Lider sindical, despre propunerea ca profesorii titulari să fie evaluați din 5 în 5 ani: Dacă mergem pe această logică, hai să facem în tot sistemul bugetar chestia aceasta. De ce s-a luat numai sistemul educațional?

[jp_post_view]
Bogdan Manea / Foto: captură TVR Craiova – Facebook.com
Bogdan Manea, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ Dolj, a declarat, pentru TVR Craiova, referitor la propunerea ca profesorii titulari să fie evaluați din 5 în 5 ani, că „dacă mergem pe această logică, hai să facem în tot sistemul bugetar chestia aceasta”. Amintim că profesorii titulari vor fi evaluați la fiecare 5 ani, după cum se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România.
  • Pe 19 mai, Daniel David a spus că profesorii angajați pe perioadă determinată ar putea deveni titulari automat, după 4-5 ani, dacă sunt evaluați pozitiv de școală. Titularii nu vor mai fi până la pensie, ci cu evaluare periodică din 5 în 5 ani, a propus oficialul.

„Titularizarea – se spune că profesorii trebuie să fie „controlați”, ca să spun așa, din 5 în 5 ani, să vedem dacă mai sunt buni. Dacă mergem pe această logică, hai să facem în tot sistemul bugetar chestia aceasta. Să facem și în sistemul sanitar. Haideți să facem și în justiție: judecătorii și procurorii să dea din 5 în 5 ani! Hai și în poliție din 5 în 5 ani! Hai și în administrația publică! De ce s-a luat numai sistemul educațional?”, a spus Bogdan Manea, președintele FSLI din Dolj.

Pe 21 mai, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că evaluarea profesorilor titulari la 5 ani nu înseamnă că aceștia dau din nou titularizarea: „Când am propus evaluarea la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare sau ești încă o dată trecut printr-un examen”.

Propunerile din Raportul QX pe reforma angajării profesorilor în sistemul preuniversitar:

„În acest moment sistemul de titularizare are avantaje și dezavantaje. Avantajele principale se referă la stabilizarea cadrelor didactice și la flexibilizarea transferurilor în acest cadru. Aceste avantaje trebuie păstrate.

Dezavantajele sunt legate de procedura birocratică a examenului, care, adesea, trebuie repetată prea des de către unii candidați care nu obțin titularizarea și de faptul că pozițiile de perioadă determinată nu sunt protejate prin calitatea actului educațional al celui care ocupă postul și nu se pot transforma în poziții pe perioadă neterminată în baza calității actului educațional al celui care ocupă postul.

În condițiile în care sistemul educațional suferă (și va suferi și mai mult în anumite domenii – ex. științe) de absența cadrelor didactice calificate și de calitate, sistemul actual nu este unul adecvat.

Sistemul propus aici menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).

Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):

