Educația privind sexualitatea și percepția publicului asupra acesteia sunt afectate negativ de intervențiile mișcării anti-drepturi din România, de autorități și de instituțiile religioase – raport Human Rights Watch / Țara „încalcă obligațiile sale privind drepturile omului, conform legislației europene și internaționale”, acuză organizația internațională

[jp_post_view]
Foto: © Designer491 | Dreamstime.com
Percepția publicului asupra educației sexuale, avortului și și contracepției, asemenea legilor și politicilor în domeniu, au fost influențate în ultimii ani de mișcarea anti-drepturi, „o campanie transnațională împotriva dezvoltării legislative și politice privind drepturile omului, inclusiv egalitatea de gen”, potrivit unui raport publicat, luni, de organizația internațională Human Rights Watch. Aceasta arată că „sănătatea sexuală și reproductivă și drepturile femeilor și fetelor, inclusiv dreptul la avort și la metode de planificare familială, s-au erodat semnificativ în România”, în condițiile în care autoritățile „nu doar că nu apără drepturile, ci adesea permit eforturi de a bloca femeile și fetele în exercitarea acestor drepturi”.

Raportul este bazat pe 64 de interviuri cu femei care au discutat propriile experiențe în obținerea de servicii de sănătate sexuală și reproductivă, precum și pe discuții cu activiști în domeniu, oficialități de stat și lideri religioși. Organizația spune că s-a adresat și multor grupuri anti-avort active în România.

În baza acestor demersuri, Human Rights Watch acuză că „eșuând să înlăture obstacolele în accesul la avort în condiții de siguranță, la contracepție și la informații privind sănătatea sexuală și reproductivă, România încalcă obligațiile sale privind drepturile omului, conform legislației europene și internaționale”. Potrivit organizației, „România ar trebui să facă toți pașii necesari, inclusiv o reformă legislativă, pentru a se asigura că o educație cuprinzătoare privind sexualitatea este oferită tuturor celor care învață și că femeile și fetele își pot exercita drepturile de a accesa servicii de avort în condiții legale și sigure și la contracepție”.

Ce spune raportul Human Rights Watch despre educația pe teme de educație sexuală și de sănătate din România:

  • „Instituțiile religioase și oficialii guvernamentali au depus eforturi pentru a bloca accesul la serviciile de sănătate sexuală și reproductivă, la educație sexuală și la drepturile lesbienelor, homosexualilor, bisexualilor și transsexualilor (LGBT). Confesiunile religioase, în special Biserica Ortodoxă Română și bisericile protestante, au perpetuat și au sprijinit retorica împotriva drepturilor, iar influența conservatorismului religios se extinde la furnizarea de asistență medicală. Spitalele publice au adesea biserici în incinta lor; preoții angajați de aceste biserici folosesc uneori locația lor pentru a propaga retorica anti-avort femeilor și fetelor însărcinate care merg la spital pentru a obține un avort, precum și personalului medical care lucrează acolo.”
  • „Adolescenții din România nu au acces la educație sexuală comprehensivă (ESC) obligatorie. În timp ce unele informații importante privind sarcina, planificarea familială și infecțiile cu transmitere sexuală sunt incluse în programa obligatorie de biologie pentru clasa a VII-a, un activist în domeniul ESC a observat că mulți profesori evită aceste subiecte cu elevii lor.  Școlile oferă „educație pentru sănătate” ca materie opțională pentru elevii din clasele I-XII.  Cursurile disponibile în această programă includ multe subiecte care respectă recomandările internaționale ale ONU privind educația sexuală, oferind informații adecvate vârstei și etapei, bazate pe dovezi științifice, cu privire la o gamă completă de subiecte legate de sexualitate. Natura lor opțională permite însă profesorilor să evite predarea anumitor subiecte pe care le-ar considera inadecvate sau controversate, cum ar fi sexualitatea și avortul. Ratele de participare au fost constant scăzute de-a lungul anilor, ceea ce, potrivit activiștilor, se datorează eșecului Ministerului Educației de a implementa în mod corespunzător educația pentru sănătate, combinat cu efectul mișcării împotriva drepturilor.”
  • ”Din cauza deficitului de servicii educaționale pentru sănătatea sexuală și reproductivă adaptate tinerilor, adolescenții care nu au acces la sănătate sexuală și reproductivă în școli întâmpină dificultăți în a căuta informații direct de la profesioniști din domeniul sănătății și apelează, în schimb, la internet. Acest lucru îi obligă să navigheze abundența de resurse online pentru a găsi informații corecte, ceea ce poate ridica dificultăți pentru adolescenți. România are una dintre cele mai ridicate rate ale nașterilor în rândul adolescentelor dintre statele membre ale Uniunii Europene. Lipsa accesului la informații privind sănătatea sexuală și reproductivă, inclusiv prin intermediul ESC, contribuie la ratele de sarcină la adolescente prin privarea tinerilor de informații care i-ar putea ajuta să facă alegeri în cunoștință de cauză cu privire la sănătatea lor.”

