PROIECT Noul plan-cadru pentru liceu – Filiera teoretică, Real, specializarea Matematică-Informatică, pus în consultare publică: ore în plus la Matematică, Informatică, Biologie, Istorie, Geografie, prag minim de ore redus pentru CDEOȘ

15.168 de vizualizări
Ore în plus la matematică în clasa a XII-a, mai multe ore la istorie și geografie în ultimii doi ani de liceu, o oră de arte în clasa a XI-a, o oră în plus la Informatică în clasa a XI-a: acestea sunt principalele schimbări aduse de noul proiect de plan-cadru pentru învățământul liceal – Filiera teoretică, profil Real, Matematică-Informatică, față de proiectul pus inițial în consultare la începutul acestui an.

La același profil Real – specializarea Matematică-Informatică, apar o serie de noi discipline/module opționale ce pot fi incluse în oferta școlară.

Iar Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) cunoaște o scădere a numărului minim de ore pe săptămână, de la 5 la 3 în clasa a XI-a, respectiv în clasa a XII-a. În același timp, dispare pragul maxim de ore CDEOȘ/săptămână menționat în proiectul inițial, din iarnă – anume 3 ore în clasele a IX-a și a X-a și 8 ore în clasele a XI-a și a XII-a.

Principalele schimbări față de proiectul inițial – Filiera Teoretică, Real, Matematică-Informatică:

Aria curriculară Matematică și științele naturii:

  • Clasa a XII-a – 2 ore în plus în curriculum de specialitate: 1 la Matematică (anterior 5), respectiv 1 la Biologie (anterior niciuna)

Aria curriculară Om și societate:

Clasa a X-a – 2 ore la disciplină socio-umană (anterior 1) – TC

Clasa a XI-a – 1 oră în plus la Istorie și 1 oră în plus la Geografie – anterior 0 la ambele – TC

Clasa a XII-a – 1 oră de istorie, 1 oră de Geografie (anterior niciuna) – TC

Aria curriculară Arte:

Clasa a XI-a – 1 oră de Arte în trunchiul comun (anterior niciuna)

Aria curriculară Tehnologii:

Clasa a XI-a – 1 oră în plus de Informatică, în curriculum de specialitate

Exemple noi de discipline/module Opționale care pot fi incluse în ofertă națională pentru învățământul liceal, filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică (disciplinele propuse inițial sunt, la rândul lor, păstrate):

  • Strategii de comunicare (opțional integrat)
  • Design și arhitectură (disciplină nouă)
  • Game development (disciplină nouă)
  • Sisteme informatice geografice (opțional integrat)
  • Istoria și filosofia matematicii (disciplină nouă)
Disciplina – număr de ore TC+CS (clasa a IX-a, a X-a, a XI-a, a XII-a):

Limba și literatura română: 3 – 3 – 3 – 3

Limba modernă 1: 2 – 2 – 2 – 2

Limba modernă 2: 1 – 1 – 1 – 1

Matematică: 2(+2) – 2+2 – 0+4 – 0+5

Fizică: 1(+2) – 1(+2) – 0(+2) – 0(+2)

Chimie: 1(+1) – 1(+1) – 0(+1) – 0(+1)

Biologie: 1(+0) – 1(+0) – 0(+1) – 0(+1)

Istorie: 1 – 1 – 1 – 1

Istoria comunismului din România: 0 – 0 – 0 – 1

Istoria evreilor, Holocaustul: 0 – 0 – 1 – 1

Geografie: 1 – 1 – 1 – 1

Disciplină socio-umană: 1 – 2 – 1 – 1

Religie: 1 – 1 – 1 – 1

Arte: 1 – 1 – 1 – 1

Sport: 1 – 1 – 1 – 1

TIC: 1 – 1 – 1 – 1

Informatică: 0(+2) – 0(+2) – 0(+4) – 0(+3)

Dezvoltare personală și consiliere în carieră: 1 – 1 – 1 – 1

Proiectul nou de plan-cadru pentru Filiera Teoretică, profil Real, specializare Matematică-Informatică:
Vezi proiectul pus inițial în consultare, la începutul anului 2025: PROIECT Planurile-cadru de liceu 2025 pentru Matematică-Informatică, Real, puse în dezbatere de Ministerul Educației – FOTO DOCUMENT


11 comments
  1. Eu am prins școala lui Ceaușescu. Materiile de studiat mi se par imposibil de grele comparativ cu cele de atunci mai ales cu elevi care au absolvit șc.gimnazială cu note de 5 și 6 in majoritate. Cum îi veți ridica măcar la 8 cum se cere la facultăți ( că de aceea vor să facă liceul)??? Câtă inimă trebuie pusă pt copii ca profesorii să fie luați in seamă, respectați, iubiți așa cum merită?