  • În etapa I, ministerul organizează anual un examen național pentru licențierea în învățământ.
  • Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați în cariera didactică, conform legii, și au automat dreptul de a ocupa un post pe durată nedeterminată în sistem. Examenul nu trebuie repetat, admiterea în cariera didactică se face o singura dată.
  • Licențiații pot participa ulterior, în orice moment al carierei, la concursurile pentru posturile disponibile, organizate de unitățile școlare. Concursurile se pot organiza la nivelul unității școlare sau într-un centru de concurs care reunește mai multe unități școlare care nu au resursele necesare organizării concursurilor (ex. infrastructură, resursă umană calificată), după o metodologie-cadru care va fi stabilită de minister.
  • Toate posturile disponibile în unitățile școlare, pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu normă didactică completă sau cu minimum 50% din norma didactică completă, se anunță public de către minister.
  • Posturile libere pe perioadă determinată pot să fie rezervate în condițiile legii sau nerezervate (tenure-track).
  • Posturile care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează dacă apar ulterior, decât în situații excepționale (ex. ieșirea legală din sistem, pe perioadă nedeterminată sau determinată).
  • Licențiații care obțin post pe perioadă determinată își păstrează postul dacă viabilitatea acestuia este prelungită anual de către unitatea școlară, cu condiția unei evaluări interne pozitive, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister.
  • Licențiații care obțin post pe perioadă determinată – tenure-track – își păstrează postul pe perioadă nedeterminată, cu acordul unității școlare, în baza unei evaluări interne, organizată după o metodologie cadru stabilită de minister, dacă acesta devine viabil prin prisma criteriilor pentru posturile pe perioadă nedeterminată.
  • Cei angajați pe perioadă nedeterminată (titulari) sunt evaluați pe baza unor standarde minimale la fiecare 5 ani. Un calificativ nesatisfăcător pentru cadrul didactic va conduce la parcurgerea unor formări obligatorii gratuite, finalizate cu o evaluare riguroasă – dacă această evaluare nu este trecută în timp de doi ani, contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată.
  • În etapa a II-a, posturile neacoperite în prima etapă de licențiații se scot la concurs și pot participa toți cei care la examenul de licențiere în cariera didactică au luat nota între 5 și 6,99 în ultimii 3 ani, ocupându-le în regim de suplinitori.
  • Posturile rămase neacoperite și după etapa a II-a sunt oferite în regim de plata cu ora de fiecare unitate școlară, după o procedură ce va fi stabilită de minister”.

Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:

Citește și:
Când am propus evaluarea profesorilor titulari la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare, spune Daniel David: La 5 ani, evaluarea este sumativă, luăm feedbackul de la director, de la colegi, de la beneficiari, vedem dacă ai atins standardele minimale
Ce se întâmplă cu profesorii titulari care obțin un calificativ nesatisfăcător la evaluarea din 5 în 5 ani: Vor face o formare obligatorie gratuită, finalizată cu o evaluare „riguroasă”. Dacă evaluarea nu este trecută în timp de doi ani, atunci contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată, prevede raportul ministrului Educației și Cercetării
Posturile din școli care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează, dacă apar ulterior la plata cu ora sau în alte etape – arată raportul ministrului Educației și Cercetării
Profesorii angajați pe perioadă determinată ar putea deveni titulari automat, după 4-5 ani, dacă sunt evaluați pozitiv de școală. Titularii nu vor mai fi până la pensie, ci cu evaluare periodică din 5 în 5 ani – propunerea ministrului Daniel David
ULTIMA ORĂ Propunerea ministrului Daniel David pentru schimbarea Titularizării și angajarea profesorilor: după un examen național de „licențiere” în sistem, candidații cu peste 7 să participe la concursuri organizate în școli sau la centre de concurs, ca la rezidențiat
octombrie 2024 – BREAKING Dacă profesorii nu-și fac datoria la clasă, să-și poată pierde postul de titular – soluția propusă de Marius Nistor, lider sindical

28 comments
  1. Si-au atins deja scopul.
    Au ascuțit ,, lupta de clasă ”
    Unii față de alții chiar.
    Tineri față de vârstnici, părinți față de profesori, elevi contra profesorilor și nu numai.

    Profesorul trăiește un experiment social negativ permanent de când a rămas fără statut.

    Toți își bat joc de el prin forme directe, indirecte sau mai fine.
    Minister, directori, inspectori, părinți, elevi, sindicate iar mai nou întreaga societate.

  2. Nu cred că un profesor are nevoie de alte evaluări ale activității, in plus fata de cele care sunt acum. In ceea ce privește personalul militar și polițiștii domnul ar trebui sa se informeze înainte de a vorbi pentru că aceștia sunt evaluați fizic și teoretic anual.

