Examenul de stat pentru elevii din Italia, la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările scrise și cum se desfășoară interviul de examinare într-una din țările care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David

3.402 vizualizări
Foto: © Brasilnut | Dreamstime.com
Elevii italieni trec, la finalul studiilor gimnaziale, printr-un examen de stat ce are drept scop să verifice cunoștințele și competențele acumulate pe parcursul școlii generale – școala primară și 3 ani de învățământ secundar inferior. Acest examen, ce cuprinde trei testări și un interviu, a fost menționat de ministrul român al Educației și Cercetării, Daniel David, drept potențial model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a. 

Modelul italian este prezentat pe larg pe platforma europeană Eurydice. La finalul celui de-al treilea an de studii gimnaziale, elevii italieni trebuie să dea acest examen final, însă pentru a se înscrie trebuie să întrunească o serie de criterii: să nu fi lipsit la mai mult de 25% din timpul de predare, să aibă note la purtare de peste 6/10 și să nu fi înregistrat măsuri disciplinare pentru fapte grave, dar și să fi participat la o testare națională standardizată externă (ce cuprinde, în ultima parte a ultimului an de gimnaziu, teste de matematică, limba italiană și limba engleză).

Examenul de stat cuprinde 4 probe și este organizat la finalul anului școlar:

  • Test scris la limba italiană (sau altă limbă de studiu recunoscută oficial)
  • Test scris la matematică
  • Test scris la limbi străine
  • Un interviu programat după cele trei teste scrise

Interviul acoperă toate disciplinele din ultimul an de studii și urmărește să evalueze:

  • competențele de raționalizare,
  • competențele de soluționare a problemelor,
  • competențele de gândire critică,
  • competențele de cetățenie,
  • competențele de utilizare a limbilor străine.

Elevii care studiază muzica trebuie să dea și un test practic pentru folosirea instrumentului studiat.

Elevii care „trec” acest examen – adică obțin media 6/10 sau peste – obțin o Diplomă de finalizare a primului ciclu de studii (școală primară și învățământ secundar inferior), ce permite accesul a al doilea ciclu (liceu). Aceeași diplomă este însoțită de un certificat ce le atestă nivelul competențelor acumulate – așa-numitul „profil al elevului”. În cazul elevilor care obțin note mici, școlile au în mod autonom măsuri pentru a îmbunătăți rezultatele acestora.

Obținerea diplomei de finalizare a primului ciclu de învățământ este singura condiție ce trebuie îndeplinită pentru ca elevul să fie admis la liceu. Părinții aleg tipul de liceu (general sau vocațional), apoi sunt așteptați să înscrie elevul într-un liceu din zona în care locuiesc, în funcție de numărul de locuri disponibile. Liceele admit elevi în funcție de numărul de locuri, iar dacă acesta este depășit de numărul de cereri liceele au posibilitatea de a accepta altele în funcție de criterii stabilite la nivel de unitate de învățământ.

Foto: © Brasilnut | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Modelul francez de examinare a elevilor la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările în Franța și cum arată evaluarea în țara care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David
„Evaluarea finală” de școală generală în Finlanda, țară ce ar putea fi luată ca model pentru schimbări în Evaluarea Națională – clasa a VIII-a, potrivit ministrului Daniel David

3 comments
  1. Atata timp cat professori din tara nu se comporta la fel ca Cei din afata nu poti avea un sistem ca’ afara. In tarile mentionate professori nu pregatesc ca’ …. pentru ASI rotumji veniturile.Tb sa se termine in Ro cu Meditatiile si professori sa fie cu adevarat professori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce spune despre elevii români TIMSS 2019, testarea care a arătat că România are cel mai mare analfabetism științific funcțional din UE: Multe exerciții teoretice și prea puține experimente, mulți elevi care merg înfometați la școală, inegalități / Recomandările Raportului de țară

Aproape jumătate dintre elevii români simt că le e foame când ajung la școală și la fel de mult spun că au puține cărți în casă, mulți reclamă agresivitate între…
Vezi articolul

Cel puțin o oră de Istorie pe săptămână, la toate profilurile și specializările de liceu, propun profesorii și studenții din Societatea de Științe Istorice, pentru planurile-cadru: Lucrurile s-au agravat, iar cauza este reducerea numărului de ore din 1999 încoace

Număr mai mic de ore de Istorie la liceu în planurile-cadru înseamnă programă scurtată care nu satisface nevoile societății de azi, în care avem un „deficit democratic”, reclamă profesorii, studenții,…
Vezi articolul

Prima zi pe aplicația chinezească RedNote unde migrează tiktokerii americani. Propagandă comunistă masivă, elogii aduse mișcărilor expansioniste, internauți care mulțumesc „prietenilor chinezi”

RedNote, aplicația chineză similară cu TikTok, atrage un val de creatori americani după anunțul Curții Supreme din SUA privind posibilitatea interzicerii platformei TikTok. Aplicația întâmpină noii utilizatori cu conținut propagandistic,…
Vezi articolul

Au fost 24.366 de note greșite la Evaluarea Națională, corectate la contestații / Peste 35% dintre notele contestate au scăzut și doar 12% au rămas neschimbate

Ministerul Educației a prezentat rezultatele contestațiilor de la Evaluarea Națională 2024. Doar una din 10 lucrări a rămas cu aceeași notă primită în faza inițială, potrivit instituției. Restul lucrărilor au…
Vezi articolul