  2. Vad in continuare 30 de ore pe saptamana intre care exista prea putine ore de sport (1) si nici o materie moderna (dezbatere, educatie financiara, antreprenoriat, etc). Nu vad nimic intradisciplinar, international etc. Decat 1 ora de limba a 2-a straina in care nu vor invata nimic, mai bine mergeti pe o singura limba straina studiata cu simtul raspunderii. Iar „1000” de materii cu cate 1 ora. Timp consumat inutil. Cine invata ceva consistent intr-o ora pe saptamana cand mai are alte 20 de ore fiecare cu alt subiect? Aceste ore sunt puse ca sa isi pastreze slujba profesorii care nu vor sa se reprofileze, nu pentru ca le-ar fi utile copiilor. Mergeti pe 6-8 materii pe an, actualizati-le si predsti-le cu responsabilitate si veti obtine profesionisti cu 12 clase valorosi, care se vor putea angaja imediat sau chiar deschide mici afaceri legale.

    1. Fii atentă, doamnă, surpriză! Eu am absolvit mate-fizică, am făcut conversie în Științe, am mers și la Informatică… și cu toate astea nu voi mai avea ore în curând – de ce? 1. Nu mai sunt copii în rural și 2. nu există posibilitatea să ocupi un post format din discipline din mai multe arii curriculare (TIC de exemplu e la Tehnologii, nu la mate-științe). Iar când se aplică – dacă se aplică – noile planuri cadru, toate liceele din rural (foarte puține sunt teoretice, deci toate sunt măcelărite) nu vor mai avea profesori pe mate-științe pentru că nimeni nu-și va mai putea face catedră fără a merge în 4-5 școli aflate la mare distanță (de aia nici n-au fost comasate până acum.) La oraș deja e supraaglomerat, deci nu e loc de nimeni altul care n-are PCR asigurate. Nici posturi noi nu apar, poate doar prin București (acum, că la anul nu se știe), unde cu 5000 de lei n-ai nici cum să plătești chirie, transport, întreținere și ce se mai adună, înainte de a ajunge la mâncare, haine și încălțăminte.

      A, nu mai e nevoie de școli în rural (nu că acei puțini copii rămași se pot duce la oraș, căci evident n-au banii respectivi) – păi s-o spună pe de-a dreptul și să nu se mai ascundă după cireș.

      Iar profesioniști nu veți mai vedea niciodată, cu o școală făcută pe calapodul ăsta – nimeni care n-are o bază minimă în matematică și științe nu știe să facă meserie cinstit, doar să tragă șmenuri și să cârpească. Cei care mai știau câte ceva s-au dus din țară deja. De angajat nu se mai angajează nici în IT (succes cu milioane de ore de info!), pentru medicină vor fi obligați să coboare ștacheta la admitere până când nu te mai duci la doctor ci te tratezi cu vrăcița acasă, nu mai chemi un electrician că nu vrei să-ți ia foc casa a doua zi… Și nu pot deveni toți buticari, până la urmă, poate doar copiii de bani gata vor mai fi ”afaceriști”. Despre legalitate… hai să nu mai discutăm.

      Bravos, națiune.

      1. Bine zis!Vom ajunge ca acei copii de la rural sa nu mai poată avea nici o șansă pe parcursul lor școlar. Au făcut toate capetele luminate un haos din învățământ. Și cei de la oraș sunt debusolați. Uite materia…nu-i materia.Fac 100 de materii și nu rămân cu nimic.

  3. Este incredibil faptul că ministrul educației insistă cu aceste Planuri-cadru (el fiind ministru interimar)!
    Mai importantă (în opinia mea, care ORICUM NU CRED CĂ VA CONTA, doar ce zice ministrul este adevărul absolut, nu se ține cont de nimic din ceea ce aproape toată lumea spune) era realizarea programelor școlare, deja amânate la liceu de 4 (PATRU ANI)!