Iar organizația transmite și o serie de recomandări instituțiilor românești și europene. Pentru Ministerul Educației și Cercetării, recomandările sale sunt:

„Garantarea că școlile oferă ESC (educație sexuală comprehensivă – n.red.) incluzivă, adecvată vârstei și stadiului, accesibilă, corectă din punct de vedere științific și nediscriminatorie prin:

  • Aderarea la liniile directoare tehnice internaționale bazate pe dovezi privind ESC.
  • Reintroducerea cerinței ca toate școlile să ofere educație pentru sănătate cu o componentă de ESC pentru elevii din toate clasele și de toate vârstele, fără a fi necesar consimțământul părinților sau al tutorilor legali.
  • Implicarea activă a tinerilor, în toate formele lor de diversitate, și a organizațiilor societății civile care se ocupă de educația privind sănătatea sexuală, drepturile femeilor, drepturile copiilor, drepturile LGBT, drepturile romilor, drepturile persoanelor cu handicap și egalitatea de gen pentru a revizui componenta de educație privind sănătatea sexuală din programa de învățământ în domeniul sănătății și pentru a se asigura că aceasta este cuprinzătoare, incluzivă, adecvată vârstei, nediscriminatorie și disponibilă în formate ușor de înțeles.
  • Dezvoltarea și implementarea unui program de formare, inclusiv privind egalitatea de gen, pentru cadrele didactice din domeniul educației pentru sănătate, în colaborare cu organizațiile societății civile menționate anterior.
  • Înființarea unui mecanism național de reglementare, monitorizare și raportare a datelor privind implementarea curriculumului de educație pentru sănătate, inclusiv ESC, și de prevenire a răspândirii informațiilor eronate și dezinformării cu privire la sănătatea sexuală și reproductivă în școlile din România.”

Raportul integral poate fi consultat aici.

Human Rights Watch este o organizație neguvernamentală internațională ce desfășoară activități de advocacy și cercetare în domeniul drepturilor omului, cunoscută pentru pozițiile sale publice pe teme precum traficul de persoane, drepturile femeilor și ale minorităților sexuale, tortura, crime de război și împotriva umanității etc..

Foto © Designer491 | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea: Cutia neagră a educației s-a făcut transparentă, prestația școlii ne atinge zi de zi. Părinții pot să facă acum presiuni pentru salarizare diferențiată – văd ei înșiși profesorii cărora le pasă și cei care doar dau teme / Ce trebuie să cuprindă bugetul 2021 pentru educație

Școala online a făcut ca acum să se vadă totul, de către oricine. “Cutia neagră s-a făcut transparentă și ne atinge zi de zi prestația școlii, calitatea școlii, ca părinți”,…
Vezi articolul

Cum influențează educația părerile românilor despre epidemia Covid-19, vaccinare și starea de urgență – Concluziile ultimului studiu IRES, care spune că 4 din 5 români ar renunța la libertăți în schimbul siguranței, iar 1 din 3 nu s-ar vaccina

Patru din cinci români spun că ar renunța la drepturi și libertăți pentru a rămâne în siguranță într-o criză precum cea cauzată de Covid-19. O treime spun că nu s-ar…
Vezi articolul

Ministerul strategiilor degeaba. Niciuna dintre cele patru strategii pe Educație din perioada 2015-2020, evaluate la 4,4 milioane de euro, nu și-a atins indicatorii propuși, iar „Ministerul Educației nu deține date despre sumele cheltuite pentru implementarea acestora” – raport al Guvernului

Ministerul Educației nu deține date referitoare la sumele cheltuite efectiv pentru implementarea acestor strategii, potrivit raportului „Diagnoza învățământului preuniversitar”, făcut de specialiști din Ministerul Finanțelor, Banca Mondială și Ministerul Educației.…
Vezi articolul