Să nu se schimbe nimic, primesc. De ce planurile-cadru propuse de Daniel David sunt pe atât dezamăgitoare, cât și ilegale / OP ED Avocat Alexandru Bajdechi

[jp_post_view]
Sursa: Facebook – Alexandru Bajdechi
După 14 ani de întârziere, Ministerul Educației (și Cercetării) publică în consultare publică proiectul de ordin de ministru aferent noilor planuri-cadru de învățământ pentru liceu.

Deși, în prima etapă, propunerile ministrului David erau mai curajoase, ușor a început să împartă în stânga și în dreapta materii, pentru ca doar funcția de ministru are și un preț. Ministrul tehnocrat David s-a transformat, destul de rapid, în om politic. Asta când nu se află în imposibilitatea absolută de exercitare a funcției de ministru și îi deleagă secretarului general conducerea ministerului, conform art. 61 din Codul administrativ.

Revenind la planurile-cadru

Dincolo de modul total transparent în care s-au desfășurat consultările prealabile și lipsa unui referat de aprobare, acest proiect de ordin de ministru care aprobă planurile-cadru este ilegal și ar trebui retras și refăcut. De ce?

Orice ordin de ministru trebuie să se bazeze pe lege și să pună în aplicare legea. Acest proiect de ordin încalcă legea:

„Articolul 86

(1) În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și bugetul de timp alocat acestora. Planurile-cadru vor fi evaluate și, după caz, revizuite periodic, iar modificările nu vor produce efecte în timpul anului școlar în curs.

(2) Trunchiul comun se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, și se stabilește la nivel central prin ordin al ministrului educației.

(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

„Articolul 88

(2) Planurile-cadru de învățământ și programele școlare pentru disciplinele de studiu și modulele de pregătire obligatorii din învățământul preuniversitar sunt elaborate de instituțiile și organismele abilitate ale Ministerului Educației și se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

De ce sunt ilegale planurile-cadru propuse de Daniel David?

  1. Conform legii, există doar trunchi comun și curriculum la decizia elevului. Trunchiul comun se aplică pentru toți elevii. De aceea se numește trunchi comun, nu?
  2. Peste trunchiul comun, sau mai bine zis, în completarea trunchiului comun, există curriculumul la decizia elevului din oferta școlii.
  3. Ministerul Educației (și Cercetării) a inventat ceva nou, care încălcă legea, și anume „Curriculum de specialitate”. Nu există așa ceva în lege și acest „concept” încalcă de fapt art. 86 alin. (2) și (3). Miza? Diluarea curriculumului la decizia elevului.
  4. Ministerul Educației (și Cercetării) nu a aprobat, concomitent sau anterior, trunchiul comun. Dacă ne uităm în lege, respectiv art. 86 alin. (2), se poate observa că trunchiul comun trebuie aprobat, distinct, prin ordin de ministru. După ce se aprobă trunchiul comun, trebuie elaborate și aprobate planurile-cadru. Probabil că vă gândiți că este un detaliu inutil. Dimpotrivă, este un proces logic esențial. Stabilim trunchiul comun și, ulterior, aprobăm planurile-cadru după ce am definitivat trunchiul comun.
  5. Implementarea planurilor-cadru este amânată, contrar art. 86 alin. (1) teza finală. Practic, presupunând că aceste planuri-cadru sunt mai bune decât cele anterioare, aplicarea lor ar trebui realizată de îndată, conform art. 86 alin. (1). Adică începând cu 1 septembrie 2025. Cu toate acestea, art. 39-40 instituie amânări peste amânări.

Pe fondul planurilor-cadru se vor pronunța specialiștii, dar am văzut deja că reacțiile sunt negative. Din ce am urmărit eu, nu am văzut vreo schimbare față de când am terminat eu liceul (în 2014).

De ce am scris acest editorial? Pentru că știu că sistemul educațional din România este sabotat de diferite interese (din interior), iar sistemul e aproape de colaps. Cu toate acestea, Ministerul Educației (și Cercetării) mimează reforma că să nu deranjeze aceste interese.

————

Despre autor: Alexandru Bajdechi este avocat, doctorand în drept constituțional la Academia de Studii Economice din București. A absolvit programul de master „Achiziții publice, Concesiuni, Parteneriat public-privat” al Facultății de Drept, Universitatea din București având o lucrare de disertație cu titlul „Implicații teoretice și practice ale obligațiilor și compensațiilor de serviciu public în cadrul contractelor de servicii publice reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1370/2007”.

