Risc iminent ca deciziile actuale să nu corecteze, ci, din contră, să adâncească inechitățile din educație. Școala trebuie să fie mai întâi o stare de spirit și doar apoi o instituție – Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău

17.653 de vizualizări
Foto: Cristina Anculete/ www.qmagazine.ro
Apel la luciditate, solidaritate autentică și reflecție morală, lansat de Anca Florea, directoare adjunctă la Colegiul Național „B. P. Hasdeu” din Buzău, într-o postare pe contul său de Facebook. „Sunt profesor și știu că aceasta nu este în primul rând o profesie, ci o vocație. Sunt director și știu că școala trebuie să fie mai întâi o stare de spirit,” scrie aceasta în contextul în care sistemul de învățământ traversează tensiuni majore, marcate de măsuri economice care pun presiune pe profesori.

Creșterea normei didactice este una dintre măsurile recente ce a declanșat nemulțumiri în rândul cadrelor didactice. Pentru Anca Florea, această decizie ar trebui discutată nu doar în termeni administrativi, ci și etici. „Solidaritatea înseamnă mai mult decât a răspunde unor imperative financiare. Ea presupune o comunitate de interese, dar și o conștientizare a valorii acestora. Este greu de acceptat ca un astfel de principiu să fie invocat exclusiv în momente de criză, dar ignorat în momentele de optimism social,” scrie profesoara.

În opinia sa, școala este astăzi supusă unei presiuni periculoase de a renunța la sensul său profund. „Mi-e teamă că ceea ce trăim abandonează orice construcție socială căreia îi mai putem asocia un coeficient rezonabil de moralitate sau de raționalitate. Lecția solidarității nu se predă în termenii solipsismului etic, ci în baza unei conștiințe colective,” scrie Anca Florea.

Cadrul didactic atrage atenția și asupra inechităților din sistem, întreținute de un corp profesoral eterogen și de mecanisme birocratice care recompensează adesea forma, nu fondul. „Avem un corp profesoral eterogen din punctul de vedere al nivelului academic. Incompetența științifică este adesea mascată de dosare personale stufose și fără valoare. Cei care au muncit cu adevărat pentru devenirea lor academică riscă acum să fie cei mai vulnerabilizați,” mai arată prfesoara.

De asemenea, directoarea adjunctă subliniază nevoia urgentă de debirocratizare și de autonomie instituțională reală. „Este momentul să înțelegem că valoarea prestației unui director sau a unui inspector școlar este în relație directă cu valoarea sa umană și profesională. Autoritatea nu trebuie să fie de natură politică, ci epistemică și deontică,” scrie aceasta.

Într-un mesaj adresat atât decidenților, cât și colegilor din educație, ea pledează pentru recunoașterea efortului real din spatele cercetării autentice, fără umilirea lunar repetată a justificării titlului de doctor. „Este aproape jenant ca lună de lună indemnizația pentru titlul științific de doctor să fie acordată în urma realizării unui raport justificativ. În educație, plus valoarea vine din antrenamentul gândirii, nu din completarea unor tabele,” arată Anca Florea.

Apelul Ancăi Florea este îndreptat spre faptul că deciziile actuale trebuie să recunoască realitatea din școli și să repare, nu să adâncească dezechilibrele. „Este un risc iminent ca aceste decizii să nu corecteze, ci, din contră, să accentueze inechitățile. Sper ca școala românească să-și recâștige identitatea, să opteze mereu cu justă măsură și, mai ales, să se ferească de viziuni utopice sau de lumi distopice,” potrivit directoarei.

Redăm textul integral al directoarei Anca Florea:

„Despre justa măsură ca lecție mereu actuală

Sunt profesor și știu că aceasta nu este în primul rând o profesie, ci o vocație.

Sunt profesor de științe sociale și știu că lecția solidarității nu se predă in termenii solipsismului etic.

Sunt director adjunct și știu că Școala trebuie să fie mai întâi o stare de spirit, și doar apoi o instituție.

