O directoare de școală din mediul rural a semnalat, pentru Edupedu.ro, că este o problemă și în cazul profesorilor care sunt angajați pe viabilitatea postului și s-au pregătit pentru concursul de Titularizare, dar „ei nu știu dacă vor mai putea să devină titulari”. „Mi-au spus «am învățat, dar am învățat degeaba. Pentru ce am învățat?», a povestit profesoara.
„Este o problemă și pentru profesorii care sunt pe viabilitatea postului. Avem colegi profesori pe viabilitatea postului care s-au pregătit, anul acesta, să meargă la titularizare, tocmai pentru a obține acea notă de 7 și pentru a deveni titulari ai sistemului. Pentru ei, e o mare incertitudine. Ei nu știu dacă vor mai putea să devină titulari. Atunci e o mare dezamăgire din partea lor, pentru că mi-au spus «am învățat, dar am învățat degeaba. Pentru ce am învățat?». (…)”, a spus directoarea.
- Edupedu.ro a scris că, în perioada 21-22 august, consiliile de administrație ale școlilor pot să hotărască modificarea contractului din perioadă determinată în perioadă nedeterminată, potrivit metodologiei-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026. Este vorba despre profesorii care în perioada 1 septembrie 2012-31 august 2025 acumulează o vechime efectivă la catedră de cel mult 6 ani.
Cadrele didactice din comisiile pentru concursul național de Titularizare 2025 discută despre boicotarea probei scrise, potrivit surselor Edupedu.ro. Discuția are loc în contextul în care, din toamnă, norma de predare a profesorilor crește, în medie, cu două ore, conform pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Concursul național de Titularizare 2025 se va desfășura cu/pe posturile deja publicate, după cum a informat un inspectorat școlar unitățile de învățământ, potrivit unui mesaj consultat de Edupedu.ro. Mesajul inspectoratului școlar a venit în contextul în care vineri, 4 iulie, a avut loc o videoconferință cu reprezentanții ministerului. La videoconferință le-a fost prezentat inspectorilor școlari planul de măsuri care trebuie luate în perioada următoare în învățământ, privind organizarea rețelei școlare, constituirea catedrelor și încadrarea personalului didactic.
Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a declarat, pentru Digi 24, că „nu știm dacă posturile pe care colegii noștri vor da examen (de Titularizare – n. red) mai sunt disponibile”. Aceasta a afirmat că „pachetul de măsuri fiscal-bugetare care se aplică educației va aprofunda și mai mult criza din învățământ”.
„Ce trebuie să remarcăm? Vin aceste schimbări într-un moment când mișcarea de personal la nivelul învățământului este aproape încheiată. Mai avem examenul de titularizare, care, ce să vezi, se va desfășura pe 15 iulie, dar nu știm dacă posturile pe care colegii noștri vor da examen mai sunt disponibile. Nu știm unde se va ajunge. Am făcut un calcul estimativ. Recuperarea la bugetul național va fi infimă față de haosul pe care aceste măsuri îl generează în sistemul de învățământ”.
Numărul de cadre didactice a crescut constant între 2018 și 2024, de la 207.393 la 215.614. Acum, prin creșterea normei săptămânale cu două ore la gimnaziu, liceu și în școlile profesionale, estimările Edupedu.ro arată că vor fi eliminate circa 14.100 de posturi și peste 165.000 de elevi afectați indirect de asta.
Vineri, 4 iulie, liderul sindical Marius Nistor a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că măsurile din pachetul fiscal „vor conduce, până la urmă, și la situația în care există riscul de disponibilizări. Dispar în funcție de școală de la 2 norme și până la 5 – 6 norme”.
Ministrul Educației, Daniel David, a spus că „în Educație nimeni nu este dat afară”, în cadrul conferinței de presă de joi. Conform estimărilor de la Ministerul Educației vor fi „14.000 de norme libere”, a adăugat el, după decizia de creștere a normei didactice cu două ore.
Daniel David a vorbit, marți, 8 iulie, despre creșterea normei didactice din legea Bolojan: „Sigur, în medie, discutând, este o creștere de la 3,6 la 4 ore pe săptămână. Dacă vreți, într-o altă evaluare, 24 minute pe zi. Practic, este vorba de 2 ore pe săptămână”. Declarația vine în contextul în care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan.
