Fondurile alocate pentru grădinițe sunt mai mici decât cele din 2019, conform proiectului de buget 2021, avertizează World Vision România: „Aici se pun bazele educației, alocarea pentru învățământul preșcolar şi primar trebuie substanțial crescută”

[jp_post_view]
Atelier de Filosofie pentru copii - Evaluarea psihosomatică
Atelier de Filosofie pentru copii – Evaluarea psihosomatică
Majorarea bugetului alocat educației este solicitată de Fundația World Vision România, care avertizează asupra pericolului pe care fondurile insuficiente alocate acestui domeniu în 2021 îl prezintă asupra elevilor din România, cu precădere a celor mai vulnerabili, se arată într-un comunicat primit de Edupedu.ro.

Organizația trage un semnal de alarmă arătând că în proiectul de buget 2021 fondurile alocate pentru învățământul preșcolar, adică grădinițe, sunt mai mici decât cele din anul 2019. La fel și cele pentru gimnaziu, care ar fi mai mici față de cele din 2020.

„Conform bugetului publicat, fondurile alocate pentru învăţământul preşcolar şi primar sunt mai mici decât fondurile cheltuite în 2019, un an în care educaţia s-a derulat în condiţii normale, respectiv pentru 2021 sunt bugetate 5,9 miliarde RON faţă de suma de 6,7 miliarde RON cheltuite în 2019.

Având in vedere importanţa acestui nivel de învăţământ, unde se pun bazele educaţiei, alocarea pentru învăţământul preşcolar şi primar trebuie substanţial crescută.

În plus,  învăţământul gimnazial are alocate în 2021 doar 4,8 miliarde RON în scădere uşoară faţă de suma cheltuită în 2020 de 4,9 miliarde RON şi în scădere importantă faţă de 2019 când s-au cheltuit 6,1 miliarde RON”, arată organizația.

„După un an de pandemie în care inechitatea în educaţie s-a accentuat şi decalajele au crescut, alocarea fondurilor trebuie să fie echitabilă şi să permită accesul egal la educaţie.

La mai puțin de o săptămână după redeschiderea școlilor, în condițiile în care redresarea învățământului din România este nu doar o urgență majoră care privește direct soarta a sute de mii de copii din actuala generație, ci și o problemă de importanță strategică, educaţia trebuie să fie o prioritate în bugetul de stat. Alocarea unui procent din Produsul Intern Brut de doar 2,5%, un procent chiar mai mic decât cel alocat în anul precedent, este inadmisibilă. Altfel, impactul real al acestei subfinanțării cronice a educației se va adăuga pierderilor de învățare acumulate în perioada de pandemie şi va condamna o întreagă generaţie de elevi”, potrivit World Vision.

Reprezentanții fundației mai arată că în aceste condiții riscul de abandon școlar este în creștere.

„Pericolul de abandon şcolar este extrem de mare în special pentru copiii din mediul rural, în condiţiile în care conform ultimelor date ale Institutului Naţional de Statistică, în zonele rurale doar 36% dintre copii merg la școală. Bugetele locale la nivelul comunităţilor rurale au alocat în mod istoric sume mici, infrastructura în mediul rural este precară,  resursă umană insuficientă, iar o mare parte dintre elevii nu au participat la şcoală în anul precedent deoarece nu au avut acces”, potrivit comunicatului.

După un an de pandemie, sub amenințarea unor rate-record de abandon școlar și a apariției unor generații subcalificate, nu trebuie să abandonăm învățământul românesc! Preocupările exprimate public pentru copiii României trebuie susţinute de fapte şi resurse financiare. Aşa dovedim grija reală pentru educaţie şi faptul că este o prioritate – prioritizând alocările înspre acest domeniu şi în bugetul de stat.“, a declarat Mihaela Nabăr, directorul executiv World Vision România.

România nu a alocat acestui domeniu niciodată, din 1995, mai mult de 4,3% din PIB. Cele 6% din PIB promise prin Legea Educației Naționale din 2011 nu au fost alocate niciodată, absolut toate administrațiile care s-au succedat preferând să modifice prevederea respectivă fie prin OUG, fie prin Legea Bugetului.

Foto: pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel Funeriu, fost ministru al Educației: Urgent controale la toate after school-urile şi verificate sistemele anti-incendiu, precum şi reacția la alarme / În țara în care eşti luat de nebun dacă respecți reguli, e un miracol că se întâmplă catastrofe doar o dată la cinci ani

„Acest tip de catastrofe arată vina noastră comună, pactul cotidian pe care îl facem cu ‘merge şi aşa’. Şi când vine unul care spune ‘nu, nu merge şi aşa’, i…
Vezi articolul

A început ședința Comitetului Municipal pentru Situații de Urgență care decide scenariul de funcționare a școlilor și grădinițelor din București / Berbeceanu: Ideea este că vom menţine măsurile care deja au fost adoptate

A început ședința Comitetului Municipal pentru Situații de Urgență, care decide scenariul de funcționare a școlilor și grădinițelor din București. La ședința care a început la ora 10:00 participă și…
Vezi articolul

Profesoara Anca Florea, despre birocrația din școli: Dacă ne căutați în birouri, avem mai multe bibliorafturi decât cărți – e o imagine a intoxicării educației de un spirit al dării de seamă, care e contraproductiv și vetust. Nu există minciună mai mare decât ideea că birocrația îți măsoară performanța

Aștept demitizarea acestei raționalități birocratice care ne ține la adăpost, spune profesoara Anca Florea, director adjunct al Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău. Aceasta a caracterizat impactul negativ al birocrației…
Vezi articolul

Guvernul vrea să deschidă 3,8 milioane de conturi pentru toți copiii din România, fără acordul părinților. Pentru cine depune 100 de lei pe luna timp de un an, statul pune încă jumătate

Programul ”gROwth – contul individual de economii Junior” este un depozit la termen pentru copii, unul diferit de cele existente în ofertele băncilor. Pentru că presupune ca toți copiii din…
Vezi articolul