Discipline importante și mai puțin importante? Secretarul de stat Sorin Ion: În realitate, fără să vrem, facem niște ierarhizări. Pe oricine întrebați, Limba română și Matematica au devenit cele mai importante, din motive de adaptare la sistem

7.741 de vizualizări
Sorin Ion / Foto: Facebook.com/ Bogdan Suruciuc
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, la emisiunea Educația la putere de la TVR 2, că „în realitate, fără să vrem – și formal, și nonformal – facem niște ierarhizări”. „Pe oricine întrebați, Limba română și Matematica au devenit cele mai importante, din motive de adaptare la sistem”, a precizat acesta.

„Într-adevăr, în situația ideală, toate (disciplinele – n.red) sunt la fel de importante. În realitate, fără să vrem – și formal, și nonformal – facem niște ierarhizări. Pe oricine întrebați, Limba română și Matematica au devenit cele mai importante, din motive de adaptare la sistem, pentru că la clasa a VIII-a susținem Evaluarea Națională, pentru că la bacalaureat pentru o mare parte din copiii noștri, din absolvenții noștri, (Limba română și Matematica – n.red) reprezintă probe de examen”, a spus Sorin Ion.

Profesoara Lavinia Betea este de părere că muzica, desenul și educația fizică sunt niște discipline extraordinare, care îl pregătesc pe copil să devină un adult echilibrat psihic. Declarațiile au fost făcute la DCNews:

„Nu pot să-i cer elevului, cum spuneam, să muncească mai mult decât muncește adultul, pentru că îl demotivez. În gimnaziu nu mai vrea să știe de nimic. O altă chestiune a învățământului este supraîncărcarea de astăzi cu chestiuni teoretice. Când mintea copilului este înspre concretețe și tu vrei întruna să facă matematică, să învețe tot felul de chestiuni abstracte, dând la o parte muzica, desenul, educația fizică, acestea sunt niște discipline extraordinare pentru a-l pregăti pe copil ca să devină un adult echilibrat psihic. Tu nu poți trăi, ca intelectual, cu o minte echilibrată, și nu doar ca intelectual, dacă nu ești consumator de artă, dacă nu ești consumator de muzică, dacă nu ești consumator de literatură”, a spus profesoara.

Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a declarat, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.

La disciplinele din domeniul artelor nu se acordă importanța cuvenită, se arată într-un document publicat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău. Este vorba despre raportul privind Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024. Conform sursei citate, interesul pentru aprofundarea şi dezvoltarea unor discipline la care se dă examen influenţează substanţial şi ofertele care vizează domenii noi de studiu din zona artistică şi culturală.

Informații de context

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.

„Ați spus un lucru foarte important. Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.

Irina Horga, cercetător științific al Unității de Cercetare în Educație, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „în mod cert nu ne dorim ca evaluarea și programele școlare să promoveze doar memorarea”. Aceasta a precizat că „memorarea are un rol de bază în învățare, spune psihologia cognitivă, pentru că al nostru creier nu poate să lucreze dacă nu are cu ce.”

  • Amintim că Unitatea de Cercetare în Educație a transmis, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, că „dacă examenele naționale rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă”. Răspunsul vine în contextul în care proiectele cu noile-planuri cadru de liceu au fost puse în consultare publică și instituția a fost întrebată care ar trebui să fie legătura dintre planurile-cadru/programe și examene/metoda de evaluare a competențelor.
  • În legătură cu proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, tot cercetătorii de la Unitatea pentru Cercetare în Educație au arătat în 2023 că impactul curriculumului oficial la clasă este diminuat din cauza selectării arbitrare din textul programei școlare a competențelor și conținuturilor. Ei mai susțineau și că subiectele sunt concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care „compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar – pe larg, aici

Adrian Magdaș, profesor de matematică și director la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, a spus că trebuie regândite Evaluarea Națională și Bacalaureatul, pentru că subiectele sunt șablonizate: „Reforma la liceu trebuie completată prin regândirea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat, deoarece în prezent subiectele de examen sunt extrem de șablonizate.”

