Să nu se schimbe nimic, primesc. De ce planurile-cadru propuse de Daniel David sunt pe atât dezamăgitoare, cât și ilegale / OP ED Avocat Alexandru Bajdechi

3.986 de vizualizări
Sursa: Facebook – Alexandru Bajdechi
După 14 ani de întârziere, Ministerul Educației (și Cercetării) publică în consultare publică proiectul de ordin de ministru aferent noilor planuri-cadru de învățământ pentru liceu.

Deși, în prima etapă, propunerile ministrului David erau mai curajoase, ușor a început să împartă în stânga și în dreapta materii, pentru ca doar funcția de ministru are și un preț. Ministrul tehnocrat David s-a transformat, destul de rapid, în om politic. Asta când nu se află în imposibilitatea absolută de exercitare a funcției de ministru și îi deleagă secretarului general conducerea ministerului, conform art. 61 din Codul administrativ.

Revenind la planurile-cadru

Dincolo de modul total transparent în care s-au desfășurat consultările prealabile și lipsa unui referat de aprobare, acest proiect de ordin de ministru care aprobă planurile-cadru este ilegal și ar trebui retras și refăcut. De ce?

Orice ordin de ministru trebuie să se bazeze pe lege și să pună în aplicare legea. Acest proiect de ordin încalcă legea:

„Articolul 86

(1) În planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii și opționale, precum și bugetul de timp alocat acestora. Planurile-cadru vor fi evaluate și, după caz, revizuite periodic, iar modificările nu vor produce efecte în timpul anului școlar în curs.

(2) Trunchiul comun se constituie din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii, pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, și se stabilește la nivel central prin ordin al ministrului educației.

(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

„Articolul 88

(2) Planurile-cadru de învățământ și programele școlare pentru disciplinele de studiu și modulele de pregătire obligatorii din învățământul preuniversitar sunt elaborate de instituțiile și organismele abilitate ale Ministerului Educației și se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

De ce sunt ilegale planurile-cadru propuse de Daniel David?

  1. Conform legii, există doar trunchi comun și curriculum la decizia elevului. Trunchiul comun se aplică pentru toți elevii. De aceea se numește trunchi comun, nu?
  2. Peste trunchiul comun, sau mai bine zis, în completarea trunchiului comun, există curriculumul la decizia elevului din oferta școlii.
  3. Ministerul Educației (și Cercetării) a inventat ceva nou, care încălcă legea, și anume „Curriculum de specialitate”. Nu există așa ceva în lege și acest „concept” încalcă de fapt art. 86 alin. (2) și (3). Miza? Diluarea curriculumului la decizia elevului.
  4. Ministerul Educației (și Cercetării) nu a aprobat, concomitent sau anterior, trunchiul comun. Dacă ne uităm în lege, respectiv art. 86 alin. (2), se poate observa că trunchiul comun trebuie aprobat, distinct, prin ordin de ministru. După ce se aprobă trunchiul comun, trebuie elaborate și aprobate planurile-cadru. Probabil că vă gândiți că este un detaliu inutil. Dimpotrivă, este un proces logic esențial. Stabilim trunchiul comun și, ulterior, aprobăm planurile-cadru după ce am definitivat trunchiul comun.
  5. Implementarea planurilor-cadru este amânată, contrar art. 86 alin. (1) teza finală. Practic, presupunând că aceste planuri-cadru sunt mai bune decât cele anterioare, aplicarea lor ar trebui realizată de îndată, conform art. 86 alin. (1). Adică începând cu 1 septembrie 2025. Cu toate acestea, art. 39-40 instituie amânări peste amânări.

Pe fondul planurilor-cadru se vor pronunța specialiștii, dar am văzut deja că reacțiile sunt negative. Din ce am urmărit eu, nu am văzut vreo schimbare față de când am terminat eu liceul (în 2014).

De ce am scris acest editorial? Pentru că știu că sistemul educațional din România este sabotat de diferite interese (din interior), iar sistemul e aproape de colaps. Cu toate acestea, Ministerul Educației (și Cercetării) mimează reforma că să nu deranjeze aceste interese.

————

Despre autor: Alexandru Bajdechi este avocat, doctorand în drept constituțional la Academia de Studii Economice din București. A absolvit programul de master „Achiziții publice, Concesiuni, Parteneriat public-privat” al Facultății de Drept, Universitatea din București având o lucrare de disertație cu titlul „Implicații teoretice și practice ale obligațiilor și compensațiilor de serviciu public în cadrul contractelor de servicii publice reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1370/2007”.