  3. Șopârla „evaluării” e de mult timp în buzunarul reformiștilor neoliberali (useriști sau useriști sub acoperire). Ideea este ca toate locurile de muncă să fie mai precare și ca directorii să aibă posibilitatea de a mai elimina din personalul didactic când au chef, de pildă cand vine vreo nevoie dinasta de bani la buget ca sa acopere destrabalarea de „investiții” pe datorie. Profesorii sunt deja evaluați în fiecare an. Aici nu e vorba de evaluare, ci de eliminarea obligatorie a unei părți din posturile pe durata nedeterminata si inlocuirea lor cu posturi pe durata determinata, care ulterior vor fi desființate. Cum va imaginați că va fi facuta așa-zisa evaluare? Va fi o simpla ierarhizare, iar o parte din posturi vor fi transformate, volens nolens, cele din partea de jos a ierarhiei. Altfel spus, profesorii vor fi nevoiti sa mai sara niste hopuri fata de cele pe care sar acum, vor trebui să alerge de două ori mai repede numai ca să stea pe loc. Planul nu e să se angajeze alții mai buni, că nu sunt, ci să se umfle normele + contracte inutile pe divaisuri cu AI.

  4. Ar fi ideal! Dacă profesorii pot, se poate și la bugetari. O verificare a lor, din 5 în 5 ani, e cea mai bună decizie! Doamne ajută să fie pusă în practică!

  5. Un profesor ca să se titularizeze, nu prea reușește din primul an, din cauza dificultăți ridicate a subiectelor. Cea ce sa confirmat ca nu este rău. Între timp mai susține, definitivarea, și gradele didactice cam la minim 4 ani, adică ajunge la 15 ani vechime, verificat cam din 5 în 5 ani. Și la urmă iar o bătaie de joc? Și așa nu prea vin tinerii pentru salariile care sunt în învățământ.
    Așa că faceți ceva ca salarizarea să fie atractivă.

    1. Precis ești profesor de anvergură – ai început interpelarea greșit gramatical și ai finalizat-o prost de tot. Iar cuprinsul e bla-bla! Hai, la evaluare! Sunteți periculoși și în plus nu prea justificați câștigurile actuale. Nu vă mai ambalați atât din lipsă de ocupație și de respect!

  6. Dar profesorii care dau an de an titularizare, sau la 2 ani, iau note mari, mult peste 7, dar nu prind post și nu li se acordă nici viabilitate in mod legal și corect pt că se baga alte relații înaintea lor, cum se numește??? Mai au și inspecțiile anuale pentru a-și da gradele, examenele pentru grade care sunt mult mai dese decât cincinalul, fac cursuri pentru creditele obligatorii și completează rapoartele anuale de autoevaluare, la care atașează in spate dovezi (că doar nu completează așa din burta). Mai au și multe extrașcolare, rapoarte pt comisii, proiecte școlare anuale cu duiumul, la care faci și acolo rapoarte, pe lângă birocrația documentelor clasice pentru curriculumul obligatoriu… Doamne ferește!!! In ce tara trăim, suntem orbi? Ne sacrificăm familiile, copiii, pt că suntem nevoiți să facem cursuri după ora 16 , sa învățăm mereu pt același examen de titularizare deja promovat de prima oara. Bibliografiile pentru grade sunt amețitor de stufoase, nu se face nicio reforma în sistem pentru a sprijini cu adevărat integrarea copiilor cu dizabilități, CES, in învățământul de masă, statul nu oferă buget pentru materialele și jucăriile/jocurile pe care trebuie sa le utilizezi in activitatea didactică dar nici administrativă, nici pentru imprimante sau calculator, nimic. Ne chinuim cu câte o îngrijitoare la 2 grupe, că iar sunt blocate angajările,ne chinuim cu copii CES la care nu avem competente de gestionare a crizelor pe care le fac, pt că nu există profesori de sprijin… Se tot spune sa economisim … Ce? Ceea ce nu oferă?? Și nu as vrea sa vad comentarii că „de ce mai lucrez in educație dacă vad atâtea neajunsuri” și apoi să se facă speculații ieftine cum că primim noi pe alta parte (este o digresiune jenantă) sau că avem atâtea vacante . La cate examene sunt cel puțin 10 -15 ani in sistem, va garantez că nu îți ajunge nici timpul personal sa faci totul ca la carte , așa cum sunt grilele și cerințele astea pline de birocrație , rupând timp prețios din cel care ar trebui acordat beneficiarilor reali ai educației. In plus, foarte multa putere au parintii (care se pricep la toate – politica și educație- inclusiv la joburile lor din care își câștigă existența)…

