Schimbarea Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. Ministrul Educației: Vom veni cu o propunere, până în toamna acestui an, pe care să o discutăm public. Vom alege o variantă care să fie larg acceptată în sistem

8.940 de vizualizări
Foto: Nicoleta Colibășeanu / Agerpre Foto
Ministrul Daniel David a anunțat, în cadrul unei conferințe de presă, că până în toamna acestui an o să vină cu o propunere de schimbare a Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. Acesta a afirmat că noile modificări nu vor intra în vigoare de anul viitor.

„De asemenea, până la sfârșitul anului, până în toamnă, voi veni cu acele modele pe care mi le-ați cerut când am prezentat raportul QX. Bun, schimbăm Evaluarea Națională, mai multe materii, mai multe competențe, cum va fi? Vom veni cu o propunere, până în toamna acestui an, pe care să o discutăm public. Vom alege o variantă care să fie larg acceptată în sistem. Nu se pune problema să intre anul viitor sau foarte repede. Avem vreme să ne așezăm și s-o gândim bine. Dar, cu siguranță, până în toamnă voi veni cu un model concret pe care am să vi-l propun”, a spus Daniel David.

Recent, Elena Liliana Murguleț, director al Școlii Gimnaziale nr. 79 din București, a declarat, pentru TVR Info, că Evaluarea Națională doar la Limba română și la Matematică „produce o alterare față de atitudinea pe care o au elevii față de restul materiilor”. Aceasta a afirmat că „ajungem să mergem la liceu foarte buni la Română și la Matematică, iar la celelalte obiecte să constatăm că, de fapt, avem foarte multe probleme.”

Informații de context

Luni, 19 mai, ministrul Daniel David a spus că elevii trebuie evaluați pentru toate competențele din profilul absolventului: „Nu poți să spui pe de-o parte că vrei să promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te focalizezi pe două”.

Evaluare Națională standardizată formată din subteste din mai multe discipline, pe model francez – care are matematică, limbă franceză, istorie, geografie, științe – este propunerea oficială înaintată de ministrul Educației, Daniel David, viitorului Executiv, pentru a fi aplicată chiar de anul următor „dacă ne punem de acord”. 

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, referitor la propunerea lui Daniel David ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă testarea la mai multe discipline, că „este importantă şi Fizica, până la urmă, este importantă şi Chimia, sunt importante şi alte discipline”. Acesta a afirmat că „este prima dată când un ministru îşi asumă răspunderea să vină cu o astfel de declaraţie”. Declarațiile liderului sindical au fost făcute pentru TVR Info.

„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.

Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.

  • Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Raportul de diagnoză al educației și cercetării din România – Evaluarea Națională

Iată ce prevede raportul de diagnostic al educației și cercetării din România în privința Evaluării Naționale:

„Evaluarea națională din clasa a VIII-a este (1) prea restrictivă, prin raportare la competențele de bază/cheie pe care le țintim într-un învățământ gimnazial în care nu am inițiat încă specializările majore pe care le vom avea la nivel liceal (exceptând zonele vocaționale), și (2) cu miză de selecție prea mare, pentru un moment aflat în cadrul procesului obligatoriu de învățământ. Așadar, cred că evaluarea națională din clasa a VIII-a trebuie să includă pe lângă testările la matematică și limba română și testarea celorlalte competențe de bază/cheie (de discutat varianta 5 competențe de bază vs. 8 competențe cheie). În plus, pentru a flexibiliza miza selecției într-un proces de învățământ, totuși, obligatoriu și pentru a stimula descentralizarea, fiecare liceu poate decide procentul de locuri care vor fi organizate prin examen de specialitate (nu mai mult decât 50%), organizat în condițiile legii după evaluarea națională, dar și ponderea probelor obligatorii din evaluarea națională din clasa a VIII-a în ocuparea celorlalte locuri; probele de matematică și limba română, fiind incluse atât în competențele de bază, cât și în cele cheie, nu vor putea avea o pondere mai mică de un nivel relevant stabilit național”.

Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:

Citește și:
Director de școală: Evaluarea Națională doar la Română și la Matematică produce o alterare față de atitudinea pe care o au elevii față de restul materiilor
Elevă, despre Evaluare Națională cu testare din mai multe discipline: Să dăm examenul doar la Română și Matematică este suficient. Nu cred că mai are sens să dăm și la Istorie sau la alte materii
Evaluare Națională cu testare din mai multe discipline. Liderul sindical Marius Nistor: Nu trebuie să fie niciun stres suplimentar pentru elevi. Până la urmă, au nevoie și de puțină geografie, și de puțină istorie, și de puțină cultură muzicală
Elevii intră la liceu cu medii mari, dar la chimie, fizică, franceză, biologie sunt mult sub nivelul notelor pe care le iau în gimnaziu, spune directoarea Andreia Bodea
Dacă elevii iau 9.90 la Matematică – Evaluare Națională, ei nu sunt de 9.90, spune directoarea Andreia Bodea: Ei au exersat un anumit tip de probleme și pe acelea le stăpânesc foarte bine. Evaluarea este bazată pe memorare
Nu se poate să fie această explozie, de ani de zile, de sute de medii între 9.90 și 10 la Evaluarea Națională, spune directoarea Andreia Bodea: Un ultim punct de la un ultim subiect trebuie să facă diferența între un copil care s-a pregătit și un copil care chiar trece de pragul de 9.50
Elevă de gimnaziu: Am avut profesori care ne lăsau să învățăm în orele lor la Română și Matematică, pentru că din ele dăm examenul anul acesta
Evaluare Națională cu testare din mai multe discipline. Profesoara Ionela Neagoe: Cred că elevii s-ar responsabiliza mai mult la celelalte materii. În momentul de faţă, ei sunt într-o lejeritate
Liderul sindical Marius Nistor, despre propunerea ministrului ca Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a să includă mai multe discipline: Este importantă şi Fizica, este importantă şi Chimia. Nu poți să limitezi totul doar la Română și Matematică
Reformă majoră a Evaluării Naționale cu testare din mai multe discipline, iar în 5-10 ani renunțarea la examen și înlocuirea cu portofoliul educațional – este propunerea oficială a ministrului Daniel David: Are o funcție foarte mare pentru selecție, oricum l-am gândi, totuși, este un test punctual
Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-ar ar putea să dispară când vom reuși să eliminăm discrepanțele între școli și între profesori, modalitatea de notare, anunță Daniel David: Poate mergem pe portofoliu
Daniel David: Nu e corect ca Evaluarea Națională să acopere doar două materii, deși există 8 competențe cheie. Asta nu înseamnă că trebuie să dai cinci sau opt examene / Ministrul este de acord cu examen separat de admitere la liceu, după Evaluarea Națională

