Directoarea Violeta Estrella Bontilă: Creșterea normei înseamnă reluarea întregului calendar de mobilitate, pe care va trebui, cel mai probabil, să-l parcurgem din august până în august, adică în 2 săptămâni să facem ce s-a făcut în 5-6 luni / Regulile s-au schimbat nu în timpul jocului, ci la finalul lui

23.925 de vizualizări
Violeta Estrella Bontilă / Foto: captură TVR Timișoara – Facebook
Creșterea normei didactice obligă școlile să refacă în două săptămâni un calendar de mobilitate care a fost parcurs în cinci luni, a explicat recent directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, Violeta Estrella Bontilă, la Radio România Timișoara. „Nu s-au schimbat regulile în timpul jocului, ci la finalul jocului”, a adăugat ea.

„Încep prin a vă spune că pe personal nu sunt supărată pentru creșterea normei, chiar dacă și aceasta este o discuție despre salarizare, despre modul în care profesorii sunt plătiți într-un sistem subfinanțat, ci pentru schimbarea regulilor, nu în timpul jocului, ci la finalul jocului. Adică, noi am trecut printr-un calendar de mobilitate, am parcurs o metodologie de mobilitate, posturile au fost făcute, au fost încadrați titularii, au fost făcute restrângeri de activitate, transferuri, detașări, au fost date continuități la suplinire și chiar viabilitatea postului. Toate acestea au fost făcute, mai puțin ședințele publice pentru titularizare.

Creșterea normei în acest moment pentru acest an școlar înseamnă reluarea întregii metodologii de mobilitate, întregului calendar, calendar pe care l-am parcurs din ianuarie până în mai și pe care va trebui, cel mai probabil, să-l parcurgem din august până în august, adică în 2 săptămâni să facem ce s-a făcut în cinci-șase luni, în condițiile în care unii au trebuit să aibă un concurs de dosare, alții au trebuit să susțină inspecție la clasă ca probă practică. La ora actuală așteptăm să vedem exact cum se vor aplica aceste modificări, dar e foarte clar că regulile s-au schimbat nu în timpul jocului, ci la finalul jocului”, a afirmat directoarea.

Amintim că repartizarea candidaţilor pe posturile didactice de predare vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, va fi realizată în ședințele publice organizate de inspectoratele şcolare, programate în perioada 31 iulie – 4 august.

Despre norma didactică

Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.


5 comments
  1. Din partea majorității profesorilor pot tăia gradațiile de merit.Știm foarte bine cum se obțin acestea. Oricum ne așteptăm ca după alegeri să înceapă strângerea curelei.

  2. Cat timp ne mai ia sa intelegem ca vom fi afectati toti, mai devreme sau mai tarziu, ca un abuz este urmat de altul, sunt oameni din cercul pnl usr ca s-ar putea chiar o taiere a gradatiilor de merit sau chiar o taiere de salarii . Si NU sunt zvonuri!!! S-a discutat despre taierile cu 20% pt. cei din domeniul bugetar, deja. Noi, fraierii din Educatie, din preuniversitar vom fi primii care vom suferi aceste taieri!
    Lasam la o parte ca suntem consusi de niste sefi de sindicat tradatori, trebuie GREVA GENERALA, fara alte diversiuni! Daca nu intelegem asta, ne meritam soarta. Daca nu incercam macar, ne va fi foarte greu pe viitor!!!

    1. Nu am nimic cu profesorii,cu cei din educație,dar sistemul de învățământ a ajuns atât de jos….mai jos nu se poate,copiii nu învață nimic ,”industria”meditațiilor duduie „,iar liderii de sindicat cu cefe groase,aceiași din anii ’90,opun rezistență la tot ce se propune, sistemul de învățământ este un sistem pesedizat parca după chipul și asemănarea hoților; Grindeanu -nordis, Ciolacu, Stănescu -stuf, Buzatu, Neacșu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

7.800 de noi posturi în Educație, cerute de inspectoratele școlare: profesori de sprijin pentru copiii cu CES, mediatori școlari pentru reducerea abandonului școlar, informaticieni în Smart Laburile PNRR din școli – proiect de HG / Două ISJ nu au cerut niciun post

Inspectoratele școlare au cerut Ministerului Educației să suplimenteze numărul de posturi didactice și didactice auxiliare din școli cu 7.800, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern (HG) pus în consultare publică…
Vezi articolul
Scădere dramatică a numărului copiilor de grădiniță

Prezenţa şi programul de lucru al profesorilor în şcoli, în perioada suspendării cursurilor, vor fi stabilite de directorii unităţilor de învăţământ, precizează Ministerul Educaţiei

Programul de lucru al profesorilor în şcoli, în perioada suspendării cursurilor, va fi stabilit de directorii unităţilor de învăţământ, potrivit unei circulare trimisă de Ministerul Educaţiei în teritoriu. Secretarul de…
Vezi articolul

DOCUMENT Principiile pe baza cărora Guvernul va modifica Legea salarizării în sistemul public, inclusiv în Învățământ, reintroduse în Guvern pentru o nouă adoptare la o lună de la prima, după ce Ministerul Finanțelor a fost retras de la inițiatori

Guvernul aprobă pentru a doua oară un memorandum în mai puțin de 30 de zile, potrivit ordinii de zi a ședinței de azi. Este vorba despre același memorandum aprobat deja…
Vezi articolul