    1. @Florina Și crezi că dacă o parte din posturile titulare vor fi transformate in posturi pe durată determinată relațiile vor dispărea. Să vezi acolo creștere la rata șpăgii la directori, ca sunt pusi politic. Zeciuială la partid vor da toti la greu. si mai greu va fi sa intri undeva fara pile decat acum, pentru ca vor creste scorurile informale. Problema profesorilor suplinitori care iau note mari si tot repeta examenul e că nu le place viața la țară, nu că nu se poate intra în sistem. Toți vă înghesuiți ca disperații pe posturile din orașe, parcă copiii ăia de la țară de la Pocreaca nu au dreptul să aibă un profesor bun de la oraș, eventual de la București, ci numai un suplinitor vai de capul lui, nespecializat, din sat. Mai bine ați cereți rotația obligatorie în posturi și stabiu obligatoriu la țară, să petreacă fiecare profesor măcar 10 an în localități rurale și/sau izolate, că asta inseamnă să fii în serviciu public. Să slujești comunitatea. Și in loc sa construiasca sali de sport, sa constuiasca mai intai locuințe pentru profesori in acele localitati, unde ei sa stea cu o chirie mică si sa aiba conditii de viata corecte in perioada stagiului.

  7. Geniala idee. Da, la toți bugetarii sa fie o evaluare la 5 ani. Un interviu, o prezentare cu ce ai realizat în acei ani, ce contribuție ai adus institutiei/școlii/liceului…… și finalul nu sa fie DOAR sa ramai pe post, ci si o posibila promovare sau un transfer pe un alt post în aceeași unitate sau la alta. Toată lumea vede asta ca pe o catastrofa. Greșit. Ai în felul acest posibilitatea sa vezi cum te vad ceilalți colegi, elevi, conducerea….. pentru ca deseori ne subestimam sau supraevaluam. De asemenea, persoana se poate arata dispusa sa treacă pe un alt post similar la o scoala/institutie mai aproape de casa sau pur și simplu pentru o schimbare de „mediu”. Tot la 5 ani , când se fac aceste evaluări se pot ocupa posturi de directori, poate unii chiar nu mai doresc funcția de conducere, altii vor pe un alt post de conducere asemănător…..deci o rotire de cadre la cerere, mențiune spusa în cadrul interviului respectiv în fata evaluatorilor. Evident, se poate lua și părerea timp de 5 ani la elevii de la clasele profesorilor respectivi și sa conteze asta inclusiv în menținerea pe post, mutarea sau promovare. Dacă nu lucreaza în învățământ dar e bugetar aceasta componenta a evaluarii de catre elevi, evident nu exista. Se pot face multe, numai sa se vrea. Stiti cine sunt cei mai disperați la povestea asta? Cei care nu sunt stăpâni pe meseria lor. Aceste evaluări nu dau greș. N-au cum. Un profesor iubit, un coleg plăcut si bun colaborator, plus rezultatele la concursuri ale elevilor nu numai ca mențin un profesor pe acel post, dar greu iese și la pensie. Și daaaaa, se pot face derogări si de la asta. Cum nu trimiți acasă la 65 ani un chirurg bun, nu o faci nici cu un profesor Bun. Sa nu credeți ca elevii vor găini la catedra și care sa le dea numai note mari. Dacă asta înțeleg unii profesori învățământul și o evaluare pe acest criteriu, nu calitate, atunci mai bine pleacă în alt domeniu. Un cadru didactic, la ORICE materie se poate duce frumos și pe un alt post. Exista Scoli Populare de Arte si Meserii, Palatul Copiilor, diverse Scoli private…… industrie, servicii ……. sau își face o afacere proprie.
    Societatea evoluează, domnilor ….. și ritmul s-a accelerat.
    Cine sunt evaluatorii „fantoma” de care se discuta și s-ar activa o data l 5 ani? Ca la un consiliu de Administrației. Ar fi o Comisie cu reprezentanți din școală/institutie, de la inspectoratele scolare/direcțiile de învățământ (vedem ce rămâne și aici), de la un ONG în domeniu, de la un Sindicat….. număr impar.

