Directorii de școli și licee, ai caselor corpului didactic și ai CJRAE/CMBRAE pot fi degrevați de norma didactică de predare doar cu până la 30% din norma didactică de predare și nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul, în anul școlar 2025-2026, conform proiectului de lege privind măsurile fiscal-bugetare.
- Amintim că aceste măsuri au fost anunțate de ministrul Daniel David pe 24 iunie: Degrevările pentru funcțiile de conducere vor fi în jur de 30%, diferențiat în funcție responsabilități, și trebuie să fie, de regulă, incompatibile cu plata cu ora.
- Un director de școală va avea normă de predare de 14 ore, din 1 septembrie, după degrevările și creșterea normei didactice din proiectul Legii Bolojan – „Așa ies calculele”, spune Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației
Prevederile se vor aplica doar în anul școlar 2025-2026, după norme metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență privind măsurile fiscal-bugetare, care este în consultare publică.
Astfel, directorii din școli și licee, din unitățile de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, precum și din centrele de excelență:
- pot fi degrevați de cel mult 30% din norma de predare, învățare și evaluare,
- nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul,
- prin excepție, pot face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, potrivit proiectului.
Degrevarea de normă pentru directorii de școli
Directorii de școli, Casele Corpului Didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență beneficiază în prezent de degrevări de normă conform art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023.
Însă, prin proiectul de lege privind măsurile fiscal-bugetare, se face o derogare de la acest articol, pentru anul școlar 2025-2026.
Iată ce prevede articolul din proiect despre directorii de școli:
Art. LIX – „Prin derogare de la prevederile art. 208 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2025-2026, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar de stat, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control poate fi degrevat de norma didactică de predare, după cum urmează:
a) personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar și de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare- învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
(2) Personalul didactic degrevat așa cum este prevăzut la alin (1) nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul.
(3) Prin excepție de la prevederile alin (2), se poate aproba efectuarea de activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean.”
Prevederea despre degrevarea de normă a directorilor de școli din legea învățământului preuniversitar
Articolul 208:
(11) „Personalul didactic de conducere, de îndrumare și control poate fi degrevat total sau parțial de norma didactică, pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului educației, elaborate prin consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.
De același drept pot beneficia și persoanele desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare și evaluare a calității sistemului de învățământ, pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului educației.
Prin același ordin se stabilesc atribuțiile persoanelor desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, degrevate de norma didactică.”
Foto: © Juan Moyano | Dreamstime.com/ Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
32 comments
An de an Sindicaliștii din Învățământ sunt nemulțumiți. An de an fac mitinguri și greve. Ce au obținut concret? Nimic. Cine le apreciază rezultatele și munca de zi cu zi ?inspectoratele, care au o mulțime de obligații dar nu fac Nimic pentru Dascăli profesori educatori.Multa birocrație multa hirtogarie si multa Birocratie Sa nu uitam promovații în funcții care au obținut note de rușine la evaluare,care stau pe locuri călduțe ,pile și pilute ,șuruburi și piulițe,care potrivit contractului de muncă nu pot fi dislocați nici cu picamerul. Este nevoie de un Congres care să aducă schimbări radicale în învățământul românesc și un echilibrul între cei care merita sa facă parte din Învățământ și puturoșii nepregătiți ,intrați cu proptele politice cu grade de rudenie și de prietenie.
Naiba vă mai votează! Cred că nu rezistați nici un an, cu haosul pe care îl creați!
In proiectul legii 198/2023 a existat propunerea de a fi în școală un director administrativ,dar de directorii de școală și sindicaliștii au refuzat,profesorii voiau ei sa fie șefi,că de ,😃,,dacă nu curge ,pică”.
MDA!Sa intelegi CA au Mai multi marinari care se viseaza directori ,vor doar functii de conducere cu zero ore de predare!
Ori plata cu ora,ori degrevare de ore.
