E rândul educației să respire aer curat / Op Ed Ștefan Pălărie, liderul senatorilor USR

1.333 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / George Călin
Au trecut 10 ani de indiferență față de educație, caracterizați de o lipsă crasă de dialog și de mediere în ceea ce privește relația dintre Parlament și Președintele României. Această atitudine a dus la erodarea sistemului democratic, fiind o cauză directă pentru „filmul” care se derulează astăzi – unul cu personaje de un patriotism meschin, cu veleități de eroi-salvatori, cu multe secvențe șubrezite de lipsa onestității și pline de promisiuni deșarte. În aceeași notă, doamna Ligia Deca a refuzat să fie deschisă unei colaborări, a unui dialog cu Parlamentul, a evitat întrebările și întâlnirile la care am invitat-o. Au fost și 10 ani în care educația a fost slogan, nu vreo reformă, iar consecințele se văd.

Săptămânile trecute am trăit ceea ce nu ne-a fost dat în ultimii ani – o consultare la Palatul Cotroceni cu președintele în funcție, o dezbatere în Plenul Senatului cu Ministrul Educației, domnul Prof. Univ. Dr. Daniel David și o consultare cu acesta în cadrul Comisiei de învățământ din Senat pe tema planurilor cadru. În ce situație ne aflăm! Am ajuns să aplaudăm normalitatea.

Însă acum nu ne îmbătăm cu apă rece. Chiar dacă am spera tot ceea ce este mai bun de la domnul Ilie Bolojan, nu multe se pot schimba în câteva luni de mandat. Totodată, rămânem pe poziții și nu ne deconectăm de la scopul nostru asumat – de a trage semnale de alarmă atunci când e cazul, înțelegând că cele câteva spații de dialog create cu ministerul sunt doar primul pas care era necesar.

Vedem un spațiu de dialog care ne dă speranță și care creează contexul unor schimbări benefice pentru cetățeni. Sunt însă alte teme care nu pot fi amânate – una dintre ele este politizarea școlilor. Este oportun să ne întrebăm: când va respira educația un aer curat, pe deplin?

Am subliniat, inclusiv în aceste dezbateri recente, cât de important este să schimbăm paradigma în care se află sistemul educațional – cu planuri cadru revizuite după foarte mulți ani, practic o improvizație care a îngreunat și a privat de creativitate și oportunități 4-5 generații de tineri din România. 

Nimic nu va funcționa însă, dacă nu vom putea scăpa de tentaculele politice care sugrumă inspectoratele școlare. Este necesar să găsim mecanismul potrivit pentru a nu mai permite partidelor politice să controleze inspectoratele prin numiri politice. Depolitizarea structurilor decizionale din educație este mai necesară acum decât oricând altcândva, având în vedere situația în care s-a ajuns. Peste 700 de posturi de directori au fost ocupate, doar în anul școlar 2023-2024, prin numiri din partea Inspectoratelor școlare. Schimbări din pix, care nu ajută la stabilitatea unităților de învățământ și nici la credibilitatea rolului de lider educațional pe care ar trebui să îl aibă directorii.

Pe scurt: învățământul rămâne o pistă de lansare în politica românească, chiar și după aprobarea noilor (deja vechi) legi ale educației. Iar asta e aberant! Nu doar că există numiri politice în inspectorate sau în școli, mai mult decât atât, un număr semnificativ de inspectori au candidat la Alegerile Parlamentare din decembrie 2024 – peste 20 de inspectori școlari de la PSD și PNL! Iar trei dintre aceștia sunt acum în Parlamentul României.

Trebuie oprită practica prin care angrenajul politic PSD-PNL se folosește de rețeaua educațională pentru a-și extinde influența politică. Școala nu trebuie să fie o rampă de lansare pentru politicieni!

Avem nevoie, înainte de toate, să ne punem de acord că educația are nevoie de un cadru obiectiv și de decizii care să favorizeze întotdeauna principalii actori educaționali – elevii și profesorii. Nu este nici normal, nici sănătos ca inspectorii școlari – majoritatea numiți politic – să decidă în ce culoare politică vor fi colorate școlile din România.

