Elemente de lingvistică ar trebui să fie predate în școli, face apel Societatea Europeană de profil: Îi va ajuta pe elevi să fie mai conștienți social, să se ocupe de orice aspect al limbajului și al competenței lingvistice, inclusiv alfabetizarea funcțională

[jp_post_view]
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Studiul lingvisticii în programele școlare preuniversitare din toate țările europene este cerut într-un manifest de vineri al Societas Linguistica Europaea, asociația care reprezintă lingviștii din întreaga Europă.

Măsura ar sprijini elevii să își dezvolte competențele lingvistice și să înțeleagă mai bine limbajul, de la ortografie practică până la alfabetizarea funcțională, potrivit documentului publicat pe site-ul societății, dar și pe pagina de Facebook a Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române.

  • Manifestul subliniază importanța predării lingvisticii pentru dezvoltarea unei conștiințe sociale mai profunde în rândul elevilor și pentru a stimula curiozitatea față de o gamă variată de limbi. Documentul poate fi descărcat mai jos din articol.

Introducerea acestor studii ar contribui, de asemenea, la independența lingvistic-culturală a elevilor, ar promova o atitudine pozitivă față de limbile minoritare, dialectele locale și idiomurile imigranților, oferind un sprijin educațional într-un context european tot mai multilingv.

Un alt punct cheie al manifestului este importanța cunoștințelor metalingvistice pentru viața de zi cu zi. Elevii ar putea aplica aceste cunoștințe în contexte cotidiene, lucru ce le-ar spori motivația intrinsecă de a învăța limbi străine.

De asemenea, Societatea Europeană de Lingvistică (SLE) evidențiază succesul olimpiadelor locale de lingvistică, care au devenit tot mai populare în Europa, și sugerează că introducerea studiilor lingvistice în școli ar putea consolida această tendință.

Lingviștii mai atrag atenția că predarea lingvisticii ar aduce beneficii semnificative pentru dezvoltarea individuală a elevilor, dar și pentru întărirea coeziunii în cadrul Uniunii Europene, un spațiu care promovează activ multilingvismul.

Documentul amintește că multilingvismul este un principiu fondator al UE, consacrat în Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, și subliniază că educația lingvistică este esențială pentru îndeplinirea acestui ideal.

Manifestul să fie în vizorul autorităților din Educație

Manifestul îndeamnă instituțiile guvernamentale naționale, responsabile de elaborarea curriculei, să ia în considerare recomandările făcute și să introducă lingvistica în programele școlare.

Acesta ar trebui să servească drept reper pentru ministerele educației și organismele europene, precum Agenția Executivă Europeană pentru Educație și Cultură, în vederea sprijinirii unor politici educaționale care să contribuie la dezvoltarea multilingvismului și la coeziunea socială în Europa.

Postarea Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române (textul manifestului în limba română):

https://www.facebook.com/iordan.rosetti/posts/pfbid0hXrychuX8sFEPEwZGFWCRM2V6uvqAtqv3W7yYgtdB4SG9m4TGc7JDm2dAcEudfhEl

DOCUMENT Manifestul SLE de vineri, 11 octombrie (în engleză):

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. ar fi benefica introducerea lingvisticii ca materie de studiu în locul religiei inutile și frână în dezvoltarea intelectuală a tinerilor.

  2. Pana la lingvistica, elemente de caligrafie, bastonase si liniute si ortograme. Ca la nivelul asta s-a ajuns in scoli. Predam programa de elevi normali elevilor cu minte de redusi mintal. Mai dati-le drepturi, burse, bani! Oricum nu vor sa invete. Care sunt handicapati din nascare, altii devin handicapati cu capul de atata stat degeaba pe banii statului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Bancă de întrebări” pentru verificarea competențelor elevilor – lansată ca platformă digitală în Grecia / Include probleme „din viața reală” legate de matematică, științe, abilități de lectură

Ministerul Educației din Grecia a lansat la începutul acestui an o așa-numită Bancă de Întrebări „Skills4Life” (Competențe pentru viață – n.red.), instrument cu ajutorul căruia elevii de final de gimnaziu…
Vezi articolul

Profesoara și lingvista Gabriela Pană Dindelegan: Programele școlare au redus continuu studiul latinei, după cum au eliminat și gramatica din liceu. Modelul altor țări neromanice, ca Anglia sau Germania, care păstrează latina în programa obligatorie, ar trebui să dea de gândit Ministerului Educației

Studiul limbii latine și al gramaticii în școlile din România a suferit o reducere semnificativă în ultimii ani, ceea ce afectează formarea lingvistică și intelectuală a elevilor, avertizează lingvista Gabriela…
Vezi articolul

Asociația Școlilor Particulare îi cere Ligiei Deca să introducă elevii din școlile particulare și confesionale în rândul beneficiarilor de burse de merit / Luni, Ministerul Educației discută în Comisia de dialog social Ordonanța de Urgență prin care Deca vrea să-și modifice a treia oară propriile legi

Asociația Școlilor Particulare îi cere ministrului Educației, Ligia Deca, să introducă elevii din școlile particulare și confesionale în rândul beneficiarilor de burse de merit. Într-o scrisoare deschisă, Christian Comșa, președinte…
Vezi articolul

Doar copiii înscriși la creșă, grădiniță, elevii de clasa pregătitoare și din clasa a IX-a au nevoie de avizele medicale la începutul anului școlar, transmite Ministerul Sănătății

Adeverinţa medicală de înscriere în colectivitate, aviz epidemiologic şi fişă de vaccinări se eliberează de medicul de familie numai la înscrierea într-un nou ciclu de învăţământ, adică creşă, grădiniţă, clasa…
Vezi articolul