Îmi impun să nu las nimic din ceea ce se întâmplă acum în spațiul public să-mi zdruncine aceste convingeri, deși mi-e teamă că ceea ce trăim abandonează orice construcție socială căreia îi mai putem asocia un coeficient rezonabil de moralitate sau de raționalitate. Experiența m-a învățat, în timp, că realitățile sociale nu se judecă în termeni de „absolut bine” sau de „absolut rău”, că este nevoie de o anumită plasticitate a gândirii pentru a înțelege corect opțiunile celor din jur, că este firesc să manifești încredere, fie ea și prudentă, în cei care își asumă o responsabilitate mai mare decât cea pe care tu ai avut-o vreodată. Toate aceste atitudini de bună-credință nu pot „paraliza” însă gândirea spontană și nu trebuie să facă pe nimeni prizonierul unui acces permanent de egoism sau de neimplicare.

Am sperat ca marile teme de dezbatere din zona sistemului de învățământ, provenite din analize, cercetări, statistici, predicții sau din experiența noastră de zi cu zi, să genereze resurse de solidaritate care să igienizeze un spațiu social care riscă din ce în ce mai mult să piardă legătura atât cu legalitatea, respectiv cu existența în fapt a legii, cât și cu legitimitatea, respectiv cu valoarea legii.

Intuiam toxicitatea pe care o aduce unei comunități polarizarea opiniilor membrilor ei și speram ca noi toți să înțelegem că orice intervenție corectivă trebuie să fie una a justei măsuri, ceea ce cu siguranță nu este ușor de definit, dar nici imposibil de intuit.

Trebuie să fim corecți cu noi înșine și să recunoaștem ca avem, din nefericire, un corp profesoral eterogen din punctul de vedere al nivelului academic. Așteptăm cu toții să înțelegem cum putem să ne apărăm instituțional de cei a căror incompetență științifică este mascată de un dosar personal în care există multă maculatură. Avem oare convingerea că restrângerile de activitate care vor urma în sistemul de învățământ nu-i vor vulnerabiliza exact pe cei care au apreciat că devenirea lor academică este mai importantă decât „lupta” pentru a completa un dosar stufos și, de foarte multe ori, fără valoare?

Probabil că mulți dintre noi înțelegem, chiar dacă nu suntem cu totul de acord, că măsura creșterii normei didactice vine într-un moment în care se face apel la principiul solidarității care, într-adevăr, deosebește o societate de o simplă mulțime de indivizi. Să nu uităm însă că solidaritatea înseamnă comunitate de interese (solidaritate obiectivă), dar și conștientizarea acestei comunități (solidaritate subiectivă), iar valoarea ei morală este dată strict de valoarea interesului în jurul căruia se propagă. De discutat dacă nu cumva era de așteptat ca acest principiu al solidarității să fie invocat și în momente de optimism social general. Am convingerea că mulți dintre colegii mei ar fi așteptat ca decizia măririi normei didactice de predare să fi fost precedată cel puțin de soluții, de metodologii, de acte normative care să ne asigure că debirocratizarea sistemului de învățământ este calea firească pentru a ne respecta menirea.

M-am exprimat de multe ori în spațiul public că sunt adepta depolitizării sistemului de învățământ, fie și pentru a asigura un management școlar meritocratic. Sunt convinsă că succesul politicilor și viziunilor educaționale ține în primul rând de profesionalismul celor care le implementează, și mai puțin de viziuni ideologice. Cred că cea mai puternică amprentă în politicile educaționale ar trebui să fie cea științifică. Probabil că noi toți vom avea de câștigat dacă managementul instituțional va avea în primul rând opțiuni bazate pe principialitate, pe corectitudine și pe autonomie. A aduce în prim-plan această problemă și a o soluționa în mod rezonabil ar permite, probabil, un cadru cel puțin deontologic pentru a analiza oportunitatea modificării normei de predare a celor care fac management. Mai mult decât atât, oare nu cumva ar trebui să rezolvăm mai întâi problema debirocratizării? Oare nu ar trebui să asigurăm o minimă autonomie a școlii în raport cu inspectoratele școlare? Realitatea ne spune tuturor că valoarea prestației unui director sau a unui inspector școlar este în relație directă atât cu valoarea sa umană, cât și cu cea profesională. Autoritatea în managementul școlar, indiferent de nivelul la care se exercită, nu trebuie să fie de natură politică, ci doar epistemică și deontică.

