Ministrul David despre „mica reformă” universitară: Până în iunie ar trebui ca misiunile universităților să fie clar asumate / „Nu vei primi finanțare mai mare, ci așteptarea este să folosești finanțarea în concordanță cu misiunea pe care ți-ai asumat-o”

[jp_post_view]
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
Universitățile ar trebui să-și asume „clar” până în luna iunie noile misiuni – de educație, educație-cercetare sau educație-cercetare avansată, conform Ordinului publicat săptămâna aceasta în Monitorul Oficial, după cum a spus ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în interviu pentru Edupedu.ro.

Schimbarea, parte a unei „mici reforme” universitare anunțate în momentul când a preluat mandatul, „înseamnă o diferențiere explicită a misiunilor, de jos în sus”, în urma căreia „nu vei primi finanțare mai mare, ci așteptarea este să folosești finanțarea în concordanță cu misiunea pe care ți-ai asumat-o”, a spus ministrul în interviu.

Întrebat dacă aceste domenii principale urmărite de universități vor avea impact asupra finanțării și dacă se va renunța la finanțarea per student, ministrul a spus că „deocamdată nu le-am legat pe cele două”. Potrivit ministrului, „finanțarea poate să meargă în aceeași logică pe care o avem, doar că utilizarea banilor trebuie să fie făcută prin prisma misiunii pe care ți-ai asumat-o și diverse procese de evaluare prin care treci să fie adaptate acestui acestui profil”.

Explicațiile vin în contextul în care ordinul ministrului David pe baza căruia universitățile trebuie să-și stabilească și să-și declare propria misiune, a fost publicat, marți, în Monitorul Oficial.

Cele trei misiuni pe care le pot asuma universitățile sunt:

  1. De educație
  2. De educație și cercetare (cercetarea include, în sensul ordinului, și creația artistică, în cazul universităților cu profil artistic)
  3. De educație și cercetare avansată

Ministrul Daniel David anunțase această schimbare ca parte a unei „mici reforme” universitare, despre care a vorbit într-un interviu pentru Edupedu.ro, încă de la începutul mandatului său. El spunea atunci: „Vom iniția reorganizarea arhitecturii mediului academic românesc, implementând legislația națională care permite și cere universităților să-și definească misiunea academică (educație; educație și cercetare; educație și cercetare avansată) cu impact asupra indicatorilor de evaluare și să încurajăm apoi concentrări academice, pe bază voluntară și cu stimulare financiară (…)”

Declarațiile pe această temă, făcute în interviul acordat Edupedu.ro, detaliat:

„Realizator; Ați anunțat, la luarea mandatului de ministru, o mică reformă universitară și în cercetare. Care este data limită până la care universitățile trebuie să-și declare misiunea și ce anume decurge de la acea dată?

Daniel David: Spuneam că o problemă în universitățile noastre este că adesea nu ne clarifică misiunea. Iar legea vorbește despre trei misiuni pe care ar trebui să ni le asumăm. Până prin luna iunie cred că este deadline-ul, astfel încât să știm și noi, și societatea, și studenții care merg la o universitate care e ambiția acelei universități? Adică vrei neapărat să fii o universitate de cercetare avansată, care te iei la trântă cu Harvard? Că atunci nu știm cum te evaluăm. Sau vrei să fie universitate importantă pe educație și cercetare, care dezvolți elemente antreprenoriale duale, în relație cu autoritățile locale? Și cred că țara are nevoie de toate aceste profiluri, inclusiv de universități focalizate în primul rând pe educație. Și suntem mult mai cinstiți unii cu alții și în același timp satisfacem mai bine nevoile care există în țară și evaluarea o poți face într-o manieră mult mai corectă.

Deci, până în luna iunie ar trebui ca aceste misiuni să fie clar asumate de universități. Și asta înseamnă o diferențiere explicită a misiunilor de jos în sus. Nu te forțează nimeni cu nimic.

Realizator: Voluntariat…

Daniel David: Voluntariat, dar, odată ce ți-a asumat o misiune, te și aștepți când ai fi tratat din prisma acelei misiuni.

Realizator: Ce înseamnă ca impact? (…)

Daniel David: Înseamnă, pur și simplu, în ce investești mai mult. Adică, dacă vrei să fii universitate de educație și cercetare avansată, înseamnă că ținta ta este să ai publicații internaționale, citări, granturi internaționale, să arăți bine în rankinguri…

Realizator: Și vei primi finanțare de la minister mai mare?

