O profesoară care a susținut proba scrisă a examenului național de definitivare în învățământ 2025 a declarat, pentru TVR Info, că „ne chinuie cu examene an de an, iar în alte profesii nu se întâmplă asta”. Aceasta a mai afirmat că „în fiecare an ni se cere ceva nou și ni se taie din puținul pe care îl avem”. Marți, 8 iulie, a avut loc la proba scrisă a examenului pentru cei peste 9.500 de profesori-candidați, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Proba scrisă a durat 4 ore, între orele 9 și 13.
„Sporul de suprasolicitare e 10 lei. Ne chinuie cu examene an de an, iar în alte profesii nu se întâmplă asta. Medicii și avocații dau un singur examen. Noi? În fiecare an ni se cere ceva nou și ni se taie din puținul pe care îl avem”, a precizat candidata.
La proba scrisă, învățătorii au avut, printre altele, să redacteze un eseu, de minimum 500 de cuvinte, în care să prezinte construcția discursului narativ dintr-un roman aparţinând lui Camil Petrescu sau Marin Preda.
Una dintre cerințele primite de educatori a fost să realizeze un eseu argumentativ, de 300-600 de cuvinte, având ca temă rolul activităților opționale în dezvoltarea personală a preșcolarilor.
Pentru profesorii de Limba română, o cerință a fost să facă un eseu, de minimum 600 de cuvinte, în care să interpreteze un fragment din „Cartea nunții” de George Călinescu.
La examenul de definitivare în învățământ, la subiectul I – B, consilierii școlari au avut de scris o prezentare, în patru pagini, cu titlul „Incluziunea școlară a copiilor/elevilor/tinerilor cu cerințe educaționale speciale”.
MEC anunță că au fost admiși la proba scrisă de la Definitivat 2025 peste 9.500 de candidați.
Cei mai mulți candidați la examenul național de Definitivat 2025 sunt pentru învăţământ preşcolar în limba română (2.518 candidați), urmați de cei de la învăţământ primar în limba română (1.632 de candidați), educaţie fizică şi sport (751 de candidați) și consiliere psihopedagogică (408 candidați).
Rezultate Definitivat 2025. Contestațiile se depun pe 15 iulie
Lucrările scrise vor fi evaluate digitalizat în centre constituite la nivel național pe discipline.
Primele rezultate vor fi afișate în data de 15 iulie, în centrele de examen și pe pagina de internet a examenului.
Contestațiile se depun la centrele de examen în zilele de 15 iulie (până la ora 20:00) și 16 iulie (până la ora 12:00). Contestațiile pot fi depuse și online la adresele de e-mail comunicate de inspectoratele școlare prin afișarea la sediul centrelor de examene în ziua susținerii probei scrise.
Rezultatele finale se afișează la centrele de examen și pe site-ul anterior menționat în data de 21 iulie. Acestea vor fi validate prin ordin de ministru în perioada 24 iulie – 14 august 2025.
Examenul naţional pentru definitivare în învăţământ poate fi susținut fără taxă de cel mult 3 ori.
După Definitivat urmează gradele didactice
Media minimă de promovare a examenului este 8 (opt). Cadrele didactice care promovează examenul dobândesc dreptul de practică în învăţământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, și obiectivul acestui examen național. Prin accederea la definitivarea în învățământ, cadrul didactic depășește stadiul de debutant și poate intra pe o rută ascendentă de profesionalizare.
Pentru a putea participa la proba scrisă, candidații au avut de îndeplinit simultan următoarele condiții:
- efectuarea unui stagiu de predare în specialitate de cel puţin un an;
- să dețină pentru anul şcolar în curs calificativul „Bine” sau „Foarte bine”;
- minimum 8 media aritmetică a notelor obținute la cele două inspecții la clasă și la evaluarea portofoliului profesional, dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective.
Candidaţii pot susţine examenul naţional pentru definitivare în învăţământ fără taxă de cel mult 3 ori.
Ce este definitivarea în învățământul preuniversitar?
Concursul de definitivat reprezintă un examen de intrare și avansare în cariera didactică. Examenul poate fi susținut de cadrele didactice care au cel puțin un an vechime în învățământ și este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice. Procedura de acordare a definitivării și a titlului de profesor cu drept de practică în învățământul preuniversitar reprezintă recunoașterea competențelor necesare pentru exercitarea profesiei didactice.
