Norma didactică a profesorilor din România – predarea propriu-zisă înseamnă 18 ore pe săptămână, cu variații în funcție de gradul didactic și vechime / Programul de lucru al unui profesor este de 40 de ore pe săptămână, ca al oricărui angajat

45.391 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Norma didactică de predare în România este, în general, de 18 ore pe săptămână pentru profesori, 24 de ore pentru instruire practică, cu posibilitatea reducerii la 16 ore în funcție de vechime și grad didactic, conform cadrului legal actual. Nu toate aceste prevederi sunt însă aplicate în prezent, unele fiind prorogate de Guvernul Ciolacu. În vigoare, potrivit Ministerului Educației și Cercetării, este însă o reducere de normă didactică din legea precedentă și anume de la 18 la 16 ore pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul didactic I. De asemenea, există o serie de „degrevări de normă” pentru directori, inspectori, lideri sindicali.
  • Încă din februarie 2025 Edupedu.ro a scris că printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare se află și creșterea normei didactice pentru profesori, așa cum semnala un sindicat din Educație. Joia trecută, pe 29 mai, în contextul pregătirilor pentru formarea unui nou guvern după alegerile prezidențiale și demisia celui actual, G4Media a scris că liderii și negociatorii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliție guvernamentală au pe masă mai multe propuneri de măsuri pentru a scădea deficitul bugetar scăpat de sub control. Printre ele ar fi și creșterea normei didactice la profesori.
  • Sindicatele din Educație au reacționat imediat într-un comunicat comun și au solicitat grupul de lucru de la Palatul Cotroceni să renunțe la propunerea de a majora norma didactică a profesorilor. „Considerăm că o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc”, se arată în comunicatul sindicatelor.
  • Autoritățile nu au prezentat niciodată o analiză științifică sau pe bază de date din sistem despre normele profesorilor, există doar un total anual a numărului de norme pe tipuri de cadru didactic – titular, suplinitor calificat, necalificat. De asemenea, în contextul discuțiilor despre o eventuală creștere a normei didactice de predare, nu există nicio susținere publică a demersului sau o identificare a unei probleme la nivelul Ministerului Educației, unde ministrul Daniel David recent a publicat un raport cu problemele identificate în cele 5 luni de mandat și soluțiile acestora.
  • Ministrul Educației și Cercetării s-a poziționat față de subiect luni, 2 iunie: „Nu se pune problema în acest moment. Hai să vedem dacă va fi cazul, prin raportare la practicile europene. Dacă avem prea multe ore față de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puține, putem discuta creșterea, dar în același timp cu onorarea unor angajamente pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv în legătură cu salariul pentru debutant”

Pentru toate cadrele didactice din învățământ activitatea didactică totală presupune 40 de ore pe săptămână de lucru propriu-zis, incluzând și activități conexe predării.

Norma didactică de predare pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar din România este reglementată de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, completată de norme metodologice și prevederi tranzitorii. Iată principalele aspecte legale relevante:

  • Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână. Acest interval include atât orele de predare efectivă, cât și activități conexe: pregătire, evaluare, dezvoltare curriculară, mentorat, management al clasei etc, conform art 207, alin 4 din legea 198/2023
  • Norma didactică de predare-învățare-evaluare se stabilește astfel, conform art. 207 din Legea 198/2023:
    • 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru cei din unități/clase cu program integrat/suplimentar de artă și sport, precum și din unități de educație extrașcolară, care au cel puțin licențierea în cariera didactică.
    • 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori cu licență didactică (licența didactică nu este în vigoare încă, ar trebui să intre în 2027, potrivit actualei legi).
    • 16 ore pe săptămână pentru învățători, profesori care efectuează terapii specifice din învățământul special; 20 de ore pentru alte funcții didactice din învățământul special.
    • 14 ore pe săptămână pentru profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit care desfășoară activitate de mentorat (nu există profesori emeriți pentru că ordinul de ministru care ar fi trebuit să stabilească regulile de acordare a acestui titlu, programat pentru aprobare până la 31 decembrie 2024, nu a fost emis)
    • 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori cu grad didactic I și activitate de mentorat.
  • Până la începutul anului școlar 2025-2026, pot solicita reducerea normei didactice cu două ore săptămânal, fără diminuarea salariului, doar profesorii cu peste 25 de ani vechime și grad didactic I.
  • Din anul școlar următor, 2025-2026, această facilitate se va aplica și profesorilor cu peste 15 ani vechime și grad didactic I, la cerere, dacă articolul din lege nu va mai fi prorograt, cum a fost până acum, de către Guvern.
  • Norma didactică se poate constitui, în anumite condiții, și din activități complementare procesului de învățământ (mentorat, școală după școală, activități remediale, învățare pe tot parcursul vieții), nu doar din ore la specialitatea de bază, mai ales în mediul rural sau dacă nu se pot constitui norme complete la o singură disciplină, potrivit portalului Eurydice al Comisie Europene care prezintă condițiile de angajare în toate sistemele educaționale din Europa.

