Școala în limba germană „asigurată” la Colegiul Național Brukenthal din Sibiu, în incapacitate legală, acoperită ani de zile de inspectorat și minister: 44% dintre orele din perioada 2021-2025 au fost făcute în limba română, pentru că nu au existat și nu există profesori vorbitori de germană – date oficiale

[jp_post_view]
Foto: Captura Google Maps
Situația de nelegalitate multor școli cu predare în limba germană este confirmată de datele ISJ Sibiu, transmise la solicitarea Oanei Rogojanu, mama unei eleve care a terminat clasa a XII-a la această unitate de învățământ, date consultate și de Edupedu.ro. Acestea arată că deși școala se declară cu predare în limba germană maternă, elevii de liceu au avut parte doar în proporție de 56% de ore în această limbă, pe parcursul celor 4 ani de ciclu secundar superior de învățământ. Legea este clară: toate disciplinele, în afară de limba română, trebuie predate în limba minorității.

Mama elevei de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu a cerut, în mod oficial, explicații de la Inspectoratul Școlar Județean privind limba de predare folosită în anii de liceu. Răspunsul primit de la ISJ, înregistrat cu numărul 3909/12.06.2025, consultat și de Edupedu.ro, confirmă că, în medie, doar 56% dintre profesorii care au predat în ciclul liceal au fost vorbitori de limba germană, iar restul disciplinelor au fost predate în limba română sau de profesori care nu pot preda în limba minorității.

Acest fapt încalcă atât legea în vigoare la data intrării elevei la liceu (LEN nr. 1/2011, art. 45, alin. (11)), cât și legislația în vigoare începând din 2023, de când Legea învățămânmtului preuniversitar nr. 198/2023, prevede explicit că în învățământul cu predare în limbile minorităților naționale toate disciplinele, cu excepția limbii și literaturii române, trebuie predate în limba maternă. Totodată, Constituția României prevede, la articolul 6, obligația statului de a garanta dreptul la educație în limba minorității.

Reamintim că situația școlilor germane care nu predau în limba germană elevilor înscriși a fost semnalată într-o analiză Edupedu.ro încă de acum două luni.

În perioada 29 aprilie – 5 mai 2025, Oana Rogojanu, mama unei eleve de clasa a XII-a de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthall”, a stat în fața Ministerului Educației, protestând față de obligativitatea susținerii probei de Limba și literatura germană maternă la Bacalaureat de către elevii din licee care, potrivit legii, ar trebui să ofere predare integrală în limba germană — dar nu o fac. Oana Rogojanu a scris și solicitat mai multor instituții și oficiali, inclusiv Ministerului Educației și Cercetării, ministrului Daniel David, Administrației Prezidențiale și Președintelui României Nicușor Dan, să ia atitudine în legătură cu acest fenomen și să constate încălcarea legi. Aceasta a cerut, ca o compensare pentru faptul că elevilor nu li se predă așa cum prevede legea, fie ca la Bac să se poată opta pentru susținerea probei scrise de limba și literatura maternă (germană), fie nota de la disciplina respectivă să nu intre în calculul medie de Bac.

Consecințele predării incomplete și ilegale a limbii materne nu sunt doar administrative, ci și directe asupra viitorului elevilor. Deși nu au beneficiat de predare integrală în limba germană, aceștia sunt obligați să susțină proba E.b la Bacalaureat – proba de limba germană maternă – condiție obligatorie pentru obținerea diplomei.

Conform legilor și reglementărilor în vigoare, elevii care nu au studiat toate disciplinele în limba maternă, așa cum prevede cadrul legal, nu pot fi considerați absolvenți ai unei forme de învățământ cu predare în limba minorității, după cum susține și părintele în protestul și în demersurile sale.

Cazul de la Sibiu ridică semne de întrebare cu privire la corectitudinea clasificării școlilor ca având predare în limba maternă, în lipsa profesorilor calificați și a respectării reale a cerințelor legale. Rămâne de văzut dacă Ministerul Educației va lua măsuri pentru corectarea situației și pentru protejarea drepturilor elevilor care învață în școlile declarate, dar nu și funcționale, ca fiind „cu predare în limba minorităților”.

Dacă cunoașteți cazuri similare de școli cu predare în limba maternă la care nu toate disciplinele sunt predate în limba maternă, așa cum prevede legea, ne puteți semnala pe redacție@edupedu.ro.


3 comments
  1. La Evaluarea Nationala cei care vin de la liceu matern germana dau evaluarea nationala la matematica, romana si germana, dar au posibilitatea sa opteze daca se ia in considerare nota de la germana pentru media de intrare la liceu.

    Stiuta fiind situatia ca nu sunt profesori vorbitori de limba germana nici la gimnaziu si nici la liceu, nu se poate cerere copiilor obligativitatea de a da matern germana.

    Cu toate aceste date centralizate, ar trebui luata o decizie rapida care sa nu sacrifice si aceasta generatie.

    Acceptarea tacita a incalcarii consititutiei de catre Ministerul Educatie nu cred ca ne face cinste ca tara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Ministerul Educației s-a sesizat, după ce în subiectele de la Bacalaureat l-a introdus anul acesta pe Nichifor Crainic, ministrul Propagandei în regimul legionar antisemit condus de Ion Antonescu: Programele de Bacalaureat vor fi revizuite, „ca să nu mai apară astfel de texte”

Programele de Bacalaureat vor fi revizuite, anunță secretarul de stat din ministerul Educației și Cercetării (MEC) Kallos Zoltan. Revizuirea conținuturilor din programa de examen vine după ce Edupedu.ro a arătat…
Vezi articolul

Ministerul Educației a prelungit termenul pentru depunerea proiectelor în trei apeluri PNRR: dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, reducerea abandonului școlar în școlile mici și dotarea liceelor agricole

Ministerul Educației a prelungit perioada de depunere a proiectelor în trei apeluri. În apelul privind Dezvoltarea platformei de evaluare a elevilor și realizarea de conținut digital, de 78,5 milioane de…
Vezi articolul

Integrarea inteligenței artificiale în educație să fie axată pe factorul uman, recomandă organizația British Council / 10 principii pentru predare, învățare și evaluare

O abordare axată pe factorul uman pentru selectarea și utilizarea tehnologiilor ce folosesc inteligența artificială (AI) face parte din recomandările organizației British Council pentru aplicarea „mai responsabilă, mai echitabilă și…
Vezi articolul

Chestionar pentru studenții cu dizabilități, realizat de reprezentanții ANOSR. „În cele mai multe cazuri, universitățile nu reușesc să răspundă la cerințele educaționale speciale ale acestora”, potrivit ANOSR

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) desfășoară campania „Vizibilitate pentru dizabilitate” și a realizat un chestionar care se adresează exclusiv persoanelor cu dizabilități din următoarele categorii: studenți, absolvenți,…
Vezi articolul