Amintim că, potrivit Legii învățământului preuniversitar 198/2023, examenul de Definitivat se organizează în condițiile Legii educației naționale nr. 1/2011 până în anul școlar 2027-2028:
Art. 248 – „(6) Examenul de definitivat, concursul național de ocupare a posturilor didactice de predare și obținerea gradelor didactice II și I se organizează în condițiile stabilite în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, până în anul școlar 2027-2028 inclusiv.”
În prezent, examenul naţional de definitivare în învăţământ cuprinde:
- etapa I, eliminatorie – realizată de către inspectoratele şcolare în perioada stagiului practic cu durata de un an şcolar şi constând în evaluarea activităţii profesionale la nivelul unităţii de învăţământ, evaluarea portofoliului profesional personal şi în susţinerea a cel puţin două inspecţii la clasă;
- etapa a II-a, finală – realizată la finalizarea stagiului practic cu durata de un an şcolar şi constând într-o examinare scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte.
Cadrele didactice care promovează examenul de definitivat dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.
Cadrelor didactice angajate cu contract de muncă pe o perioadă determinată, care au promovat examenul de definitivare în învăţământ, li se poate asigura continuitatea pe postul didactic/catedra ocupat(ă), prin hotărârea consiliului de administraţie din unitatea de învăţământ respectivă, în condiţiile legii.
Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ, în condiţiile prezentului articol, pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.
Foto: © Voyagerix | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
25 comments
Declarația doamnei profesoare reflectă o realitate pe care mulți o simt, dar puțini o spun public: în educație, examenul nu se termină niciodată. Definitivat, grade didactice, inspecții, portofolii, formări continue – toate sunt necesare pentru creșterea profesională, dar când devin o povară constantă și inegal distribuită față de alte profesii, apar frustrările.
În alte domenii, odată obținută calificarea sau licența, omul profesează. În educație, pare că profesorul trebuie să „demonstreze” în fiecare an că merită să existe în sistem. Cu bareme schimbătoare, cerințe noi și… salarii care nu țin pasul cu exigențele.
Totuși, e important să păstrăm echilibrul: evaluarea riguroasă a competențelor didactice este vitală pentru calitatea educației, dar trebuie făcută cu respect, predictibilitate și sprijin real, nu ca un maraton al epuizării.
🎓 Poate că adevărata reformă ar trebui să înceapă cu întrebarea: Cum putem ajuta profesorii să evolueze profesional fără să-i stoarcem emoțional și financiar?
V-ați pus și în „bocanciu” elevilo,draga doamnă profesor?!Cu sigurantă nu…Anul acesta,corecrurile la bac( vorbesc in cunostintă de cauză),s-au facut in unele cazuri,în bataie de joc la adresa elevului!!Elev care,conform baremului,sărea de 9.40 la o materie,a contestat nota si i-a scazut aproape 1 punct!!!Ce a fost in sufletulu acelui elev,nu aveti cum sa intelegeti..!A avut doar nesansa să fie evaluat de profesori nemulțumiti,care au pus frustrările lor,un notarea elevilor!Desigur,nu toti profesorii sunt așa,există si am cunoscut cadre didactice desavărsite,profesionusti pwntru care această „meserie” e chiar o vocație!
Deoarece pilele au intrat la corectat anul acesta !! Profesori care habar nu au să utilizeze platforma Anul trecut au fugit de ea fiind nou înființată ..
Da sa le de-a că un cadru didactic Cu nota 2,3,4 cum învață un elev și atunci ne mirăm că nu învață copiii La școlă de la cine și ce dacă ei nu sunt pregătiți dar nu toți aer trebuie să se predea la școală La elevii să își ia notițe nu de pe Google ce școlă mai e aia dacă înveți de pe Google din Istoria neamului Românesc său Georgiana dacă îi întrebi habar nu au
Perfecționarea continuă este necesară unui profesor/învățător bun. Nu înțepenirea în rutină!
Și media minimă- 6.00
Toată cariera am dat toate examenel și colocviile pt perfecționări(acum le se spune”formare continuă ”. Dar…e ce e…
Fără supărare, dar citind comentariul tău îmi dau seama că nici ție nu ți-a plăcut prea mult școala!!!
