Ministrul Educației, Daniel David: Este inacceptabil să dai examen peste examen, anual, și tu ai luat o notă destul de bună, dar n-ai prins un post pentru titularizare / Pe 19 mai voi face o altă propunere pentru examenul de titularizare

125.839 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / AGERPRES Foto
Ministrul Educației, Daniel David, spune că pe 19 mai când va prezenta raportul privind diagnoza sistemului va face „o altă propunere pentru examenul de titularizare” pentru că „este inacceptabil să dai examen peste examen, anual, sau din doi în doi ani și tu ai luat o notă destul de bună, dar n-ai prins un post”. Ministrul Educației a făcut declarația în emisiunea Starea Nației, miercuri, 7 mai.

Ministrul Educației, Daniel David, a spus că pe 19 mai, când va prezenta raportul de diagnoză asupra sistemului de învățământ, va face o altă propunere pentru examenul de titularizare. 

El a subliniat că „este inacceptabil să dai examen peste examen, un examen foarte greu, complicat, birocratic, și să dai, anual sau din doi în doi ani și tu ai luat o notă destul de bună, dar n-ai prins un post așa numit pentru titularizare”.

  • Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.
  • Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
Declarația integrală a ministrului Educației privind examenul de titularizare

„Este o problemă și am spus public (n. red. examenul de titularizare). Forma actuală, după mine, pe care o avem în titularizare, trebuie schimbată. În 19 mai, cum am promis de când am venit ministru din 23 decembrie, voi face o altă propunere pentru examenul de titularizare

În principiu, titularizarea este bună, fiindcă asigură stabilitate oamenilor în sistem și îi poți transfera ușor când sunt probleme într-o școală, n-ai suficienți copii, clase într-o altă zonă, dar creează și probleme foarte mari, mai ales pentru acești oameni – și am descris această problemă. Este inacceptabil să dai examen peste examen, un examen foarte greu, complicat, birocratic, și să îl dai anual sau din doi în doi ani. Iar tu ai luat o notă destul de bună, dar n-ai prins un post așa numit pentru titularizare. Deci este clar că trebuie să schimbăm sistemul pentru a păstra lucrurile bune și a reduce din lucrurile proaste care există, inclusiv cel pe care l-ați descris dumneavoastră cu examenele repetate”.

Informații de context

În fiecare an are loc un concurs național de angajare în învățământ ale căror etape încep abia în primăvară, între 5-16 mai 2025 în cazul anului 2025. Aceste posturi vor fi scoase la concurs în 2025 pentru anul școlar 2025-2026 și au fost deblocate prin adoptarea de către Guvern, pe 24 aprilie, a unei Ordonanțe de Urgență, angajările fiind blocate pentru acest an în sistemul public, din cauza OUG 156/2024.

Numărul de posturi scoase la concurs este fluctuant în fiecare an, are loc în mai multe etape și publicarea acestor posturi se face de către inspectoratele școlare pe platforma titularizare.edu.ro. Dar acest număr nu poate fi limitat la cel mult 15% din totalul posturilor.

Conform Raportului privind starea învățământului din anul școlar 2022-2023, cel mai recent astfel de document publicat de Ministerul Educației, în acel an erau 212.332 cadre didactice în învățământul preuniversitar care ocupau 218.627,57 norme de predare. Și s-au scos la concursul național de angajare în învățământ în anul respectiv 72.644 de posturi (34,2%).

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a precizat, la emisiunea Educația la putere de la TVR 2, de ce profesorii suplinitori cu note peste 7 la titularizare trebuie să repete examenul: „Din păcate, sunt două decizii ale Curții Constituționale care ne împiedică să reportăm nota”. Acesta a spus că „la petiții am răspuns de fiecare dată cu niște argumente care nici măcar nu țin de voința noastră, a Ministerului Educației”.

Declarațiile oficialului par să fie în contradicție cu filosofia acestui sistem de mobilitate, deoarece profesorii își pot folosi nota din anii trecuți de la concursul de angajare în cadrul etapelor de mobilitate, care au loc înainte de proba scrisă propriu-zisă. Cu toate acestea, Sorin Ion a afirmat că nota din anii trecuți de la concursul de titularizare nu poate fi folosită de la un alt la altul, invocând decizia CCR.

