Presiunea se pune pe diriginți, spune directoarea Violeta Estrella Bontilă despre programul „Școala altfel”: Colegii mei trebuie să fie foarte inventivi, să vină cu activități care nici nu costă bani, pentru că nu avem finanțare pentru acest lucru. Este un program dificil

17.550 de vizualizări
Violeta Estrella Bontilă / Foto: captură TVR Timișoara – Facebook
Violeta Estrella Bontilă, directoare a Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a spus că presiunea se pune pe diriginți în cadrul programului „Școala altfel”: „Colegii mei trebuie să fie foarte inventivi, să vină cu activități care nici nu costă bani, pentru că nu avem finanțare pentru acest lucru”. Aceasta a precizat că „este un program dificil și nu întotdeauna își atinge scopul”. Declarațiile au fost făcute la TVR Timișoara.

Profesoara a afirmat că „Școala altfel” este o idee bună, doar că e foarte greu de aplicat, pentru că nu există finanțare:

„Ideea în sine este bună. În teorie nu este rea ideea. În practică este foarte greu de aplicat. Adică faceți activități, nu, stimați colegi, trebuie să avem un plan pentru activități. În fiecare an, colegii mei trebuie să fie foarte inventivi, să vină cu activități care nici nu costă bani, pentru că nu avem finanțare pentru acest lucru, care să fie interesante pentru copii, din care copiii să învețe ceva.

Violeta Estrella Bontilă a afirmat că programul „Școala altfel” este unul dificil și nu-și atinge scopul de cele mai multe ori:

„Este un program dificil și nu întotdeauna își atinge scopul. De cele mai multe ori nu-și atinge scopul, pentru că, într-adevăr, este foarte dificil să organizezi un orar pentru Școală altfel, iar presiunea se pune pe diriginți. Diriginții sunt cei care gestionează tot programul pentru Școala altfel.”

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a vorbit despre responsabilitatea diriginților:

„Tu, ca diriginte, trebuie să iei, practic, întregul program pe umerii tăi. Este o muncă enormă, o responsabilitate fantastică, pentru că elevii sunt în afara unui program clar stabilit și te trezești că trebuie să găsești soluții în a face ceva în care copiii să nu se plictisească. (…)”

Amintim că Violeta Estrella Bontilă a spus că simulările examenelor naționale (Evaluarea Națională și BAC) „sunt cele care ne produc cele mai mari întreruperi”. Declarațiile au fost făcute într-o dezbatere organizată la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) marți, 4 martie. Conform directoarei, propunerea profesorilor se referă la „comasarea Săptămânii verzi cu săptămâna Școala altfel, astfel încât să avem o săptămână strict pentru simulări”.

Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la cel puțin unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde, arată studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)”, publicat pe 31 decembrie de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE).

Ce sunt Școala Altfel și Săptămâna Verde

Ambele programe Școala Altfel și Săptămâna Verde permit școlilor să își aleagă perioada în care se desfășoară (câte 5 zile consecutive) și activitățile.

Școala Altfel este un program introdus în 2016, ca o completare a învățării. Potrivit metodologiei, „Școala altfel” este un program național al cărui scop este să contribuie la dezvoltarea competenței de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari/elevilor. Cadrele didactice vor proiecta, testa și evalua abordări eficiente pentru dezvoltarea acestor competențe și abilități. Atât cadrele didactice, cât și elevii sunt încurajați să își manifeste creativitatea și să îmbine într-un mod atractiv teoria cu aplicațiile ei din viața de zi cu zi, învățarea cu preocupările individuale într-un context favorabil dezvoltării socio-emoționale.

Potrivit metodologiei programului Școala Altfel, fiecare școală trebuie să analizeze rezultatele și eficiența programului.

Ministerul Educației nu a dat publicității niciun raport de centralizare din 2016 până în prezent a datelor din țară privind modul de desfășurare al programului.

Există însă o analiză realizată de UBB, în 2021, la 5 ani de la introducerea programului. Din document reies punctele tari, dar și cele slabe ale programului. Plusurile ar fi faptul că au participat 90% dintre elevi și toate cadrele didactice, iar raportul mai arată că a fost vorba despre „dezvoltarea spiritului competitiv, atât sportiv, educaţional, spiritului civic şi ecologic al elevilor, descoperirea de către elevi a unor abilităţi/ deprinderi necunoscute de ei”.

Printre punctele slabe: „mijloacele de transport suprasolicitate, transportul în comun foarte aglomerat, probleme cu existenţa unei baze sportive adecvate sau acolo unde a existat a rezultat suprasolicitarea acesteia, lipsa finanțării”.

