Luca Niculescu, coordonatorul național al procesului de aderare a României la OCDE: Actualitatea recentă din România ne reamintește că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii

940 de vizualizări
Luca Niculescu / Foto: Inquam Photos – George Călin
„Actualitatea recentă din România vine, de altfel, să ne reamintească cu și mai mare stringență că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii”, a declarat Luca Niculescu, Coordonatorul Național pentru procesul de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). La evenimentul de lansare a raportului OCDE de evaluare a politicilor educaționale în România, marți 27 mai 2025, Niculescu a punctat că raportul pe educație este primul făcut public după evaluarea României într-un comitet OCDE – organizație la care România este în plin proces de aderare.

„Este o alegere simbolică, dar și profund justificată, deoarece educația este fundamentul oricărei societăți echitabile și prospere”, a declarat Luca Niculescu, secretar de stat în cadrul Ministerul Afacerilor Externe și Coordonatorul Național pentru procesul de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), din septembrie 2022.

Discursul integral al secretarului de stat Luca Niculescu, Coordonatorul Național pentru aderarea României la OCDE, la evenimentul de lansare a raportului OCDE pe educație:
  • „Am remarcat un prim lucru «foarte OCDE»: punctualitatea cu care a început această manifestare. Este unul dintre standardele OCDE și toți cei care ați fost acolo știți că atunci când secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, participă la o reuniune, aceea începe exact la ora la care este anunțată, chiar dacă în sală nu au venit toți invitații. 
  • Sunt foarte, foarte bucuros să fiu alături de dumneavoastră astăzi la acest eveniment important care marchează lansarea raportului OCDE de evaluare a politicilor educaționale în România. Este o ocazie specială care aduce împreună expertiză, reflecție și, sper, o doză sănătoasă de inspirație. 
  • Câteva cuvinte despre semnificația mai largă a aderării României la OCDE, dacă tot sunt coordonatorul național al procesului: este un adevărat proiect de țară și o spun deseori, pentru că așa o simt. Presupune un efort similar cu cel al aderării la NATO și la Uniunea Europeană. Este un efort care ne provoacă să fim mai buni, să reformăm în profunzime, să construim politici publice la standarde internaționale. Este un proces de transformare, este și un proces de validare, pentru că locul nostru este în rândul democrațiilor consolidate, care se bazează pe reguli și pe domnia legii. 
  • OCDE este un raport global de bune practici, este locul unde se stabilesc cele mai bune standarde internaționale în toate domeniile vieții publice și, bineînțeles, în domeniul educației. Unde ne aflăm în acest proces? Putem spune că suntem în grafic: Țara noastră a încheiat până în prezent peste jumătate dintre evaluările din comitetele sectoriale, adică 14 din 25, iar toate eforturile se concentrează acum pe finalizarea evaluărilor în fiecare comitet OCDE încă deschis și este un efort mare din partea Executivului, din partea administrației, din partea legislativului. Există o comisie specială pentru sprijinirea procesului de aderare la OCDE și o văd pe doamna președinte Alexandru [Violeta Alexandru – N.Red.] aici, în sală, din partea societății civile, a mediului de afaceri. Este chiar un efort național. 
  • Obiectivul este să menținem ritmul bun de până acum și chiar să-l accelerăm dacă se poate, pentru că există o țintă politică fixată să aderăm la OCDE în 2026. Asta înseamnă că de acum într-un an ar trebui să fim membri acolo. 
  • Obținerea avizului formal al comitetului OCDE pentru politici educaționale în decembrie anul trecut, după o evaluare riguroasă, a marcat o etapă foarte, foarte importantă pe drumul României către organizație. A însemnat confirmarea alinierii politicilor naționale la standardele promovate de OCDE în materie. Și nu este întâmplător și mă bucur că raportul de azi [27 mai 2025 – N.Red.] este primul făcut public, după încheierea procesului de evaluare a țării noastre într-un comitet OCDE.