În cadrul emisiunii, profesoara Ionela Bălan a adus în atenție că nemulțumirea profesorilor suplinitori este că, deși iau note peste 7 la titularizare, ei sunt nevoiți să susțină din nou examenul, „pentru că au prioritate în alegerea posturilor cadrele didactice care dau examenul în anul respectiv”.

David, despre sistemul de titularizare: „Eu nu l-aș fi gândit așa”

Cel mai recent, ministrul Educației a declarat că „sistemul de titularizare este atât de înrădăcinat în mintea oamenilor încât orice schimbare trebuie gândită foarte bine și anticipată”. „Eu nu l-aș fi gândit așa”, a spus el la Prima News.

Un grup de cadre didactice suplinitoare calificate i-au solicitat ministerului Educației organizarea unei dezbateri oficiale privind Concursul de titularizare din învățământul preuniversitar. Printr-o petiție lansată pe platforma Declic în februarie 2025, semnată de 1.460 de persoane la momentul redactării articolului, profesorii atrag atenția asupra obligației de a susține anual examenul pentru ocuparea posturilor vacante sau rezervate, în ciuda faptului că obțin note peste 7 și dețin definitivatul.

La începutul lunii februarie, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că printre politicile educaționale pe care ar urma să le anunțe în iunie 2025 va fi și regândirea titularizării, adică a concursului național de ocupare a posturilor de profesori. El a criticat actualul proces, în care „oameni buni care dau examene peste examene nu reușesc să ajungă” la contract pe perioadă nedeterminată, fiind nevoiți să repete concursul din cauza lipsei de posturi.

Reacția oficialului a venit după ce pe 24 ianuarie 2025 un grup de profesori suplinitori i-a transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă nemulțumirile legate de organizarea actuală a examenului de titularizare. În scrisoare, document obținut de Edupedu.ro, aceștia semnalează că, anual, zeci de mii de suplinitori sunt obligați să susțină acest concurs, indiferent de rezultatele obținute anterior, ceea ce contribuie la instabilitate profesională și afectează calitatea actului educațional.

Citește și:
De ce profesorii suplinitori cu note peste 7 trebuie să repete examenul de Titularizare? Secretarul de stat Sorin Ion: Din păcate, sunt două decizii ale Curții Constituționale care ne împiedică să reportăm nota. Pur și simplu, sunt bariere legale
De luni, 5 mai, și până pe 16 mai, profesorii sau viitoarele cadre didactice se pot înscrie la concursul național de Titularizare 2025. Lista documentelor necesare
BREAKING Cred că este ultimul an în care Titularizarea va avea loc în această formă, anunță ministrul Educației, Daniel David, care arată spre profesorii obligați să dea examenul de titularizare ani de zile

22 comments
  1. Sunt mai multe aspecte in aceasta situatie!
    In primul rand, ca directorii de scoli nu dau la concurs toate posturile libere…le tin pentru tot felul de aranjamente personale…
    In al doilea rand, candidatii de la concurs reusiti nu accepta posturi in mediul rural…
    Deci apare paradoxul ca avem multe posturi libere neocupate de cadre calificate si in acelasi timp concurenti cu medie de reusinta, dar ramasi fara post… Ar trebui ca statul sa le asigure tinerilor conditii si in mediul rural, anumite facilitati cum ar fi accesul la locuinte ieftine, o gradina de cultivare a legumelor, etc…care sa atraga si sa intereseze tinerele cadre didactice…

    1. Ar trebui locuință de serviciu și job pentru consoarta + un spor. Problema cea mai mare este că, dacă te-ai titularuzat in rural, nu te poți transfera in urban. Ar trebui mai multa libertate la transferuri

  2. Pai cum sa iei post titularizabil cand primarul isi pune nevasta pe post necalificata in locul celei care ia aproape 10 la titularizare????
    Tot sistemul e corupt! Pilele vorbesc!!!
    Ne amagim cu notele noastre! invatam degeaba ca sa intre pilele!!! Rusine !!!

  3. Articol incoerent și prost editat, in care lesne se pot observa câteva greșeli gramaticale! Este de neconceput ca pe un site educațional să existe asemenea greșeli de exprimare/ editare. In era semianalfabetismului funcțional și a manelizării societății, nimic nu mă mai surprinde… Rușine!

