„Actualitatea recentă din România vine, de altfel, să ne reamintească cu și mai mare stringență că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii”, a declarat Luca Niculescu, Coordonatorul Național pentru procesul de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). La evenimentul de lansare a raportului OCDE de evaluare a politicilor educaționale în România, marți 27 mai 2025, Niculescu a punctat că raportul pe educație este primul făcut public după evaluarea României într-un comitet OCDE – organizație la care România este în plin proces de aderare.
„Este o alegere simbolică, dar și profund justificată, deoarece educația este fundamentul oricărei societăți echitabile și prospere”, a declarat Luca Niculescu, secretar de stat în cadrul Ministerul Afacerilor Externe și Coordonatorul Național pentru procesul de aderare a României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), din septembrie 2022.
Discursul integral al secretarului de stat Luca Niculescu, Coordonatorul Național pentru aderarea României la OCDE, la evenimentul de lansare a raportului OCDE pe educație:
- „Am remarcat un prim lucru «foarte OCDE»: punctualitatea cu care a început această manifestare. Este unul dintre standardele OCDE și toți cei care ați fost acolo știți că atunci când secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, participă la o reuniune, aceea începe exact la ora la care este anunțată, chiar dacă în sală nu au venit toți invitații.
- Sunt foarte, foarte bucuros să fiu alături de dumneavoastră astăzi la acest eveniment important care marchează lansarea raportului OCDE de evaluare a politicilor educaționale în România. Este o ocazie specială care aduce împreună expertiză, reflecție și, sper, o doză sănătoasă de inspirație.
- Câteva cuvinte despre semnificația mai largă a aderării României la OCDE, dacă tot sunt coordonatorul național al procesului: este un adevărat proiect de țară și o spun deseori, pentru că așa o simt. Presupune un efort similar cu cel al aderării la NATO și la Uniunea Europeană. Este un efort care ne provoacă să fim mai buni, să reformăm în profunzime, să construim politici publice la standarde internaționale. Este un proces de transformare, este și un proces de validare, pentru că locul nostru este în rândul democrațiilor consolidate, care se bazează pe reguli și pe domnia legii.
- OCDE este un raport global de bune practici, este locul unde se stabilesc cele mai bune standarde internaționale în toate domeniile vieții publice și, bineînțeles, în domeniul educației. Unde ne aflăm în acest proces? Putem spune că suntem în grafic: Țara noastră a încheiat până în prezent peste jumătate dintre evaluările din comitetele sectoriale, adică 14 din 25, iar toate eforturile se concentrează acum pe finalizarea evaluărilor în fiecare comitet OCDE încă deschis și este un efort mare din partea Executivului, din partea administrației, din partea legislativului. Există o comisie specială pentru sprijinirea procesului de aderare la OCDE și o văd pe doamna președinte Alexandru [Violeta Alexandru – N.Red.] aici, în sală, din partea societății civile, a mediului de afaceri. Este chiar un efort național.
- Obiectivul este să menținem ritmul bun de până acum și chiar să-l accelerăm dacă se poate, pentru că există o țintă politică fixată să aderăm la OCDE în 2026. Asta înseamnă că de acum într-un an ar trebui să fim membri acolo.
- Obținerea avizului formal al comitetului OCDE pentru politici educaționale în decembrie anul trecut, după o evaluare riguroasă, a marcat o etapă foarte, foarte importantă pe drumul României către organizație. A însemnat confirmarea alinierii politicilor naționale la standardele promovate de OCDE în materie. Și nu este întâmplător și mă bucur că raportul de azi [27 mai 2025 – N.Red.] este primul făcut public, după încheierea procesului de evaluare a țării noastre într-un comitet OCDE.