Dragi comentatori, se simte multă tensiune în aer – și nu doar cea de la 220V din clasele supraaglomerate. Ceea ce se întâmplă în sistemul de evaluare reflectă, din păcate, un adevăr dureros: uneori, elevii suferă nu din lipsă de cunoștințe, ci din cauza unor corecturi fără corectorie.
Și totuși, haideți să nu cădem în capcana generalizării. Există profesori dedicați, care nu-și varsă frustrările în barem, ci transpiră cu sens prin fiecare lucrare citită atent. Iar elevii buni nu trebuie să fie umiliți de un punct tăiat din pix, ci încurajați – chiar și după o contestație cu rezultat nemeritat.
Așadar, da, perfecționarea profesorilor e vitală. Dar la fel și compasiunea, responsabilitatea și… un pic de bun simț digital (platforma e un instrument, nu un dușman).
Învățământul trebuie să redevină ceea ce era odată: un pact între generații, nu un câmp de luptă între frustrări.
opinii diverse, dar profesorii dau materie de facultate la aceste examene, pe care unii nu o predau in veci la clasă, total inutil. parte din materie se mai face la liceele de top de profil, fizica, info, chimie, mate unde se face avansat, iar daca proful preda la gimnaziu, nu preda mai nimic din materia învățata ptr def/titularizare de accea e și mai complicat…
Ca se dau examenele nu-i nici rau, nici bine. Alta e problema. Învățământul rămăsese ultimul domeniu care mai performa.
Se încearcă distrugerea lui.
Se pierde esență lui în detalii nesemnificative. La moda e DIGITIZAREA ( nu digitalizarea, cum e greșit). De ce nu, invatamantul CALARIT ? Cu calul in clase …Sau schimbarea programei cu cele trebuie elevilor când se vor angaja la patron. Cața digitizare au avut, de exemplu arabii, acum vreo 2 mii de ani când au inventat numărul 0-zero, sau algebra ? Sau ca table inteligente a avut Euclid ? Sau Stagiritul sau…. ? Asa ca examenele au un rol îndoielnic, ACUM. Este ?
Eu cred că această doamnă, cu siguranță, nu va obține o nota de trecere la examenul de definitivat, dacă nu are nici cele mai mici cunoștințe despre ceea ce înseamnă să ajungi medic. Ce e așa de ieșit din comun că un cadru didactic trebuie sa obțină definitivatul? Și încă ceva, sub nici o formă nu se compara cu un examen de rezidențiat, pe care îl susțin absolvenții de medicină, pentru a putea profesa. Doamna sa pună mâna pe carte!
Da. La examenul de rezidentiat trebuie UN 6.Este examen grila(cel mai usor tip de testare).S-a facut o simulate si daca puneai si la intamplare tot luai 6.Sa nu uitam ca Cipalacu are pe fi-su medic,proaspat admis la rezidentiat.
La definitivat ai sinteza,cel mai greu tip de testare.
După cum vă exprimați, cred că vi se pare greu examenul de definitivare.
Adevărul că e greu de înțeles de ce e un chin un examen profesional……. pai nu fac profesorii pregătire de lectii 22 de ore din cele 40 plătite în fiecare lună, nu e un antrenament util? ce subiecte au aceste examene de sunt așa chin? daca nu ar exista examene profesionale … cate sunt și în alte profesii , anual. ..oare ce s-ar întâmpla?….
ok….. e bine sa ne exprimam opiniile, dar asta e….. când unele opinii sunt pt a primi contraopiniii, poate unele sunt de încurajare!?…
Daca pregatirea lectiilor credeti ca ajuta atat de mult pentru examen, atunci mai bine v-ati uita ce este in programa scoalara a elevilor si ce programa au profesorii pentru examen
În cei 6 ani de facultate medicii au dat peste 80 de examene (1 examen începea la 8.00 dimineața si se termina la 20.00 seara, cu proba scrisa, proba de interpretare analize, proba grila, proba orala) ,nu e ușor sa stai in stres 1 zi întreaga la fiecare examen. După ce termina facultatea, un medic e șomer. După ce da examenul de rezidențial care nu e deloc ușor, mai da cate un examen dupa fiecare modul(fiind 5-6/an plus munca in spital+garzi), apoi încă un examen de specialitate, apoi e iar somer. Apoi cauta sa se angajeze , dând alte examene, apoi făcând anual cursuri la. are se dau teste , merge la congrese cu taxa , lucrează, gărzi etc. Medicii nu sunt la salariu la 19-20 ani.