Ori pot lua ore, ori nu pot!
Care este rolul CCD si CjRAE?
Așa cum au timp și disponibilitate să își ia 9-10 ore în plus față de toate atribuțiile pe care le au, la plata cu ora, vor avea timp sa gestioneze activitatea și dacă vor preda 14 ore din norma oficiala. Oricum nici orele pe care le au nu și le fac integral , sunt înlocuiți in cea mai mare parte de către colegii lor. Spor la predat!
SERIOS???? INSPECTORII CARE NU FAC NIMIC SI NU ISI ASUMA NIMIC DEGREVATI DE NORMA SI DIRECTORII SA PRESTEZE 14 ORE PE SĂPTĂMÂNĂ??????? SA VA VEDEM CINE O SA MAI RĂMÂNĂ DIRECTOR!!!!!! RUSINE!!!!! DESFINTATI INSPECTORATELE!!!!!!
Un director care se ocupa serios strict de atribuțiile și responsabilitățile administrative din fisa postului, NU ARE CAND sa mai ajungă la ore, pt că SCOALA nu este digitalizată și documentele programatice ori cele de zi cu zi, CA și CP, evaluările, examenele, ședințele la ISJ, raportările la ISJ și MEC, conflictele dintre profesori, petițiile, procesele, investițiile, ERASMUS, PNRR, relația cu primăria și am enumerat doar cateva, ii duc lejer programul de lucru peste cele 40 de ore saptamanale (din exterior, aceste aspecte nu sunt vizibile!) Dar există și directori care nu fac nimic din toate astea pt că au dir. adj. care merg și la ore și trebuie să țină și toată această muncă administrativă în spate. Exista și o componentă politica in spate, care numește directori care nu se exprimă corect în limba română nici la tabla, nici în corespondenta oficială, nici pe grupurile de comunicare (ce fel de educație este asta?). Sunt printre noi profesori cu probleme de comportament, care își terorizează colegii cu amenințări, plângeri penale și reclamații administrative, totul în numele dreptului la informare și al drepturilor copilului, ca și cum noi, profesorii, nu avem drepturi. Sunt profesori care nu intră la timp la ore pt că mai au o barfa de terminat in cancelarie, sunt profesori care termina cu 10 min mai devreme, sa nu plictisească elevii, ori care nu fac activitate didactică, ci bârfesc conducerea școlii și strâng semnături de susținere împotriva altor profesori cu care sunt in conflict. Avem colegi profesori care de ani de zile predau aceeași materie, stereotip, dar când se discuta de mărirea normei sar in sus revoltați pt că ei „folosesc cele 22 de ore până la 40, pt a se pregăti”(SIC!). Sunt profesori care aleargă după diplome pt gradație, dar putini care participa efectiv la acele activități. Sunt profesori care fac grevă daca nu li se acordă 12 ore suplimentare pt că doar așa ajung la peste 12.000 lei pe lună net. Sunt profesori care pe langa cele 3 luni de vacanta in an, mai profita și de perioada de practica a elevilor, pe care îi lasă singuri. Sunt profesori care semnează condica deși au absentat pe motiv de boala (ca sa nu vina cu zile de CM). Sunt profesori care au transformat vocația in afacere și dau meditatii, clandestin sau oficial, in spatii amenajate pt grupe de elevi (in acest caz, care mai este menirea SCOLII?). Toate acestea sunt, din fericire, aplicabile doar in parte. Suntem multi care ne facem treaba cu dedicație, dar suferim când vedem că sistemul nu funcționează corect. Ca sa nu criticam, fara sa propunem soluții, m-as limita la DIGITALIZARE și SUPRAVEGHERE VIDEO. Digitalizarea sistemului de învățământ trebuie sa degreveze școala de sarcinile primite azi de la ISJ cu termen ieri! Toate informațiile despre activitățile din școală și rezultatele lor să poată fi extrase statistic de o singură persoană pentru toate scolile din județ, fara