Raportul Ministerului Educației pe anul școlar trecut arată că erau 223.864,79 de norme didactice de predare, iar 173.533 dintre acestea erau ocupate cu profesori titulari – asta înseamnă că circa 22,5% sunt profesori angajați pe perioada determinată, calificați sau necalificați. Nu există nicio statistică oficială în acest raport referitor la plata cu ora și câte ore sunt în această situație.

Potrivit legii, norma didactică nu înseamnă doar orele de predare la clasă, ci și:

  • pregătire metodico-științifică,
  • dezvoltare curriculară,
  • activități de educație, mentorat,
  • managementul clasei,
  • alte activități complementare procesului de învățământ.

Încălcarea obligațiilor legale legate de normă poate atrage sancțiuni disciplinare, de la observație scrisă până la diminuarea salariului sau suspendarea dreptului de a ocupa funcții didactice superioare.

Redăm aici articolele 207-208 din Legea 198/2023:

Articolul 207

(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.

(2) Suplimentar față de activitățile prevăzute la alin. (1), după obținerea gradului didactic I, personalul didactic de predare poate avea activități extradidactice și activități pentru crearea și funcționarea cluburilor, cercurilor ȘTIAM, care încurajează cercetarea/inovarea. Suplimentar, după obținerea titlului de profesor emerit, personalul didactic de predare poate desfășura activități de stimulare a excelenței didactice, de diseminare și schimb de bune practici pedagogice cu alte cadre didactice de la nivelul sistemului de învățământ, precum și activități de formare a mentorilor. Aceste activități sunt remunerate în regim de plată cu ora. Condițiile de participare a cadrelor didactice la organizarea și funcționarea cluburilor și cercurilor ȘTIAM se stabilesc prin metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației.

(3) Activitățile prevăzute la alin. (1) și (2), care corespund profilului profesional, specializării și aptitudinilor persoanei care ocupă postul didactic respectiv, sunt prevăzute în fișa postului. Aceasta se aprobă în consiliul de administrație, se revizuiește anual și constituie anexă la contractul individual de muncă.

(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;

d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;

f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;

i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.

(5) Pentru personalul didactic încadrat pe post, care desfășoară activitate de mentorat, orele de mentorat se remunerează în sistem de plată cu ora, echivalent a 4 ore pe săptămână.

(6) Pentru pregătirea remedială sau de stimulare a excelenței didactice se pot aloca în norma didactică de predare până la 4 ore.

(7) Profesorii prevăzuți la alin. (4) lit. e) și g) au dreptul la remunerarea activității în regim de plată cu ora a activităților prevăzute la alin. (2), după efectuarea normei didactice de predare diminuate.

(8) Profesorii prevăzuți la alin. (4) lit. e) și g), precum și personalul prevăzut la alin. (5) desfășoară cel puțin 4 ore pe săptămână activități de mentorat.

(9) Norma didactică a profesorului consilier școlar corespunde unui post de profesor-consilier școlar și se stabilește prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari. Activitățile specifice normei didactice sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educației și includ colaborarea cu asistentul social și asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar în cadrul echipelor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale.