Foto: © Lacheev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
29 comments
,,Impostori care produc alți impostori.., Sursa :edupedu.ro https://dev.edupedu.ro/profesoara-alina-nitu-dincolo-de-o-reforma-din-temelii-a-scolii-romanesti-se-impune-o-lege-a-lustratiei-intelectuale-care-sa-produca-efecte-asupra-impostorilor-din-educatie-care-au-produs-la-randu/
Bună ziua la toată lumea învățământului
Consider că este a doua palmă dată dascălilor care au format, îndrumat, coordonat generațiile de elevi de-a lungul perioadei 1989- prezent. Ani de-a rândul am lucrat în plantația sistemului preuniversitar care ne-a acordat de cele mai multe ori momente de entuziasm, voie bună, satisfacția meseriei în relația cu fiecare for de decizie, comunitatea locală, familia elevului, clasele de elevi, studentul în devenire, elevul cu diverse performanțe tehnologice, ecologice, muzicale, literare, artistice, culturale, da legea de impunere a restricției unor drepturi salariale, pentru remunerarea activității prestate conform recentei Legi a Învățământului consider că este un atac la siguranța financiară a familiei pentru asigurare, predictibilitate a locului de muncă , pentru formare, pregătire pentru programul aprobat de ME pentru 2025-2026. În altă ordine, cred că cele comandate de Guvernul României nu vor rezolva problema deficitului bugetar, a evaziunii fiscale, ci vor crea disfuncționalități mai mari la nivel economic, administrativ, interinstituțional. Mulțumim Spor mai departe
cel ce scrie despre copiat,înseamnă că vorbește din cunoștință de cauză. A trăit acest experiment…In ziua de astăzi (și de mulți ani),nu se mai poate copia,sub nicio formă. Nu mai este ce-a fost odată…. Nu mai denigrați profesorii și mai ales,vă rog,nu generalizați!!!(asta,numai dacă știți ce înseamnă a fi un profesor care se respectă). Mult succes,tuturor PROFESORILOR!!!
Părerile subt împărțite. Suplinitorii pe viabilitate au, de câțiva ani încoace, prioritate în fața titularilor vechi. E de neînțeles..
Acum cu 7.00 ești titular în școală, apoi direct in sistem. Noi nici nu visam la așa ceva..
Învătam pe rupte, luam note mari și mergeam la tara. Acceptam și mergeam nai departe..
Părerea mea este că fac bine dacă se prezintă la examenul de titularizare cu încredere și cu speranță!
as vrea sa se introduca ore de manele si istoria rromilor
Să vedeți cum e sa nu ai drept de examen de titularizare și să fi luat județeanul calificat cu 10 ani de an pentru că îți lipsesc câteva credite legal, pentru că Băsescu ți-a luat din bani și nu ai mai avut de de dat taxe la universitate… să vrei sa te pensionezi și tot mai ai 1 an pentru că legea ți-o fac tot mai lunga …să ai 60 de ani, probleme de sănătate și să nu te mai angajeze nimeni, după ce ai fost premianta la școlile tale și ai muncit… 🥶
„Nivelul” învățământului spune TOT!!!
Credeți că profesorii anilor 70-80 erau plătiți regește? Noi nu aveam table electronice, nici tablete, nici burse…
Învățăm din manuale valabile generații întregi, luăm cărți de la bibliotecă, nu rezumate de pe internet, nu ne meditam decât pentru facultăți cu concurență de 19-15/loc…
Făceam pregătire, gratuită,. cu profesorii de la clasă și intram la facultate (o singură facultate, nu 2-3 în același timp). Nu ne trebuiau naștere, pentru ieșeam pregătiți din facultate, unde făceam și practică în domeniu…
„Doctorii” erau o raritate, doar cei ce activau în domeniul universitar…
Acum sunt 2-3 la sută de studenți, dar care nu prea știu să vorbească liber despre ce au scris/copiat prin lucrările lor susținute cu mare „pompă”, urmate de petreceri.
Și suntem oameni integri, și am avut o carieră și o viață frumoasă…
Subscriu la aceste adevăruri. Am învățat de premiu în fiecare an școlar, fără burse de tot felul, 6 zile pe săptămână, mergeam la practică agricolă la fiecare început de an școlar, ne respectam profesorii, fără sa ne plângem ca nu sunt bine pregătiți, iar la facultate intram prin concurs … acum e cu totul alt mod de gândire și organizare a învățământului și nu mi se pare ca merge într-o direcție bună. Iar școliții care ies de pe băncile școlilor sunt tot mai neșcoliți!
Viabilitatea a fost inventată pentru a aduce în sistem oameni mediocrii. Nu trebuia să existe.
Cum adică „pentru ce mai învăț”? Ați dat cu ethosul de pământ. Vedeți să nu vă scape vorba în fața elevilor, pe coridoare! Păi materia trebuia știută și în somn, nu testată post-factum.