Ca urmare a presiunilor publice și a recomandărilor făcute de mine și de USR în 2021, am ajuns să avem o metodologie de organizare a concursurilor pentru directori. Însă, au găsit din nou o cale să fenteze cadrul legal setat tot de către ei. Mai adăugați că presiunea din Consiliile de Administrație, nemulțumirea creată prin absența unor stimulente financiare și lipsa unui cadru modern de dezvoltare managerială au dus la o lungă serie de demisii în rândul directorilor aleși. Și iată-ne ajunși în punctul în care tot numirile politice ajung să fie „regula”, după ploaia de plecări și nemulțumiri justificate. 

Vreau să cred că acum, la început de primăvară, vedem mugurii unei transformări pozitive. USR este deschis să lucreze alături de cei care au curajul să schimbe ceva, împreună cu cei care înțeleg să dialogheze. Iar acum poate fi momentul oportun să oprim implicarea politică în nivelurile decizionale ale sistemului educațional, cu scopul de a depolitiza sistemul educațional.

România are nevoie de colaborare între cei care vor să pregătească viitorul, însă doar dacă toți se țin de cuvânt. Am avut maturitatea să votăm împotriva unei moțiuni de cenzură care voia să creeze mai degrabă haos, însă acest vot nu e deloc un cec în alb pentru nimeni din Guvern. Va veni momentul scadenței pentru mulți de acolo, în frunte cu premierul Ciolacu. E timpul ca grâul să se cearnă de neghină și să putem merge înainte cu adevărat.

Despre autor: Ștefan Pălărie este liderul de grup al senatorilor USR.

Nota redacției: Ideile și opiniile exprimate în acest articol nu sunt neapărat și cele ale redacției.


4 comments
  1. Șmecherilor.
    Dacă ați vrea o reală depolitizarea a sistemului educațional,le-ați permite dascălilor să-și aleagă directorii.
    Voi însă…

    1. Cei care sunt titulari sa aiba dreptul de a alege directorul scolii. Un director ramane pana se schimba clasa politica, nu conteaza ceea ce face.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Anul acesta, ultima medie de admitere la 10 colegii tehnice este peste 8, după ce în 2021 s-a intrat cu medii de 3 și 4 / În urmă cu 4 ani, ultima medie de intrare de la aceste licee tehnologice era mai mare decât cea obținută la Bacalaureat 2022

Rezultatele repartizării computerizate pentru admiterea la liceu anul acesta arată situații în care elevi cu media peste 8 au intrat la licee tehnice sau colegii tehnologice, unde anul trecut, media…
Vezi articolul

Școlile profesionale se desființează pentru a doua oară, potrivit propunerii de lege a Educației / În septembrie 2023 toți elevii lor vor trece la noile „licee profesionale”, dacă prevederea va fi aplicată

Reînființate de actuala lege a Educației, Legea nr 1/2011, școlile profesionale vor fi din nou desființate, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar publicat în dezbatere de Ministerul Educației. Desființarea…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre educația sexuală în școală: Interesul elevilor e să aibă cunoștințe, nu materii în plus. Patru soluții pentru ca elevii să dobândească informațiile necesare despre sexualitate

„Există o confuzie cronică: considerăm că atunci când elevii au nevoie de noi cunoștințe trebuie să creăm și o nouă materie. Este greșit”, spune psihologul Mircea Miclea, profesor și fondatorul…
Vezi articolul

Mircea Miclea, analiză dură a rezultatelor de la Evaluarea Națională 2020: Acuz direct și brutal clasa politică. Din 2014 noi știam că rata de eșec școlar este între 20 și 30% / Nici măcar nu se începe școala din 1 septembrie, ca rezervă pentru cazul în care vine iar în iarnă pandemia

Rata de succes de 76% anunțată de Ministerul Educației la Evaluarea Națională 2020 ascunde 10.000 de elevi care n-au mai ajuns din clasa a VII-a până la examen și alți…
Vezi articolul

Rezultate simulare BAC 2025 Matematică. Până la 92% din elevii de la Tehnologic nu au scris nimic sau au greșit la itemii de la subiectul III / Rate slabe de reușită și la exercițiile de bază, de la primul subiect

Rezultatele de la Subiectul I al simulării Bacalaureatului 2025, proba de Matematică, arată diferențe notabile între specializările liceale. Elevii de la profilurile Mate-Info și Științe ale Naturii au obținut cele…
Vezi articolul