  8. De acord, mi se pare normal ca toți cei care lucrează la stat, să fie evaluați, nu doar cei din învățământ.
    Să se aplice in tot sistemul de stat standardele de evaluare și de performanță din învățământ.

  9. Profesoril de la primar, gimnazial, liceal si universitar nu vor nicio evaluare, de nici un fel. Dar functionarii publici din primarii si ministere nu lucreaza cu copii. Lor le poti taia din salariu daca nu indeplinesc sarcinile de munca. Liderul sindical vorbeste sa se afle in treaba. In toate tarile cu buna educatie se face selectie si evaluare, dar in Ro nu vrem nicio reforma, doar salarii.

  10. Corect , sa fie evaluati toti bugetarii nu diar profesorii. Sa faca cursuri de perfectionare cei din administratia publica, finante , in general care interactioneaza cu oamenii. Sa fie învățați sa respecte su sa vorbeasca respectuos cu toata lumea. Nu cum e la cate un ghiseu cate o acritura care te drateaza ca si cand tu esti un idiot iar ea o mare savanta.

  11. Sisttemul de învățământ este cum este, dar totuși un profesor titular a obținut acest statut prin munca și efort serios..Tituularii cu vechime au susținut examene extrem de dificile, nu că în ziua de astăzi, au grade didactice și perfecționări peste perfectionari, nu mai spunem că au absolvit facultăți de 4-5 ani plus master, etc.
    Cum sa spui că trebuie reverificați? ???
    Este o inepție! Verificați tinerii absolvenți, nu au habar de ce trebuie predat, au practica pedagogica 0, absolvă 3 ani maxim Bologna plus online….
    Va propun să rezolvați aceasta situație, apoi uniformizați evaluarea integrala a tuturor bugetarilor și egalizați și salarizarea ( ex. prof Gr 1 cu procuror/magistrat)
    PS. pensionați și profesorii la 45-50, că și ei lucrează în stres și au surmenaj psihic

    1. Dragă, Ramona…
      Te contrazic: tocmai titularii ,,bătrâni din sistem” ar trebui evaluați mai des! De ce? Păi:
      1. Ei s-au titularizat mai simplu, fără camere de supraveghere, examen în două zile (metodica și specializarea), cu notă mai mică și apoi a apărut și articolul 253.
      2. Pe timpuri, nefiind camere de supraveghere, aveau notițele pe bancă (din ce povestesc chiar ei), era cu bilețel, favorizați, nefavorizati….
      3. Recunosc: pe disciplină sunt mult mai pregătiți decât tinerii din sistem, dar pe metodică nu prea (orele lor se desfășoară pe metoda clasică: eu vorbesc, tu scrii!).
      4. Legat de perfecționarea pe partea de digitalizare… nu prea fac progrese.
      Așadar, de ce nu ar trebui să dea și ei examen ca ceilalți, dacă se cred destul de buni? Tocmai refuzul lor arată că se
      tem. Corect, nu?
      Legat de aspectul cu evaluarea periodică: și medicii ar trebui să mai dea examene, măcar la doi ani!

      1. Virgula ta pusă aiurea pentru vocativ ( nu cum trebuia- adică după ,,Ramona”) arată totul!

  12. Ar fi suficient ca măcar o data sa fie evaluați cei care s-au mutat fără examen de pe o materie pe alta,nu?Nu.Ca nici 5 nu ar lua.Asa este!