Dacà s-au pregătit pentru titularizare nu e degeaba, sunt mai bine pregătiți ca profesori. Mai lăsați văicărelile în toate părțile! S-au îngrămădit toți prostii refuzați în alte domenii sà se facà màcar profesori. Bine ar fi sà avem o sità deasà și sà alegem grâul de neghinà! Và titularizați, mai copiați la examen, și nu știți nici să țineți creta în mânà!!!
Să vă fie rușine. Dacă dvs sunteți frustrată, vă rog să nu-i denigrați pe profesori. Nu vă convine ceva, treceți mai departe. Dar să-i numiți proști pe profesori denotă o inteligență aparte. Și nu, nu sunt refuzați în alte domenii și sunt care au fost chiar apreciați într-un domeniu aparte, dar au intrat în învățământ pentru că au vrut să ofere ceva, sau să transmită ceva, sau poate a fost nevoie de acei profesori din lipsă de personal. Nu știu de unde aveți aceste idei cu copiatul la examene, iar dacă le-ați auzit la știri, a fost tocmai pentru că persoana respectivă a fost prinsă și eliminată din examen. Chiar îmi pare rău pentru dvs și sper să nu fiți nevoită să treceți vreodată prin toate umilințele prin care trece un profesor.
cel ce scrie despre copiat,înseamnă că vorbește din cunoștință de cauză. A trăit acest experiment…In ziua de astăzi (și de mulți ani),nu se mai poate copia,sub nicio formă. Nu mai este ce-a fost odată…. Nu mai denigrați profesorii și mai ales,vă rog,nu generalizați!!!(asta,numai dacă știți ce înseamnă a fi un profesor care se respectă). Mult succes,tuturor PROFESORILOR!!!
Nici măcar nu se mai folosește creta! Heloooo! Actualizează Windows-ul!
Doamna DANIELA, probabil vorbiți în necunoștintă de cauza, asa cum vorbesc mulți alții dintre cunoștințele dumneavoastră.
Mai întâi am o întrebare: Cine v-a pregătit în școala? Nu cumva acești profesori pe care dumneavoastră ii numiți senină ” mediocri”. Sau poate, chiar un astfel de „mediocru” este învățătorul/profesorul unui fiu/fiica de-a dumneavoastră….
În al doilea rând, ceea ce se învață pentru examenul de titularizare, în multe cazuri (ma refer la materii ce tin de științele filologice), nu prea se poate aplica la clasa. Programa de titularizare nu corespunde cu realitățile din școli.
În al treilea rând, examenul de titularizare este unul foarte serios. Nu se poate copia, nu se poate vorbi, există supraveghere audio-video în toate sălile de examen. Probabil ați auzit, dar va place sa faceți pe neștiutoarea…
Iar, nu în ultimul rând, este bine ca și dumneavoastră, și mulți alții ca dumneavoastră, sa nu mai bage în aceeași „oală” profesorii care își practica cu seriozitate și rigurozitate meseria CU cei care sunt „posibili” aspiranți la „statutul” de cadru didactic (iar aici explic pentru stimabila doamna DANIELA: este vorba de cei care se prezintă la examenul de titularizare, acela unde se copiază…., fără sa se pregătească și obțin note de 2, 3, 4…).
Ar fi interesant, pentru noi acești profesori mediocri, sa știm în ce domeniu lucrează stimabila doamna Daniela. Așa că să știm ce profesori „mediocri” au pregătit-o și din cauza cui „mănâncă” astăzi o pâine.
Doamna DANIELA, probabil vorbiți în necunoștintă de cauza, asa cum vorbesc multe alte cunoștințe de-ale dumneavoastră.
Mai întâi am o întrebare: Cine v-a pregătit în școala? Nu cumva acești profesori pe care dumneavoastră ii numiți senină ” mediocri”. Sau poate, chiar un astfel de „mediocru” este învățătorul/profesorul unui fiu/fiica de-a dumneavoastră….
În al doilea rând, ceea ce se învață pentru examenul de titularizare, în multe cazuri (ma refer la materii ce tin de științele filologice), nu prea se poate aplica la clasa. Programa de titularizare nu corespunde cu realitățile din școli.
În al treilea rând, examenul de titularizare este unul foarte serios. Nu se poate copia, nu se poate vorbi, există supraveghere audio-video în toate sălile de examen. Probabil ați auzit, dar va place sa faceți pe neștiutoarea…
Iar, nu în ultimul rând, este bine ca și dumneavoastră, și mulți alții ca dumneavoastră, sa nu mai bage în aceeași „oală” profesorii care își practica cu seriozitate și rigurozitate meseria CU cei care sunt „posibili” aspiranți la „statutul” de cadru didactic (iar aici explic pentru stimabila doamna DANIELA: este vorba de cei care se prezintă la examenul de titularizare, acela unde se copiază…., fără sa se pregătească și obțin note de 2, 3, 4…).