  4. Examenele anuale DE TITULARIZARE SUNT IZVORUL CORUPȚIEI DIN SISTEM și de aceea TREBUIE DESFIINȚAT!
    Profesorii, ca și medicii, trebuie să se pregătească încontinuu. Ei au ca MATERIE A MUNCII LOR SUFLETUL COPIILOR care este CORPUL SPIRITUAL AL OMULUI!
    Pregătirea lor trebuie, și este, verificată prin cursuri și inspecții !

  5. În regulă să vă uitați la examenul de titularizare dar trebuie regândit totul pentru ca „mișcările” care se fac în școli și între școli sunt cele care au ca rezultat repetarea la nesfârșit acestui examen. Aranjamentele care se fac în școli duc la scăderea calității actului educational, profesorul de religie predă și istorie dar profesorul de istorie nu are ore…

  6. domnule ministru, de pe când eram elev și asta se întâmpla pe vremea când nici nu erai dumneata programat pentru viață, era o deviza:nota 10 este nota profesorului, vis a vis de elevul foarte bun dar care nu primea notă maximă. Atunci voi gramaticilor de ce sa luați doar note”destul de bune” ca să fiți dascăli? Inafara de asta, nu dumneata ești cel cu propunerea de scoatere a istoriei și geografiei din programa școlară?
    Intrebare: Ești roman doar ca cetățenie ca se observa în guvern, în instituția prezidențială și etc persoane de genul asta care nu au legătură cu nația romana?

  7. Cum ar fi dacă si medicii, avocații, funcționarii etc ar da examen în fiecare an? Nu le-ar prea conveni. Ei, uite că nici profesorilor nu le convine și au dreptate. Am și eu un nepot, e profesor de Română și engleză si de câțiva ani, tot da examene, că fraierul și trăiește într-un stres că nu știe dacă „se scot posturi” și unde. E un mare fraier. I-am zis, băi băiatule, îți irosești viața, îți consumi nervii și nu ramai cu nimic. Acum 2ani a avut ore la 3 scoli pe la țară și pleca dimineața la 4 că să facă naveta cu un autobuz și apoi cu „ia-ma nene”. Anul trecut a prins niste ore undeva mai aproape și a făcut naveta la 40 km. La fel și anul asta. Acum se pregateste iar pentru examen de titularizare. Zice că îi place să fie profesor. „Bai, băiete, nu vezi că nu merită? Ce faci la anul? Alt examen, alt stres?” Mi-a promis că mai rămâne în învățământ doar anul asta și între timp, își caută altceva. Bai, fraților, și șofer la Uber daca se face și tot câștigă mai bine și e mai relaxat. Sper sa se tina de cuvânt. Salutare

  8. Cred că domnul care își spune profesor glumește. Eu m-am îmbolnăvit grav tocmai de la acest concurs susținut de șapte ori in treisprezece ani și nu reușesc să îmi regăsesc sănătatea după încă opt. Ar trebui titularizati măcar cei care obțin peste nouă la proba scrisă, așa cum a fost cazul meu. Sa nu uitam că posturile se ocupau pe vremuri prin repartiție guvernamentală, iar cei repartizați astfel au fost dascăli de mare valoare care au format multe generații. Profesorii titulari sunt cei mai apreciați in toate școlile și au cele mai bune rezultate. O recunosc eu care sunt profesor suplinitor de peste douăzeci de ani.
    Concursul asta nu dovedește nimic altceva decât capacitatea de a fi tocilar. Recunosc că un tânăr aflat în căutarea unui loc de muncă accepta ideea concursului, fiindcă îi oferă șansa unui loc de muncă. Așa gândeam și eu la tinerețe până când nu am suportat consecințele lui din plin. Este aberant sa te gândești să titularizezi un om pe trei ani. Un ciclu de învățământ durează patru ani. Un profesor și un diriginte trebuie sa se ocupe de o clasă de la început până la final. Un profesor are nevoie de un loc de muncă stabil, școala are nevoie de profesori, iar elevii au nevoie de continuitate în predare.

  9. Pentru neaveniții care nu au citit niciodată această utopie numită Metodologia Cadru,să citească cu atenție ,la Capitolul VIII ,art 64 punctul 8 și 9 și mai vorbim!!!!! Ăștia nu respectă nimic , nici măcar propriul lor document oficial,sacru,Biblia lor Sfânta! Cei care au dat și luat examenul de Definitivat ar trebui,in baza a ceea ce spune acolo ,să li se facă Contract de angajare pe perioadă Nedeterminată!!!! Atenție,acolo apare un cuvânt foarte important,pe care ei îl nesocotesc și anume SAU !!!!! Este SAU și la punctul 8 și la 9, nu e SI ,deci !!!! Se încalcă legislația cu buna știință! Voi sesiza ITM și după instanța de judecată! Aviz pentru cei interesați!!!