Voi pleda întotdeauna în favoarea ideii că valoarea în educație este asigurată de existența unei conștiințe colective care să valideze corectitudinea științifică, sub toate formele sale de manifestare, inclusiv cea moral-atitudinală. Tocmai în virtutea acestei convingeri sper, alături de mulți dintre colegii mei, ca cercetarea doctorală autentică să fie recunoscută pentru valoarea ei intrinsecă. Fac un apel la a înțelege faptul că este aproape jenant ca lună de lună indemnizația pentru titlul științific de doctor să fie acordat în urma realizării unui raport justificativ. Cred că este momentul să înțelegem faptul că multe pot fi cuantificabile imediat, dar nu și plus valoarea pe care o creează în educație o minte antrenată în timp, prin cercetare riguroasă. Este adevărat că realitatea ne-a arătat tuturor că în spatele unei diplome se poate ascunde și o fraudă. Mă întreb dacă nu cumva ar fi legitimă mai întâi o „igienizare” a acestei „realități”. Ar fi o dovadă de minim respect față de cei al căror efort de cercetare a fost unul real. În plus, am vorbi, cu siguranță, și despre un act de dreptate academică.

Acestea sunt doar câteva aspecte ale unei realități confuze. Cred că putem vorbi, din nefericire, despre un risc iminent ca deciziile actuale să nu corecteze, ci, din contră, să adâncească inechitățile din educație. Și aici nu mă refer numai la statutul profesorului.

Vreau să cred că școala românească își va recăpăta identitatea, că va opta mereu cu justă măsură și, mai ales, că va reuși să se ferească de viziuni utopice sau de lumi distopice.”

Context:

Legea Bolojan, așa cum este supra-numit pachetul de măsuri anunțat de premierul Ilie Bolojan în iulie 2025, propune o serie de reduceri și restructurări în sistemul de educație, cu scop declarat de eficientizare bugetară. Printre măsurile anunțate sau anticipate se numără:

  • creșterea normei didactice de la 18 la 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar
  • desființarea burselor de reziliență și performanță, introduse prin Legea Educației din 2023
  • acordarea burselor de merit doar pentru 15% dintre elevii fiecărei clase cu media peste 9,50, ceea ce reduce semnificativ numărul beneficiarilor
  • creșterea numărului maxim de elevi per clasă în învățământul preuniversitar, prin derogări de la normele actuale
  • concedierea a circa 900 de director de școli și a aparatelor administrative ale acestora, prin comasarea școlilor mici cu școli mai mari ca să aibă minimum 500 de elevi pentru a putea căpăta personalitate juridică

Aceste măsuri au fost criticate de sindicate, organizații de profesori și elevi, dar susținute de Guvern în contextul unui pachet mai larg de reduceri bugetare.


7 comments
  1. Solidaritate se face, se pare tot cu cei mai amărâți. De speciali nu se atinge nimeni. Doctorii au salariile de aproximativ 4 ori mai mari decât profesorii si la ora 12 sunt deja in cabinetele particulare și de ei nu se atinge nimeni.
    Guvernul trebuie să inteleaga că atâta timp cât exista și un singur special in tara asta, nu vor avea solidaritate din partea poporului. Nu intereseaza pe nimeni daca impactul bugetar cu specialii nu este atât de mare să rezolve problema. Veniturile speciale sunt cele care creaza in societate cea mai mare frustrare. In alta ordine de idei trebuie scazut numărul de parlamentari si redusă drastic contribuția statului pentru partide. Cu ce l-a ajutat pe Ciucă și pe popourul român faptul ca oriunde priveai vedeai panouri cu „Un ostaș in slujba țării”? Mai bine ar fi scris „UN PARAZIT IN CARCA TARII”.

  2. Nu au nimic de industria meditațiilor din partea celor implicați în sistemul Educației Naționale.

  3. O rara lectie de luciditate si demnitate servita de catre D-na Prof.Anca Florea, Director-adjunct al Colegiului National”B.P.Hasdeu” din Buzau, aparatnicilor incremeniti in mentalitatea lor retrograda si distructiva, ambalata in lozinci si demonstratii savante cu aparenta logica de realism economic de criza…Criza creata de guvernari succesive orchestrate de impostori, semidocti si plagiatori, care dupa ce ne-au furat prezentul, vor acum sa ne distruga si viitorul…Ce aveti domnilor cu tanara generatie, va este frica cumva ca va trebui sa-i dati socotela intr-o buna zi?!?…Sper NU prea indepartata!!!…Cautati in cancerul din inspectoratele scolare si stopati coruptia si risipa sau mai aveti nevoie de slugoii cu care manipulati politic o masa inerta de dascali fara coloana vertebrala ?!? As mai avea multe de spus, ca profesor-pensionar, acum, trecut 42 de ani prin o gramada de reforme ale invatamantului, toate inscriindu-se pe o panta descendenta si fiind confruntate cu ACEEASI subfinantare endemic, dar spatiul nu-mi permite si nu stiu daca nu as”vorbi” degradation?!? Cu deosebita stima si consideratie, fac o reverenta in fata D-nei Prof. Anca Florea.

