Elemente de lingvistică ar trebui să fie predate în școli, face apel Societatea Europeană de profil: Îi va ajuta pe elevi să fie mai conștienți social, să se ocupe de orice aspect al limbajului și al competenței lingvistice, inclusiv alfabetizarea funcțională

942 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Studiul lingvisticii în programele școlare preuniversitare din toate țările europene este cerut într-un manifest de vineri al Societas Linguistica Europaea, asociația care reprezintă lingviștii din întreaga Europă.

Măsura ar sprijini elevii să își dezvolte competențele lingvistice și să înțeleagă mai bine limbajul, de la ortografie practică până la alfabetizarea funcțională, potrivit documentului publicat pe site-ul societății, dar și pe pagina de Facebook a Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române.

  • Manifestul subliniază importanța predării lingvisticii pentru dezvoltarea unei conștiințe sociale mai profunde în rândul elevilor și pentru a stimula curiozitatea față de o gamă variată de limbi. Documentul poate fi descărcat mai jos din articol.

Introducerea acestor studii ar contribui, de asemenea, la independența lingvistic-culturală a elevilor, ar promova o atitudine pozitivă față de limbile minoritare, dialectele locale și idiomurile imigranților, oferind un sprijin educațional într-un context european tot mai multilingv.

Un alt punct cheie al manifestului este importanța cunoștințelor metalingvistice pentru viața de zi cu zi. Elevii ar putea aplica aceste cunoștințe în contexte cotidiene, lucru ce le-ar spori motivația intrinsecă de a învăța limbi străine.

De asemenea, Societatea Europeană de Lingvistică (SLE) evidențiază succesul olimpiadelor locale de lingvistică, care au devenit tot mai populare în Europa, și sugerează că introducerea studiilor lingvistice în școli ar putea consolida această tendință.

Lingviștii mai atrag atenția că predarea lingvisticii ar aduce beneficii semnificative pentru dezvoltarea individuală a elevilor, dar și pentru întărirea coeziunii în cadrul Uniunii Europene, un spațiu care promovează activ multilingvismul.

Documentul amintește că multilingvismul este un principiu fondator al UE, consacrat în Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, și subliniază că educația lingvistică este esențială pentru îndeplinirea acestui ideal.

Manifestul să fie în vizorul autorităților din Educație

Manifestul îndeamnă instituțiile guvernamentale naționale, responsabile de elaborarea curriculei, să ia în considerare recomandările făcute și să introducă lingvistica în programele școlare.

Acesta ar trebui să servească drept reper pentru ministerele educației și organismele europene, precum Agenția Executivă Europeană pentru Educație și Cultură, în vederea sprijinirii unor politici educaționale care să contribuie la dezvoltarea multilingvismului și la coeziunea socială în Europa.

Postarea Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române (textul manifestului în limba română):

DOCUMENT Manifestul SLE de vineri, 11 octombrie (în engleză):

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. ar fi benefica introducerea lingvisticii ca materie de studiu în locul religiei inutile și frână în dezvoltarea intelectuală a tinerilor.

  2. Pana la lingvistica, elemente de caligrafie, bastonase si liniute si ortograme. Ca la nivelul asta s-a ajuns in scoli. Predam programa de elevi normali elevilor cu minte de redusi mintal. Mai dati-le drepturi, burse, bani! Oricum nu vor sa invete. Care sunt handicapati din nascare, altii devin handicapati cu capul de atata stat degeaba pe banii statului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Locuri speciale în licee

Ana Dragu, președintele Asociației Autism Europa Bistrița: Necunoașterea legislației din domeniul protecției drepturilor copiilor și adulților cu dizabilități – în combinație cu lipsa de experiență – sunt rețeta perfectă pentru dezastru

„Lipsa unor condiții specifice pentru ocuparea unei astfel de funcții riscă perpetuarea acestei stări de fapt și condamnarea actualei și următoarelor generații de elevi la lipsa de educație adecvată nevoilor…
Vezi articolul

Surse: Președintele Consiliului Național al Elevilor ar fi fost, de fapt, demis de către Adunarea generală după ce a fost acuzat că ar fi făcut un pact cu ministerul pe tema burselor școlare și că ar fi ascuns emailuri de restul conducerii executive a CNE. Silviu Morcan susține că s-a retras din toate structurile organizației și că „a fost o demisie din motive personale”

Fostul președinte al Consiliului Național al Elevilor (CNE), Silviu Morcan, ar fi fost demis de către Adunarea Generală a organizației pe care o conducea pentru că ar fi făcut „un…
Vezi articolul