La recomandări, raportul sugera ca Ministerul să pună la dispoziția școlii fonduri materiale pentru procurarea mijloacelor necesare, elaborarea unor auxiliare didactice care să sprijine cadrele didactice și elevii în organizarea și desfășurarea activităților din programul „Școala Altfel”, asigurarea transportului elevilor de către școală.

La 6 ani de la introducerea unui program cu un alt tip de învățare, a apărut în calendarul școlar și Săptămâna Verde, în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

De remarcat că Guvernul susține financiar numai programul introdus în Legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna Școala altfel, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011, și Săptămâna Verde, introdusă Klaus Iohannis, președinte la acea vreme.

În acest an școlar 2024-2025, programul „Săptămâna verde” a primit 100 de milioane de lei din Fondul pentru mediu, deși suma anunțată inițial de ministrul Mediului, Mircea Fechet, în iulie 2023, era de 100 de milioane de euro. Școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul Săptămâna Verde 2024-2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie.

Săptămână Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Amintim că România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. Anul acesta școlar, România este în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.

Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.

Citește și:
Cu Săptămâna verde, Școala altfel, săptămâna de competențe, simulări peste simulări, anul acesta școlar este distrus total, este de părere profesorul Marius Lobază: În mod cert nu se pot desfășura cursuri în perioada bacalaureatului 2025
Este o gravă eroare a celor din Minister când spun că profesorii nu sunt plătiți pentru simulări pentru că fișa postului nu cuprinde doar ore de predare, spune profesorul Marius Lobază: Fișa postului este încheiată cu angajatorul și nu cu școlile din Iași, Constanța, de la care trebuie să corectez eu lucrările
Simulările examenelor naționale sunt cele care ne produc cele mai mari întreruperi, spune directoarea Violeta Estrella Bontilă: Colegii mei propun comasarea Săptămânii verzi cu săptămâna Școala altfel, astfel încât să avem o săptămână strict pentru simulări

13 comments
  1. Nu ar fi mai practic să facem activitățile propuse în cele două săptămâni pe parcursul anului, intr/o zi anume stabilită în fiecare lună? Ar fi mai puțină presiune pe toată lumea elevi/profesiri/părinți si am avea timp sa găsim variante plăcute și ușor de pus in practică.

  2. Trebuie să dispară urgent aceste 2 săptămâni inutile și penibile, care scot elevii din cursul firesc, aducandu le prejudicii de învățare…Cine le a inventat cu siguranță, habar nu are cu ce se mănâncă învățământul preuniversitar…

  3. Nu cunosc cum sunt transmise normele de aplicare în fiecare județ,însă am constatat ca în scoli din același județ fiecare face altfel.
    Sunt scoli în care se desfășoară activități minunate,la care se înscriu fără restricție profesorii care nu sunt diriginți și scoli în care din lipsa de spațiu unii participa cu un procent din elevi la anumite activități,alții întra după același orar parcurgând teme diferite fără prezenta elevilor mai norocoși,alții care nu si-au anunțat vreo activitate nu sunt plătiți.
    Este multă birocrație, dar înainte de a-i plânge pe diriginți, trebuie sa aflam criteriile obiective pentru care au primit aceste ore.

  4. Nu cunosc cum sunt transmise normele de aplicare în fiecare județ,însă am constatat ca în scoli din același județ fiecare face altfel.
    Sunt scoli în care se desfășoară activități minunate,la care se înscriu fără restricție profesorii care nu sunt diriginți și scoli în care din lipsa de spațiu unii participa cu un procent din elevi la anumite activități,alții întra după același orar parcurgând teme diferite fără prezenta elevilor mai norocoși,alții care nu si-au anunțat vreo activitate nu sunt plătiți.
    Este multă birocrație, dar înainte de a-i plânge pe diriginți, trebuie sa aflam criteriile obiective pentru care au primit aceste ore.

  5. Este o vrajeal in săptămâna verde si școala altfel completeaza in tabelele respective activitati cat mai pompoase,dar se face doar o activitate sau 2 din 5

  6. ar trebui scoase , ambele. ar trebui găsite 2 sâmbete in toamna, 2 primăvară, plătite. și atât.. nu știu de ce șefii de la sindicate nu înțeleg că 2 săptămâni furate învățării reprezintă cam mult. desființate ar fi cel mai bine.