a fi nevoie de telefoane sau mesaje pe grupurile de Whatsapp la ora 20, vinerea, fara a fi nevoie de solicitări punctuale, pur și simplu datele exista in sistem și ele sunt interogate, centralizate și transmise de o singură persoană, in mod autonom. In acest fel, secretariatele ar avea timp de problemele părinților și ale elevilor, directorii s-ar ocupa de programul de învățământ și de investiții etc. In ceea ce privește Supravegherea video, cred că este singura măsură prin care toți profesorii își vor îndeplini cu adevărat menirea. Daca aceste camere ar putea fi accesate de un organism de evaluare, de către conducerea școlii, de către ISJ și MEC, niciun profesor nu ar mai întârzia la ore, nu ar mai dormi la catedra, nu ar butona 30 min. telefonul. Iar inspecția la clasa sa se facă după aceste înregistrări (aleatoriu se extrage o ora de curs) pt că reprezintă realitatea, nu așa cum se face acum, când se evaluează de fapt capacitatea profesorului de a face regie de teatru. Și inca ceva, faceți ceva cu violența și abuzurile, cu profesorii care își terorizează colegii sau pe elevi, cu elevii care ameninta profesorii pt că nu pot fi exmatriculati. Intr-un astfel de mediu, nu putem vorbi despre performanta în educație!
Cunoscator obiectiv al realitatilor din majoritatea scolilor.
Aspecte de mare gravitate care conduc din start la respingerea doleantelor
privind salariile,normele didactice…
Inainte de a cere si a primi ce crezi ca meriti,ofera ceea ce trebuie,respecta nobletea acestei
minunate meserii,respecta-te pe tine!
Cat despre „suprasolicitarea” directorilor de scoli cred ca cei care opteaza pentru
aceasta functie trebuie sa-si asume apriori tot ceea ce incumba aceasra pozitie.
Excelenta analiza.Adevaruri explicate cu decenta si in deplina cunostinta de cauza.
Ca sa primesti ceea ce crezi ca meriti, trebuie mai intai sa dai,sa te daruiesti celei mai frumoase meserii din aceasta lume.
Să se fi luat toate măsurile astea începând cu 2026, aș mai fi înțeles…Să dai toate catedrele peste cap până la 1 septembrie 2025 și să mai aștepți și rezultate bune , mi se pare obositor, nedrept și de o naivitate soră cu…
în condițiile actuale se pune întrebarea , un porofesor mai este motivat să fie director de școală ?
Eu zic că nu .
Ca profesor îți termini orele ai plecat acasă ..
directorul mai are de semnat documente situații de transmis la inspectorat, un elev deranjat de alt elev .
Când vine vacanța directorul e la școală
Când un părinte este nemulțumit directorul e …..
Când un coleg e nemulțumit directorul e ….
Când vine un control directorul e….
Când se întâmplă în școală ceva directorul e ..
Când vine DSP, Pompieri, Poliție etc directorul poate primi amendă
Când primăria, ministerul nu îtî alocă bani directorul e …. nu ai bani pentru curațenie , materiale etc.
Dacă vrei să dezvolți scoala trebuiesc proiecte, timp drumuri cu mașina personală si benzina ta
Nu de puține ori am pus bani din buzunarul propriu pentru scoală, pentru imaginea școlii.
Salariu … 9000 cu ore suplimentare 6 pe săptămână.
Pentru cei care nu stiu directorul avea 8 ore plus 6 maxim admis de lege suplimentare deci 14 , acum au fost luate veniturile unui director se vor duce în jur de 7000 ron .
Pentru 1000 ron in plus la salar pt a fi director prefer să fac taximetrie după ore .
Fară stres , fără obligații, responsabilități , am colegă care face ce vrea ea , ce dacă am bagat o în comisia de disciplină, cine mai are nervi si puterea pentru a incerca să faci ce e bine pentru școală când legea nu te ajută.