  13. Eu sunt cadru didactic. Sunt de acord cu propunerea aceasta cu condiția ca, după fiecare evaluare, să se mărească salariul cu 20%.

    1. Da.La fiecare evaluare luată!Perfect!Am avea și noi o motivație serioasa nu doar spectacol pentru prostime.
      Ar trebui înaintată o astfel de cerere.Ideea este genială!

  14. De la beneficiari?! care elev are maturitate și capacitatevde a discerne?! Directorul?! Aproape toți directorii din Romania își urăsc angajații!!! Colegii?! Pe „bisericuțe”!!! În România nimeni nu discerne nimic și toată lumea „știe totul”!!! Ură… din plin!!!

  15. Ciorbe populiste reîncălzite de catre politicieni submediocri. Un profesor slab e rejectat, in primul rand, de catre corpul profesoral al scolii redpective. Asa a fost mereu. Doar proștii din minister sunt altii. Fara competente!!!

  16. Ar fi normal și de dorit! Pentru că în învățământ mulți oameni „de bine” sunt titularizați în școli, evitând Titularizarea națională, pentru că principala lor calitate este abilitatea de a fi pe placul directorilor!

  17. Trebuie aplicata peste tot aparatul bugetar aceasta tactică, începând cu parlamentarii… Altfel, e doar o discriminare crasă…👎👎👎👎👎👎👎

  18. Totuși… dinozaurii de 65+ legiferați titulari, care nu au nici perfecționări, nici pedagogii digitale, nici tehnici moderne, care STAU și citesc din cărți în timp ce nepoții lor dau examene în fiecare an degeaba dar nu au posturi din cauza lor, chiar ar trebui reconfirmați dacă vor să ȘADĂ pana la 80, să dea examen online cu lucrări scanate și corectate de alții, în tară, iar nepoții care ar vrea sa fie și ei profesori, nu au nicio sansa

    1. @Homo sapiens Dacă e cineva peste 65 de ani profesor în loc să fie la pensie este pentru că i se permite, și i se permite pentru că nu sunt alții care să dorească să lucreze in acea unitate de invatamint, sau sunt unele ore care nu au cui sa fie date. Iar daca respectivii au pile, le vor avea si dupa introducerea eliminării periodice de posturi prin „evaluare”. Acum să trecem de exemplul neportivit al profesorilor pensionari. Să zicem că este sun 65 de ani. Sigur, e ușor să te șimți superior unui profesor în pragul pensionării chiar dacă iei 5 la titularizare, dar știi să face ore pe zoom. Exact de impresia asta necugetată se folosesc „reformatorii” ca să mai taie din drepturile tuturor profesorilor. Ei știu că mulți tineri sunt cum sunt și că nu pricep că invidia și frustrarea lor e mai puțin importantă decât contractul colectiv de muncă. Se bazează pe acest sprijin.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației spune că nu există riscul ca elevii să nu primească manuale la început de an școlar / Sunt totuși câteva cazuri punctuale la clasa a V-a și a X-a unde pentru început vor fi doar în format online, spune secretarul de stat Bogdan Cristescu

Întrebat în conferință de presă dacă toți elevii vor avea manuale școlare la începutul anului, pe 5 septembrie, ministrul a dat asigurări că „nu există riscul ca elevii să nu…
Vezi articolul

Firea și Pandele au intrat în clasă cu copiii lor, deși este interzis accesul părinților în școli din cauza pandemiei / Firea: Toți părinții și copiii au acces în grupuri de 5 pentru a prelua manuale. Am dat măștile jos 30 de secunde pentru o fotografie

Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, și soțul ei, Florentin Pandele, primarul din Voluntari, au intrat în clasă cu copiii lor luni, unde s-au și fotografiat fără a purta măști,…
Vezi articolul