  7. Un maldăr real de hârtii (cam două bibliorafturi late) plus timp pierdut aiurea:
    – dirigintele trebuie să gândească niște activități pe care să le propună părinților, pe care îi cheamă la o ședință;
    – părinții vin sau nu, propun sau nu, votează sau nu, după cum au dispoziție;
    – dirigintele nu poate organiza activități în afara unității dacă nu sunt toți părinții de acord;
    – să presupunem că totul merge bine, părinții sunt de acord: dirigintele completează o fișă (o pagină) reprezentând planificarea fiecărei activități. Dacă, într-o zi faci 3 activități diferite, ca să nu îi ții pe copii în fund 6 ore, atunci completezi 3 planificări;
    – toate planificările activităților, realizate deja pe hârtie și puse la dosare, trebuie încărcate în sistemele electronice ale inspectoratelor sau cine le-o mai cere adică dublarea timpului administrativ;
    – pentru activitățile care presupun părăsirea unității școlare, dirigintele trimite fiecărui părinte o pagină cu detaliile pe ore și așteaptă fișa semnată înapoi;
    – dirigintele întocmește DOSARUL deplasării și îl duce la director pentru aprobare;
    – în sfârșit, se desfășoară activitatea, cu mare chin pentru că nu are cine să participe ca însoțitor la un grup de 25-30 elevi deoarece toți colegii sunt în aceeași situație; în general, părinții nu își pot lua liber;
    – la terminarea activității, dirigintele întocmește un raport pe care îl pune la dosar iar apoi acesta va fi încărcat și în sistemul electronic. Dacă ai făcut trei activități diferite într-o zi (trebuie să acoperi 6 ore adică exact timpul pe care copiii l-ar petrece la școală), vei face 3 raportări individuale. Acestea se vor preda pe hârtie și vor fi încărcate și în sistemul electronic = dublarea muncii administrative, dublarea înregistrărilor.
    Puse una peste alta, dosarele săptămânilor altfel și verde construiesc un teanc de 20-30 cm, fără ca acesta să conțină acordurile parentale pentru părăsirea unității (câte o pagină per copil per activitate).
    Cine a promovat și susținut aceste săptămâni, este invitat la catedră!
    Atâta vreme cât este prevăzută în programele școlare predarea transdisciplinară, ce rol mai au aceste excese de zel educativ?
    Ca să nu mai punem la socoteală segregarea și discriminarea care apar în momentul în care nu toți copiii pot pleca în excursii, vizite la muzeu etc. pentru că părinții lor nu își permit.
    Ca să nu vorbim despre fricțiunile care apar în interiorul claselor care nu organizează ieșiri pentru că unii părinți nu sunt de acord cu ieșirea din școală.
    Persistența acestor săptămâni constituie, din acest punct de vedere, un mare abuz administrativ asupra cadrului didactic dar și un abuz de putere, școlile și părinții neavând opțiunea de a refuza aceste săptămâni.

  8. Ar fi mai eficient câte o zi pe lună, pe tot parcursul anului școlar, stabilită de fiecare clasă/școală: excursie, film, vizită, ateliere de creație… obiectivele s-ar deduce din materia studiată în luna respectivă și din caracteristicile anotimpului. Ar fi și posibilitatea să se implice mai mult toate cadrele didactice și mai eficient pentru elevi.

  9. Școala altfel, școală verde niște aiureli sponsorizate tacit – sub presiunea directorilor de scoli, pe banii profesorilor. Cine comentează este forțat sa pkeca. Astea ce publicați sunt povesti. Verificarea din partea ministerului ar fi binevenita. Prof plătește cam tot ptr activități. În Cluj nu sunt alocați bani la ff multe scoli ptr asa ceva. Nu sunt nici tonere sau hârtie de imprimanta d apoi bani de școală lu peste.. Povesti dragilor..

  10. nu întotdeauna presiune SD pune pe diriginți…eu sunt la o școală unde intrăm toți profesorii la program normal și acolo inventam cate ceva…unii mai bine alții mai slăbuț .. câteodată poate fi plictisitor pt elevi,dar e o gura de oxigen acest program,pt că elevii să se mai pregătească la olimpiade sau evaluări naționale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Întâlnire înaintea grevei generale din școli, dintre sindicatele din Învățământ și premierul Nicolae Ciucă, Marcel Ciolacu, Ligia Deca, Adrian Câciu, Lucian Bode și Marius Budăi, la Palatul Victoria

UPDATE Reprezentanții Executivului au fost față în față cu reprezentanții sindicatelor din Educației, sâmbătă de la ora 14:00, conform agendei publicate pe site-ul Guvernului. La întâlnire participă, conform surselor Edupedu.ro,…
Vezi articolul

VIDEO Rezultatele testului antidrog pentru elevii din București nu vor fi cunoscute de școli, ci de către familie, potrivit prefectului Capitalei / Un chestionar de accept va fi aplicat părinților în ultima săptămână din septembrie

Prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, a declarat la TVRInfo că „rezultatul testului (antidrog – n.red) va fi disponibil doar pentru membrii familiei, doar pentru părinți și pentru copil”. Acesta a precizat…
Vezi articolul