Directoarea Violeta Estrella Bontilă: Creșterea normei înseamnă reluarea întregului calendar de mobilitate, pe care va trebui, cel mai probabil, să-l parcurgem din august până în august, adică în 2 săptămâni să facem ce s-a făcut în 5-6 luni / Regulile s-au schimbat nu în timpul jocului, ci la finalul lui

23.925 de vizualizări
Violeta Estrella Bontilă / Foto: captură TVR Timișoara – Facebook
Creșterea normei didactice obligă școlile să refacă în două săptămâni un calendar de mobilitate care a fost parcurs în cinci luni, a explicat recent directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, Violeta Estrella Bontilă, la Radio România Timișoara. „Nu s-au schimbat regulile în timpul jocului, ci la finalul jocului”, a adăugat ea.

„Încep prin a vă spune că pe personal nu sunt supărată pentru creșterea normei, chiar dacă și aceasta este o discuție despre salarizare, despre modul în care profesorii sunt plătiți într-un sistem subfinanțat, ci pentru schimbarea regulilor, nu în timpul jocului, ci la finalul jocului. Adică, noi am trecut printr-un calendar de mobilitate, am parcurs o metodologie de mobilitate, posturile au fost făcute, au fost încadrați titularii, au fost făcute restrângeri de activitate, transferuri, detașări, au fost date continuități la suplinire și chiar viabilitatea postului. Toate acestea au fost făcute, mai puțin ședințele publice pentru titularizare.

Creșterea normei în acest moment pentru acest an școlar înseamnă reluarea întregii metodologii de mobilitate, întregului calendar, calendar pe care l-am parcurs din ianuarie până în mai și pe care va trebui, cel mai probabil, să-l parcurgem din august până în august, adică în 2 săptămâni să facem ce s-a făcut în cinci-șase luni, în condițiile în care unii au trebuit să aibă un concurs de dosare, alții au trebuit să susțină inspecție la clasă ca probă practică. La ora actuală așteptăm să vedem exact cum se vor aplica aceste modificări, dar e foarte clar că regulile s-au schimbat nu în timpul jocului, ci la finalul jocului”, a afirmat directoarea.

Amintim că repartizarea candidaţilor pe posturile didactice de predare vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, va fi realizată în ședințele publice organizate de inspectoratele şcolare, programate în perioada 31 iulie – 4 august.

Despre norma didactică

Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.


5 comments
  1. Din partea majorității profesorilor pot tăia gradațiile de merit.Știm foarte bine cum se obțin acestea. Oricum ne așteptăm ca după alegeri să înceapă strângerea curelei.

  2. Cat timp ne mai ia sa intelegem ca vom fi afectati toti, mai devreme sau mai tarziu, ca un abuz este urmat de altul, sunt oameni din cercul pnl usr ca s-ar putea chiar o taiere a gradatiilor de merit sau chiar o taiere de salarii . Si NU sunt zvonuri!!! S-a discutat despre taierile cu 20% pt. cei din domeniul bugetar, deja. Noi, fraierii din Educatie, din preuniversitar vom fi primii care vom suferi aceste taieri!
    Lasam la o parte ca suntem consusi de niste sefi de sindicat tradatori, trebuie GREVA GENERALA, fara alte diversiuni! Daca nu intelegem asta, ne meritam soarta. Daca nu incercam macar, ne va fi foarte greu pe viitor!!!

    1. Nu am nimic cu profesorii,cu cei din educație,dar sistemul de învățământ a ajuns atât de jos….mai jos nu se poate,copiii nu învață nimic ,”industria”meditațiilor duduie „,iar liderii de sindicat cu cefe groase,aceiași din anii ’90,opun rezistență la tot ce se propune, sistemul de învățământ este un sistem pesedizat parca după chipul și asemănarea hoților; Grindeanu -nordis, Ciolacu, Stănescu -stuf, Buzatu, Neacșu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Laboratoarele școlare nu mai pot cumpăra substanțe cu ajutorul cărora să facă o serie de experimente esențiale pentru înțelegerea fenomenelor studiate din cauza reglementărilor actuale, atrage atenția profesoara de Chimie Gabriela Cîrstea

La chimie nu ne mai dă voie legislația să lucrăm cu substanțele așa-zis periculoase, susține Gabriela Cîrstea, cadru didactic la Liceul Tehnologic ”Dimitrie Dima” din Pitești, într-un material publicat de…
Vezi articolul

VIDEO Peste 800 de elevi și profesorii lor din 7 școli rurale din județul Prahova au acum acces la condiții sanitare mai bune și la infrastructură de colectare separată / În fiecare școală profesorii le-au spus elevilor cât de importante sunt regulile de igienă și respectul pentru mediu (P)

Elevii din mai multe școli din mediul rural, din județul Prahova, învață acum în școli mai moderne, cu grupuri sanitare renovate și infrastructură pentru colectarea separată, pe două fracții, a…
Vezi articolul

13 ateliere practice pentru profesorii de la școlile de stat, organizate gratuit de profesorii unei școli private. Cum să te conectezi cu elevii, cum să comunici cu părinții, cum să te relaxezi

De miercuri 6 mai până pe 20 mai, profesorii școlii Avenor College organizează 13 ateliere practice destinate profesorilor de la școlile publice, anunță instituția într-un comunicat trimis Edupedu.ro. Profesorii vor…
Vezi articolul

Directoarea Daniela Orășanu: Dacă va crește norma didactică, colegii care deja sunt la pensie vor renunța să mai predea și deja avem un deficit de profesori / Nu ajută pe nimeni dacă norma crește pentru toată lumea, cred că trebuie flexibilizat

Majorarea normei didactice riscă să adâncească criza profesorilor, a afirmat directoarea Daniela Orășanu, care susține că multe cadre didactice pensionare ar renunța să mai predea, în condițiile în care există…
Vezi articolul

Conferință organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro

Csaba Asztalos: Părinții fac multe nenorociri în sistemul de educație – foarte multe presiuni, intervenții, ceea ce are efect negativ asupra calității actului de educație / Respectul față de profesori este afectat extrem de puternic, prin persiflarea și subminarea autorității lor, ceea ce aduce indisciplină în școli

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării primește numeroase sesizări din partea profesorilor, iar analiza cazurilor arată că „în foarte multe situații sunteți victimele discriminării”, a declarat Csaba Asztalos, președintele instituției. În…
Vezi articolul