Examenul de stat pentru elevii din Italia, la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările scrise și cum se desfășoară interviul de examinare într-una din țările care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David

3.403 vizualizări
Foto: © Brasilnut | Dreamstime.com
Elevii italieni trec, la finalul studiilor gimnaziale, printr-un examen de stat ce are drept scop să verifice cunoștințele și competențele acumulate pe parcursul școlii generale – școala primară și 3 ani de învățământ secundar inferior. Acest examen, ce cuprinde trei testări și un interviu, a fost menționat de ministrul român al Educației și Cercetării, Daniel David, drept potențial model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a. 

Modelul italian este prezentat pe larg pe platforma europeană Eurydice. La finalul celui de-al treilea an de studii gimnaziale, elevii italieni trebuie să dea acest examen final, însă pentru a se înscrie trebuie să întrunească o serie de criterii: să nu fi lipsit la mai mult de 25% din timpul de predare, să aibă note la purtare de peste 6/10 și să nu fi înregistrat măsuri disciplinare pentru fapte grave, dar și să fi participat la o testare națională standardizată externă (ce cuprinde, în ultima parte a ultimului an de gimnaziu, teste de matematică, limba italiană și limba engleză).

Examenul de stat cuprinde 4 probe și este organizat la finalul anului școlar:

  • Test scris la limba italiană (sau altă limbă de studiu recunoscută oficial)
  • Test scris la matematică
  • Test scris la limbi străine
  • Un interviu programat după cele trei teste scrise

Interviul acoperă toate disciplinele din ultimul an de studii și urmărește să evalueze:

  • competențele de raționalizare,
  • competențele de soluționare a problemelor,
  • competențele de gândire critică,
  • competențele de cetățenie,
  • competențele de utilizare a limbilor străine.

Elevii care studiază muzica trebuie să dea și un test practic pentru folosirea instrumentului studiat.

Elevii care „trec” acest examen – adică obțin media 6/10 sau peste – obțin o Diplomă de finalizare a primului ciclu de studii (școală primară și învățământ secundar inferior), ce permite accesul a al doilea ciclu (liceu). Aceeași diplomă este însoțită de un certificat ce le atestă nivelul competențelor acumulate – așa-numitul „profil al elevului”. În cazul elevilor care obțin note mici, școlile au în mod autonom măsuri pentru a îmbunătăți rezultatele acestora.

Obținerea diplomei de finalizare a primului ciclu de învățământ este singura condiție ce trebuie îndeplinită pentru ca elevul să fie admis la liceu. Părinții aleg tipul de liceu (general sau vocațional), apoi sunt așteptați să înscrie elevul într-un liceu din zona în care locuiesc, în funcție de numărul de locuri disponibile. Liceele admit elevi în funcție de numărul de locuri, iar dacă acesta este depășit de numărul de cereri liceele au posibilitatea de a accepta altele în funcție de criterii stabilite la nivel de unitate de învățământ.

Foto: © Brasilnut | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Modelul francez de examinare a elevilor la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările în Franța și cum arată evaluarea în țara care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David
„Evaluarea finală” de școală generală în Finlanda, țară ce ar putea fi luată ca model pentru schimbări în Evaluarea Națională – clasa a VIII-a, potrivit ministrului Daniel David

3 comments
  1. Atata timp cat professori din tara nu se comporta la fel ca Cei din afata nu poti avea un sistem ca’ afara. In tarile mentionate professori nu pregatesc ca’ …. pentru ASI rotumji veniturile.Tb sa se termine in Ro cu Meditatiile si professori sa fie cu adevarat professori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școala reîncepe în Europa, după vacanța de sărbători: Unde se redeschid clasele pentru predare față în față și în ce condiții / Ce se întâmplă în țările unde predarea se face preponderent online – UPDATE

Multe dintre țările europene care, în toamnă, s-au zbătut să țină școlile deschise reiau predarea la distanță după vacanța de sărbători, din cauza situației epidemiologice care continuă să se deterioreze.…
Vezi articolul

O nevoie-cheie a elevilor pentru învățarea limbii engleze: să o folosească  „autentic”, prin schimburi internaționale sau prin mijloace interactive / Însușirea competențelor de limbă engleză la școală și, tot mai mult, în afara ei – marcată de inegalități și influențată masiv de tehnologii digitale – studiu OCDE în cinci țări

Elevii și profesorii de limbă engleză au, deopotrivă, nevoie de ocazii pentru a vorbi această limbă în mod „autentic”, în condițiile în care copiii și tinerii sunt mult mai mult…
Vezi articolul

Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara: Trebuie să fie corelate planurile-cadru cu examenele naționale, în caz contrar va fi stimulată în continuare învățarea de suprafață / Trebuie gândit și un sistem eficient de formare a profesorilor, iar debutanții au nevoie de mentorat

Succesul reformei depinde de corelarea curriculumului cu metode moderne de predare, evaluare și formare a profesorilor scrie Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, într-o analiză pe schimbările aduse…
Vezi articolul

Alexandru Balaș, profesor la New York: Sancțiunile impuse Rusiei „nu mușcă din dușmani”, au fost la niște bănci de mâna a doua, la oligarhi care au conturi și în paradisuri fiscale. De ce nu se blochează conturile oligarhilor pro-Putin, care sunt din gașca lui? Nimeni nu vorbește de gazoductul Nord Stream 1 și de embargouri pe produsele care vin din Rusia

„Toată retorica lui Putin și tot naționalismul acesta în care Ucraina e parte din Rusia mă fac să mă gândesc că s-ar putea să vrea, pe de altă parte, toată…
Vezi articolul

Invitație la fals în declarații, către profesori și angajații din sistemul public care vor vouchere de vacanță, făcută de Guvern prin Hotărârea 400/2025. Infracțiunea se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă

Guvernul României a emis săptămâna trecută Hotărârea 400/2025, publicată în Monitorul Oficial pe 23 aprilie. Prin acest act normativ profesorii și angajații din sectorul bugetar care vor să primească vouchere…
Vezi articolul