(10) Norma didactică a profesorului-logoped interșcolar corespunde unui post de profesor-logoped și se stabilește prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, de maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari. Activitățile specifice normei didactice sunt stabilite prin regulament aprobat prin ordin al ministrului educației.

(11) Norma didactică de predare-învățare-evaluare prevăzută la alin. (4) lit. d), f) și h) pentru personalul didactic de predare și de instruire practică cu o vechime în învățământ de peste 15 ani și cu gradul didactic I se poate reduce cu două ore săptămânal, la cerere, fără diminuarea salariului.

(12) Norma didactică a personalului prevăzut la alin. (11) se poate reduce ca urmare a solicitării cadrului didactic, adresată directorului unității de învățământ preuniversitar.

(13) Personalul didactic de predare și de instruire practică, care beneficiază de reducerea normei didactice, poate avea dreptul la remunerarea activității în regim de plată cu ora sau cumul de norme doar după efectuarea normei complete prevăzute la alin. (4) lit. d), f) și h).

Articolul 208

(1) Norma didactică în învățământul preuniversitar cuprinde ore prevăzute în planurile-cadru de învățământ la disciplinele corespunzătoare specializării sau specializărilor înscrise pe diploma de licență ori pe certificatul de absolvire a unui modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei noi discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diplomă.

(2) În norma didactică prevăzută la alin. (1) se pot include ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobată de Ministerul Educației și ore de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și ore de învățare remedială, fără a depăși o jumătate de normă de predare-învățare-evaluare, cu menținerea drepturilor salariale.

(3) În situația în care norma didactică nu se poate constitui conform prevederilor alin. (1) și (2), aceasta se poate completa cu activități de educație, complementare procesului de învățământ: școala după școală, învățare pe tot parcursul vieții.

(4) Orele de limbi străine din învățământul primar pot fi predate, în condițiile prezentei legi, de profesorii pentru învățământul primar de la clasa respectivă, dacă fac dovada calificării prin diploma de studii sau prin certificatul de competență, și sunt remunerate prin plata cu ora. Orele de limbi străine din învățământul primar pot fi predate și de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora.

(5) Profesorii pentru învățământul preșcolar și primar de la grupele/clasele cu predare în limbile minorităților naționale sunt remunerați, în regim de plata cu ora, pentru orele care depășesc numărul acestora prevăzut în planurile-cadru de învățământ de la grupele/clasele cu predare în limba română.

(6) Profesorii pentru învățământul preșcolar și primar de la clasele cu predare în limbile minorităților naționale predau disciplinele „Comunicare în limba română“, precum și „Limba și literatura română“ pe tot parcursul ciclului preșcolar/primar.

(7) În învățământul primar, orele de educație fizică prevăzute în planurile-cadru de învățământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate.

(8) În palatele și în cluburile copiilor, norma didactică cuprinde activitățile prevăzute în planurile de educație corespunzătoare profilurilor cercurilor și atelierelor, stabilite în regulamentul aprobat prin ordin al ministrului educației, în limitele normelor didactice prevăzute la art. 207 alin. (4).

(9) Prin excepție, dacă norma didactică a profesorilor din învățământul gimnazial nu se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4), aceasta poate fi constituită din 2/3 din numărul de ore de la specializarea sau specializările de bază și completată cu 1/3 din numărul de ore de la disciplinele prevăzute la alin. (1) ori prin adăugarea de ore de activități de educație, complementare procesului de învățământ: școala după școală, învățare pe tot parcursul vieții.

(10) În învățământul gimnazial din mediul rural, norma didactică se poate constitui din 1/2 din numărul de ore de la specialitatea sau specialitățile de bază și completată cu 1/2 din numărul de ore de la disciplinele prevăzute la alin. (2) sau prin completarea cu ore de activități de educație, complementare procesului de învățământ: școala după școală, învățare pe tot parcursul vieții.