- Este o alegere simbolică, dar și profund justificată, deoarece educația este fundamentul oricărei societăți echitabile și prospere. OCDE, prin deviza sa pe care a amintit-o și domnul Cristescu [Bogdan Cristescu – N.Red.] – «politici mai bune pentru vieți mai bune» – exprimă exact această legătură între guvernanță și calitatea vieții. Căci știm cu toții că o educație de calitate deschisă tuturor este cea mai bună cale pentru împlinirea fiecăruia dintre noi. Este și cheia pentru o societate mai bună, mai armonioasă și mai justă. Și actualitatea recentă din România vine, de altfel, să ne reamintească cu și mai mare stringență că educația este prima linie de apărare împotriva discursului pseudoștiințific, împotriva fake news-ului, împotriva minciunii.Aș vrea să citez aici un gând al lui Nelson Mandela, care mi se pare că rezumă perfect importanța subiectului nostru: «Educația este cea mai puternică armă pe care o poți folosi pentru a schimba lumea».
- Iar abordarea OCDE în domeniul educației pune accent pe construirea, prin politici adecvate, a unor sisteme de învățământ performante și accesibile, conectate îndeaproape la progresele noilor tehnologii. OCDE pune la dispoziția guvernelor cele mai bune date, cele mai bune statistici, analize care să ne ajute în elaborarea unor politici coerente, plecând de la obiectivele atinse de cele mai performante sisteme de educație la nivel mondial. OCDE este un forum participativ prin excelență. Învățăm unii de la alții, învățăm din reușitele noastre, învățăm și din greșeli. Și aceasta a fost una dintre surprizele plăcute pe care le-am descoperit la această organizație: un fel de modestie în abordarea pe care o au colegii de la OCDE. Iar raportul de azi [27 mai 2025 – N.Red.] este rezultatul unui drum lung de 3 ani, care nu a fost lipsit de provocări.
- Dar, grație unei echipe dedicate de la Ministerul Educației, a unei colaborări excelente cu experții OCDE, cu directorul Andreas Schleicher, avem astăzi în față un document foarte, foarte bun. Este un document solid, echilibrat, bazat pe date, pe experiență comparativă. Este o radiografie extrem de minuțioasă și competentă a sistemului educativ românesc, cu punctele lui bune indiscutabile și cu zone unde mai este de lucru. Mă gândesc, de exemplu, la recomandările OCDE privind consolidarea leadershipului educațional, la dezvoltarea educației timpurii, la reducerea inegalităților, în special în comunitățile rurale și pentru persoanele vulnerabile. Și o parte dintre aceste teme am văzut că vor fi abordate în panelurile de puțin mai târziu.
- Avem un ghid solid în mână, avem șansa reală de a construi un sistem educațional mai bun. Și, cum spuneam mai devreme, OCDE funcționează prin dialog constant, prin evaluare periodică, prin adaptare la noi provocări. Și în acest sens, rolul României ca viitor membru, ca viitor membru activ, va însemna și o contribuție directă la conturarea politicilor internaționale în domeniul educației.
- În încheiere, aș vrea să mulțumesc tuturor celor care au contribuit la realizarea acestui raport, în primul rând, după cum spuneam, colegilor din Ministerul Educației și Cercetării, echipei OCDE, experților care au pus umărul la acest demers. Este rodul unei munci intense și foarte bine coordonate. Mulțumiri speciale domnului ministru David pentru eforturi și dedicare, inclusiv pe relația cu OCDE, și am remarcat cât de des menționați, domnule ministru, OCDE în comunicarea dumneavoastră publică. Este un lucru foarte bun și pentru procesul de aderare. Mulțumirile mele și către fostul ministru al educației, doamna Ligia Deca, și pentru cei care v-au precedat în această funcție, de când am început procesul de aderare. Întregii echipe de la minister, după cum spuneam, domnul Cristescu a jucat și el, împreună cu colegii și colegele sale, un rol foarte bun și, evident, foarte, foarte multe mulțumiri și recunoștință domnului director Andreas Schleicher pentru sprijinul constant acordat acestui parcurs al aderării României către OCD.
1 comment
„Educația este prioritate națională”