Învățământul devenise atractiv pentru oameni de calitate începuse să vină tineri mai bine pregătiți, acum ….
DOMNULE MINISTRU NOI NU AM VRUT SĂ DĂM FOC LA ȚARĂ DAR DATA VIITORE ….. ORI LA BAL ORI LA SPITAL.
Ori ești profesor ori director / manager! Sa pună un director la m multe scoli pana face norma. Profesorul la clasa și nu la politică!
Domnule.ministru, VA propun sa treceti dumneavoastra personal la conducerea unei scoli cu 1400 elevi, fara director adjunct( pentru ca nu doreste nimeni aceasta functie) sa predati 14 ore, sa organizati examene de simulare, examene pt cls 2,4,6, competente in timpul anului scolar, gestionati situatii neprevazute , petitii inaintate de colegi, parinti, situatii catre inspectorat SI alte institutii infintate care solicita te miri ce ca sa isi justifice existenta….pentru 1500euro
succes!
Nu cred că un director de școală poate manageria unitatea încărcându-l cu ore ca normă de predare. Am observat că unii se plâng că anumiți directori aveau chiar mai multe ore ca să fie plătiți și la plata cu ora. Păi oare de ce? Analizați un pic la rece. Directorii nu au mai primit nici vouchere de vacanță și nici indemnizația de hrană. Diriginți nu pot fi, bineînțeles. Dar totuși, ca să rămâne vacante acele ore cu care este încadrat și oricum nu sunt făcute la un nivel corespunzător, nu ar fi mai bine să fie degrevați total de ore?
Dar pe cei din universitar, unde zeci de profesori, conferentiari mai au ore in institute de cercetare ale Academiei Rom, in INCD uri, etc. Au centre de cercetare in facultatile lor. Si fac asta de zeci de ani…..In plus, din Parlament si ministere, agentii ale statului, multi vin sa predea, pe 1/2 norma, plata cu ora in facultati de stat si private…
In Slatina am auzit ca sunt directori de scoli cu mai mult de jumatare de norma de ore suplimentare. Saracii, unii s-ar vaita ca ministerul le va lua orele, dar ei vor rezista eroic!
Dacă există directori chiulangii atunci trebuie controlați și sancționați. Să ceri ca directorul să predea aproape o normă și să mai și conducă o școală (care poate avea 40/50 formațiuni de studiu și 100 de profesori) este cam imposibil.
14 ore de predare inseamna 14 ore de pregatire a lectiilor, documentare, conceperea si corectarea lucrarilor de control. Deci din 40 de ore pe saptamana, mai raman 12 ore de management institutional.
Daca ati ajuns sa puneti egal intre munca unui director de scoala si munca unuia de la ccd…. sunteți un afara realității. Respinsabilii le la Cjrae nu stiu exact ce fac, dar cred ca nimic ,la fel la cel de la ccd . Sunteti in afara realității! Un director de scoala nu poate sa aiba nici 6 ore…e prins in tot felul de sedinte…de comisii…. discuții cu patintii. ..se vede ca habar nu aveti cum e la scoala! Da, multi, fff multi prof iau bani multi nemunciți. sunt dintre cei care nu dau socoteală pt calitatea muncii depuse..pun note mari, ii lasa pe copii sa se joace, ii lauda…pt ca nimeni si nimic nu le poate cuantifica munca. Sunt dintre cei care pot duce 30 de ore pe sapt, care nu predau materii evaluate de ex nationale ..Aceste exceptii ,a
pun o pata pe noi toti! Dar…e clar ca voi, cei care decideti acum modificări, nu ati rezista nici macar o saptamana in mediul preuniverditar!!! Vorbiti fara sa ganditi!