(11) Personalul didactic de conducere, de îndrumare și control poate fi degrevat total sau parțial de norma didactică, pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului educației, elaborate prin consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar. De același drept pot beneficia și persoanele desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare și evaluare a calității sistemului de învățământ, pe baza normelor aprobate prin ordin al ministrului educației. Prin același ordin se stabilesc atribuțiile persoanelor desemnate de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar, degrevate de norma didactică.

(12) Personalul degrevat potrivit alin. (11) primește drepturile salariale pentru funcția în care este încadrat, precum și celelalte sporuri și indemnizații prevăzute de lege pentru activitatea desfășurată, după caz.

(13) Timpul săptămânal de activitate al personalului didactic auxiliar și personalului administrativ este de 40 de ore. Sarcinile acestuia sunt prevăzute în fișa individuală a postului.

(14) Norma didactică de predare-învățare-evaluare și de instruire practică pentru instructorii militari, de ordine și securitate publică din unitățile de învățământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională este prevăzută de prezenta lege și se stabilește adaptat specificului fiecărei categorii de funcții didactice din învățământul preuniversitar de apărare, ordine publică și securitate națională.”

Cum arată timpul de predare (teaching hours) în celelalte state din Europa, potrivit Raportului „Teachers in Europe – Careers, Development and Well-being”, al Eurydice:
  1. Estonia – 35 ore
  2. Marea Britanie (Anglia, Wales, Irlanda de Nord) – 32 ore
  3. Germania – 25 ore
  4. Marea Britanie (Scoția) – 25 ore
  5. Grecia – 23 ore
  6. Ungaria – 22 ore
  7. Irlanda – 22 ore
  8. Luxemburg – 22 ore
  9. Portugalia – 22 ore
  10. Letonia – 21 ore
  11. Suedia – 21 ore
  12. Islanda – 21 ore
  13. Liechtenstein – 21 ore
  14. Bulgaria – 20 ore
  15. Cehia – 20 ore
  16. Danemarca – 20 ore
  17. Franța – 20 ore
  18. Croația – 20 ore
  19. Malta – 20 ore
  20. Austria – 20 ore
  21. Albania – 20 ore
  22. Elveția – 20 ore
  23. Muntenegru – 20 ore
  24. Norvegia – 20 ore
  25. Belgia (toate comunitățile) – 18 ore
  26. Spania – 18 ore
  27. Italia – 18 ore
  28. Cipru – 18 ore
  29. Lituania – 18 ore
  30. Polonia – 18 ore
  31. România – 18 ore
  32. Slovenia – 18 ore
  33. Bosnia și Herțegovina – 18 ore
  34. Macedonia de Nord – 18 ore
  35. Serbia – 18 ore
  36. Țările de Jos – 17 ore
  37. Slovacia – 17 ore
  38. Finlanda – 17 ore
  39. Turcia – 12 ore

În medie, timpul efectiv de predare este de 20 de ore pentru Statele din Uniunea Europeană, cu mențiunea că raportul este din 2021, iar datele se referă la anul școlar 2019-2020. Potrivit Eurydice, în majoritatea țărilor, profesorii lucrează 40 de ore pe săptămână, iar predarea reprezentă doar 46,8% din timpul total. Restul timpului este dedicat pregătirii lecțiilor (14,5%), corectării (10,2%), activităților administrative (5,8%) și altor responsabilități, mai arată același raport.


25 comments
  1. Este o decizie corectă.Sustin aceasta propunere de 40 de ore in școală.Aveti timp de făcut proiecte, să corectați lucrări și tot ce trebuie făcut.Dar va duceți repede acasă,să faceți meditații,bani in plus.Rusine!!!Toti la privat sau stat au 40 de ore pe săptămână.Sunt curioasa câți dintre profesori dau chitanță pentru meditații.Sa fie mai instruiți pentru tinerii din ziua de azi,sa le vorbească frumos și poate altfel ar sta lucrurile.Oferi Respect,primești Respect.