  4. in loc sa introduceti mai multe ore de biologie, respectiv chimie la stiinte ale naturii tot continuati cu mici modificari la matematica informatica, profilul stiinte ale naturii e de fapt BIOLOGIE-CHIMIE, daca tot faceti aceeasi programa de ce le mai diferentiati, cu noul plan cadru reprezinta exact aceeasi chestie. In clasa a 11a NU AJUNG orele de biologie care sunt alocate la stiinte ale naturii, sa nu mai vorbesc de chimie, unde se chinuie profesorii sa predea atata materie intr un timp scurt, de unde si nevoia de meditatii la aceste materii. Ca elev, cand ma gandesc sa aleg stiinte ale naturii vreau ca aleg sa fac multa biologie si chimie, in jur de 3 4 ore pe saptamana, iar la mate info 4 ore de informatica. Cu noul plan cadru abia daca ati pus o ora..pe langa faptul ca egalati mate info cu stiinte ale naturii

  5. Stati voi la scoala 6-7 ore, apoi veniti acasa si pregatiti cele 6-7 ore de a doua zi!
    Imbolnaviti copiii, inainte de a-si putea lua zborul, cu tot felul de ore la discipline inventate sau pe care acestia nu si le doresc, daca ar fi intrebati.
    Apoi, va intrebati de ce elevii nu mai au niciun interes pentru scoala. Acoperindu-le toata ziua, de dimineata pana seara, cu ore de studiu, ei cand ar trebui sa-si mai traiasca copilaria sau adolescenta?! Ori, va intrebati de ce multi dintre ei se imbolnavesc, clacand, inainde de a pasi in viata, daca sunt seriosi si incearca sa faca fata cu brio la toate disciplinele din planul de invatamant.

    1. Dar de unde știți că se chinuie atât cu școala?
      De exemplu, la noi la liceu nu prea au venit în ultima perioadă pentru că le era greu sărăcuții de ei!
      Nu mai zic de aberațiile cu motivarea absențelor elevelor mame sau gravide!
      Nu au venit tot anul școlar, vin la situații neîncheiate și promovează!
      Și cei care au mai lipsit, rămân repetenți din cauza absențelor!
      Încetați cu DUBLUL STANDARD (dacă nu știți ce înseamnă, se referă că la unii se poate și la alții nu, că așa vor unii!).

  6. Sunt foarte puține ore de limba și literatura romana, 3 ore la clasele a IX și a X-a și 2 ore la clasele a XI și a XII, în condițiile în care elevii au de susținut examenul de bacalaureat la aceasta disciplina. În prezent sunt alocate 4 ore pe săptămână..

  7. 1 ora la lb 2?Pai doar sa ii înveți numerele și zilele săptămânii. Și vreți Bacalaureat la L2?În visele voastre!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lăsați profesorii să fie profesori - campanie Edupedu.ro pentru debirocratizarea activității profesorilor

Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit

Un director de școală din mediul rural, a cărui identitate am ales să o protejăm, a explicat pentru EduPedu.ro câte documente are de întocmit și cum birocrația nu ține cont…
Vezi articolul

Forma actuală de titularizare nu poate să mai rămână în picioare dintr-o sumedenie de motive, spune Lucian Ciolan, prorector al Universității din București: Dacă îți dă cineva posibilitatea unui contract pe durată nedeterminată, trebuie să existe și posibilitatea desfacerii acelui contract pentru lipsă de performanță

Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „forma actuală de titularizare nu poate să mai rămână în picioare dintr-o sumedenie de…
Vezi articolul

Un elev din județul Suceava care a intrat la liceu cu 5 la Matematică a obținut nota 9,90 la Bacalaureat 2024: Am reușit cu ajutorul profesorilor, m-am pregătit permanent. De ce nu am făcut-o și înainte? Nu știu. Aveam altă idee despre școală

Un elev al Colegiului „Vasile Lovinescu” Fălticeni, admis cu nota 5 la Matematica la liceu, a reușit sa obțină 9,90 la Matematică, la Bacalaureat 2024. „Am reușit cu ajutorul profesorilor,…
Vezi articolul