5 comments
  1. De cand ma stiu, ca s-a numit: examen, Capacitate, ori EN, s-a dat la matematica si romana. Si stiti de ce? Pentru ca nu a fost nevoie sa stresezi sistemul cu 7 mii de evaluari la final de ciclu scolar cata vreme existau testarile si tezele sumative la final de trimestru. Elevii erau motivati sa invete pana la teza, care era si la istorie si/sau geografie si romana si matematica. Reintroduceti tezele si trimestrele si veti scapa de porcaria asta numita: EN si simulari si alte cawcaturi. Pe noi nu ne-a mai simulat nimeni: am fost pusi in fata faptului implinit la teza asa cum te pune si viata. Viata nu-ti face simulari, nu te menajeaza, nu-ti da sanse o mie.

  2. la multe materii nu doar că elevii nu învață, ci nici profesorii nu predau.
    cum sa aduci profesori care nu au pregătit în viața lor vreun elev sa dea examen la materia lui?
    in schimb ne prefacem că se învață lăsând profesorii din școală să supravegheze la examinarea națională. in multe partide fură pe rupte , mai ales la grilă

  3. Înainte să introduceți mai multe materii la EN, ar trebui să simplificați programa sau subiectele, să țineți cont că programa romaneasca în cl. a VIII -a, se face in UE la liceu în cl. a X-a. Și mai țineți cont că sunt elevi în Romania care se sinucid datorită complexitatii subiectelor si presiunii de a intra la un liceu. psihologul Cristian Grigore de la Institutul „Socola” atrage atenția asupra riscurilor psihice asociate cu stresul școlar și cu presiunea legată de performanță. Potrivit acestuia, Evaluarea Națională poate deveni pentru unii adolescenți un declanșator al unei crize emoționale, mai ales în lipsa unui sprijin real și empatic din partea adulților. https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/fara-mama-crescuta-de-sora-scoli-in-limbi-diferite-detalii-dureroase-despre-viata-adolescentei-care-s-a-sinucis-intre-probele-evaluarii–1768549.html

  4. O să fie și planul ăsta pus în discuție publică timp de zece zile, și ministrul îl trimite la publicare în a 4a zi?

    SICTIR, David.

  5. de ce se insista cu modelul francez, cel mai inegalitar din lume? In nicio alta tara cartierul in care te-ai nascut, mergi la scoala nu iti determina traiectoria viitoare in viata mai mult decat in Franta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO „Nu îndepliniți condițiile de profesor, de abilitare, cum explicați lucrul acesta?” / „Sunt astăzi salariile profesorilor o problemă pentru care merită să ieși în stradă?” – Dezbaterea dintre cei doi candidați la funcția de rector al Universității din București, Marian Preda și Cristian Preda, înaintea alegeri

„Dumneavoastră, domnule decan, nu îndepliniți condițiile de profesor, de abilitare. Nu le-ați îndeplinit niciodată după apariția Legii 1/2011 (…) Cum explicați lucrul acesta?” Așa a sunat prima dintr-o serie de…
Vezi articolul

Criteriile pentru bursele școlare să fie modificate iar cele de merit să fie din nou acordate de la 8.50 – una dintre solicitările Consiliului Național al Elevilor la întâlnirea care a fost amânată deja de două ori, cu premierul Nicolae Ciucă, programată acum pentru vineri

Vineri, președintele Consiliului Național al Elevilor, Silviu Morcan se întâlnește la Palatul Victoria cu premierul Nicolae Ciucă pentru a discuta despre situația burselor de merit, situație care a stârnit nemulțumirea…
Vezi articolul

Niciun cercetător din România printre cei peste 130 de câștigători ai unor fonduri de 20 de milioane de euro, alocate pentru punerea în practică a realizărilor științifice, în a doua rundă a unei competiții a Consiliului European de Cercetare

Consiliul European de Cercetare a anunțat, joi, câștigătorii celei de-a doua runde a unei competiții prin care acordă sprijin cercetătorilor europeni care doresc să-și pună în aplicare realizările științifice. 134…
Vezi articolul