  2. De ce educatoarele prestează obligatoriu 25ore / săptămâna, la grupă, cu copiii si învățătorii 16-18 ore? Au aceeași pregătire profesională. Iar cei cu o vechime de peste 25 ani si gradul didactic I nu beneficiaza de reducerea normei didactice? Nu vi se pare că le transformați în bone?

    1. Mai ușor cu pianul pe scări! Ce predați la grădiniță 25 de ore? Somnul copiilor în tura de după-amiază? 62 de zile lucrătoare de concediu, cu 5 mai puține decât au elevii în tot anul școlar! După cele 5 ore la clasă, restul de 3 ore unde le munciți? Vă spun sigur că o singură tură de 8 ore la clasă ajunge. Că nu predați 8 ore, nu sunt necesare 2 ture. Dovadă clară este la plata cu ora: dacă încasați și 11.000 de lei net, ce să vezi, puteți sta și 10 ore în grădiniță. Trebuie făcută o mare curățenie în sistem; sunteți o grămadă de cadre didactice fără rost. Un elev de liceu are 30 de ore pe săptămână, un profesor nu poate?

      1. stiati ca in TOARA EUROPA sunt in PERMANENTA 2 EDUCATOARE in clasa ?
        E ok sa stai 8 ore/zi , dar sa fie 2 educatoare in acelasi timp !! Educatoarea e obligata sa faca facultate si master, dar nu ca sa predea….ha ha….ci sa stearga copiii la fund si la nas, sa ii dezbrace, imbrace pe toti 20 odata! serios?? S-au transformat in bone pt parintii analfabeti functional care iau bani degaba pt concediu crestere copil 2 ani. In tarile nordice daca un copil intra in gradinita fara deprinderile de baza, este alertata protectia copilului, iar parintele este anchetat, apoi se mira de ce le iau copiii din familie. Asa ar trebui sa fie in TOATA EUROPA.

        1. Interesanta opinia dumneavoastra. Credeam ca Romania e in Europa, dar se pare ca nu e, din moment ce NICIODATA nu sunt 2 educatoare in clasa la gradinita unde merge copilul meu. Ele stau exact 5 ore pe zi, cat se mentioneaza aici si fac cu schimbul, pentru a acoperi cele 10 ore cat are program gradinita.
          La modul serios, ce ati vrea sa faca o educatoare la gradinita, cu niste copii atat de mici? E normal ca in grupele mici sunt copii neindemanatici, accesul in crese e foarte dificil in orasele mari, iar in sate oamenii se ocupa mai putin de copii.

  3. Eu tot nu pricep pentru ce sunt premiați liderii sindicali prin degrevarea de ore si platiti si cu salariu? Pentru ce? Pentru frecat menta si pentru greva din care ne-au scos forțat? Prosti aia care le mai platesc cotizatia.
    Apropo, iata, mai puteti face economie de bani si de la liderii sindicali. Mai taiati din ei.

  4. Hai sa fie serioși acum. Sunt profesori care chiar muncesc 40 sau mai multe ore săptămânal și probabil sunt plătiți extra pentru asta. Dar, dar, marea majoritate lucrează doar 18 ore pe săptămână, hai sa nu punem in timpul de lucru și deplasarea spre și dinspre școală. Oricine care are o slujbă la stat sau privat lucrează 40 ore pe săptămână plus timpul pierdut cu deplasarea la job care poate sa fie mai mic sau mai mare.
    O alta problema este perioada vacanțelor, care nu e mica, sunt multe vacante și adunate și împărțite ne arată că profesorii lucrează mult mai puțin într-un an decât în alte domenii.
    Să fie clar, nu susțin norme didactice mai mari, poate 20 ore săptămânal e OK, dar as obliga toți profesorii să se monteze zilnic, 8 ore, cu cartele de acces în școală. Să facă acolo corectările lucrărilor, planurile de lectii și în general toate lucrurile pe care ei zic că „le fac acasă”.
    Ce ziceți?
    Și fără meditații. Dacă ești bun, demisionează din școala în care predai, fă-ți SRL, II, PFA … închiriază un spatiu și meditează legal, plateste taxe și totul sa fie legal. Nu așa e corect.