  4. Daca este acesta un ministru care sustine educatia sunt eu popa!! Tot ceea ce face arata un om cu gandire si logica discutabile. Poate unele criterii mai bune pt burse erai utile, dar sa maresti norma didactica, ca cresti numarul de copii la clase sunt idei care nu isi au locul. Vrea economie, sa fie doar 12 ministere, 10 agentii de stat, doar prefecturi, fara inspectorate scolare, fara titularizari si grade. Sa mai taie si zecile de directii din ministerul educatiei. Concurs national si daca cei admisi dovedesc in 2 ani rezultate, devin profesori pe inca 3 ani. Si 3 in 3 ani le maresti salariul.

  5. Sunt dulcegarii /reprosuri mascate din pozitia bine remunerata ,de conducere….
    Sa revenim in actuala stare generala de spirit din sistem,dna director ….

  6. Tot respectul! Ați pus punctul pe i.Traim vremuri grele iar învățământul nu se salvează asa! Am 37 de ani la catedra,în atâtor la baza,actualmente profesor învățământ primar, am trecut prin multe perioade istorice ,cu multe schimbări, dar acestea de acum nu fac decât sa adâncească criza în învățământ, nu vor ajuta cu nimic.Cum credeți domnule ministru al învățământului sau domnilor guvernanți ca va scădea analfabetismul crescând numărul de elevi la clasa? Sau prin supraaglomerate programului? Rușine!

  7. Risc???? E CERTITUDINE!!!
    D-na director si stimati colegi, nu intelegeti ca omul asta are apucaturi de grof, ca va/ne dispretuieste?
    Cand spune ca Educatia a produs un mare deficit? Mai aveti nevoie de argumente???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Titularizare 2023. Adeverința medicală, pentru înscrierea la concursul de angajare în învățământ, trebuie eliberată de un cabinet de medicina muncii, anunță Inspectoratul Școlar Sector 3

Adeverința medicală, pentru înscrierea la concursul național de Titularizare 2023, trebuie să fie eliberată de către un cabinet de medicina muncii, anunță Inspectoratul Școlar al Municipiului București Sector 3. Vezi…
Vezi articolul

ANALIZĂ Cum a preluat Klaus Iohannis educația și cum a lăsat-o, după 10 ani de „Românie educată” încheiați sub șocul Călin Georgescu: competențe mai slabe și analfabetism funcțional mai mare constatate de ultimele teste PISA, stagnare sau rezultate mai slabe la mai toți indicatorii privind calitatea educației măsurați de Comisia Europeană

Șocul primului tur al alegerilor prezidențiale, în care candidatul Călin Georgescu s-a plasat pe primul loc, bifează temporal și simbolic începutul sfârșitului pentru deceniul în care președinte a fost Klaus…
Vezi articolul

Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău: Educația morală precară și confuzia de valori sunt două realități izbitoare ale sistemului de învățământ din România / Este rolul sistemelor educaţionale să promoveze elitele, ca reper coagulant al societății

Directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din județul Buzău, Anca Florea, a afirmat, recent, într-o postare pe pagina sa de Facebook, că „educația morală precară și confuzia de valori…
Vezi articolul

Ultimatum dat de sindicatele din Educație partidelor politice, să spună public dacă susțin un acord pentru profesori, după ce premierul și Guvernul “au mințit”: Știm cu toții că pentru un militar de carieră cuvântul dat și onoarea sunt cele mai de preț lucruri

Trei sindicate din Educație solicită partidelor din coaliția de guvernare „să declare public dacă susțin sau nu învățământul românesc, având în vedere refuzul Prim-ministrului României, Nicolae Ionel Ciucă, de a…
Vezi articolul