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat pentru TVR Info că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.

În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.

Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025
  • 10-13 iunie 2025: Înscrierea la Evaluarea Națională
  • 13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
  • 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 3 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 4-5 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 6-9 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
  • 10 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025
  • 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
  • 27-29 ianuarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 3-5 februarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
  • 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
  • 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 20 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 30 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor finale
Citește și:
Profesoara Lavinia Betea: Nu pot să-i cer elevului să muncească mai mult decât muncește adultul, pentru că îl demotivez. În gimnaziu nu mai vrea să știe de nimic / Muzica, desenul și educația fizică sunt niște discipline extraordinare, care îl pregătesc pe copil să devină un adult echilibrat psihic
În clasa a VIII-a, elevii sunt axați excesiv pe Română și Matematică, spune profesoara Mihaela Curcan: Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște / Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen

4 comments
  1. eu cred că toate disciplinele ar fi importante dacă s-ar da bacul la toate dacă se poate…sau un examen de maturitate din cel puțin șapte materii,așa cum era odată…sa vezi atunci,că nici elevul și nici profesor nu ar mai avea timp sa stea pe tel nici chiar în timpul liber,dar mai ales la ore..

  2. Corect ar fi ca nici o disciplina sa nu aibă mai mult de 2 ore sub denumirea existentă. Fiecare 2 ore ar trebui redenumite. Eu la disciplina mea foarte puțin importantă de 1 oră mă satur notând elevii într-un ritm draconic.

  3. … pai, f tehnic și f practic analizând situația….. la meditațiile pt lb..română, copiii au dificultati în a articula/exprima propriile opinii legat de un subiect oarecare (…. itemul compunere de text), tocmai pt că sunt f nesiguri pe cunoștințele lor generale,…. mai bine spus, pe validitatea cunoștințelor lor generale …

    ..iar la matematica…..?oare ce fel de lume ar putea organiza, in mintea lui, un copil, dacă, din nou, nu are deloc sentimentul că a înțeles aceasta lume……?
    ..simpla presupunere că vor „excela” copiii la română/ mate chiar și la o evaluare șablonizata , dar în lipsa cunoștințelor de la toate materiile
    ? este oare teorie didactică, naivitate sau pur și simplu …efectul advers al lipsei unei interacțiuni directe recente cu un copil, în parcursul lui concret și spre evaluarea națională ( așa cum arată ac actualmente) …

  4. Ierarhizarea este in catalog, desi mediile anuale nu sunt ponderate. Fara limba romana nu se poate invata restul, deci are importanta zero.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Hotărârea care suspendă activitățile cu prezență fizică și în școlile și grădinițele private a fost publicată în Monitorul Oficial la peste 9 ore de la adoptare / Actul normativ se aplică de marți, 26 octombrie

Hotărârea de Guvern care suspendă activitățile cu prezență fizică și în școlile și grădinițele private, adoptată de Executiv luni, la prânz, a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ se…
Vezi articolul

Cîmpeanu renunță la testele noninvazive în școli: Am înțeles argumentele INSP, nu se pot contabiliza în rata de infectare cazurile confirmate prin aceste teste / Ministrul, acum 2 săptămâni: Dacă cineva îmi spune că în Austria, Franța se folosesc aceste teste neinvazive fără ca ele să fie omologate, dați-mi voie să nu cred

Ministrul Educației renunță la introducerea testelor noninvazive, pe bază de salivă, în școli. „Am înțeles argumentele Institutului Național de Sănătate Publică (INSP). Testarea noninvazivă trebuie reconfirmată printr-o testare invazivă și…
Vezi articolul

Comportamentul elevilor, absenteismul și nevoile educaționale speciale – priorități în reforma inspecțiilor Ofsted, forul englez responsabil cu asigurarea calității în învățământul din Anglia

Inspecțiile în școlile din Anglia, organizate de Ofsted, echivalentul englez al Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), vor trece printr-o reformă accelerată în perioada următoare, conform unui…
Vezi articolul