Pe alta pagina te numeaia Ionescu naeia si crapa fierea in tine de alti colegi. Ce conportament nesimtut!
mi se pare o măsură bună,aproape toți aveau încă o jumătate de normă la plata cu ora și nu le făceau nici pe cele din normă și, in urma grevei de acum 2 ani ei și inspectorii au avut cele mai mari măriri de salariu. Mă întreb de ce nu se renunță la așa zisă,,gradație de merit” la care abonați permanent sunt tot directorii și inspectorii ,doar cei care au copii cu rezultate deosebite la olimpiadele naționale și internaționale să primească !
exact,dacă s-ar renunța la gradație,nu ar mai fi nevoie de mărirea normei didactice cu 2 ore săptămânal
tu ai fixuri cu gradatiile, cand nici post nu vei mai avea. minte ai?
Lady Gaga mi se pare pseudonimul perfect pentru dumneavoastră! Mănușă vă vine! Sunt director de școală gimnazială in mediul rural și îmi predau orele din norma obligatorie fără să lipsesc ori sa fac rabat la calitatea actului didactic și câștig mai puțin cu 800 de lei mai puțin decât câștigă colegii cu aceeași vechime și grad didactic! Gradație de merit nu am solicitat niciodată. Cântați la altă masă!
Legenda urbana: Unii directori foarte vocali (inclusiv politic) aveau pe langa salariul de director zeci de ore la plata cu ora. Multe erau pe la clase de seral si nu prea ajungeau sa fie facute, dar respectivii plecau acasa cu peste 10.000 – 15.000 lei net lunar.
Practica asta este valabila și pentru alte funcții de conducere, pentru prieteni, frati, surori, alte pile de diferite origini.
P.S. Nu e deloc legenda, e realitatea!
Este rușinos ce se întâmplă în învățământ 🙁 Marea majoritate sunt oameni mici… Prea mulți sunt analfabeți funcționali, unii sunt analfabeți… „Săraci în suflet”, ca să citez o reprezentantă a breslei…
trimiteți consilierii școlari in scoli,domnule ministru,acolo unde sunt titulari sau suplinitori…nu i mai obligați să stea în CJRAE care face doar deservicii consilierilor
Nu va supărați, stimați decidenți. Am o scoala cu 1500 elevi, promovabilitate 100% la examenele naționale. Cum pot sa conduc această scoala stand la catedră 14 ore/săptămână? Nu va fi calitate nici la catedră unde in timpul orelor vor aparea urgente legate de scoala, nici la nivel managerial. De ce nu ganditi degrevarea directorilor in functie de marimea si complexitatea scolii? De ce cadrele didactice primesc doua ore pe săptămână în plus iar directorii 10 ore in plus? Cu ce am gresit? Nu cred că așa se pot rezolva corect problemele financiare ale țării, nu noi le–am creat. Mulțumesc!
Horatiu, fii solidar si demisioneaza! Nu intelegi ca vor sa distruga sistemul?
Toți directorii de școli au ore suplinite.Majoritatea dintre ei nu și fac orele ,nici cele din norma ,nici cele suplinite.Asta se întâmplă de zeci de ani,toată lumea vede și știe asta,părinți,profesori ,elevi,ministeriabili,inspectorate,dar nu s a făcut nimic pentru a rezolva problema.Cu directori chiulangii ,care nu fac nici o oră zilnic de zeci de ani ,ce fel de profesori avem ,la fel.Pestele de la cap se impute.
mai, …frumoaso, directorii nu ar trebui sa aiba deloc, ca in tarile civilizate! nu e vina directorilor din Romania ca lu se impune sa si predea. Habar nu ai despre ce vorbești. De foarte multe ori chiar inspectoratele sau ministerele, nu mai zic de nenumaratele situatii particulsre ce presupun prezenta directorului sunt momentele disruptive pt. un director! Ai habar de cate ori si pt. orice e nevoie de semnatura unui director, iti vin parintii, firme, inspectii, o multime de situatii …si tu esti de acord sa le maresca norma??? iar esti vreo pateroloaga paralela cu educatia…