Daniel David: Nu vei primi finanțare mai mare, ci așteptarea este să folosești finanțarea în concordanță cu misiunea pe care ți-ai asumat-o. Și dacă vine cineva la o universitate de acest timp și vrea să-i măsoare performanța prin număr de rezumate la conferințe, simpozioane locale, să le spunem că nu așa trebuie să fim evaluați. Ceilalți, de exemplu, care au un angajament regional, ar putea să primească un suport în plus din partea autorităților locale, din partea firmelor care sunt în zona respectivă pe componente duale. Automat facem ce se întâmplă peste tot în această lume.

Realizator: Și finanțarea va urmări domeniile acestea principale, adică veți renunța la finanțarea per student?

Daniel David: Nu, deocamdată nu le-am legat pe cele două. Deci eu [abordez] altfel: finanțarea poate să meargă în aceeași logică pe care o avem, doar că utilizarea banilor trebuie să fie făcută prin prisma misiunii pe care ți-ai asumat-o și diverse procese de evaluare prin care treci să fie adaptate acestui acestui profil. E un element de normalitate, ca să spun așa, ar fi trebuit să facem de mai mult timp.”

Citește și:
OFICIAL Fiecare universitate, prin Carta universitară, trebuie să-și stabilească misiunea proprie, cu scopul apropierii de piața muncii și cu impact asupra evaluărilor: universități de educație, de educație și cercetare sau de educație și cercetare avansată / Cele care au deja prevăzută o misiune o pot schimba până la 1 iunie – Ordin
INTERVIU Daniel David, noul ministru al Educației și Cercetării, anunță o „mică reformă” universitară și în cercetare: reorganizarea arhitecturii mediului academic românesc și a sistemului național de cercetare, „stimularea colaborării între organizațiile de cercetare și finanțarea acestora în raport cu performanțele academice obținute”

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. nu se dau bani mai mulți sau mai putini, modelul de finanțare nu se schimba – adică rămânem in aceeași paradigma de studentul nostru, clientul nostru iar clientul are întotdeauna dreptate. ah da, si licența e un fel de liceu, dar nu chiar, dar totuși.

    Încă ceva cu proeuropean, psihocultural si fake news 🙂

    Daniel David, ladies and gentlemen.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un cadru didactic de la Academia de Poliție care a fost condamnat definitiv pentru că a divulgat subiectele de la examenul de licență a fost avansat la gradul de comisar-șef și lector universitar – predă „Tactică polițienească”

Un polițist-asistent universitar condamnat penal definitiv, în 2018, pentru divulgarea subiectelor la disciplina „Combaterea Criminalității Organizate” de la examenul de licență din cadrul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” a…
Vezi articolul

Vasile Dîncu, despre plagiatul de care este acuzat premierul Ciucă: Ministerul Educației a scăpat de sub control această situație a învățământului superior. Ar trebui ca multe școli doctorale să fie desființate

Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, care este și profesor universitar, a declarat sâmbătă, la Digi24, că nu a discutat cu premierul Nicolae Ciucă despre recentele acuzații de plagiat în teza sa…
Vezi articolul

Remus Pricopie, SNSPA: Între 2011 și 2022, populația tânără a României a scăzut cu peste 1 milion de locuitori / Apel către politicieni: Reducerea pragurilor de vârstă pentru participare în alegeri, modul prin care le putem arăta tinerilor că viitorul societății noastre depinde cu adevărat și de ei

Între 2011 și 2022, populația tânără a României a scăzut cu peste 1 milion de locuitori, de la 5,51 milioane la 4,49 milioane, scrie rectorul Școlii Naționale de Studii Politice…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu: Se introduce pentru prima oară învățământul dual în sistemul universitar, ca formă de învățământ – propunere din noua legea a Educației pentru învățământul superior

Sorin Cîmpeanu a precizat că ar putea fi introdus în viitoarea lege a Educației pentru învățământul superior „învățământul dual în sistemul universitar, ca formă de învățământ”. Declarația a fost făcută…
Vezi articolul

Cinci măsuri fiscale pentru evitarea crizei de finanțare a deficitului și readucerea României pe drumul unei creșteri economice sustenabile, propuse de economiștii Facultății de Științe Economice a UBB

România nu mai poate amâna reforma fiscală și consolidarea bugetară, consideră echipa Romanian Economic Monitor (RoEM), proiect al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB)…
Vezi articolul