Nota redacției: Opinia aparține autorului și nu este neapărat și opinia redacției.


10 comments
  1. În calitate de doctorand în drept la ASE, autorul articolului are, desigur, opinii neutre, obiective…E și expert în educație și cam în orice…Bine că redactia Edupedu se delimitează, totuși, de astfel de puncte de vedere. Apreciem această rezervă.

  2. De ce Ministerul a anunțat termen de consultare ptenteu noile planuri cadru până pe 26 iunie 2025, dar planurile-cadru au fost adoptate pe 20 iunie? Este respectat art. 7 din Legea 52/2003, care impune un termen minim de 10 zile pentru consultare publică?

  3. Planurile cadru discriminează elevii de la liceele tehnologice, pt că ei, spre deosebire de elevii de la liceele teoretice nu vor mai face față la o facultate cu profil tehnic. Asta pt că nu vor face față la Politehnică, din cauza reducerii orelor de științe, la jumătate, în liceele tehnologice! Se face o discriminare îngrozitoare! Sunt elevi care merg la liceele tehnologice din pasiune și doresc să urmeze o facultate tehnică după absolvire. Aceștia nu vor face față la facultate din cauza unei pregătiri precare la matematică și fizică.

    1. …deci de asta nu intra elevii de la licee tehnologice la Politehnică!…Acum am înțeles. Mă și miram de ce nu-i regăsim la Automatică, avand în vedere ca rata de promovabilitate la bac la liceele tehnologice e de 100%, și că ei sunt de fapt elevi pasionați și conștiincioși, după cum știm cu toții.

  4. Susțin și eu să nu se scchimbe nimic..pt că planurile cadru de până acum erau si sunt destul de bune

    1. Singurele care trebuiau schimbate erau programele școlare/conținuturile, pentru că au uitat să le regleze când au făcut clasele 11-12 obligatorii din nou (după ce școala fusese la un moment dat obligatorie doar până în clasa a 10-a).

      Dar n-ai cu cine, dacă nu schimbă ceva, nu se simt miniștrii bine. Și întotdeauna schimbă în mai rău, că sunt din ce în ce mai reduși ca inteligență.

  5. cel mai bun plan cadru este sa fie concediati toti cei din minister si agentii, apoi angati altii, pe competenta, si doar 25% din totalul de acum

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Biblioteca Școlară Virtuală, de 46 de milioane de euro din fonduri europene și naționale, stă nefolosită de aproape doi ani, cu 3.600 de lecții digitale pentru 11 discipline plus o platformă de management pentru profesori / Motivul: Ministerul Educației blochează crearea conturilor / Secretarul de stat Sorin Ion are cont și susține că „se vor conecta” și elevii, și profesorii

Biblioteca Școlară Virtuală EDULIB pentru elevi și profesori, proiect prevăzut de Legea educației încă din 2011, pe care Ministerul Educației a plătit peste 46 de milioane de euro din fonduri…
Vezi articolul

INFOGRAFIC Fetele de 15 ani tind să fie mai ambițioase decât băieții, dar să aibă comportamente mai puțin sănătoase și rezistență mai scăzută la stres – studiu internațional OCDE / Elevii tind să prefere anumite cariere în funcție de propriile competențe socio-emoționale

Elevii de zece ani raportează, de obicei, competențe sociale și emoționale superioare elevilor mai mari, anume cei în vârstă de 15 ani, iar fetele, mai ambițioase decât băieții, tind să…
Vezi articolul

Evaluările elevilor, inclusiv cele făcute de profesori, la clasă, vor fi standardizate pe o platformă a Ministerului Educației / Va putea fi monitorizată evoluția elevului și generat un plan individualizat de învățare – proiect

A fost pus în consultare publică proiectul prin care evaluările elevilor vor fi standardizate pentru toate clasele și incluse în platforma online a Ministerului Educației, în baza Metodologiei – cadru de…
Vezi articolul

Eveniment organizat de Edupedu.ro și World Vision România

EXCLUSIV Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educație: Elevii români sunt adesea foarte buni să-și amintească matematica așa cum sunt învățați, dar întâmpină dificultăți când trebuie să aplice ce au învățat

România este pe ultimul loc între toate cele 81 de țări participante la cea mai amplă testare educațională internațională, PISA 2022, la capitolul echitate educațională. „Diferențele sociale relevate de PISA…
Vezi articolul