organizațiilor sindicale vor participa, cu statut de observatori, la evaluările externe ale unităților de învățământ, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar. Edupedu.ro a scris că ARACIP, agenția care acreditează și…
Vezi articolul