Ar fi interesant, pentru noi acești profesori mediocri, sa știm în ce domeniu lucrează stimabila doamna Daniela. Așa că să știm ce profesori „mediocri” au pregătit-o și din cauza cui „mănâncă” astăzi o pâine.
numai l*pre împământenite în funcții și mediocri speculanți văd pe aici.
Vă e frică de concurența și viața reala, nu?
si uite așa s-au nenorocit secunde generații de copii și viitorul nostru, cu lătrăi și țipălăi pe post de profesori
Să dea domnul să ducă reformele până la capăt, să scăpăm de cancerul asta generalizat din educație
Norma didactica de 18 ore!
Nu ii mai plange de mila. Astia sunt oportunistii dintr-o scoala. Fara pic de Dumnezeu. Ii pot intelege ca isi apara postul dar sa nu faci rau altuia, cu buna stiinta. Invidia si oportunismul lor sunt defectele lor. Unii nici macar nu merg la examen. Ling ghetele directorului si isi umilesc colegii ca,, s- au ajuns”. Sa ii ajunga dreptatea pe cei care au facut rau!
@zorro, lasa azorel, darknight , stim cine esti.
David nu e un ministru , e un ma cela r.
Se ce ar fi posturile ocupate pe perioada viabilitatii in pericol?
Nu inteleg de ce ar fi asa din articol. Doar se spune ca ar fi asa.
David totusi a zis ca cei care au contract pe perioada nedeterminata nu sunt in pericol acum. Doar suplinitorii, care trebuie sa dea intruna examen pt ca David sa le spuna ca nu mai e cazul, nu mai e nevoie. Dar despre cei pe viabilitate, a spus ca nu e asa.
David minte cum respiră, dacă nimerește ceva adevărat e din greșeală.
Postul pe VIABILITATE există cât timp sunt ore/clase. Dacă ai nevoie de 20 de ore iar clasele sunt comasate cu altele sau desființate/mutate (pentru că ai mărit numărul de copii minim/maxim), postul NU mai are viabilitate și s-a terminat discuția. Oamenii aceștia puteau cere completări (pentru un an) dar în primăvară, când au avut loc mișcările conform etapelor anterioare.
Acum pe repede-înainte… nu mai e timp fizic pentru toți pașii. Toată lumea uită că școala începe pe 1 septembrie. Până atunci, nici nu se publică bine rezultatele concursului, nici nu apucă oamenii să afle că orele pe care le-ar fi solicitat nu mai sunt (pentru că au fost introduse în norme sau au dispărut cu totul prin restrângere/comasare/desființare).
Vor fi afectați nu doar suplinitori sau titulari pe viabilitate, ci și titulari în sistem. David habar n-are ce vorbește, e o mașină de… vorbe.
Corect !
așa e….plus că el se referă la cei care aveau 18 ore…dar uita de noi care aveam 16 ore ( peste 25 de ani în învățământ și grd 1) ….la noi sunt 4 ore in plus pe săptămână,nu 2( iar noi nu întinerim;))))
Tu crezi ce spun politicienii?
El ne spune ca Educatia a creat deficit bugetului in timp ce este subfinantata de 30 ani. Vor sa faca tot posibilul sa nu taie de la sinecuri.
Domnule Alex,
„Încadrați pe viabilitatea” postului înseamnă urmattorul lucru: postul are o viabilitatea mai mica de 4 ani, prin urmare, nu este un post titularizabil (ce poate fi ocupat de titulari).
De multe ori, pe astfel de posturi, vin persoane bine pregătite, cu note mari la examenul de titularizare. Numai ca, ce sa vezi? Acele persoane nu sunt titulare ale sistemului de învățământ.
Acum, marindu-se norma didactică la 20 de ore de predare efectivă, fix acele persoane nu vor mai avea suficiente ore. Exemplific aici: dacă școala are 2 titulari de limba română și o persoana încadrată pe viabilitatea postului, de unde credeți că vor lua câte 2 ore fiecare, cei 2 titulari? Fix de la a 3-a persoana încadrată pe viabilitatea postului. E foarte simplu.
De aici și subiectul dezbătut de articol
am uitat sa imi iau pastilele
Acest ministru isi bate joc de munca celor care au luat titularizarea.