  • Este o alegere simbolică, dar și profund justificată, deoarece educația este fundamentul oricărei societăți echitabile și prospere. OCDE, prin deviza sa pe care a amintit-o și domnul Cristescu [Bogdan Cristescu – N.Red.] – «politici mai bune pentru vieți mai bune» – exprimă exact această legătură între guvernanță și calitatea vieții. Căci știm cu toții că o educație de calitate deschisă tuturor este cea mai bună cale pentru împlinirea fiecăruia dintre noi. Este și cheia pentru o societate mai bună, mai armonioasă și mai justă. Și actualitatea recentă din România vine, de altfel, să ne reamintească cu și mai mare stringență că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii.Aș vrea să citez aici un gând al lui Nelson Mandela, care mi se pare că rezumă perfect importanța subiectului nostru: «Educația este cea mai puternică armă pe care o poți folosi pentru a schimba lumea». 
  • Iar abordarea OCDE în domeniul educației pune accent pe construirea, prin politici adecvate, a unor sisteme de învățământ performante și accesibile, conectate îndeaproape la progresele noilor tehnologii. OCDE pune la dispoziția guvernelor cele mai bune date, cele mai bune statistici, analize care să ne ajute în elaborarea unor politici coerente, plecând de la obiectivele atinse de cele mai performante sisteme de educație la nivel mondial. OCDE este un forum participativ prin excelență. Învățăm unii de la alții, învățăm din reușitele noastre, învățăm și din greșeli. Și aceasta a fost una dintre surprizele plăcute pe care le-am descoperit la această organizație: un fel de modestie în abordarea pe care o au colegii de la OCDE. Iar raportul de azi [27 mai 2025 – N.Red.] este rezultatul unui drum lung de 3 ani, care nu a fost lipsit de provocări.
  • Dar, grație unei echipe dedicate de la Ministerul Educației, a unei colaborări excelente cu experții OCDE, cu directorul Andreas Schleicher, avem astăzi în față un document foarte, foarte bun. Este un document solid, echilibrat, bazat pe date, pe experiență comparativă. Este o radiografie extrem de minuțioasă și competentă a sistemului educativ românesc, cu punctele lui bune indiscutabile și cu zone unde mai este de lucru. Mă gândesc, de exemplu, la recomandările OCDE privind consolidarea leadershipului educațional, la dezvoltarea educației timpurii, la reducerea inegalităților, în special în comunitățile rurale și pentru persoanele vulnerabile. Și o parte dintre aceste teme am văzut că vor fi abordate în panelurile de puțin mai târziu.
  • Avem un ghid solid în mână, avem șansa reală de a construi un sistem educațional mai bun. Și, cum spuneam mai devreme, OCDE funcționează prin dialog constant, prin evaluare periodică, prin adaptare la noi provocări. Și în acest sens, rolul României ca viitor membru, ca viitor membru activ, va însemna și o contribuție directă la conturarea politicilor internaționale în domeniul educației.
  • În încheiere, aș vrea să mulțumesc tuturor celor care au contribuit la realizarea acestui raport, în primul rând, după cum spuneam, colegilor din Ministerul Educației și Cercetării, echipei OCDE, experților care au pus umărul la acest demers. Este rodul unei munci intense și foarte bine coordonate. Mulțumiri speciale domnului ministru David pentru eforturi și dedicare, inclusiv pe relația cu OCDE, și am remarcat cât de des menționați, domnule ministru, OCDE în comunicarea dumneavoastră publică. Este un lucru foarte bun și pentru procesul de aderare. Mulțumirile mele și către fostul ministru al educației, doamna Ligia Deca, și pentru cei care v-au precedat în această funcție, de când am început procesul de aderare. Întregii echipe de la minister, după cum spuneam, domnul Cristescu a jucat și el, împreună cu colegii și colegele sale, un rol foarte bun și, evident, foarte, foarte multe mulțumiri și recunoștință domnului director Andreas Schleicher pentru sprijinul constant acordat acestui parcurs al aderării României către OCD.
Documentul integral:

Raport OECD Descarcă fișier

Citește și:
DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace
Recomandarea OECD pentru examenul românesc de la clasa a VIII-a: să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a, într-un portofoliu educațional, în plus față de Evaluarea Națională multidisciplinară / Trebuie să ne extindem spre acest portofoliu – anunță ministrul David
Curriculumul de grădiniță trebuie regândit astfel încât să devină mai degrabă o pregătire pentru învățământul primar, nu să fie într-o logică de creșă – anunță ministrul Educației și Cercetării
Ministrul Daniel David: Astăzi, în jur de 11,4% dintre copiii de până în 3 ani sunt în educația antepreșcolară. Avem nevoie de mai multe crește, ludodeci, centre. Și trebuie să pregătim familiile să facă educație bună. Hai să ne asigurăm că facem programe de training parental
Andreas Schleicher, fondatorul PISA: Calitatea educației nu o poate depăși niciodată pe cea a profesorilor / Într-un sistem educațional performant, fiecare profesor ar trebui să aibă un mentor și să fie mentor pentru altcineva
Andreas Schleicher, OCDE: Avem educație universitară gratuită, dar taxăm copiii cei mai mici, care merg la grădiniță. Nu este un mod bun de a cheltui resursele publice
Andreas Schleicher, OCDE: Avem educație universitară gratuită, dar taxăm copiii cei mai mici, care merg la grădiniță. În realitate, accesul la educație timpurie de calitate este pentru copiii din familii privilegiate
Evaluările Naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a ar trebui să nu mai fie atât de complicate, să ia atât de multe resurse, atât de mult timp, spune Daniel David: Ar trebui să fie ghidate mai mult pentru feedbackul către copil, ca să ai o educație personalizată
România are nevoie de acces simplificat la studii superioare, spune OCDE, care propune un sistem centralizat de înscriere și admitere în universități
Profesorii din România să treacă de la „modelul formal al cercurilor pedagogice” la comunități de învățare, cu leadership clar, lucru în echipă, co-predare și feedback între colegi, recomandă OECD
Consiliere vocațională pentru elevii din ciclul gimnazial și extinderea învățării bazate pe practică, pentru o mai bună tranziție de la școală la piața muncii –  Recomandările OCDE
Stimulente fiscale pentru companii și tarife pentru părinți cu posibilități, chiar și în sistemul public – propuse de OCDE ca posibile soluții de sprijin pentru dezvoltarea creșelor / Educația timpurie și școala primară trebuie să aibă prioritate în așteptata restructurare a finanțării în educație – Raportul privind Educația și Competențele din România
Programele de mentorat pentru cadrele didactice trebuie aplicate prioritar în educația timpurie și școala primară și în zonele rurale, care au cea mai mare nevoie de sprijin – raportul OCDE privind Educația din România
Raport OCDE, învățământul superior. Daniel David: Din păcate, noi n-am implementat bine sistemul Bologna și ne mirăm că-n unele domenii absolvenții n-au o legătură cu piața muncii
Dificultățile directorilor de școli și grădinițe din satele României: De la responsabilități multiple – predau și evaluează elevi, gestionează bugetul, fac raportări periodice, fără sprijin administrativ suficient – la izolare profesională / Recomandările OCDE
În prezent, învățământul superior este, pentru majoritatea tinerilor, singura opțiune în România, spune Andreas Schleicher, OCDE: Mulți renunță la facultate, investesc timp și bani, dar nu obțin o diplomă / Dacă ar găsi programe care să le răspundă nevoilor, este mai puțin probabil să abandoneze complet sistemul
Expert OCDE: Nu e adevărat că trebuie să alegem între performanță și echitate în educație. Un sistem care oferă șanse egale tuturor copiilor, indiferent de locul în care trăiesc, poate fi și un sistem foarte performant
Andreas Schleicher – OCDE, despre examenele de admitere la liceu: Dacă școlile fac judecăți independente, riscul este de creștere a inegalităților
Andreas Schleicher, directorul pentru Educație al OCDE: O provocare a educației din România este cea a relevanței, să predai mai puține lucruri, dar mai în profunzime / Să gândești ca un om de știință este mai important decât ceea ce știi la Biologie sau Chimie
Monitorizarea periodică a progresului elevilor cu ajutorul unei platforme digitale – recomandă OCDE: Profesorii din România au nevoie de o bancă națională de resurse pentru evaluare formativă și predare diferențiată
Rețeaua școlară din România trebuie reorganizată, cere Raportul OCDE pe Educație: O reformă dificilă care trebuie susținută printr-o strategie națională și în care Portugalia poate fi luată ca posibil exemplu
Numărul studenților în universitățile românești ar putea crește dacă acestea se deschid mai mult către adulții care vor să revină în educație, inclusiv prin locuri la buget rezervate lor, ca în Irlanda sau Spania / Altă opțiune pentru aceștia: „relaxarea regulii” de a avea Bacalaureatul – recomandări în raportul OCDE


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Opt membri noi aleși în Academia Română, dintre care cinci din Republica Moldova, Canada sau Elveția. Printre ei – chirurgul Irinel Popescu, matematicianul Constantin Zălinescu și filologul Eugen Munteanu

Academia Română a ales miercuri opt membri noi în for, potrivit unui comunicat de presă al instituției. Printre aceștia se află chirurgul Irinel Popescu, matematicianul Constantin Zălinescu și filologul Eugen…
Vezi articolul

9 medii de 10 în plus la Evaluarea Națională 2024, după contestații. În total, 74 de elevi au obținut medii maxime. Este cel mai mic număr din ultimii 11 ani

A crescut numărul elevilor cu media generală 10 la Evaluarea Națională 2024, după rezolvarea contestațiilor, potrivit Ministerului Educației. Inițial erau 65 de medii de 10. După soluționarea contestațiilor, numărul lor a…
Vezi articolul