Nu am zis ca e usor dar toata lumea a dat examene si a invatat in timpul facultatii.
Nu Cred ca ai invatat mai mult ca mine si conform studiilor plata este inegala.Cand sunteti rezidenti aveti acelasi salariu de incepator ca si la noi.Dupa aceea noi degeaba dam grade si examene ca primim simbolic 5 lei pe grad.
Sunt medici care stau cu AI-ul in mana,e clar ce s-au omorat cu cartea.Si sunt medici!!Cu suta de milioane la luna!!
Noi nu avem nicio sansa Sa avem salariu de 100 milioane,da?
Poti sa pleci oriunde si sa ai un salariu bun.Bravo tie Dar nu veni cu fumuri la mine,ca ce mult ai invatat tu etc etc si ceilalti nu au invatati ca tine …si ca…Nu zau?!Toti invatam!Materia e multa si complicata peste tot.
Si ceu tineri copiaza pe rupte.Ia spune?Ce bruiaj ati avut la examene in timpul facultatii sau examenelor?Zero,nu?
Fa-te medic și tu, dacă poți, că e la liber….ușile facultăților de medicona sunt deschise. Dacă nu poți, așa cum nu putem majoritatea dintre noi, că îți trebuie o minte doxa, răbdare, perseverenta, etc, fa-te profesor și închide gura! Când am dat examen la facultate, cei care nu au reușit s-au dus în toamna la universitate și s-au făcut profesori…
Cred ca respectiva dna nu stie cam cum sta treaba cu medicii, inainte sa faca afirmatii ar trebui sa se informeze bine. Deja fac prea multa galagie de cat de oropsiti sunt. Am trecut cu fii-mea prin tot sistemul iar ultimii 3 ani au fost o mare bataie de joc. Cer intotdeauna salarii dar refuza sa foloseasca tablele inteligente din liceu ca trebuiau sa faca setari si era foarte greu. Stiu foarte bine ca noul sistem nu functioneaza dar le este bine ca au o gramada de vacante.
Asa ca mai usor cu vaitatul si mai faceti si treaba.
i a o nota de trecere la definitivat, apoi invata Germana avind C1 sau C2 mai fa o reconversie ca sa predai 2 materiii si vino in Germania
Dacă iești pregătit nu ai de ce sa te chinui.Aceste examene cred că sunt benefice pt elevi.La catedră trebuie sa predea niște oameni foarte bine pregătiți.
da sigur, medicii nu dau examene, decat pana la 35 de ani, 6 ani studii, dupa 4-6 ani examen de specialitate, dupa altu 5 primariat. Un fleac!
Adevărat! Și să nu uităm că la medicină nu se intră pe dosar, ci în urma unui examen foarte dur, căci locurile sunt puține. Astfel, absolvenții de medicină fiind foarte puțini, sunt mai ușor absorbiți de piața muncii. Facultățile din domeniul pedagogic fiind foarte multe, iar întrarea este aproape „la liber”, produc mulți absolvenți care, ulterior, cu greu își pot găsi de lucru în domeniu. De aici repetarea anuală a examenelor de titularizare pentru a obține un post de suplinitor.
Nu vă pune nimeni sa vă chinuiți.
Da, și știți de ce?
Pentru că aveți sindicatul (sindicatele) pe care le aveți. Pentru că mergeți că oile și cotizați, dar când e să întrebați „de ce” tăceți precum elevul la tabla!
Btw, știți de ce aveți 3 sindicate în învățământ? Ca să aibă mai mulți șmecheri posturi bine plătite pe spinarea „fraierilor”!
E ceva ce a obținut sindicatul și nu puteați obține cu un avocat? Nu!
E ceva ce se poate obține cu un sindicat, dar nu cu un avocat? Da – începând de la examene, salarii, norme, condiții și principii de munca!
De ce nu se întâmplă toate astea? Uite unul din „de ce” urile de întrebat la sindicat!
Cel mai intefesant ar fi sa avem o statistica cu numarul de candidati la materiile care au deficit de resursa umana.
Am vazut ca la Fizica, anul acesta, nu s-a prezentat nimeni la la Definitivat.
Salutari cordiale!