    1. Nu esti profesor!
      Nu avem birou unde putem lucra, nu primim hartie, coli, etc.
      Sunt profesori care au norme la 2-3 scoli.
      Tu cand te duci la biblioteca, nu ai nevoie de liniste sa citesti?

    2. Unde stam, stimate domn, 8 ore in scoala? Ca nu sunt birouri. Iti amintesc ca se fac 2 schimburi in scoala pentru ca nu sunt clase suficiente. Te invit sa facem schimb de posturi sa vezi cum e cand judeci in necunostinta de cauza. Nu compara efortul psihic si intelectual a 6 ore pe zi la clase dificile unde lipsesc cei 7 ani de acasa cu 8 ore la un birou caldut de bugetar.
      Atat de mult judecati. Dar poftiți in invatamant dacă tot ne invidiati atat. Ca e nevoie, ca vin numai ciurucuri de la facultati. Avem nevoie de oameni buni.

  5. Sunt profesori metodiști care au cu mult peste norma didactică și nu își fac orele pentru că trebuie să meargă în inspectii pentru gradele didactice.Acești profesori trebuie degrevați de ore.Dar ei vor și la plata cu ora,ore la care nu sunt prezenți și inspecții la care sunt plătiți……aici trebuie să verificați.

  6. Eu spun așa, cine face meditații contra cost să li se reducă norma la 30 ore , ce Dumnezeu, să aven timp și pentru noi că vacanțele sunt puține și scurte S a înțeles!

  7. Chiar nu intelegem ca o parte din personal nu are nici jumatate de norma?
    Cer ministerului educației sa verifice daca unul…macar unul dintre profesori ….rămâne in institutie peste norma didactica?
    Toti invoca pregatirea…dar credeti ca un profesor se pregateste mai mult ca un judecator sa zicem? Sunt functii de mediator, psiholog sau reprezentant de etnie…sau cum este numit…care nu fac mimic dar au 4…atentie 4…4 ore…deci raportati salariile la nr de ore…

  8. Noi, educatoarele avem 25 ore / săptămână. predare. + 15 ore /sapt partea,metodica. Deci ….cel mai mult 5 ore/ zi cu preșcolarii. învațătoarele+profesorii/18 ore\săptămânal în condiția în care invatatoarele au profesor de sport, religie, lb străină….e normal ca noi la gradinita sa predam sport/ religie iar la școală profesorii? Sunt de acord sa le mărească norma didactică….noi 5 ore/zi iar restul 18 ore împărțite în 5 zile!!! Ce bine o fii!!!

  9. Munca unui profesor înseamnă multe ore pe săptămână, inclusiv sâmbăta și duminica. Chiar multe ore din noapte, din concedii…

  10. Să se efectueze o statistică pentru cei care au funcția de baza alta și funcționează ca profesor PO,pe ore atribuite de director, profesori care nu dau nici un concurs ,nu susțin inspecție la clasă ,nu au nici calificare de multe ori.Există cazuri!

  11. Ar fi frumos langa numărul de ore sa fie postat si salariul pe care il incaseaza in fiecare tara profesorul! Sa vedem cam pe unde suntem!

    1. Nu numărul de ore e problema. Trebuie ministerul sa plece urechea către gura poporului și a elevului încolțit de profesori care au grave probleme de etica. E nevoie de posibilitatea de a face reclamații online garantate 100% anonime fara risc de repercusiuni împotriva elevului, in care elevii și părinții să reclame deviațiile grave de component, etica ale educatorilor, profesorilor și directorului. Avem nevoie de catalogul elevului in care elevul pune absent profesorului lipsa și îi dă note. In urma reclamațiilor anonime ministerul trimite controale, verifică realitatea prin vizite neanunțate.