  10. Nu numai asta. Examenul de titularizare este ceva cumplit, cu materia din toți anii de facultate si poate şi de master de la toate disciplinele. Dacă nu se pupă felul in care tratezi subiectele (pentru că ai terminat, de exemplu, la Cluj) cu felul în care le văd cei din alt centru universitar, ai încurcat-o. Dar când candidații iau note mici, presa, care habar n-are despre ce este vorba, dezinformează şi zbiară din toti rărunchii că sunt profesorii slab pregătiți. Nu sunt slab pregătiți. Nu dau examen din ce urmează să predea. Este altă planetă. Eu am trecut de două ori prin examen, am luat prima pe listă de fiecare dată, am luat şi postul pe care l-am cerut, dar era atât de „bine” încât, cu prima ocazie, am plecat din învățământ şi nu am privit înapoi. Sistemul nu mă merită. Nu a făcut nimic să mă păstreze.

    1. Davidel, propune teste antidrog si alcoolice la examen, iar tu esti liber sa emigrezi in Botswana!

  11. Singurul lucru corect din acest sistem, Concursul Național de Titularizare!
    Nu trebuie nici regândit, nici desființat!
    Trebuie să scoateți posturile la concurs, să renunțați la schema detașare, apoi titularizare.
    Mai exact, schimbați inspectorii de resurse umane!
    Gradația? De asta nu vă atingeți, nu?

  12. Atata timp cat se vor face angajari pe durata nedeterminata nu veti avea performanta la scoala. Concursurile de angajare sa fie a nivel national si pe 3 ani. Ai rezultate bune cu elevii inca 3 ani prelungire, nu ai, atunci te duci in alta munca si postul scos din nou la concurs.

    1. Hai ca esti amuzant. In ce domeniu e angajare pe 3 ani? Medicii sunt pe 3 ani? Polutistii, magistratii? Nu e nicaieri in lume asa ceva. Mergi si te culca, spui prostii prea mari, si te mai dai si profesor!
      S-o crezi tu ca vei avea performanta cand nu oferi nici macar stabilitate. Nu ar mai veni nimeni sa predea, sa suporte tot ce e in sistem, salariu modest, si sa nu aiba nici stabilitate.
      .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rectorul Universității din București: Finalizarea renovării tronsonului Facultății de Istorie este planificată vara aceasta / Apoi va fi relocată Facultatea de Matematică și Informatică, pentru încă un an

Finalizarea renovării primului tronson al clădirii Universității din București (UB), cel al Facultății de Istorie, este planificată vara aceasta, a declarat, marți, rectorul instituției de învățământ superior, Marian Preda, potrivit…
Vezi articolul

Ministrul Daniel David susține că și în universitar „s-a mărit norma didactică, tot cu două ore” / Legea Bolojan crește doar limita maximă pentru norma didactică în învățământul superior, fără valori obligatorii ca pentru profesorii din școli

Ministrul Educației, Daniel David, a susținut, într-o intervenție la TVR Info, că și în universitar „s-a mărit norma didactică, tot cu două ore” ca în preuniversitar. Afirmațiile lui vin în…
Vezi articolul

Practica didactică în România nu reflectă obiectivele de învățare din curriculumul național, carierei didactice îi lipsesc trăsături-cheie ale unei profesii cu înaltă calificare, evaluarea competențelor profesionale nu se bazează suficient pe dovezi – raport-diagnostic al OCDE

Obiectivele curriculumului bazat pe competențe nu este reflectat nici acum în practica didactică, în condițiile în care au existat formări în domeniu, potrivit raportului-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Fizica poate părea abstractă, dar prin acest proiect ne ducem mai aproape de realitate, mai aproape de ceea ce elevii întâlnesc acasă, spune profesoara Angelica Georgescu de la Școala Gimnazială „I. A. Bassarabescu”, Ploiești

La o lecție de fizică desfășurată la Școala Gimnazială „I. A. Bassarabescu” din Ploiești, profesoara Angelica Georgescu a pun în practică un scenariu didactic construit pe baza unei fișe LifeLab,…
Vezi articolul