Nota redacției: Opinia aparține autorului și nu este neapărat și opinia redacției.


10 comments
  1. În calitate de doctorand în drept la ASE, autorul articolului are, desigur, opinii neutre, obiective…E și expert în educație și cam în orice…Bine că redactia Edupedu se delimitează, totuși, de astfel de puncte de vedere. Apreciem această rezervă.

  2. De ce Ministerul a anunțat termen de consultare ptenteu noile planuri cadru până pe 26 iunie 2025, dar planurile-cadru au fost adoptate pe 20 iunie? Este respectat art. 7 din Legea 52/2003, care impune un termen minim de 10 zile pentru consultare publică?

  3. Planurile cadru discriminează elevii de la liceele tehnologice, pt că ei, spre deosebire de elevii de la liceele teoretice nu vor mai face față la o facultate cu profil tehnic. Asta pt că nu vor face față la Politehnică, din cauza reducerii orelor de științe, la jumătate, în liceele tehnologice! Se face o discriminare îngrozitoare! Sunt elevi care merg la liceele tehnologice din pasiune și doresc să urmeze o facultate tehnică după absolvire. Aceștia nu vor face față la facultate din cauza unei pregătiri precare la matematică și fizică.

    1. …deci de asta nu intra elevii de la licee tehnologice la Politehnică!…Acum am înțeles. Mă și miram de ce nu-i regăsim la Automatică, avand în vedere ca rata de promovabilitate la bac la liceele tehnologice e de 100%, și că ei sunt de fapt elevi pasionați și conștiincioși, după cum știm cu toții.

  4. Susțin și eu să nu se scchimbe nimic..pt că planurile cadru de până acum erau si sunt destul de bune

    1. Singurele care trebuiau schimbate erau programele școlare/conținuturile, pentru că au uitat să le regleze când au făcut clasele 11-12 obligatorii din nou (după ce școala fusese la un moment dat obligatorie doar până în clasa a 10-a).

      Dar n-ai cu cine, dacă nu schimbă ceva, nu se simt miniștrii bine. Și întotdeauna schimbă în mai rău, că sunt din ce în ce mai reduși ca inteligență.

  5. cel mai bun plan cadru este sa fie concediati toti cei din minister si agentii, apoi angati altii, pe competenta, si doar 25% din totalul de acum

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mihaela Țurcănașu, profesoară de istorie și fondatoarea clubului de debate al Colegiului Național Iași: Dezbaterea academică ar trebui să fie o disciplină promovată în sistemul de învățământ românesc pentru că îi sprijină pe elevi să aibă gândire critică / Maria Oglinzanu, elevă: Dacă ai făcut dezbateri, cu siguranță nu vei avea discurs agresiv și vei ști să deosebești informația reală de fake news

„Sunt absolut conștientă că nicio altă activitate nu ar avea același rezultat cum are clubul de dezbateri. Acesta este cel mai important lucru pe care pot să-l fac pentru elevii…
Vezi articolul

Fără impozit pe venit pentru profesori, CASS la jumătate și un salariu minim brut de 5000 de lei – soluții propuse de Asociația Școlilor Particulare pentru o apropiată “criză de personal puternică” în educație / Organizația publică și salariile profesorilor pe grade didactice

Scutirea de impozit pe venit pentru profesori este propusă de Asociația Școlilor Private ca soluție pentru “criza de personal puternică în sectorul educației”, o criză prezentată drept iminentă într-un studiu…
Vezi articolul

Clasamentul universităților românești în funcție de predare, cercetare, venituri din industrie – potrivit rankingului universităților din țările emergente THE 2020, dominat de China și Rusia

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este instituția de învățământ superior din România cu cea mai înaltă poziție în clasamentul pe 2020 al universităților din țările cu economie emergentă și singura aflată…
Vezi articolul

Evaluarea standardizată digitalizată, explicată de Sorin Cîmpeanu: Corectarea să nu se mai facă de către profesorii cu care elevul lucrează tot anul, ci să fie distribuită electronic către doi evaluatori, care nu se cunosc între ei / Ministrul așteaptă ca experții în științele educației să „valideze” această evaluare care înlocuiește tezele

Ministrul Educației a explicat în ce constă evaluarea standardizată interdisciplinară digitalizată care ar urma să înlocuiască tezele semestriale, pe care spune că o susține și că ar fi venit din…
Vezi articolul