Ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că până în toamna acestui an o să vină cu o propunere de schimbare a Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. Acesta a afirmat că noile modificări nu vor intra în vigoare de anul viitor.
„De asemenea, până la sfârșitul anului, până în toamnă, voi veni cu acele modele pe care mi le-ați cerut când am prezentat raportul QX. Bun, schimbăm Evaluarea Națională, mai multe materii, mai multe competențe, cum va fi? Vom veni cu o propunere, până în toamna acestui an, pe care să o discutăm public. Vom alege o variantă care să fie larg acceptată în sistem. Nu se pune problema să intre anul viitor sau foarte repede. Avem vreme să ne așezăm și s-o gândim bine. Dar, cu siguranță, până în toamnă voi veni cu un model concret pe care am să vi-l propun”, a spus Daniel David.
Recent, Elena Liliana Murguleț, director al Școlii Gimnaziale nr. 79 din București, a declarat, pentru TVR Info, că Evaluarea Națională doar la Limba română și la Matematică „produce o alterare față de atitudinea pe care o au elevii față de restul materiilor”. Aceasta a afirmat că „ajungem să mergem la liceu foarte buni la Română și la Matematică, iar la celelalte obiecte să constatăm că, de fapt, avem foarte multe probleme.”
Informații de context
Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.
Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea lui Daniel David ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă testarea la mai multe discipline, că „este importantă şi Fizica, până la urmă, este importantă şi Chimia, sunt importante şi alte discipline”. Acesta a afirmat că „este prima dată când un ministru îşi asumă răspunderea să vină cu o astfel de declaraţie”. Declarațiile liderului sindical au fost făcute pentru TVR Info.
„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.
Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.
- Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Raportul de diagnoză al educației și cercetării din România – Evaluarea Națională
Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:
„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.
Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:
5 comments
De cand ma stiu, ca s-a numit: examen, Capacitate, ori EN, s-a dat la matematica si romana. Si stiti de ce? Pentru ca nu a fost nevoie sa stresezi sistemul cu 7 mii de evaluari la final de ciclu scolar cata vreme existau testarile si tezele sumative la final de trimestru. Elevii erau motivati sa invete pana la teza, care era si la istorie si/sau geografie si romana si matematica. Reintroduceti tezele si trimestrele si veti scapa de porcaria asta numita: EN si simulari si alte cawcaturi. Pe noi nu ne-a mai simulat nimeni: am fost pusi in fata faptului implinit la teza asa cum te pune si viata. Viata nu-ti face simulari, nu te menajeaza, nu-ti da sanse o mie.
la multe materii nu doar că elevii nu învață, ci nici profesorii nu predau.
cum sa aduci profesori care nu au pregătit în viața lor vreun elev sa dea examen la materia lui?
in schimb ne prefacem că se învață lăsând profesorii din școală să supravegheze la examinarea națională. in multe partide fură pe rupte , mai ales la grilă
Înainte să introduceți mai multe materii la EN, ar trebui să simplificați programa sau subiectele, să țineți cont că programa romaneasca în cl. a VIII -a, se face in UE la liceu în cl. a X-a. Și mai țineți cont că sunt elevi în Romania care se sinucid datorită complexitatii subiectelor si presiunii de a intra la un liceu. psihologul Cristian Grigore de la Institutul „Socola” atrage atenția asupra riscurilor psihice asociate cu stresul școlar și cu presiunea legată de performanță. Potrivit acestuia, Evaluarea Națională poate deveni pentru unii adolescenți un declanșator al unei crize emoționale, mai ales în lipsa unui sprijin real și empatic din partea adulților. https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/fara-mama-crescuta-de-sora-scoli-in-limbi-diferite-detalii-dureroase-despre-viata-adolescentei-care-s-a-sinucis-intre-probele-evaluarii–1768549.html
O să fie și planul ăsta pus în discuție publică timp de zece zile, și ministrul îl trimite la publicare în a 4a zi?
SICTIR, David.
de ce se insista cu modelul francez, cel mai inegalitar din lume? In nicio alta tara cartierul in care te-ai nascut, mergi la scoala nu iti determina traiectoria viitoare in viata mai mult decat in Franta.