        1. Băi, sincer, dacă vrem o schimbare reală în educație, trebuie schimbat TOT sistemul, nu doar norma profesorilor.

          În primul rând, digitalizare completă: să existe o platformă clară, unde părinții primesc notificări, program, teme, absențe nu să stăm toată ziua în grupuri de WhatsApp pline de mesaje haotice. E 2025, nu 1999.
          În al doilea rând: evaluare reală a cadrelor didactice. Profesorii care își fac meseria cu sufletul să fie susținuți, dar cei care „freacă menta” — să plece. Nu mai putem accepta titularizare cu nota 5. Dacă nu lași un medic cu 5 să-ți trateze copilul, de ce lași un profesor slab să-i modeleze mintea?
          Apoi transparență: prezență pe bază de cartelă, oră de intrare, oră de ieșire, ore la clasă înregistrate. Nu control, ci asumare.
          Și abia DUPĂ ce ai un sistem digitalizat, funcțional și corect, abia atunci poți vorbi despre ridicarea normei. Să știi că profesorii sunt pregătiți, că sunt suficienți, că sunt evaluați pe bune nu pe vechime și hârtii.

  12. Vor sa avem program de lucru de 50-60 ore?
    Programul de lucru al unui profesor este in medie mai mare de 40 de ore, mai sunt exceptii dar acestea trebuie identificate punctual.

    1. Pai si zecile de ore lucrate de acasa? practic nu ai viata personala! sa compun un test, imi ia cateva ore, de corectat nu mai spun! si nu, nu vreau sa fac asta in scoala, eu de ex lucrez mai ok noaptea…. Surmenajul este imens, am zile in care nici nu mananc de oboseala… si cand abia astept sa dorm! poate vreau sa dorm inainte de a pregati lectia, sau sa stau cu pisica langa mine cand fac un test… pregatirea orelor? Ca nu te duci asa, ca vezi tu ce spui acolo! au fost perioade in care trebuia sa citesc doua romane pe saptamana! salariul? 5500 in mana, cu 19 ani vechime, grade luate cu peste 9.50! Eu sunt si bolnava; am luat intr-un an 22 de ore si am avut transaminazele cam de 4 ori mai mari, de la oboseala + medicamente luate ca sa imi pot forta organismul sa reziste! Deci, despre munca din spate? ca nu ai weekend, vacante, viatabta, timpul tau, sanatatea ta, etc.

    2. In acelasi timp trebuie sa memtionam ca programul variaza. Saptamana asta poate a fost mai libera, dar in urmatoare poate sunt incluse teste, corectari de teste, poate si pregatiri pentru concursuri. Multi oameni cred ca daca avem doar 18 ore activitate la scoala asta e toata activitatea didactica pe care un profesor o realizeaza in timpul săptămânii, dar in realitate nu este asa. In acelasi timp, cei din mediul privat care tot critica faptul ca avem doar 18 ore, sa se gândească la urmatorul scenariu: Au un angajat nou care este entry level si trebuie sa il pregateasca. De multe ori, chiar dacă are ceva cunoștințe de baza, poate deveni frustrant. Un profesor are peste 20 de copii,nu adulti, pe care trebuie sa ii pregateasca. Daca pregatirea unui adult poate fi frustranta, sa lucrezi cu 20+ copii pe ora este de zeci de ori mai dificl

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Daniel David propune ca șefii inspectoratelor școlare să fie oficial numiți politic, iar ceilalți inspectori să dea concurs / Organizarea inspectoratelor prevăzută în Legea Deca-Iohannis este ineficientă, complică și birocratizează sistemul, se arată în raportul ministrului Educației și Cercetării

Trebuie asumate numirile politice ale inspectorilor generali și adjuncți, se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a explicat, în…
Vezi articolul

VIDEO Avem o urgență de tip demografic, susține Ligia Deca: Dacă trendul actual se păstrează, populația României ar putea scădea sub 16 milioane de locuitori în anul 2050. Nu ne putem permite să pierdem niciun copil

Nu ne putem permite să pierdem niciun copil, ne dorim ca fiecare dintre ei să devină cetățeni activi, a declarat Ligia Deca, consilierul președintelui Iohannis pe Educație, la prima ședință…
Vezi articolul